عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه وکیل ارزان بگیریم؟

اقشار کم درآمد که توانایی مالی کافی برای استخدام وکیل در کرج و برخورداری از مساعدت و راهنمایی آنها را در پرونده های قضایی ندارند می توانند با مراجعه به این اداره از حق برخورداری از گرفتن وکیل رایگان بهره مند شوند.اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری که از سال 1316 راه اندازی شد یکی از زیرمجموعه های کانون وکلاست که با هدف کمک به طرفین محروم و بی بضاعت پرونده های قضایی تشکیل شد.

از این رو اقشار کم درآمد که توانایی مالی کافی برای استخدام وکیل و برخورداری از مساعدت و راهنمایی آنها را در پرونده های قضایی ندارند می توانند با مراجعه به این اداره از حق برخورداری از گرفتن وکیل رایگان بهره مند شوند. حال آن که این اداره با قدمتی در حدود 75 سال متأسفانه به علت اطلاع رسانی ضعیف و ناآشنایی اغلب افراد جامعه با آن، تا چندی قبل کارکرد چندان قابل توجهی نداشته و به همین خاطر بسیاری از مراجعان دستگاه قضایی از دریافت خدمات گرفتن وکیل رایگان محروم مانده اند

پاسخ به برخی پرسش های متداول درمورد گرفتن وکیل رایگان :

به عنوان نخستین سؤال معنی وکیل معاضدتی چیست و چه تفاوتی با وکیل تسخیری دارد؟
در ابتدا باید توضیح کوتاهی درباره داشتن وکیل در پرونده های قضایی بیان نمایم. در زمینه وکالت پرونده ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ کیفری و حقوقی.
از سوی دیگر در قانون اساسی کشور ما، داشتن وکیل حقی است که برای تمام مردم به رسمیت شناخته شده و همه افراد حق دارند در تمام دادگاه ها و مراجع قضایی وکیل داشته باشند. اما از آنجا که خدمات گرفتن وکیل رایگان نیست و وکلا در قبال کاری که انجام می دهند حق الوکاله دریافت می کنند پس همه افراد ممکن است بضاعت پرداخت حق الوکاله و در نتیجه استخدام وکیل را نداشته باشند. حال سؤال اینجاست که تکلیف این افراد چیست؟ آیا به خاطر ناتوانی مالی باید از حق داشتن وکیل محروم بمانند؟

How to get a cheap lawyer

اینجاست که قانون به کمک آمده و حق داشتن گرفتن وکیل رایگان را برای مردم قائل شده است. ضمن اینکه باید توجه داشت دو نوع گرفتن وکیل رایگان داریم :

1-وکیل تسخیری که در زمینه پرونده های کیفری فعالیت می کند یعنی برای یکسری جرایم مهم و سنگینی همانند قتل و آدم ربایی و… که طبق قانون نیز باید چنین دادگاه هایی با حضور وکیل برگزار شود، اگر فرد توانایی مالی نداشت دادگاه وکیل تسخیری برایش تعیین می کند. طبق قانون برای جرایمی که مجازات سنگینی همچون قصاص و یا حبس های بالای 20 سال دارد دادگاه بدون حضور وکیل نمی تواند رسمیت پیدا کند بنابراین در این گونه موارد چنانچه فرد توانایی گرفتن وکیل را نداشته باشد دادگاه برای وی وکیل تسخیری تعیین می کند. در پرونده های کیفری که مجازات سبک دارند گرفتن وکیل رایگان تعلق نمی گیرد.

2- وکیل معاضدتی: در پرونده های حقوقی مثل کلاهبرداری، طلاق و… اگر فرد توان مالی برای استخدام وکیل و پرداخت حق الوکاله نداشته باشد می تواند با مراجعه به اداره معاضدت گرفتن وکیل رایگان بگیرد.
آیا هر شخصی که پرونده قضایی داشته باشد می تواند با مراجعه به اداره معاضدت تقاضای گرفتن وکیل رایگان کند؟ ضمن اینکه شرایط دریافت گرفتن وکیل رایگان چیست؟خیر. برای این کار شروطی لازم است

1- اثبات اینکه فرد بضاعت مالی برای گرفتن وکیل ندارد
البته لازم به ذکر است تعیین بضاعت افراد در کشور ما کار دشواری است و ابزار دقیقی برای دستیابی به میزان دارایی افراد در دست نیست. با این حال قانون سه راه مشخص کرده است. نخست مجموعه دادگستری است. یعنی اگر کسی که به دادگستری مراجعه کرده و از پرداخت هزینه دادرسی ناتوان بوده و تقاضای اعسار داده باشد یک دلیل برای بی بضاعتی فرد تلقی می شود. پس اداره ما هم آن را می پذیرد. مرحله بعد گواهی چند شاهد است که با قسم یاد کردن به خداوند متعال تأیید می کنند فرد مورد نظر بضاعت مالی ندارد. مرحله آخر نیز وکیل تعیین شده است که با توجه به آشنایی با مشکلات موکل و بررسی وضعیت مالی اش تأیید می کند وی توانایی مالی ندارد.

2 – موضوع دعوا با اساس باشد. این بدان معناست که وقتی فردی به اداره معاضدت مراجعه نموده و تقاضای وکیل می کند کارشناسان با بررسی پرونده اش مشخص می کنند آیا موضوع مورد اختلاف و طرح پرونده قضایی، پایه و اساس دارد یا خیر؛ چرا که برخی افراد مواردی را مطرح می کنند که به هیچ عنوان قابل دفاع و رسیدن به نتیجه نیست. در واقع فقط وقت تلف کردن و صرف هزینه و انرژی است. به عنوان مثال صاحبخانه ای که مستأجرش قرارداد یک ساله دارد نمی تواند قبل از موعد سررسید قرارداد، برای دریافت حکم تخلیه به دادگاه مراجعه کند چرا که طرح دعوای او سرانجامی نخواهد داشت. پس اداره معاضدت به اینگونه شکایت ها ترتیب اثر نداده و وکیلی هم اختصاص نمی دهد.

آیا وکـــلای معاضدتی حق الزحمه یا حق الوکاله ای دریافت می کنند؟ اگر دستمزدی می گیرند به چه میزان و از سوی چه کسی پرداخت می شود؟

حق الزحمه گرفتن وکیل رایگان یا معاضدتی در دو شکل بررسی می شود:

1- در صورتی که پرونده به نفع موکل پایان یابد.
2- پرونده به ضرر موکل تمام شود.

در مورد نخست چنانچه پرونده به نفع موکل پایان پذیرد و به عبارتی وکیل برنده شود دادگاه فرد محکوم را به پرداخت حق الوکاله گرفتن وکیل رایگان نیز محکوم می کند که حق الوکاله 5درصد از حکم صادره است. یعنی اگر فردی به پرداخت 20 میلیون تومان محکوم شود حق وکیل یک میلیون تومان خواهد شد که باید بپردازد. از این حق الوکاله دریافتی 20 درصد آن سهم کانون وکلا است.

اما متأسفانه باید گفت در عمل اکثر این قبیل وکلا به حق الوکاله شان نمی رسند چرا که یا بسیاری از پرونده ها به علت آن که غیرمالی و خانوادگی است در مرحله رسیدگی و قبل از صدور حکم به سازش منجر می شود یا در پرونده هایی که حکم صادر می شود محکومان مدعی می شوند توانایی پرداخت این پول را ندارند.اما در پرونده هایی که به ضرر موکل تمام شود هیچ حق الوکاله ای به وکیل تعلق نمی گیرد.

ظرفیت پذیرش اداره معاضدت چقدر است و چه پرونده هایی بیشتر مطرح است؟

پیدا کردن یک وکیل ارزان با سابقه و کاربلد برای انجام مسائل حقوقی که به تنهایی از پس آنها بر نمی آییم بسیار مهم است. اهمیت آن اگر از یافتن پزشک با تجربه برای خود و عزیزانمان بیشتر نباشد، کمتر نیست.واضح است که هیچکس دنبال هر وکیلی نیست. وکیل تازه کار یا دانشجوی سال آخر شاید دستمزد کمتری بگیرد اما وکیل باید مجرب و کارآزموده و مورد اعتماد باشد. قدرت کلام  اش تاثیرگذار و حضورش وزن زیادی داشته باشد. امین، رازداری و پیگیر بودن جزو ویژگی  های کسی است که می  خواهید امور حقوقی خود را به او بسپارید.

تعرفه وکالت

اصولا ما به مشورت عادت داریم. البته در مواقعی درباره تعرفه وکالت و حق المشاوره در ذهنمان سوالاتی داریم. بنابراین برای انتخاب و پیدا کردن وکیل کار کشته و مطمئن اول از آشنایان سوال می   کنیم. سراغ کسانی می  رویم که مشکل مشابهی را با وکیل حل کرده  اند. اما اصولا عموم مردم از قیمت وکالت و حق الزحمه وکیل اطلاع درستی ندارند. آنها تصور می  کنند حق  الوکاله و تعرفه وکالت مبلغ بسیار هنگفتی است و هر کسی از عهده آن برنمی  آید.

اما واقعیت این است که تعرفه و دستمزد وکیل ثابت نیست. حقوق ماهیانه یا مبلغی به دلخواه خودش از شما نمی  گیرد. البته که هیچ وکیل حرفه  ای و متخصصی مشاوره رایگان هم نمی  دهد و با توجه به نوع پرونده، مدت زمان درگیری، سابقه و تجربه مبلغ حق المشاوره می  تواند تغییر کند.داشتن وکیل ارزان که خبره، منصف و امین باشد چیزی است که بیشتر ساکنان کلانشهر تهران با توجه به هزینه های زیاد زندگی در پایتخت و پایین بودن سطح درآمد در پی آن هستند. واضح است که ارزان قیمت بودن یک وکیل دلیل بر غیر حرفه ای بودن او در کار وکالت نیست. مهران اهتمام  تلاش کرده است مجموعه  ای از وکلای با انصاف، معتمد، حرفه ای و باوجدان که همگی وکیل پایه یک دادگستری هستند در یک مجموعه جمع کند.

این عزیزان با وجود سابقه و تجربه ارزشمند خود هزینه  های مناسبی به موکلین خود پیشنهاد می  دهند. وکلای ما با توجه به تعداد بالای پرونده هایی که می پذیرند و رعایت شرط انصاف، قیمت های مناسب به موکلین خود اعلام می  کنند.وکیل حقوقی، توانایی رسیدگی به همه امور بدوی، حقوقی و تجدیدنظر در دادگاه ها و مراکز رسیدگی دارد و از حقوق موکل خود در پرونده مورد نظر دفاع می  کند. وکیل ارزان و خبره از طرف موکل خود به عنوان واسطه در این محافل حضور پیدا می  کند. نکته بسیار قابل اهمیت این است که برای هر کاری باید وکیل متخصص در آن زمینه را جستجو و انتخاب کرد.

وکیل با قوانین حقوقی آشنا است اما وکیل حقوقی متخصص در حوزه خود، نسبت به قوانین، آیین نامه  ها و مقررات موجود در آن زمینه بسیار آگاه  تر است و تجربه دارد. شما پیش از انتخاب بهترین وکیل باید با انواع وکالت آشنا باشید تا با توجه به نیاز پرونده خود انتخاب مناسبی برای وکیل متخصص در تهران داشته باشید که حالا ارزان قیمت هم باشد.پیش از انتخاب وکیل ارزان در تهران باید بدانید این فرآیند به دو شکل وکالت و انجام می  گیرد. در مواردی مثل عقد قرارداد، شخص باید خود به مسئله پیش آمده رسیدگی کند و می تواند به شکل مشاوره از وکیل متخصص کمک بگیرد.

وکیل با توجه به حدود اختیارات خود که در وکالت نامه نوشته شده است می  تواند در موارد مختلف حقوقی از موکل خود دفاع کند. وکیل ارزان قیمت در تهران در زمینه  های مختلفی مثل وکیل ارزان طلاق، وکیل ارزان امور بانکی، وکیل ارزان دیوان عدالت اداری، وکیل ارزان پزشکی قانونی، وکیل ارزان معافیت سربازی، وکیل ارزان انحصار وراثت، وکیل ارزان نظامی، وکیل ارزان نیروهای مسلح، وکیل ارزان دیوان عالی کشور و هر تخصص دیگری که دارند به شما کمک و یاری می  رسانند.

وکیل ارزان در تهران نیز از دیگر خدماتی است که موسسه مهران اهتمام جهت آسایش بیشتر هموطنان عزیز ایجاد کرده است. امروزه پیدا کردن وکیل با قیمت منطقی و منصفانه در تهران یا در سایر شهرهای بزرگ کار سختی است. اما مجموعه ما با راه اندازی سامانه یکپارچه وکالت، داوری و مشاوره به صورت آنلاین گام بزرگی در این راه برداشته است.