ارز دیجیتالکسب و کار ایرانی

چالش های قرارداد هوشمند

ارزهای دیجیتال با بسط و گسترش مفاهیم متعدد باعث شدند تا تغییرات و تحولات عظیمی در حوزه اقتصاد ایجاد شود و روند زندگی بسیاری از افراد تغییر کند. این دانش با بهره گیری از فناوری بلاک چین، توانست انقلابی در دارایی های مردم ایجاد کند و به آن ها یاری برساند که بدون نظارت و دخالت سایرین به جمع آوری ثروت برای خود بپردازند.

فناوری بلاک  چین

اگر بخواهیم به یک تعریف جامع و کامل از بلاک چین بپردازیم، می توانیم بگوییم فناوری  است که در زمینه غیرمتمرکزسازی داده ها و اطلاعات، فعالیت می کند. این نوع از دفترکل توزیع شده، با ویژگی های منحصربه فرد و شگفت انگیزی که دارد، باعث شده تا روند انجام معاملات و تراکنش ها در صنعت ارزهای دیجیتال به یک روند سیال و روان تبدیل شود و نیاز به عبور از فیلترهای متعدد نهادهای متمرکز، با نظارت های مخصوص به خود را نداشته باشد و افراد بتوانند با فراغ بال و به صورت مستقیم به معامله با یکدیگر بپردازند.

نحوه عملکرد این فناوری به گونه ای است که تمامی مولفه های امنیت و شفافیت را دربرمی گیرد و به اعضای شبکه های بلاک چینی این اطمینان را می دهد که تمامی روند فعالیت بلاک چین، از تولید بلاک گرفته تا تایید تراکنش ها، بدون دخالت و نظارت افراد یا نهادهای مختلف صورت بپذیرد و هیچ فرد و سازمانی قدرت این را نداشته باشد که به صورت خودسرانه و بدون نظرخواهی از سایر اعضای شبکه، تغییراتی را در آن ایجاد کند و یا اقدام به تغییر و یا دستکاری داده ها و اطلاعات نماید.

اکنون که با مفهوم بلاک چین آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم به معرفی یکی از بزرگ ترین شبکه های بلاک چینی بپردازیم و بدانیم اتریوم چیست؟

اتریوم

اتریوم به عنوان دومین ارز محبوب بازار بعد از بیت کوین شناخته می شود که دارای بلاک چین اختصاصی می باشد. این ارز دیجیتال به عنوان دومین نسل از این فناوری، ویژگی های منحصربه فردی دارد و به عنوان یک بستر غیرمتمرکز برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند شناخته می شود که هدفش تنها غیرمتمرکزسازی تراکنش ها و معاملات نیست بلکه قصد دارد به دنبال ایجاد بستری باشد که به غیرمتمرکزسازی فعالیت های متنوع انسانی نیز بپردازد. علتی که باعث شده اتریوم به عنوان دومین ارز محبوب بازار انتخاب شود و در بسیاری از مولفه ها از بیت کوین پیشی بگیرد، همین موضوع پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است که باعث شده عملکرد شبکه اتریوم در کنار استفاده از فناوری بلاک چین، با پیشرفت همراه باشد و بتواند معضلات و مشکلات بیت کوین را حل نماید.

اکنون که نام قراردادهای هوشمند به میان آمد، در این قسمت از مقاله می خواهیم به منظور آشنایی بیشتر شما کاربران، به معرفی آنها بپردازیم و بدانیم قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند مفهومی است که باعث می شود توافقات صورت گرفته بین دو فرد، بدون نیاز به واسطه انسانی و به صورت کاملا خودکار اجرا شود. این مکانیزم با ترکیب شدن با فناوری بلاک چین، توانست انقلابی را در عرصه ارزهای دیجیتال ایجاد کند  و به اجرای توافقات و معاملات بپردازد.

بعد از بیان همه این موارد باید ذکر کنیم که هر علم و دانشی، در پهنای این دنیای پر از فناوری و پر از تکنولوژی، دارای معایبی است و می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد و قراردادهای هوشمند هم از این قاعده مستثنی نیستند.

چالش های قراردادهای هوشمند چیست؟

پیچیدگی ایجاد یک قراردادهوشمند

همان طور که می دانید ایجاد و اجرای یک قرارداد هوشمند، همچنان به یک فرآیند پیچیده برنامه نویسی وابسته است.

خطای انسانی

به خاطر اینکه مکانیزم بلاک چین غیرقابل دستکاری و تغییر است اگر یک باگ یا مشکل کدنویسی در قرارداد هوشمند دیده شود، دیگر قابل تغییر و یا اصلاح نخواهد بود و با همین اشکالات بر روی بلاک چین اجرا می شود که این امر می ‍تواند خسارات جبران ناپذیری را به کاربران شبکه های بلاک چینی وارد آورد و موجب متضرر شدن آنها گردد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی قرارداد هوشمند و چالش های آن بپردازیم. این نوع از قراردادها با برخورداری از ویژگی های متمایز کننده نسبت به قراردادهای سنتی، توانستند انقلابی را در حوزه توافقات دیجیتال ایجاد نمایند و مفاهیم جدیدی را به سیستم مالی اضافه کنند. اما استفاده از این مفهوم نیز مانند اکثر مفاهیم دیجیتال، نیازمند یادگیری و دقت بالاست چرا که اگر کوچک ترین اشتباهی در قراردادهای هوشمند رخ دهد، صدمات شدیدی را به بلاک چین وارد می آورد و می تواند عملکرد شبکه را با اختلال مواجه کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بلاک پست به نشانیblockpost.ir  مراجعه فرمایید.‎