عمومیکسب و کار ایرانی

هر آنچه که درباره ظروف پت پلاستیکی باید بدانید!

پلاستیک پت که با نام پلاستیک پاک شناخته میشود، از خانواده پلی استرها میباشد که به دلیل ویژگی های خاص و مزایای قابل توجهی که دارد، امروزه در صنایع مختلف به ویژه بسته بندی آب معدنی و نوشابه ها بسیار کاربرد دارد. بیشترین کاربرد پلاستیک پت در صنعت بسته بندی تولید بطری است؛ بنابراین، تولید کنندگان و کارخانجاتی که به دنبال بسته بندی های باکیفیت و البته به صرفه هستند، استفاده از پلاستیک پت و خرید دستگاه بادکن پت را معمولا اولویت خود قرار میدهند. به همین ترتیب، تصمیم داریم در ادامه این مقاله به بررسی کامل مواد پت و کاربردهای آن بپردازیم.

انواع بطری پت | انواع پت پلاستیکی

پلاستیک پت چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات یک پلیمر است که برای ساخت پلی استر، رزین بطری، فیلم و رزین  های پلی استر مهندسی به کار می رود. در ایران، بیشترین استفاده از آن در تولید انواع بطری های نوشیدنی صورت می گیرد. یکی از دلایل اصلی استفاده گسترده از ظروف پت نسبت به بسته  بندی های دیگر مانند شیشه و فلز، مقاومت بالا در برابر شکست، دما، نفوذ گازها، و وزن سبک و قیمت مناسب آنها است. پلی اتیلن ترفتالات از نظر ظاهر و شکل شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی مشخص می شود.

واقعیت این است که پلی اتیلن ترفتالات به عنوان یک ماده خام شناخته می شود و این نوع پلاستیک  ها بر پایه نفت ساخته می شوند. آنها به عنوان پلاستیکی مطمئن، سبک و قابل بازیافت صد در صد در سطح جهان شناخته می شوند. این نوع پلاستیک از دو نوع مونومر، یعنی اتیلن گلیکول اصلاح شده و ترفتالات اسید خالص، تولید می شود.

بطری پت (PET) چیست؟

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، بطری پت یکی از انواع مشتقات پلیمری هستند که بیشتر توسط دستگاه پرکن آب معدنی و نوشیدنی  های گازدار و بی گاز تولید و استفاده می شوند. یکی از ویژگی های ممتاز بطری پت نسبت به سایر مواد پلاستیکی، سازگاری این محصول با بدن انسان است. استفاده از این مواد در بسته  بندی ها و صنایع خوراکی به دلیل عدم تاثیر مضر بر انسان و همچنین خواص برتر مانند مقاومت در برابر دما و شکستگی، نفوذ گازها، سبکی و کم وزن بسیار رایج است.

با توجه به عدم مضر بودن این مواد و ویژگی  های منحصر به فرد آنها، تولید محصولات پلاستیکی پت به شدت در حال افزایش میباشد. قیمت مقرون به صرفه بطری  ها و ظروف PET نسبت به سایر مواد بسته  بندی مانند فلز و شیشه، تولید بیشتر این محصولات را به طور چشمگیری افزایش داده است. اما یکی از چالش  ها در این زمینه، حجم زیاد و تجزیه  ناپذیری این مواد در مدت زمان کوتاه است.

مراحل تولید بطری پت

فرایند تولید ظروف پت اعم از بطری های نوشیدنی با دستگاه پت، شامل دو مرحله اساسی می شود که به ترتیب توضیح خواهیم داد:

مرحله اول: قالب گیری

در مرحله اول از تولید بطری پت، این ماده توسط قالب گیرهای تزریق و دستگاه تزریق پلاستیک، به بطری های کوچک و مختلف همچون لوله های آزمایشگاهی تبدیل میگردد. تفاوت این لوله ها با لوله های آزمایشگاهی این است که علاوه بر جنس، جای درب آنها در ابتدای کار مشخص است و درب و شیارهایش در مرحله اول شکل میگیرند. ماده اولیه ای که در این مرحله تشکیل میگردد، در اصطلاح به عنوان پریفرم شناخته میشود.

مرحله دوم: طرح نهایی بطری

اکنون که ماده پریفرم تولید شده است، وقت آن است که به سراغ طرح نهایی بطری برویم. برای طرح نهایی بطری، پریفرم تولید شده مجدد گرم میشود و به شکل مورد نظر تبدیل خواهد شد. این فرایند توسط دستگاه بادکن پت که از جمله ماشین آلات تولید شده باکیفیت توسط برزین صنعت میباشد، انجام میگیرد. دستگاه بادکن پت برزین صنعت، به سرعت انواع ظروف پت را تولید میکند و پس از اتمام کار، محصولات تولید شده را خنک کرده تا قابل استفاده باشند.

کاربردها و ویژگی های مهم ظروف پلاستیکی پت

استفاده آسان از ظروف یکبار مصرف و بطری  های پت، از موارد مهم و مفید در حوزه بسته  بندی به شمار میرود. در کنار این ویژگی ها، سایر مزایای تولید پت عبارتند از:

  • ویژگی های بیولوژیکی و غیرسمی :PET پت یک ماده غیرسمی و خنثی از لحاظ بیولوژیکی است. استفاده از محصولات تولید شده از این ماده برای انسان  ها هیچ ضرری ندارد؛ به همین دلیل، در صنایع بسته  بندی و خوراکی از آن استفاده می شود. همچنین، با مواد غذایی واکنش شیمیایی یا اسیدی برقرار نمی کند و طعم آنها را تغییر نمی دهد.
  • عدم عبور گاز کربن دی اکسید: یک ویژگی مهم دیگر این ماده این است که گاز کربن دی اکسید از آن عبور نمی کند. این خاصیت برای بسته  بندی نوشیدنی  های گازدار بسیار اهمیت دارد.
  • ارزان قیمت بودن: PET یک ماده ارزان قیمت به نسبت فلز و شیشه است و مواد اولیه آن به راحتی قابل دسترسی است.
  • مقاومت در برابر دما: ظروف PET مقاومت بالایی در برابر دما دارند و به طور کلی می توان آنها را تا دمای 120 درجه سانتی گراد استفاده کرد.
  • وزن کم: ظروف پلاستیکی PET با حجم بالا و در عین حال وزن کمتر نسبت به پلاستیک معمولی، مورد توجه قرار می گیرند.
  • مقاومت بالا: ظروف یکبار مصرف پت پوسیده نمی شوند و دارای خاصیت تجزیه  ناپذیری بالایی هستند.

نکته قابل توجه دیگری که در رابطه با تولید بطری پت توجه شما را به آن جلب میکنیم، قابلیت بازیافت و امکان استفاده مجدد از این ظروف میباشد. ظروف پت به دلیل داشتن ترکیبات آلی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و همین امر باعث شده تا نقش چشمگیری در صرفه جویی مواد مختلف داشته باشد.

قیمت ظروف پت چگونه است؟

قیمت ظروف پلاستیکی پت و بطری پت و انواع آن نسبت به سایر محصولات ساخته شده با مواد دیگر مانند شیشه و فلز بسیار اقتصادی تر است. این تفاوت در هزینه به قدری آشکار است که بسیاری از شرکت  ها و کارخانجات که قبلا از بطری  های شیشه ای و فلزی استفاده می کردند، در حال حاضر در حال جایگزین کردن بسته  بندی های قبلی خود با ظروف یکبار مصرف پت، قوطی  های پت و بطری  های پت می باشند.

جمع بندی

مواد پت به عنوان مواد اولیه برای تولید بطری آب معدنی و بطری های پلاستیکی نوشابه مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد برای تبدیل به پلاستیک  های انعطاف پذیر و قابل استفاده نیاز به یک فرآیند تولید بطری پلاستیکی دارند بطری پت ، علاوه بر اینکه در اندازه  ها و حجم های مختلف تولید می شوند و از لحاظ هزینه ای صرفه  جویی می کنند، امکان تولید بطری های استاندارد و با کیفیت نیز را فراهم می کنند.