آیا آب گازدار ضرر دارد؟

آب گازدار، آبی می باشد که در آن گاز دی اکسید کربن (CO2) بصورت محلول بوده و باعث کربناته شدن آن می شود. که میتوانید از طریق خرید آنلاین آب این نوع آب آشامیدنی را تهیه کنید. کربناته شدن آب هم به صورت طبیعی و هم به شکل مصنوعی قابل انجام می باشد. در حالت طبیعی، گازی که در آتشفشان ها وجود دارد در چشمه ها یا چاه های طبیعی حل می شوند. چنین آب هایی اغلب حاوی مواد معدنی مانند سدیم یا کلسیم هستند.

در حالت مصنوعی، دی اکسید کربن تحت فشار به آب تزریق شده و حباب هایی را تشکیل می دهد. این نوع آب ها ممکن است حاوی مواد معدنی طبیعی باشد یا ممکن است مواد معدنی اضافه شده باشد. آب گازدار مانند آب معمولی می تواند بدن را آبرسانی کند. اما مطمئناً مزایای تصفیه آب با بهترین دستگاه های تصفیه آب خانگی را ندارد. با اینکه چنین آبهایی می تواند اثرات مختلفی بر بدن بگذارد، در صنعت تولید انواع نوشیدنی مانند نوشابه و دوغ گازدار از آنها بسیار استفاده می شود.

Is carbonated water harmful

مضرات استفاده از آب گازدار

همانطور که می دانیم آب منبع حیات است و اصلی ترین عاملیست که باعث شده این کره خاکی قابل سکونت باشد. انسان بدون آب کمتر از یک هفته می تواند دوام بیاورد؛ زیرا آب برای بسیاری از فرآیندهای بدن لازم و ضروری است. با این حال، همه انواع آب برای سلامتی مناسب نیست. برخی از آنها از جمله آب گازدار، بخاطر خصوصیاتی که دارند برای سلامت انسان مضر باشد. از جمله پیامدهای استفاده از این نوع آب به شرح زیر است:

از دست دادن کلسیم

محققان بر این باور هستند که فسفر موجود در برخی نوشابه ها میزان جذب کلسیم بدن را کاهش می دهد. در پی این واکنش، تراکم استخوان کمتر شده و باعث پوکی استخوان می شود. اما آب گازدار فسفر ندارد. علاوه بر آن، بر اساس گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، بیشتر مردم فسفر کافی از غذا دریافت می نمایند. به گفته بنیاد ملی پوکی استخوان، نوشیدنی های گازدار نباید جایگزین نوشیدنی های غنی از کلسیم مانند شیر شود.

پوسیدگی دندان با آب گازدار

آب گازدار، چه از نوع طبیعی و چه نوع مصنوعی، حاوی CO2 است. این گاز باعث کربنیته شدن آب و اسیدی شدن آن می گردد. ترکیبات اسیدی می توانند پوشش محافظ سخت دندان که با عنوان نام مینای دندان شناخته می شود را فرسایش داده و از بین ببرند.

برخی از شرکت های تولید کننده نوشیدنی ها مانند نوشابه، از اسید سیتریک استفاده می کنند. این اسید در طعم دهی به نوشیدنی ها کمک می کند. اسید سیتریک نیز باعث افزایش اسیدیته آب شده و آب سودا را افزایش می دهد. این حالت می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. افزودن شکر نیز به آب گازدار، اثر سایش مینای دندان را افزایش می دهد.

سندرم روده تحریک پذیر

آب گازدار به طور مستقیم باعث سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نمی شود. با اینحال نوشیدن این نوع مایع ممکن است علائم را بدتر کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افراد مبتلا به این بیماری باید از آب گازدار و سایر نوشیدنی های گازدار اجتناب کنند.

افزایش وزن

مطالعات و آزمایشات مختلف حاکی از آن هستند که نوشیدن نوشابه و نوشابه های گازدار می تواند منجر به افزایش وزن شود. مصرف آب گازدار به دلیل داشتن کالری صفر باعث افزایش وزن نمی شود. با این حال، وقتی ترکیبات دیگری نظیر شیرین کننده ها، قندها و طعم دهنده ها اضافه می شوند، نوشیدنی ها می توانند حاوی سدیم و کالری اضافی باشند که اغلب 10 کالری بیشتر از نوشیدنی های معمولی است.

اما کالری موجود در نوشابه به طور کلی حتی در طول زمان منجر به بیشتر شدن وزن مصرف کننده نمی شود. برخی تحقیقات بیانگر این موضوع میباشند که آب گازدار می تواند هورمون گرسنگی گرلین را افزایش دهد. البته این یافته ها در یک مطالعه حیوانی انجام شد و نتایج در مطالعات انسانی تایید نشده است.

مشکلات مصرف نوشیدنی های قنددار

افرادی که به طور پیوسته آب های گازداری که شیرین شده و با قند ترکیب شده، مصرف می کنند ممکن است به بیماری های خاصی مبتلا شوند، مانند:

  • اضافه وزن
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد چرب
  • پوسیدگی دندان
  • نقرس

بر اساس گزارشات بدست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، این نوع از نوشیدنی های گازدار بخشی از رژیم غذایی بسیاری از مردم در سراسر جهان است. اطلاعات منتشر شده از این مرکز حاکی از آن است که بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان چنین نوشیدنی هایی را زمانی مصرف می کنند که در یکی از حالت های زیر قرار دارند:

  • سیگار کشیدن
  • داشتن کمبود خواب
  • عدم ورزش کافی
  • خوردن فست فود
  • خوردن میوه

باید چه میزان آب بنوشید؟

علائم کم آبی از خفیف تا شدید متغیر است، بنابراین مهم است که وقتی احساس تشنگی می کنید یا متوجه خشکی دهان خود می شوید سریع آب بنوشید. احساس تشنگی، خشکی دهان، لب ها و چشم ها و گاهی اوقات سردردهای مزمن و استفاده کمتر از حمام از شایع ترین علائم کم آبی خفیف هستند. اگر زود درمان نشود، کم آبی بدن نیز می تواند باعث خستگی، تحریک پذیری، هاله مغزی، یبوست و بالا رفتن نبض شود.

هر روز از طریق تنفس، تعریق، ادرار و حرکات روده آب از دست می دهید. برای اینکه بدن شما به درستی کار کند، باید با مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی آب، مایعات مود نیاز بدن خود را تأمین کنید.

میزان مصرف مایعات روزانه عبارتند از:

حدود 15.5 فنجان (3.7 لیتر) مایعات در روز برای مردان

حدود 11.5 فنجان (2.7 لیتر) مایعات در روز برای زنان

این توصیه ها شامل مایعاتی مانند آب، سایر نوشیدنی ها و غذا می شود. حدود 20 درصد مایعات مصرفی روزانه معمولاً از غذا و بقیه از نوشیدنی ها تأمین می شود. حتماً این توصیه را شنیده اید که باید روزانه هشت لیوان آب بنوشید. ممکن است لازم باشد کل مایعات مصرفی خود را بر اساس چندین عامل تغییر دهید:

  • ورزش: اگر فعالیتی انجام می دهید که باعث تعریق شما شود، باید آب بیشتری بنوشید تا از دست دادن مایعات را جبران کند. نوشیدن آب قبل، حین و بعد از تمرین بسیار مهم است.
  • محیط: هوای گرم یا مرطوب می تواند باعث تعریق شما شود و به مایعات اضافی نیاز داشته باشید. کم آبی همچنین می تواند در ارتفاعات بالا بیشتررخ دهد.
  • عدم سلامت بدن: هنگامی که تب، استفراغ یا اسهال دارید، بدن شما مایعات خود را از دست می دهد. آب بیشتری بنوشید یا توصیه های پزشک را برای نوشیدن محلول های آبرسان خوراکی دنبال کنید.
  • بارداری و شیردهی: اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، ممکن است برای هیدراته ماندن به مایعات اضافی نیاز داشته باشید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا آب انتخاب بهتری است. به یاد داشته باشید،نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به افزایش وزن و التهاب شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت را افزایش دهد. کافئین بیش از حد می تواند شما را عصبانی یا خوابتان را مختل کند. برای جلوگیری از کم آبی، مایعات را به تدریج و در طول روز بنوشید.

البته بسیار مهم است آبی که مصرف می کنید سالم و با کیفیت و دارای استانداردهای لازم باشد. برای اینکه از کیفیت آب مصرفی خود مطمئن باشید می توانید در طول روز برای موقعیت های مختلفی که در آن قرار میگیرید مانند دانشگاه، محل کار، پیاده روی و ورزش کردن و… یک بطری آب معدنی کوچک به همراه داشته باشید.