کسب و کار ایرانیپزشکی و سلامت

درمان افتادگی نوک بینی

بیشترین و شایع ترین مشکلاتی که در بینی افراد وجود دارد، افتادگی نوک بینی می باشد . خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و روش های مختلف ترمیم افتادگی نوک بینی به راحتی انجام می شود . در طی جراحی برای ترمیم افتادگی نوک بینی جراح بینی از پیوند غضروف های قوی به نوک بینی برای عمل ترمیم انجام می دهد و همین امر سبب زیبایی بینی می شود . البته می توان برای ترمیم از غضروف هایی مثل ،غضروف های مصنوعی ،غضروف های خود فرد ،غضروف اشعه دیده فرد مرده و… استفاده کرد.

علت افتادگی نوک بینی

افتادگی نوک بینی به دلایل و علت های مختلفی ایجاد خواهد شد که برای ترمیم آن باید علت آن توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. ایت دلایل عبارتند از:

  • وارد شدن آسیب به بینی بر اثر ضربه در ورزش یا سوانح
  • بالا رفتن سن
  • بر اثر نیروی جاذبه زمین
  • جراحی ناموفق بینی در صورتی که جراحی بینی به شکل نادرستی انجام شود و موجب ضعیف شدن غضروف نوک بینی شود.
  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • نبودن بافت غضروفی پشتیبان در نوک بینی
  • بعضی از کودکان در بدو تولد دچار این مشکل هستند.

Treatment of drooping nose tip

اصلاح فرم بینی با فیلر

تزریق فیلر برای اصلاح فرم بینی یا رینوپلاستی از رایج ترین و بهترین روش های زیبایی بدون جراحیبینی است که به دلیل نتیجه فوری و قیمت مناسب بین خانم ها و آقایان در حال افزایش است و شما می توانید پس از تزریق در همان روز به کار روزانه مشغول شوید و بصورت زیر عمل می کند:

  • با تزریق فیلر بینی کرج در بالا و پایین برجستگی روی بینی، صاف و یکدست می شود.
  • با تزریق فیلر در اطراف نوک بینی، باریک تر نشان داده می شود.
  • با تزریق بوتاکس به داخل و عضله بینی، نوک بینی بالاتر می آید.

تزریق فیلر بینی چگونه است؟

در تزریق ژل بینی باتزریق دقیق پزشکبه بالا و پایین برآمدگی های بینی ظاهر بینی را میتوان کاملا صاف نمود و همچنین برای بارکتر نشان دادن نوک بینی و زاویه بهتر آن تزریق فیلر در اطراف نوک بینی انجام می شود و برای لیفت بینی به ماهیچه پایین  برنده تیغه بینی بوتاکس تزریق می شود. البته توجه داشته باشید بر خلاف عمل بینی تزریق فیلر به بینی آن را صاف و خوش فرم میکند ولی باعث کوچک شدن بینی نمی شود.

اگر از مدل بینی پس از تزریق راضی نبودیم ، چکار کنیم ؟

تزریق فیلر به بینی یک روش موقتی است که پس از حداکثر یکسال از بین میرود، پس اگر از مدل بینی خود پس از تزریق راضی نبودید پس از چند ماه تا بینی تان به حالت اول باز می گردد ولی اگر میخواهید این کار به سرعت انجام شود میتوانید از پزشک بخواهید با تزریق هیالاز و حل کردن فیلر بینی را به حالت اولیه برگرداند.

آیا تزریق فیلر بینی درد دارد؟

از مهمترین ویژگی های تزریق فیلر بینی در کرج نسبت به عمل جراحی نداشتن درد و عوارض و دوران نقاهت پس از عمل جراجی است. شما فقط زمانی که سوزن تزریق ژل به بینی وارد می شود احساس سوزش خواهید داشت ولی چند لحظه بیشتر طول نمی کشد البته تخصص پزشک و سوزن مورد استفاده بسیار مهم است. البته در فیلر بینی که به شما تزریق می شود مقداری بی حسی هست که به بدون درد بودن این عمل کمک می کند.

کاندیدای مناسب برای ترمیم افتادگی نوک بینی

  • افراد مبتلا به افتادگی نوک بینی به طور مادرزادی
  • افراد ناراضی از چهره خود به دلیل آویزان بودن نوک بینی
  • افرادی که دارای بینی بلندی بوده و تعادل چهره آن ها بهم خورده است.
  • افراد باید از سلامت جسمانی مناسب برخوردار باشند.
  • رشد چهره و بینی افراد کامل شده باشد.
  • افراد متقاضی ترمیم افتادگی نوک بینی نباید سیگاری باشند.

افتادگی نوک بینی پس از جراحی بینی

در صورتی که در جراحی بینی، جراح از تکنیک نامناسب و غیراصولی بدون توجه به جنس بینی و  استفاده کند، تنها منجر به کاهش حجم غضروف بینی خواهد شد، و استحکام نوک بینی کم شده و همین امر با گذشت زمان منجر به افتادگی نوک بینی می شود. یکی دیگر از علت های رعایت نکردن دستورالعمل های پس از جراحی می باشد.

بنابراین برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی پس از عمل باید از تکنیک  ها و دستورالعمل های تقویت نوک بینی استفاده کرد. هم چنین جراح باید اقدام به کار گذاشتن غضروف خای مستحکم در ساختار بینی به جای کاهش هجم غضروف کند، که این امر منجر به مناسب شدن فرم بینی و همینطور مانع از افتادگی نوک بینی خواهد شد.

درمان افتادگی نوک بینی

جراح بینی برای درمان افتادگی نوک بینی باید ابتدا علت آن را تشخیص داده و سپس برای درمان آن اقدام کند. که بهترین روش برای درمان افتادگی نوک بینی، جراحی بینی به شمار می رود. اما در صورتی که آناتومی چهره شما متعادل باشد، و تنها مشکل بینی شما افتادگی نوک آن باشد، از درمان های دیگر نظیر ترکیب تزریق ژل و بوتاکس می توان استفاده کرد.

بدین صورت که با استفاده از تزریق ژل که منجر به تقویت ستون بینی می‎ شود، نوک بینی را به سمت بالا برده و چرخش داد.و با استفاده از بوتاکس عضله دپرسور نازی را که علت افتادگی نوک بینی است، تضعیف خواهند کرد. در ادامه به بررسی کی از روش های درمان افتادگی نوک بینی یعنی جراحی افتادگی بینی خواهیم پرداخت.

جراحی افتادگی نوک بینی

برای انجام جراحی افتادگی نوک بینی روش های مختلفی وجود دارد، که بهترین جراح بینی با توجه به علت افتادگی نوک بینی و شکل بینی و همینطور نتیجه و انتظار بیمار از جراحی روش مناسب را انتخاب خواهد کردروش های متداول برای ترمیم افتادگی نوک بینی شامل اصلاح و برداشتن غضروف تیغه بینی، قرار دادن ایمپلنت ستونی برای پشتیبانی و بالا نگه داشتن نوک بینی، قرار دادن ایمپلنت یا پیوند بافت برای بالا بردن نوک بینی، بالا نگه داشتن نوک بینی با استفاده از تکنیک های خاص بخیه و جای گذاری مجدد یا تصحیح غضروف های تحتانی هستند.در برخی از موارد ممکن است که جراح با توجه به علت افتادگی از روش های ترکیبی برای اصلاح افتادگی نوک بینی استفاده کند.

نحوه انجام جراحی افتادگی نوک بینی

برای درمان افتادگی نوک بینی جراح ابتدا یک برش در ناحبه مورد نظر ایجاد کرده تا بتواند به راحتی به ساختار داخل بینی دست پیدا کند، سپس در صورتی که علت افتادگی پایین بودن ارتفاع تیغه بینی باشد برای ترمیم جراح برای ترمیم آن با ید بخشی از بافت غضروف را بردارد.نکته حائز اهمیت این است که پزشک باید سپتوم غشایی را در زمان ترمیم افتادگی نوک بینی به سمت بالا برده تا از افتادگی مجدد نوک بینی جلوگیری کند.در برخی از موارد هم افتادگی نوک بینی به دلیل بلند بودن بیش از حد غضروف ها است که پزشک غضروف اضافی را برش خواهد داد.

برای برای رفع نوک بینی افتاده جراح برای تقویت غضروف های تیغه بینی به دلیل ضعف آن ها از پیوند غضروف به بینی استفاده خواهد کرد، بدین صورت که قسمتی از تیغه را برداشته و سپس برای پیوند غضروف از ناحیه پشت گوش یا دنده خود فرد برداشته و به ناحیه مورد نظر پیوند خواهد داد.در پایان جراحی نیز برای استحکام بیشتر غضروف نوک بینی و جلوگیری از افتادگی نوک بینی در طول زمان از بخیه استفاده خواهد شد.

غضروف های مناسب برای ترمیم افتادگی نوک بینی

از بین غضروف هایی که ذکر شده غضروفی که در مواقع لزوم باید استفاده کرد غضروف اشعه دیده فرد مرده می باشد ، این غضروف در مدت کوتاهی بینی خود را از دست می دهد و بینی دچار افتادگی می گردد .بهتر است در حد امکان از این غضروف استفاده نشود .

اما غضروف های مصنوعی برای اصلاح نوک بینی مفید هستند و می توانند در دراز مدت نتایج خوبی از خود بر جای بگذارند .عیبی که غصروف های مصنوعی دارند این است که این غضروف های در معرض خطر عفونت و یا بیرون زدگی از پوست می باشند ،اما غضروف های خود فرد مناسب ترین غضروف در جراحی ترمیم افتادگی نوک بینی می باشد. جراح بینی این غضروف را از گوش خود فرد گرفته و با برداشتن این غضروف هیچ گونه عارضه ای سبب برهم زدن زیبایی و یا اختلال در شنوایی برای فرد نمی شود.

تنها موردی که غضروف های گوش دارند این است که این غضروف ها از استحکام بالایی برخوردار نمی باشند در نتیجه برای ترمیم افتادگی نوک بینی خیلی مناسب نیستند. یکی دیگر از منابع غضروف برای فرد، استفاده از غضروف دنده می باشد .این غضروف بسیار مستحکم و موثر بوده و در جراحی ترمیم افتادگی نوک بینی از موفقیت بسیار بالایی برخوردار است. اما تنها ایرادی که این غضروف ها دارند برشی است که برای برداشتن غضروف بر روی سینه زده می شود .

غضروف دنده برای اصلاح افتادگی نوک بینی می تواند نتایج مفید و موثری بر جای بگذارد .در نتیجه در جراحی ترمیم افتادگی نوک بینی ،اگر غضروف مناسبی برای تقویت غضروف های نوک بینی پیوند زده شود ،افتادگی در نوک بینی ترمیم و اصلاح خواهد شد و می تواند نتایج خوبی که بر جای گذاشته است در مدت زمان بسیار طولانی ماندگار و درخشان باشد .

مراقبت های پس از ترمیم افتادگی نوک بینی

  • بالا نگه داشتن سر از بدن برای کاهش تورم
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی
  • خودداری از لمس کردن و ماساژ دادن ناحیه جراحی شده
  • پیاده روی برای جلوگری از یبوست
  • خودداری از مصرف الکل و دخانیات تا زمان مقرر تجویز شده پزشک
  • خودداری از انجام فعالیت هایی مانند شنا، سونا، استخر، جکوزی
  • خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • خودداری از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین

سخن پایانی

افتادگی نوک بینی یا به علت افزایش سن، یا پس از جراحی اولیه و همینطور به دلیل آسیب وارد شدن به بینی رخ خواهد داد، و این امر موجب کاهش زیبایی صورت فرد شده و اعتماد به نفس افراد را کاهش خواهد داد. در برخی از موارد نیز منجر به ایجاد مشکلات تنفسی در فرد خواهد شد. بنابراین برای اصلاح و ترمیم آن به بهترین شکل افراد به مراجعه خواهند کرافتادگی بینی که ظاهری ناخوشایند را در چهره ایجاد می کند ، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن شکل ظاهری این اندام ، می تواند تاثیرات منفی بر روی عملکرد بینی نیز بر جای گذارد.

در افتادگی بینی ، نوک این اندام به سمت پایین متمایل شده و تعادل صورت را بهم می زند. عوامل مختلفی از قبیل عوامل ژنتیکی، عدم وجود غضروف کافی برای پشتیبانی از نوک بینی ، ضعیف بودن استحکام استخوانی بینی ، کشیدگی عضلات بینی به طرف نوک بینی ، وارد آمدن ضربه یا سایر آسیب دیدگی ها در بینی و برخی فاکتورهای دیگر ، می تواند باعث این عارضه شود.

جهت آگاهی از هزینه فیلر بینی و خدمات مجموعه ما میتوانید به وبسایت ما مراجعه کنید و با کارشناس های ما در ارتباط باشید.