عمومیکسب و کار ایرانی

تمام نکاتی که برای خرید قالب تونل فرم باید بدانید!

یکی از روش های رایجی که به منظور بتن ریزی یکپارچه پروژه های بزرگ ساختمانی و مسکونی استفاده می شود، استفاده از قالب تونل فرم می باشد که همچون قالب لارج پنل، به یکپارچه سازی و افزایش استحکام سازه ها کمک شایانی می کند. سیستم قالب بندی تونل فرم از قالب بندی یکپارچه سقف ها و دیوارها تشکیل شده و به پیمانکاران این فرصت را می دهد تا اجرای دیوارها و سقف ها را در یک مرحله به انجام برسانند. اگر به دنبال افزایش سرعت اجرا، بهبود کیفیت بتن ها و صنعتی سازی پروژه های ساخت و ساز خود هستید، با خرید قالب تونل فرم از آرتا سازه می تواند از مزیت های ویژه این محصول بهره مند شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا معرفی کامل این محصول بپردازیم.

خرید قالب تونلی | قالب پانل بتنی

قابل تونل فرم چیست؟

یک سیستم مدرن ساخت و ساز که از طریق قالب بندی، بتن ریزی و آرماتور بندی امکان ساخت اسکله های بتنی را در هر طبقه از ساختمان را در کمتر از یک روز کاری فراهم می آورد، سیستم قالب بندی تونل فرم می باشد. اما دلیل نام گذاری قالب تونل فرم به این اسم چیست؟ در این روش، قرارگیری سلولی قالب ها به گونه ای است که تمامی اجزای سازه را در یک مرحله قالب بندی می کند.

به علاوه، قالب های فلزی که در سیستم قالب بندی تونل فرم استفاده می شوند، قطعات متعددی تشکیل شده اند که به صورت یکدست در کارگاه های آرتا سازه تولید می شوند و با قرارگیری به شکل پشت به پشت، یک فضای خالی ایجاد می کنند؛ چرا؟ تا از این طریق بتواند امکان بتن ریزی پیوسته را در هر دو طرف دیوارها و سقف های ساختمان به طور همزمان فراهم نماید.

اگر بخواهیم اشاره ای به مهمترین دستاوردهای سیستم قالب تونل فرم در ساخت انواع سازه های کوچک و بزرگ اشاره داشته باشیم، می توانیم مزایای زیر را نام ببریم:

  • سرعت بالا
  • کیفیت بالای اجرا
  • کاهش هزینه های ساختمان سازی
  • قابلیت استفاده در پروژه های انبوه سازی
  • حذف عملیات شیارزنی به منظور قرارگیری اقلام تاسیسات مکانیکی و برقی
  • یکپارچگی اجزای ساختمان
  • حذف هزینه های مربوط به نازک کاری اعم از سفید کاری، گچ و خاک
  • انعطاف پذیری بالا در طراحی
  • عملکرد مناسب و قابل اطمینان در برابر زلزله

بازگشت سریع تر سرمایه و کاهش ریسک های عملیاتی از دیگر مزایای قابل توجهی هستند که با خرید قالب تونل فرم آرتا سازه نصیب شما خواهد شد. البته، مقرون به صرفه بودن و قیمت مناسب برای استفاده از این قالب بندی در اجرای پروژه های بتنی انبوه سازی نیز از دیگر عوامل محبوبیت قالب تونل فرم هستند.

روش اجرای سیستم قالب تونل فرم به چه صورت است؟

استفاده از روش اجرای قالب تونل فرم برای ساخت سازه های بتنی، یکی از روش های رایج برای اجرای قالب بندی همزمان سقف و دیوارها است. در این روش، از قالب های تونلی با ابعاد تقریبا یک اتاق، که از قالب های فلزی به شکل تونل تشکیل شده اند، برای آماده سازی بتن ریزی استفاده می شود. در این فرایند، هیچ ستون یا تیر بتنی در ساختار دیده نمی شود و اسکلت بتنی ساختمان تنها از دیوارهای بتنی برشی و سقف دال بتنی تشکیل شده است.

پس از قرارگیری قالب ها، می توان لوله گذاری تاسیسات و بتن  ریزی را به صورت همزمان انجام داد. پس از انجام بتن  ریزی، نیاز به 2 روز زمان برای سفت شدن و گیرش بتن وجود دارد.

در نهایت، اسکلت یک طبقه آماده می شود و امکان باز کردن قالب های تونلی و استفاده در طبقات بالاتر فراهم می شود. این عمل با حرکت افقی روی چرخ یا غلتک صورت می گیرد و پس از انجام اصلاحات قالب برداری، ساختار آماده می شود. با استفاده از سیستم تونل فرم و با مشارکت 20 تا 30 کارگر، می توان به صورت روزانه 500 متر مربع از سازه را اجرا کرد.

تفاوت سیستم قالب بندی تونلی با سایر فرم های قالب بندی

یک سازه می تواند بر اساس یکی از دو روش ساخت، یعنی اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی، اجرا شود. در پروژه هایی که از اسکلت بتنی استفاده می شود، استفاده از قالب جهت شکل  دهی و افزایش استحکام بتن امری ضروری است. شیوه قالب  بندی پیوسته از طریق استفاده از قالب  های مونتاژ شده فلزی، که به جای تیرها و ستون ها از دیوارها به عنوان عناصر باربر استفاده می شوند، ویژگی ها و تفاوت های قابل توجهی نسبت به روش اسکلت فلزی و سایر روش های اسکلت بتنی دارد. این تفاوت ها به شرح زیر است:

  • استفاده کمتر از میلگرد: وزن سازه ای که با استفاده از روش قالب تونل فرم ساخته می شود، به دلیل بهینه بودن شرایط طراحی، کمتر خواهد بود.
  • سرعت بتن  ریزی: با توجه به آماده بودن قالب ها، سرعت بتن  ریزی در این روش بسیار زیاد است و اجرای پروژه در مقایسه با سایر روش ها، کمترین نخاله سازمانی را ایجاد می کند و از کارایی بالایی برخوردار است.
  • استحکام دوام و کیفیت سازه: نسبت به سایر روش های اسکلت فلزی و بتنی، استحکام دوام و کیفیت سازه بیشتر است و عملکرد بهتری در مقابل آتش سوزی دارد.

قیمت خرید قالب تونل فرم چگونه است؟

سرمایه گذاری اولیه مناسب در آغاز پروژه های صنعتی ساخت و ساز، با استفاده از روش قالب  بندی تونل فرم، از لحاظ اقتصادی بسیار جذاب به نظر می رسد. این روش، از نظر صرفه  جویی در هزینه ها، در ادامه مراحل ساخت انبوه سازی های تکرارپذیر، مجموعه ساز، و شهرک سازی تاثیرگذار است. در کل، عوامل بسیاری بر قیمت اجرای قالب  بندی تونلی تأثیر دارند که توصیه می شود برای دریافت مشاوره در این زمینه، با کارشناسان شرکت آرتا سازه تماس بگیرید. در ادامه، به چند مورد از عوامل مهم در قیمت قالب تونل فرم اشاره خواهیم کرد.

  • سرعت اجرا: سیستم قالب  تونل فرم امکان اجرای هر طبقه از اسکلت بتنی را در یک بازه زمانی کوتاه (1 الی 2 روز) فراهم می کند.
  • استفاده از ماشین آلات: استفاده از ماشین آلات، باعث تسریع در انجام کار، کاهش حمل و نقل، و کاهش نیاز به نیروی انسانی می شود.
  • قالب های پیش ساخته تونلی: قالب های پیش ساخته تونلی بدون نیاز به پیچ و مهره برای قالب بندی و بازگشایی، امکان استفاده تا چندین بار متوالی را فراهم می کنند.
  • استفاده بهینه از بتن و میلگرد: با استفاده بهینه از بتن و میلگرد که با اتصال همزمان و یکپارچه سقف و دیوار انجام می شود، هزینه های تمام شده پروژه کاهش می یابد.

کلام پایانی

خرید قالب تونل فرم برای هر پروژه ای که به سرعت و انعطاف پذیری بالا نیاز دارد، ضروری است. این شیوه از قالب بندی، تقویت بتن کل فرایند ساخت و ساز را به طور قابل توجهی تسهیل می کند و برای تولید انبوه بسیار مناسب می باشد. آرتا سازه به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های فعال در زمینه طراحی و تولید قالب تونل فرم ، قالب لارج پنل و قالب ستون، در کنار پیمانکاران و مهندسانی است که به قالب های باکیفیت برای ساخت سازه های خود نیاز دارند.