برای بینایی سنجی و خرید عینک در قم به کجا مراجعه کنیم؟

ویژگی های یک عینک طبی خوب

هر عینک قطعاً از دو بخش تشکیل شده است.ما برای بررسی ویژگی های عینک طبی به شرح این دو بخش خواهیم پرداخت.لنز: این بخش که به آن عدسی نیز گفته می شود،در حقیقت مهم ترین بخش تشکیل دهنده عینک است.مهم بودن لنز از آن جهت است که این وسیله جهت درمان می باشد.(به غیر از افرادی که صرفاً برای زیبایی از آن استفاده می کنند) درمان چشم به واسطه لنز های مخصوص انجام می شود.

فریم: برای نگه داشتن و چیدمان این لنز ها بر رو چشم،نیاز به قابی مخصوص است.جنس فریم و کیفیت مواد آن بسیار مهم است.جنس فریم از آن جهت دارای اهمیت می باشد که ممکن است با پوست برخی افراد سازگاری نداشته باشد.عدم سازگاری با پوست می تواند موجب التهاب پوستی شود.کیفیت مواد به کاررفته،در طول عمر عینک و همچنین مقاومت در برابر فشار تأثیر بسزایی دارد.پس در نتیجه اگر می خواهید ویژگی های یک عینک طبی خوب را بدانید لازم است که عدسی و فریم آن را بررسی کنید و یک تعادل میان این دو ایجاد نمایید.

ویژگی های یک عینک طبی خوب | لنز

اپتومتریست قم | اپتومتریست مهدی محترم قم

قطعاً انتخاب لنز مناسب از فریم بسیار مهم تر است.امروزه در سطح بازار لنز های مختلفی وجود دارد که خرید آن ها،گاه با اشتباه همراه است.حال سؤالی که مطرح می شود این است که چرا انتخاب لنز بسیار مهم است؟ هنگام خرید عینک شما فریم را انتخاب می کنید،انتخاب صحیح فریم از جهت زیبایی و راحتی فرد هنگام استفاده از آن ضروری است.اما لنز بسیار مهم تر است زیرا به طور مستقیم با چهار عامل یعنی ظاهر،زیبایی،ایمنی و بینایی،سروکار دارد.

در قدیم از عدسی شیشه ای استفاده می شد،اما شیشه بسیار سنگین بوده و همچنین به راحتی شکسته و به چشم آسیب می رساند.در نهایت در سال 1947 شرکت توانست نسخه پلاستیکی از این محصول را ارائه دهد.این محصول پلاستیکی از آن جهت که وزنی حدود نصف وزن شیشه را داشت و هزینه آن نیز کمتر بود مورد استقبال قرار گرفت.کیفیت نور عالی این محصول ازجمله دلایل کاربردی بودن آن در بازار امروزی است.

عینک طبی زنانه-عینک طبی مردانه

به طور کلی یکی از ویژگی های یک عینک طبی خوب این است که لنز آن از نظر پزشکی مناسب بیماری چشم باشد و همچنین بتواند در مقابل خطراتی که چشم را تهدید می کند ازجمله برخورد و شکستی مقاومت کند.البته انعکاس نور و سرعت پخش آن نیز بسیار مهم است که هنگام خرید عینک باید درباره این موضوعات از فروشنده سؤال کنید.

فریم:عینک طبی نیمه فریم قاب عینک عامل مهم دیگر برای عینک طبی می باشد.فریم از چندین جهت حائز اهمیت است.اول اینکه وزن آن بسیار مهم است زیرا در برخی موارد ممکن است چندین ساعت و یا حتی چندین روز بر روی چشم شما باشد.پس فریم در درجه اول باید سبک باشد. فریم انواع مختلفی دارد که به بررسی آن ها می پردازیم.

عینک های با فریم های کامل (Full-Rimmed): این فریم به گونه ای است که به طور کامل دور تا دور عدسی را پوشش می دهد و امکان شکستی و آسیب به لنز در آن بسیار پایین است.جنس آن ها معمولاً از استات،پلاستیک و تیتانیوم ساخته می شود.
اگر شما به دنبال عینکی هستید که کمتر آسیب ببیند حتماً توصیه می شود از این نوع فریم استفاده کنید.

عینک طبی بدون فریم

عینک های بدون فریم : اگر تمایل دارید بخش بیشتری از صورت شما دیده شود،این فریم بسیار برایتان مناسب است.در این طراحی هیچ قابی،عدسی را احاطه نکرده است و تنها دو بازو برای اتصال با دسته در نظر گرفته شده است. مشکل اصلی این قاب،آسیب پذیری بالا آن می باشد.یعنی ممکن است لنز آن ترک بردارد یا لب پر شود.در نتیجه این فریم برای افرادی که تحرک بالایی دارند مناسب نیست.نکته مهم این است که این مشکل باعث این نمی شود تا این نوع فریم دارای ویژگی های عینک طبی خوب نباشد،زیرا همان طور که اشاره شد کارایی مخصوص خود را دارد.

عینک های نیم فریم : اگر شما هم دقیقاً نمی دانید بین دو فریم بالا کدام را انتخاب کنید،همچنان یک انتخاب دیگر پیش روی شما است.طراحان این عرصه به سلیقه افراد میانه رو نیز توجه کرده اند و قاب هایی را روانه بازار کرده که بخشی از لنز توسط فریم پوشیده شده و بخش دیگر آزاد است.

لنز چشمی تماسی-لنز طبی

از آن جایی که می توانید لنزهای نرم طولانی مدت را شب ها،هنگام خواب،از چشم تان خارج نکنید،خطر عفونت چشم با این لنزها بیشتر است و به همین دلیل کمتر پیشنهاد می شوند.یادتان باشد اگر از این نوع لنز استفاده می کنید لازم است که هفته ای یک بار آن ها را از روی چشم بردارید و با محلول مخصوص تمیز و ضدعفونی کنید.
لنزهای نرم یک بار مصرف

لنزهای نرم یک بار مصرف را هم نمی توانید شب ها هنگام خواب در چشم تان نگه دارید،چون عمر مفید استفاده از این نوع لنزها فقط یک روز است و شب،هنگام خواب،باید دور انداخته شوند.لنزهای یک بار مصرف که نسبت به مدل های دیگر گران ترند،معمولاً برای افرادی که آلرژی دارند،کسانی مثل ورزشکاران که فقط در موقعیت های خاص می خواهند از لنز به جای عینک استفاده کنند،افرادی که لنزشان به سرعت رسوب می گیرد و نیز کسانی که به دلیل مشغله ی زیاد فرصت تمیز کردن لنزها را به صورت روزانه ندارند،مناسب هستند.

لنزهای توریک:این نوع لنزها که معمولاً گران تر از بقیه ی لنزهای نرم هستند،برای درمان آستیگماتیسم استفاده می شوند اما با این همه کارایی برای اصلاح عیوب آستیگماتیسم به اندازه ی لنزهای سخت نافذ اکسیژن نیست.

چشم و خطرات اشعه ماورای بنفش نور خورشید اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست آسیب می زند.همچنین برای عدسی و قرنیه چشم مضراست.اشعه ماورای بنفش (UV) احتمال ابتلا به بیماری آب مروارید (کاتاراکت) چشم را افزایش می دهد.این بیماری،عدسی چشم را کدر می کند و قدرت بینایی را کاهش می دهد.همچنین اشعه ماورای بنفش باعث تخریب ماکولا (لکه زرد) می شود.ماکولا بخشی از شبکیه چشم است که برای وضوح بینایی لازم است.سایر مشکلات چشمی وابسته به اشعه ماورای بنفش شامل ناخنک چشم و پیش ناخنک چشم است.

عینک آفتابی پلاریزه چیست؟

یکی از شیوه های مؤثر در محافظت از چشمان استفاده از عینک آفتابی است.یک عینک آفتابی استاندارد می تواند از چشمان شما در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت کند.ازجمله مهم ترین ویژگی هایی که یک عینک آفتابی استاندارد باید داشته باشد می توان به محافظت 100 درصد در برابر اشعه فرابنفش خورشید و پلاریزه بودن آن اشاره کرد.

هردو این ویژگی ها در ساخت عینک های آفتابی پلاریزه در نظر گرفته شده اند.عینک های پلاریزه عینک هایی هستند که لنز آن ها با یک فیلم شیمیایی خاص پوشانده شده که میزان شدت نور را کاهش می دهند تا به چشم ها آسیبی وارد نشود.عینک های پلاریزه با بهره گیری از لنزهای پوشانده شده با فیلترهای شیمیایی مانع از داخل شدن این تابش های خیره کننده به چشمان شما می شوند و درنتیجه شما می توانید با استفاده از این عینک ها در همه ساعات روز دید خوبی داشته باشید.

تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

لوگوهای معتبر معمولا روی شیشه عینک و سمت راست آن،دسته یا داخل دسته عینک قرار می گیرند و اندازه،فونت نوشتاری و رنگ ثابتی دارند.کوچکترین اشتباه نوشتاری یا هر نوع تفاوتی میان این لوگوها،نشان دهنده تقلبی بودن عینک است.گاهی اوقات در نام برند،غلط املایی دیده می شود.مثلا به جای نوشته اند:.این نوع خطاها،خبر از تقلبی بودن عینک می دهد.همچنین پیش از خرید عینک،به وب سایت کارخانه تولید کننده آن عینک مراجعه کنید و با علائم و لوگوهای آن برند خاص آشنا شوید.این کار به خرید عینک اصل و معتبر،کمک بسیاری مینماید.

بررسی شماره مدل عینک درج شماره مدل روی تمام محصولات،قانونی جهانی است و در ضمن فرقی نمی کند که محصول را از طریق فروشگاه یا آنلاین بخرید.باید عینک خریداری شده،شماره مدل داشته باشد.
فروشنده معتبر:معمولا سایت های اینترنتی یا فروشگاه های معتبر،جنس تقلبی نمی فروشند و با این کار وجهه خود را در مقابل مشتری به خطر نمی اندازند.هر وقت هم دیدید،محصولی بیش از حد معمول تخفیف دارد،مطمئن باشید که آن جنس،تقلبی است.در ضمن هرگز از وب سایت های اینترنتی که کالاهای فروخته شده را پس نمی گیرند یا آدرس و تلفن مشخصی ندارند،خرید.وب سایت هایی که عینک های معتبر می فروشند،اغلب ضمانت هم ارائه می دهند.
دفترچه و شناسنامه عینک:معمولا عینک های اصل،شناسنامه یا دفترچه اصالت دارند.در شناسنامه،جزئیات دقیقی در مورد عینک،مقدار خش پذیری لنز،مقاومت آن در برابر اشعه ماوراء بنفش،جنس فریم و … بیان می شود.
راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب:سلامت چشمان شما ارتباط مستقیم با عینک آفتابی که می زنید دارد اما می دانید شیشه های عینکی که می زنید چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ بهتر است قاب آن چه اندازه و چه رنگی باشد؟
می گویند با عینک آفتابی مناسب شما می توانید جذابیت جیمز وین،شکوه اودری هیپورن،یا متفاوت بودن شولاپین را به خودتان هدیه بدهید اما مهم ترین مسئله در مورد عینک های آفتابی این است که آنها را به عنوان وسیله ای برای محافظت از سلامت تان در نظر بگیرید نه یک وسیله تزئینی.شما باید در مورد عینک های آفتابی کاری که می کنند و نکاتی که هنگام خرید آنها باید در نظر بگیرید،اطلاعات کامل داشته باشید.

انواع عینک

به­طور کلی،عینک وسیله ای است با کاربردهای مختلف برای چشمها و یک وسیله­ی تزئینی برای چهره که به­علت کثرت در تنوع مدل و انواع کاربردی آنها،اشاره­ی مختصری به آن می گردد.
1٫عینکهای طبی
به آن دسته از عینکهایی که،عدسیهای تجویزی،جهت رفع عیوب انکساری در آنها نصب می شود،عینکهای طبی می گویند؛ که در مدلهای گوناگون و با مواد مختلف ساخته می شوند.
توضیح اینکه :عینکهایی با اتاقک مرطوب ( جهت جلوگیری از اشک ریزش شدید ) و یا عینکهای منشوری ( برای موارد کم بینایی و یا آسان نمودن مطالعه برای کسانی که قرار است مدت زیادی به علت فلج اندامهای اصلی،بستری شوند )،و عینکهای مخصوص آرایش ( برای اشخاصی که دارای عیوب انکساری شدید هستند ) و…،در زمره­ی عینکهای طبی،با کاربرد خاص محسوب می شوند.
عینکهای آفتابی:به گروهی از عینکها که جهت محافظت از چشمها در برابر آثار زیانبار نور خورشید و نورهای مضر ساخته می شوند و گاهی هم جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند،عینکهای آفتابی می گویند.
عینکهای طبی-آفتابی:به­بعضی از عینکهایی که جهت مصارف طبی به کار می روند،اما از عدسیهای طبی-آفتابی(انواع عدسیهای رنگی و یا فتوکرومیک ) استفاده می کنند عینکهای طبی-آفتابی گفته می شود.
عینکهای صنعتی و یا حفاظتی:این دسته از عینکها،همان طور که از نامشان پیداست،جهت محافظت از چشمها در برابر برخورد با ذرات و حفاظت در برابر تابشهای مضر در مشاغلی مانند : تراش کاری(سنگ – فلزات)،کار با مواد شیمیایی،رادیولوژی و…،به کار گرفته می شوند
عینکهای ورزشی:این گونه عینکها،که هنوز فرهنگ کاربرد آن برای بسیاری از مـردم ناشناخته است،از اهمیـــت ویـــژه ای در محافظت از چشمها در هنگام انجام ورزشهای مختلف برخوردار است.به­گونه ای که برای هر ورزشی،عینک خاص همان ورزش از مواد مخصوص جهت محافظت،ایمنی و بهداشت چشم،(البته با رعایت مسائل دیداری) ساخته شده است.کاربرد این عینکها برای بازیهای میدانی،دوچرخه سواری،اسکی،کوهنوردی،غواصی،شنا،شکار،ماهی گیری،بازی بیلیارد و… می باشد.
عینکهای سمعک دار:این عینکها،برای اشخاصی که مشکل شنوایی دارند بکار می رود.
عینکهای الکترونیکی:در انواع گوناگون و با کاربردهای مختلف جهت نابینایان،ساخته شده است.

بهترین اپتومتریست برای شما به وابستگی به نیازها و موقعیت شما متفاوت خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بهترین اپتومتریست قم می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.