فیزیوتراپی در منزل حلقه ی گم شده ی درمان

درمان از طریق فیزیوتراپی یک روش درمانی است که برای توان بخشی افراد بعد از آسیب انجام می شود. به طور کلی هدف از فیزیوتراپی، بازپروری، حفظ و به حداکثر رساندن عملکرد، حرکت و قدرت فرد است. بعد از هر مشکلی نظیر شکستگی و یا شکاف در استخوان، آسیب های ستون فقرات، سکته مغزی، اختلالات عصبی، صدمات ورزشی و انجام جراحی، بدن برای بازگشت به شرایط طبیعی و افزایش عملکرد خود به درمان توسط متخصصین فیزیوتراپی نیاز پیدا می کند.

در فیزیوتراپی روش های متنوعی برای درمان استفاده می شود که برخی از آن ها عبارت اند از: تکنیک های الکتروتراپی، روش های درمانی دستی یا برنامه های مختلف ورزشی، کشش عضلات، ماساژ، طب سوزنی، گرما و سرما درمانی.تمامی این خدمات را بیمار میتواند بصورت فیزیوتراپی در منزل دریافت کند.

Physiotherapy at home is the missing link of treatment

فیزیوتراپی بدون مراجعه به مراکز درمانی

فیزیوتراپی یک روش درمانی نسبتاً طولانی است مراجعه مکرر و هر روزه با توجه به شرایط سخت بیمار، همچنین نوبت  های طولانی و نامنظم در مراکز درمانی این روش درمانی را با مشکل روبرو می کند. در چنین شرایطی بهترین پیشنهاد برای گرفتن نتیجه مطلوب و روند درمانی منظم، انجام فیزیوتراپی در منزل است. امروزه همه مراحل درمان از ارزیابی تا مراحل آخر درمان در منزل بیمار انجام می شود.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یک حوزه تخصصی در حوزه سلامت است که به تحقیق و درمان برای بازیابی، حفظ و افزایش حداکثر تحرک بیماران می پردازد. در طی سال های گذشته، فیزیوتراپی به عنوان یک روش موثر در بهبود و تقویت سلامت جسمی و تحرک افراد مختلف، جوابگویی اثبات شده داشته است.

متخصصان فیزیوتراپی با در نظر گرفتن وضعیت فیزیکی، روحی و اجتماعی بیمار، از حرکات ورزشی، درمان دستی، آموزش و مشاوره به درمان افراد آسیب دیده از تمام گروه های سنی می پردازند. لازم است بدانید که برنامه طراحی شده برای بیماران توسط فیزیوتراپیست کاملا منحصر به فرد است و قابل استفاده برای افراد دیگر نیست. برخی از مراکز فیزیوتراپی برای تسریع روند بهبودی بیماران از لیزر پرتوان استفاده می کنند. فیزیوتراپی برای موارد زیر به کار می رود:

کاهش درد
آمادگی برای پیشگیری از مشکلات آینده
بهبودی آسیب ها و مشکلات عملکردی (از دردهای کمر و گردن تا مشکلات رباطی).

اهمیت فیزیوتراپی

مراجعه به فیزیوتراپ برای بازیابی عملکرد های ازدست رفته افراد پس از عمل های جراحی، بیماری های نورولوژی و آسیب های ارتوپدیک بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر، با شیوع گسترده بیماری های نورولوژی و آسیب های ناشی از کارهای سنگین، مراجعه به فیزیوتراپی نسبت به گذشته افزایش چشمگیر داشته است. چنین معالجات در فازهای اول بروز بیماری مانع بروز آسیب های جدی تر می شود و همچنین آسیب های اولیه را درمان می کند.

درمانگران فعال در این رشته توانبخشى، با دانستن کامل محل قرارگیرى عضلات، سیستم هاى استخوانی و عملکرد آن ها، نقص ها را به دقت تجزیه و تحلیل می کنند. همچنین، به ریشه یابى و استدلال بالینى درست به بیماران کمک می کنند تا در کم ترین زمان ممکن به بیشترین میزان بهبودی دست یابند. امکان استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل با بیمه نیز برای افراد در دسترس است.

فواید فیزیوتراپی در منزل

فواید فیزیوتراپی در منزل بسیار است. اغلب مردم برای انجام فیزیوتراپی در خانه تردید دارند؛ اما این تردید به دلیل تغییر شرایط جلسات و محیط آن هاست. بسیاری از آن ها نگران پیشرفت و بهبود خود در این نوع فیزیوتراپی هستند و فکر می کنند که انجام آن در محل کلینیک تأثیر بالاتر و سرعت بهبود بالاتری دارد؛ اما تحقیقات نشان داده است که افرادی که جلسات فیزیوتراپی خود را در منزل دارند، نتیجه ی بهتری می یابند. علاوه بر این فیزیوتراپی در منزل فواید زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

احساس راحتی بیماران به هنگام فیزیوتراپی در منزل

یکی از عناصر اساسی برای بهبود بیماری، روحیه و احساس بیمار نسبت به درمان است. واضح است که افرادی که دارای احساس بهتری نسبت به جلسات درمانی خود هستند، نتایج مثبت تری از درمان خود خواهند داشت. همچنین تعهد و پیگیری بیشتری نسبت به جلسات فیزیوتراپی خود نشان می دهند.

صرفه جویی در هزینه و زمان

بسیاری از مراجعان فیزیوتراپی دارای شرایط خاص هستند که برای رفتن به کلینیک نیاز به استفاده از وسایل کمکی و مراقبت دارند. به همین دلیل، این افراد برای رفتن به کلینیک و برگشت به خانه هزینه های زیادی را متحمل می شوند. با انجام فیزیوتراپی در منزل، دیگر نیاز به هزینه و سختی رفت و آمد نخواهد بود و درمانگر با حضور در منزل بیمار، جلسات درمان را در همان محل برگزار می کند.

انجام درمان اختصاصی و منحصربه فرد

با برگزاری جلسات فیزیوتراپی در منزل فیزیوتراپ می تواند برنامه ای منحصربه فرد و اختصاصی برای هر بیمار طراحی کند و جلسات درمان را طبق برنامه مشخص شده پیش ببرد.

حذف خطرات جانبی

با توجه به شرایط خاص بیماران و نیازهای ویژه آنان برای جابه جایی، احتمال وقوع آسیب در این افراد، حین مراجعه به کلینیک بسیار بالاست. از طرفی مراجعه به کلینیک ممکن است با خطراتی همچون افتادن، شکستگی، ترافیک، آلودگی هوا و خستگی همراه باشد. این خطرات ممکن است آسیب های جدی به بیمار و همراهان وی وارد کند.

همراهی خانواده

همکاری خانواده در فرآیند درمان، با حضور درمانگر در محل اقامت مراجعین، باعث آگاهی تمام اعضای خانواده از روند درمان می شود. همچنین، حضور اعضای خانواده در جلسات درمانی، به آن ها اجازه می دهد تا نظارت بر روند درمان داشته باشند.

انتخاب آگاهانه درمانگر

با توجه به عوامل درمانی، فرهنگی و محیطی، انتخاب درمانگر بسیار مؤثر است. تمام مراجعین علاقه دارند که با آگاهی و براساس روحیات خود، درمانگر خود را انتخاب کنند. یکی از این موارد برگزاری جلسات فیزیوتراپی در منزل توسط خانم است، که باعث افزایش احساس راحتی بیماران خانم می شود.

فیزیوتراپی در منزل با لیزر پرتوان

فیزیوتراپی در منزل با لیزر پرتوان یک روش درمانی فیزیکی است که از تابش لیزر با توان بالا برای بهبود و درمان مشکلات جسمی و عضلانی استفاده می کند. این تکنیک به عنوان یکی از روش های پزشکی تکمیلی و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد و برای مدیریت درد، تسریع در فرآیند بهبود بعد از جراحی، کاهش التهاب های مفاصل، بهبود انعطاف پذیری عضلات و تسکین از مشکلات عضلانی از جمله مفاصلی و عضلانی مؤثر است. درمان با لیزر پرتوان به کمک انرژی نوری لیزر انجام می شود. لیزرها انرژی نوری را با طول موج خاصی ایجاد می کنند و این نور به طور مستقیم به بافت های بدن منتقل می شود. درمان با لیزر پرتوان دارای مزایای زیر است:

  • تسکین درد
    کاهش التهاب
    تسریع در فرآیند التیام
    کمک به انعطاف پذیری عضلات
    سخن پایانی فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل یک راه حل مناسب برای افرادی است که به دلایل مختلف نمی توانند به کلینیک مراجعه کنند. فیزیوتراپی در منزل با لیزر پرتوان یکی از روش های کاربردی در این زمینه محسوب می شود. بسیاری از تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی را می توان به صورت آنلاین نیز تمرین کرد. همچنین، تجهیزات ساده ای نظیر توپ رولینگ می تواند برای درمان دردهای مفصلی و عضلانی بسیار مؤثر باشد. افراد می توانند با استفاده از راهنمایی های متخصصان فیزیوتراپی و پیگیری منظم، به صورت خودآموز در خانه به تمرینات فیزیوتراپی خود ادامه دهند.