مزیت های ژنراتورهای گازسوز

یکی از دستگاه های کارآمد برای تولید برق، هستند که می توانند مزیت ها و معایب متعددی داشته باشند. با توجه به اینکه در ابتدا باید به نوع نیاز خود توجه داشته باشید، شناخت و داشتن آگاهی کافی از مزایا و معایب ژنراتور گازسوز می تواند به انتخاب و تصمیم گیری شما کمک کند، پس در این مقاله کوتاه با ما همراه باشید.

Advantages of gas generators

مزایای استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق

استفاده از گاز طبیعی به منظور تولید برق با مزایای زیر همراه است:

  1. منبع سوخت پاک

یکی از مزیت های مهم استفاده از گاز طبیعی، این است که یک منبع سوخت پاک و با کمترین میزان آلایندگی می باشد. در واقع این گاز مقدار گوگرد، نیتروژن و دی اکسید کربن بسیار پایین تری دارد و به همین دلیل است که یکی از مهمترین منابع سوخت فسیلی تمیز محسوب می شود.

  1. هزینه پایین

دیگر مزیت گاز طبیعی برای تولید برق این است که هزینه کمتری نسبت به دیگر سوخت ها دارد، در حالی که می تواند کارایی بالایی داشته باشد. در واقع این گاز برای تامین برق منازل بسیار کم هزینه تر بوده، زیرا برق ارائه شده توسط شرکت های آب و برق گران تر هستند.

  1. عدم ایجاد بوی زیاد

استفاده از گاز طبیعی در ژنراتور همانند ژنراتور هایی که با سوخت هایی مانند دیزل و یا نفت کار می کنند، بوی زیادی را ایجاد نمی کند.

  1. کابرد در شهرهای بزرگ

جدا از تمام مزیت هایی که پیش تر بیان کردیم؛ ژنراتور های گازسوز می توانند کاربرد بسیار بیشتری در شهر های بزرگ داشته باشند، زیرا به طور مستقیم از خطوط لوله زیرزمینی انتقال داده می شود و به مکان های مورد نیاز خود بررق می رسانند. به همین جهت در زمان هایی که از این نوع ژنراتور ها استفاده می شود، نیازی نیست که از مخازن ذخیره کمک گرفته شود.

معایب استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق

با توجه به تمام مزیت هایی که گاز طبیعی می تواند به دنبال داشته باشد، معایبی نیز همراه آن خواهند بود که عبارتند از:

  1. جالب است بدانید که یکی از مزیت های مهم استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق می تواند نوعی نقطه ضعف و ایراد نیز برای آن در نظر گرفته شود. به دلیل اینکه گاز طبیعی نیازی به ذخیره سازی ندارد و معمولا از طریق خطوط لوله به محل مورد نظر خود منتقل می گردد، در هنگام بروز حادثه، جریان گاز طبیعی به طور موقت قطع می شود. کمبود سوخت در زمانی که برق شده است، به منظور راه اندازی تجهیزات می تواند مشکل بسیار بزرگی در کسب و کار ایجاد کند.
  2. احتمال انفجار در گاز طبیعی، نسبت به دیگر سوخت ها بسیار بیشتر بوده و اگر خطوط لوله دچار آسیب دیدگی شوند، ممکن است تا انفجار رخ دهد.

معایب ژنراتور گازی در مقایسه با ژنراتور دیزلی

  • به دلیل داشتن حساسیت بالاتر، به مراقبت بیشتری نسبت به  نیاز دارند.
  • می توان گفت که هزینه نگهداری بالاتری در مقایسه با ژنراتور های دیزلی دارند.
  • طول عمر آن ها به دلیل داشتن حساسیت بالا، کمتر از دیزل ژنراتور ها خواهد بود.
  • این نوع ژنراتور ها به دلیل داشتن حجم بیشتر، فضای بیشتری نیز اشغال می کنند.

کلام آخرژنراتور های دیزلی و گازسوز هر دو دارای مزایا و کاربرد های زیادی هستند. اما امروزه ژنراتور های گازسوز با داشتن قابلیت ها و ظرفیت های خاص سبب شده است که در صنعت بیشتر مورد توجه قرار گیرند. ژنراتورهای گازسوز، همانطور که از نامشان پیداست ، از گاز طبیعی به عنوان منبع سوخت خود استفاده می کنند. بطور کلی 16 درصد از مخازن گاز دنیا متعلق به ایران است که رتبه دوم جهانی بعد از روسیه را دارا می باشد. سوخت گاز، از منابع مختلف دارای 85 تا 95 درصد متان است که همین امر باعث کاهش آلاینده ها و یا قابلیت کنترل آن می گردد. همچنین از دیگر مزایای ژنراتور های گازسوز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

منابع سوخت فراوان

برخلاف ژنراتورهای دیزلی که منابع سوخت محدودی در برابر مخزن سوخت دیزل دارند ، می توان ژنراتورهای گاز طبیعی را به خط لوله گاز طبیعی محلی متصل کرد و بدون ایجاد مشکلات و خرابی خدمات یا سایر عواملی که می توانند روی خط گاز طبیعی تأثیر بگذارند ، منابع سوخت فراوانی را تامین کرد.

ایمنی بالا

برای بالا بردن ایمنی بیشتر دستگاه، سه شیر ایمنی برای محافظت و جلوگیری از آتش سوزی و نشت گاز تعبیه شده است.

  • شیر اصلی گاز شهری (سیلندر گاز)
  • شیر قطع و وصل گاز
  • میکسر دستگاه (که با خاموش شدن مولد، جریان گاز قطع می گردد)
  • هزینه کم نسبت به سایر نیروگاههای حرارتی

هزینه های عملیاتی ژنراتور گازسوز در اغلب موارد از سوخت های دیزلی ارزان تر می باشد. و همچنین در دراز مدت نیز هزینه های جانبی آن نسبت به سایر موتور برق ها کمتر می باشد. همچنین با وجود منابع سوخت فسیلی و لوله کشی گاز شهری در کشور و همچنین هزینه ی پایین سوخت نسبت به سوخت گازوئیل و بنزین می توان اطمینان داشت که موتور برق دائما در حال تولید برق بوده است و لحظه ای از تولید جریان الکتریکی باز نمی ایستد. به دلیل فراوانی سوخت گاز بیش از 60 % می توان در هزینه ی سوخت نسبت به بنزین صرفه جویی کرد.

عملکرد سریع و سهولت در استفاده

به دلیل وصل بودن به شیر گاز شهری یا سیلندر گاز مایع، تولید برق به سرعت اتفاق می افتد. استفاده از موتور برق گازی بی نهایت ساده و آسان می باشد و نیاز به هیچ مهارت خاص و تکنسین مخصوص ندارد.

دوام و طول عمر بالا

سوخت گاز در مقایسه با انواع سوخت های دیگر از خورندگی کمتری برخوردار است. همچنین گاز (CNG) آسیب کمتری به دستگاه وارد می کند که همین عامل باعث دوام و عمر بالای موتور برق گاز سوز می شود. در واقع 25% عمر طولانی تر نسبت به موتور برق بنزینی دارد.

عایق صوتی

اکثر موتور برق ها، مانند موتور برق دیزلی دارای یک کاور عایق صدا یا همان کانوپی هستند. در موتور برق گازی به دلیل نوع سوخت، دارای صدای بسیار کمی می باشد و دیگر برای صدا نیاز به کانوپی یا اتاق سایلنت ندارند در واقع به موتور برق های گازسوز، موتور برق گازی بی صدا یا کم صدا هم گفته می شود. با توجه به تمام توضیحاتی که برای شما داده شد، مزیت ها و معایب تولید برق با گاز طبیعی را شناختید، اما اگر همچنان تصمیم گیری برایتان دشوار است، بهتر است تا با دیزل تماس گرفته تا با کارشناسان مجرب ما مشورت نمایید.