‫قوانین دبی چیست و چطور در دبی جریمه نشویم؟‬

دبی! شهری پر از ساختمان های سر به فلک کشیده, شهر رکوردهای گینس, شهری که به نیویورک آسیا شهرت داره, شهری که انقدر بزرگنمایی و تبلیغ براش شده که هر توریستی دوست داره بره و از نزدیک این همه بزرگی و برتری رو ببینه!!! از همون لحظه ورودتون به دبی متوجه میشید که همه ی این اغراق ها و بزرگنمایی ها, چیزی جز تبلیغ نیست و دبی در برابر هزینه خیلی خیلی بالایی که برای هر چیزی داره واقعا توقع توریست رو برطرف نمیکنه.


دبی رو از هر نظر بخواییم با شهرهای توریستی دیگه مثل شهرهای ترکیه مقایسه کنیم واقعا ارزش رفتن نداره و به نظرم اگر تمام شهرهای توریستی دنیا رو دیدید, آخرین شهر برای سفر دبی رو انتخاب کنید.

خورد و خوراک دبی:
از نظر خورد وخوراک در دبی به هیچ عنوان به مشکل برنمیخورید. دبی بهترین و بزرگترین رستوران های زنجیره ای و رستوران های کشورهای مختلف با کیفیت عالی رو داره و از نظر کیفت و طمع, هر رستوران به نوبه خودش در رده قابل قبولی قرار داره. گرچه باید خودتون رو برای هزینه های خیلی بالا آماده کنید.
اگر در خیابان های الرقه و یاس در مرکز شهر و نزدیک دیره باشید میتونید غذاهای عربی با کیفیت عالی رو با قیمت به نسبت مناسب تری رو تجربه کنید.

امنیت و آرامش:
امنیت و آرامش در دبی در بالاترین حد ممکن هست و شما در هر ساعتی از شبانه روز با خیال راحت میتونید بدون دغدغه در کوچه پس کوچه های مناطق توریستی رفت و آمد کنید. کلاب های شبانه از ساعت 23 تا 4 صبح پر رفت و آمد هستند و همین موضوع شب های دبی رو حسابی شاد و پر رونق کرده.

حمل و نقل عمومی:

در دبی انواع وسایل حمل نقل مثل اتوبوس و تراموا و مترو و مونوریل و وجود داره ولی اصلا فکر نکنید که هزینه این وسایل عمومی کم هستند. همچنین غیر از مراکز خرید, بیشتر مناطق توریستی دبی به صورت مستقیم نزدیک این خطوط نیستند و برای رسیدن به آنها حداقل دوبار (یا بیشتر باید اتوبوس و مترو ) رو عوض کنید و به همین دلیل هزینه و زمان زیادی رو برای رسیدن به مقصد مورد نظرتون باید متحمل بشید.
گرچه هزینه این وسایل حمل و نقل عمومی در برابر تاکسی مقرون به صرفه تر هست.
هزینه هر نفر بسته به مسیر طی شده چیزی حدود 3 تا 8 درهم می باشد.
مسافت های مناطق توریستی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی, خیلی زیاد هست و برای هر جایی که بخواهید برید در بهترین حالت که هتلتون در شیخ زاید باشه حدودا 1 الی 2 ساعت طول میکشه. در کنار این مسافت طولانی وقتی شلوغی بیش از حد اتوبوس ومترو رو هم اضافه کنیم, خستگی راه رو براتون چند برابر میکنه.

فهرستی از جریمه  های رانندگی در دبی که باید بدانید

سیستم بلک پوینت به ادارات مربوطه کمک می کند که سابقه ی جریمه های رانندگی شما را به صورت ثبت  شده داشته باشند. دوربین ها و رادارهای متعددی در سرتاسر دبی برای ثبت و گزارش تخلفات رانندگی نصب شده  است.

اگر فردی حین رانندگی قوانین مشخصی را زیر پا بگذارد، پلیس دبی به پرونده ی رانندگی آن شخص بسته به ماهیت و شدت تخلف تعدادی بلک پوینت اضافه می کند. برای هر نوع تخلف نسبت به شدتی که دارد تعدادی بلک پوینت در نظر گرفته شده است. با اضافه شدن هر بلک پوینت به پرونده ی شما، پیامکی دریافت می کنید و همچنین می توانید در وبسایت پلیس دبی بلک  پوینت های خود را بررسی کنید.

اگر بیش از 24 بلک پوینت داشته باشید، پلیس رانندگی دبی اختیار کامل برای ضبط گواهینامه  شما و تعلیق آن به مدت یک سال دارد. همچنین در برخی موارد بسته به شدت تخلفاتی که در پرونده ثبت شده، خودروی فرد خاطی نیز توقیف می شود.

انواع جریمه های رانندگی در دبی

جریمه برای رانندگی با سرعت غیرمجاز

جریمه ی سرعت غیرمجاز به اختلاف سرعت شما با حداکثر سرعت مجازی که در تابلو های راهنمایی درج شده بستگی دارد. برای مثال اگر حداکثر سرعت مجاز در یک خیابان 60 کیلومتر بر ساعت باشد و شما 110 کیلومتر بر ساعت حرکت کنید، سرعتتان 50 کیلومتر بر ساعت از حد مجاز بالاتر بوده و نسبت به آن جریمه می شوید.

تخلفات رانندگی با سرعت غیرمجاز که موجب جریمه ی نقدی و اضافه شدن بلک پوینت به پرونده ی شما می شوند:

  • رانندگی با سرعت غیرمجاز به اندازه ی 80 کیلومتر بر ساعت بیشتر از سرعت مجاز یا بیشتر، منجر به 3000 درهم جریمه، اضافه شدن 23 بلک پوینت و توقیف خودرو و گواهینامه به مدت 60 روز می شود.
  • رانندگی با سرعت غیرمجاز به اندازه ی 60-80 کیلومتر بر ساعت بیشتر از سرعت مجاز منجر به 3000 درهم جریمه، اضافه شدن 12 بلک پوینت و توقیف خودرو به مدت 30 روز می شود.
  • رانندگی با سرعت غیرمجاز به اندازه ی 50-60 کیلومتر بر ساعت بالای سرعت مجاز منجر به 1500 درهم جریمه، اضافه شدن 6 بلک پوینت و توقیف خودرو به مدت 15 روز می شود.

اجاره خودرو در دبی بدون راننده

همان طور که اشاره کردیم اجاره خودرو در دبی به صورت تلفنی و یا از طریق سایت امکان پذیر است. شما می توانید در شعبه مرکزی کافه رنت که در شهر تهران است، مقدمات اجاره را انجام دهید و در شهر دبی خودرو را تحویل بگیرید. تمامی خودروهای دبی لوکس اما قیمت بسیار مناسبی برای اجاره دارند. هزینه تاکسی در دبی بسیار گران بوده به همین دلیل توصیه ما به شما اجاره خودرو است. شرکت های رنتکار دبی برای اجاره خودرو نیاز به mastercard دارند که متاسفانه برای ایرانی ها غیر ممکن است. به همین دلیل بهترین راه برای شما که می خواهید اجاره ماشین لوکس در دبی، اجاره ماشین از ایران است.

اگر می خواهید از طریق سایت خودرو اجاره کنید پس از رزرو خودرو ، کارشناسان ما برای گرفتن مدارک با شما در تماس خواهند بود. پس از ارسال مدارک و تایید توسط کارشناسان، رزرو شما نهایی خواهد شد. در این مرحله بعد خودرو توسط نماینده ما در دبی در مکان درخواستی به شما تحویل داده خواهد شد. خیالتان آسوده نماینده ما فارسی زبان و نیز مسلط به زبان عربی است و در طول اجاره خودرو در خدمت شما خواهد بود.

چطور جریمه های رانندگی در امارات را قسطی بدهیم؟

اگر جریمه های رانندگی سنگین شما جمع شده است و آن ها را پرداخت نکرده اید، وزارت داخله ی امارات سرویسی دارد که با آن می توانید جریمه های خود را به صورت قسطی پرداخت کنید.

روز 19 اکتبر وزارت داخله ی امارات در شبکه های اجتماعی درباره ی این سرویس اقساطی اطلاع رسانی کرد. این سرویس مبلغ بدهی جریمه ی رانندگان را به اقساط متعدد تقسیم می کند و سود یا بهره ای ندارد.

رانندگان می توانند با این سرویس بدهی جریمه ی خود را به صورت اقساط 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه یا 12 ماهه پرداخت کنند. با این حال ممکن است حداقل مبلغ جریمه مانند 1000 درهم برای استفاده از این سرویس در بانک نیاز باشد که برای پرداخت اقساطی باید مجموع جریمه ای بیش از این مبلغ داشته باشید.

پلیس ابوظبی و پلیس دبی نیز سرویسی دارند که با آن می توانید جریمه  ها را به اقساط بدون بهره تبدیل کنید.

تخلفاتی که باعث جریمه رانندگی در دبی و افزایش بلک پوینت (تا کمتر از 23 بلک پوینت) می شوند:

  • عدم توقف در چراغ قرمز: این تخلف 12 بلک پوینت اضافه می کند، 1000 درهم جریمه دارد و خودرو نیز به مدت 30 روز توقیف می شود. در دبی برای آزاد کردن خودرو از توقیف باید 3000 درهم بپردازید. این جریمه ممکن است در امارت های دیگر غیر از دبی بیشتر نیز باشد، برای مثال در ابوظبی برای آزاد کردن خودروی خود از توقیف باید 50 هزار درهم بپردازید و گواهی نامه ی شما نیز به مدت 6 ماه تعلیق می شود.
  • مسدود کردن محل تردد با خودرو: 1000 درهم جریمه و 6 بلک پوینت.
  • رانندگی بدون حفظ فاصله ی مناسب از خودروهای دیگر: 400 درهم جریمه و 4 بلک پوینت.

جریمه  ی سایر تخلفات رانندگی در دبی

قوانین و مقررات رانندگی و جریمه هایی که برای زیرپا گذاشتن آن ها وضع می شوند، تنها برای حفظ امنیت جاده ها و وسایل نقلیه نیستند. در واقع هدف اصلی این قوانین سختگیرانه، حفظ جان افرادی است که در دبی زندگی می کنند. بنابراین رانندگان باید در قبال قوانین و تخلفات رانندگی در دبی، طرز فکر و رفتار مسئولانه ای داشته باشند.

تخفیفات جریمه  های رانندگی در دبی

در این طرح اگر به مدت سه ماه تخلفی برای راننده ثبت نمی شد، 25 درصد تخفیف برای جریمه های پیشین خود می گرفتند. اگه 3 ماه دیگر یعنی به مدت 6 ماه بدون تخلف می ماندند این تخفیف به 50 درصد می رسید، اگر 9 ماه بدون تخلف می ماندند 75 درصد و در نهایت اگر یک سال کامل تخلفی در رانندگی انجام نمی دادند، تمام جریمه های سابقشان بخشیده می شد.

این طرح با هدف تشویق رانندگان به پیروی از قوانین و مقررات رانندگی ایجاد شد و بعد از تصویب این طرح آمار حوادث جاده ای در دبی 14 درصد کاهش داشت. گرچه این تخفیفات شامل جریمه ی پارک یا عوارضی نمی شد.

اطلاع  از جریمه  های رانندگی در دبی

سوالات متداول

  • چگونه می توانم تخلفات رانندگی خود را مشاهده کنم؟
  • آیا برای مشاهده ی گزارش تخلفات خود باید مبلغی بپردازم؟

مشاهده ی گزارش آنلاین تخلفات رانندگی رایگان است اما برای دریافت نسخه ی چاپی باید 5 درهم بپردازید.

  • اگر کسی به اشتباه در محل پارک مخصوص افراد دارای معلولیت پارک کند چه می شود؟

خودرویی که در محل پارک مخصوص افراد دارای معلولیت پارک کرده باشد به مبلغ 1000 درهم جریمه خواهد شد.

راه های مختلف پرداخت جریمه ها ی رانندگی در دبی چیست؟

علاوه بر این، با مراجعه به مراکز خدمات گواهی خودرو و رانندگی می توانید جریمه های خود را پرداخت کنید. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با شماره ی 901 تماس بگیرید.

با احتیاط و مطمئن برانید و همیشه مانند یک شهروند مسئول از قوانین پیروی کنید. توجه کنید که برخی از خودروهای قدیمی ممکن است سروصدای زیادی ایجاد کنند، چراغ هایشان خراب شود و موتورشان به صدا بیفتد. تمام این ها ممکن است باعث جریمه شدن شما شود. برای جلوگیری از این موضوع، منطقی است که خودروی جدیدی خریداری کنید.

اگر جریمه رانندگی در دبی را نپردازم چه اتفاقی می افتد؟

سوال: من ساکن دبی هستم. من جریمه های معوقه ای دارم که قادر به پرداخت آن نیستم. تمدید وسیله نقلیه من سه ماه دیگر موعد آن است. اگر نتوانم جریمه ها را تسویه کنم چه اتفاقی می افتد؟

پرداخت اقساطی جریمه های رانندگی در دبی

پلیس دبی اخیرا خدمات اقساطی جریمه را معرفی کرده است که به رانندگان امکان می دهد جریمه های رانندگی خود را به صورت ماهانه و بدون بهره پرداخت کنند. آنها می توانند بین یک طرح اقساط 3 ماهه، 6 ماهه یا 12 ماهه یکی را انتخاب کنند. هر فرد مقیمی که دارای حساب بانکی در کشور باشد می تواند از این خدمات بهره مند شود. حداقل مبلغ تخلفات باید 5000 درهم باشد.

درخواست استفاده از سرویس پلیس دبی برای پرداخت اقساطی جریمه های رانندگی تنها چیزی در حدود دو دقیقه طول می کشد.

این سرویس که در همکاری با بانک مرکزی امارات و بانک اسلامی دبی آغاز شد، در کلیه ی بانک های کشور قابل دریافت است و پلیس دبی را به اولین نهاد دولتی بدل می سازد که پردازش معاملات را به صورت مشترک با بانک مرکزی انجام می دهد. با این سرویس، پلیس دبی همچنین نخستین نهاد تنظیم قانون است که بدهی مستقیم در پرداخت جریمه های رانندگی را می پذیرد.

پذیرش بدهی مستقیم به عنوان روش پرداخت برای تسویه ی جریمه های رانندگی، کارهای دفتری را کاهش می دهد و هنگامی که مشتریان از طریق وبسایت یا اپلیکیشن رسمی پلیس برای این سرویس ثبت درخواست می کنند، زمان پردازش را به تنها دو دقیقه می رساند.