سبک زندگیکسب و کار ایرانی

راهنمای طلاق از طرف زن

درحال حاضر با توجه به قوانین موجود کشور ما ایران و مطابق با ماده 1133 قانون مدنی ایران مرد هر موقع بخواهد می تواند زنش را طلاق دهد و نیازی به ارائه دلیل به دادگاه برای چرایی طلاق دادن و جدایی از همسرش ندارد . اما مطابق با مواد 1119، 1129 و 1130 زن نیز می تواند با داشتن دلایل موجه که همان عسر و حرج ، غیبت شوهر به مدت چهار سال ، عدم پرداخت نفقه یا عجز شوهر از پرداخت آن ، انجام شروط دوازدگانه طلاق یا شروط ضمن عقد توسط مرد و دادن حق طلاق بدون قید و شرط توسط مرد به زن از شوهرش طلاق بگیرد .

برای درخواست طلاق باید کجا رفت | برای درخواست طلاق باید کجا رفت نی نی سایت

همچنین زن نیز مانند مرد برای طلاق گرفتن نیاز دارد مراحلی را طی کند که به آن تشریفات خاص طلاق می گویند مثل ثبت نام در سامانه طلاق ، رفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق و تکمیل و پر کردن فرم درخواست طلاق از طرف زن در دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا این درخواست از طرف زن از آن جا به دادگاه خانواده برای رسیدگی فرستاده شود .

رسیدگی به درخواست طلاق از جانب زن سه مرحله ای است . رسیدگی بدوی ، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور و هر بار اعتراض مرد در هر کدام از این مراحل ممکن است پروسه طلاق از طرف زن را تا زمان رسیدن به نتیجه و صدور گواهی عدم امکان سازش حداقل تا یک سال به تاخیر بی اندازد . در این مقاله ضمن تعریف مراحل درخواست طلاق از طرف زن ، جزئیات این مراحل یک به یک بیان شده است .

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

اصل سند ازدواج یا رونوشت آن از دفترخانه ای که عقد در آنجا انعقاد شده است.
اصل شناسنامه و کارت ملی زوجه
ارائه وکالتنامه طلاق و یا مدرک اثبات حق طلاق زوجه (در صورت وجود)
مدارکی که دلیل طلاق را اثبات می کنند. (مانند مدارک اثبات دیوانگی و یا بیماری شوهر)
و اما پس از مطالعه مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن بهتر است سراغ مراحل این روش طلاق برویم ؛ برای اطلاع از این مراحل طلاق از طرف زن نیز در ادامه با ما همراه باشید:

مراحل طلاق از طرف زن

ثبت درخواست در سامانه تصمیم و شرکت کردن در جلسات مشاوره
ثبت درخواست طلاق از طرف زن در یکی از دفاتر قضایی
ارسال دادخواست طلاق از طرف زن به دادگاه خانواده و شروع رسیدگی به پرونده
رسیدگی به پرونده در شعب دادگاه مورد نظر و تعیین وقت برای حضور زوجین در دادگاه
رسیدگی به پرونده طلاق (بررسی شرایط و مدارک طلاق) در دادگاه و توسط قاضی مربوطه
اثبات ضرورت طلاق از طرف زن در دادگاه
مراجعه به دفترخانه طلاق و ازدواج و اجرای طلاق
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط، مدارک و مراحل طلاق از طرف زن و یا دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه با وکیل پایه یک دادگستری تهران، با شماره تلفن های وبسایت تماس حاصل فرمایید. در طلاق توافقی و یا طلاق های یک طرفه (از طرف زن و از طرف مرد) کمک گرفتن از یک وکیل طلاق توافقی در تهران می تواند بسیار مفید واقع شود

حقوق زن در طلاق از طرف زن

در صورت رعایت شروط دوازده گانه هنگام دادخواست طلاق از طرف زن دادگاه زوج را برای رسیدگی به پرونده فرا می خواند. در صورتی که زوج درخواست طلاق را نپذیرد و زوجه شرایط طلاق را داشته باشد، قاضی حکم طلاق را صادر می کند. در این صورت زوج با توجه به شرط طلاق موظف به پرداخت تمامی حقوق در نظر گرفته شده توسط قاضی برای زن می باشد. ضمنا اگر زوجه بدنبال تعویض شناسنامه بعد از طلاق می باشد، این امر طبق شرایطی امکان پذیر می باشد.

شرایط طلاق توافقی از طرف زن

در قدم اول باید به صورت کلی شرایط طلاق توافقی از طرف زن را مورد بررسی قرار داده و سپس جزئیات این توافق ها را نیز با هم بررسی کنیم. اگر حقیقت را بخواهید مراحل و شرایط طلاق توافقی از طرف زن و مرد با هم کاملاً یکسان است و زوجین برای این روش جدایی باید یک شرط بسیار بزرگ را رعایت کنند و آن هم توافق بر سر تمام مناقشات مربوط به طلاق است.

در طلاق چه مناقشاتی وجود دارد و حق و حقوق هر یک از زوجین در این مباحث چیست؟ چقدر از مهریه در فرایند جدایی به روش توافقی باید پرداخت شود و روش پرداخت آن چگونه است؟ حضانت فرزندان به عهده چه کسی خواهد بود و آیا زوجه می تواند نفقه دریافت کند؟ در واقع شرایطی که زن باید در زمان جدایی به روش توافقی درباره آنها مشاوره حقوقی بگیرد و یک تصمیم گیری کاملاً دقیق و بهینه برای خود داشته باشد، همین موارد هستند. وگرنه مراحل طلاق توافقی همان ثبت نام در سامانه و شرکت در جلسات مشاوره خواهد بود که مرد و زن هر دو باید این مراحل را سپری نمایند.

طلاق توافقی چیست و چگونه است؟

در این نوشته که توسط وکیل پایه یک دادگستری و دقیقاً مطابق با شرایط روز و رویه مرسوم دادگاه های خانواده در سراسر ایران نوشته شده است، با 0 تا 100 شرایط طلاق توافقی بدون حضور زوجین، مدت زمان، مدارک مورد نیاز، مشاوره های اجباری و مراحل طلاق توافقی در سال 1402 آشنا میشوید.

طلاق توافقی چیست؟ طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوج و زوجه (زن و شوهر) بنا به هر دلیل و علتی به این نتیجه می رسند که امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم قطعی به جدایی و شروع مراحل طلاق توافقی می گیرند و به همین منظور در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک، تعهدات، دیون و تکالیف آن با یکدیگر به تفاهم و توافق می رسند. در واقع شرایط طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیداست بطور کامل بستگی به توافقات زوجین دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک
نفقه زوجه و فرزندان و جهیزیه
اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود)
همچنین شاید از همه چالش بر انگیزتر، در مورد مهریه

مواردی که زوجین در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه نیز محترم و قابل قبول است و در رای دادگاه (گواهی عدم امکان سازش) و همچنین در نهایت در سند طلاق (طلاقنامه) نیز ذکر می گردد.

نکته: رویه وکلای موسسه حقوقی مشهور به اینصورت است که ابتدا تمام توافقات زوجین را نوشته و به امضاء ایشان می رسانند و دقیقاً همین توافقات را در دادگاه مطرح می کنند و در رای دادگاه نوشته خواهد شد.

همچنین تمامی مراحل و اقدامات لازم «حتی حضور در جلسات مشاوره اجباری» و جلسه دادگاه توسط وکلای ما و بدون نیاز به حضور زوجین انجام می گیرد.