نحوه محاسبه دیوار چینی با بلوک سیمانی

نحوه محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع سقف و دیوار

محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع از دو جهت مهم است. این کار هم به شما کمک می کند تا تا بتوانید تعداد بلوک مورد نیاز برای پروژه خود را تخمین بزنید و هم بتوانید قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی را حساب کنید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه تعداد بلوک سیمانی در هر متر مربع را بررسی کنیم.

 

بلوک سیمانی | بلوک لیکا در شهر جدید صدرا

عوامل موثر بر تعداد بلوک در هر متر مربع

در محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع، اولین موردی که باید به آن توجه کنیم این است در مورد بلوک ساختمانی برای سقف صحبت می کنیم و یا برای دیوار چینی. اگر منظور ما تعداد بلوک در هر متر مربع سقف تیرچه بلوک باشد، در صورت استفاده از بلوک سیمانی به 10 عدد و در صورت استفاده از بلوک سفالی، به 12 عدد بلوک احتیاج خواهیم داشت. اما اگر بخواهیم در مورد تعداد بلوک در هر متر مربع دیوار صحبت کنیم، ابتدا باید مشخص کنیم که بلوک چینی برای چه نوع دیواری مد نظر ما است تا به این ترتیب بتوانیم نوع بلوک سفالی خود و ابعاد آن را مشخص کنیم. به بیانی ساده تر، این که تعداد بلوک سیمانی در هر متر مربع چقدر باشد، به ابعاد بلوک بستگی دارد.

ابعاد بلوک سیمانی

ابعاد بلوک سیمانی شامل طول، ارتفاع و ضخامت آن است. که معمولا ارتفاع آن ها ثابت و 20 سانتی متر است؛ ارتفاع آن ها 40 یا 50 سانتی متر و ضخامتشان از 7 تا 20 سانتی متر است. چیزی که در محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع اهمیت دارد، ارتفاع بلوک است. چون ضخامت آن ها تنها تاثیر در ضخامت دیوار دارد و این طول و ارتفاع است که بر تعداد بلوک تاثیر می گذارد.

محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع

از مباحث گفته شده در بالا نتیجه می گیریم که برای محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع باید مشخص کنیم که بلوک با طول 40 سانتی متر مد نظر ما هست یا 50 سانتی متر. در محاسبه تعداد بلوک در یک متر مربع، با تقسیم ارتفاع 100 سانتی متر دیوار بر ارتفاع 20 سانتی متر بلوک، خواهیم داشت که به 5 بلوک برای پر کردن ارتفاع 1 متری نیاز است. با تقسیم طول 100 سانتی متری دیوار بر طول 40 سانتی متری بلوک به 2.5 عدد و با تقسیم بر بلوک 50 سانتی متری به 2 عدد بلوک نیاز خواهد بود. پس:

    تعداد بلوک در هر متر مربع دیوار با بلوک 40 سانتی متری: 5*2.5=12.5عدد

    تعداد بلوک در هر متر مربع دیوار با بلوک 50 سانتی متری: 5*2=10عدد

نحوه محاسبه تعداد بلوک برای دیوار

برای محاسبه تعداد بلوک برای هر متراژ دیوار، کافی است متراژ دیوار را تقسیم بر مساحت بلوک کنیم.

برای محاسبه تعداد بلوک برای هر متراژ دیوار، کافی است متراژ دیوار و مساحت بلوک را داشته باشیم. به طور مثال اگر طول دیوار ما 10 متر و ارتفاع آن 3 متر باشد، و بخواهیم از بلوک هایی با طول 40 سانتی متر استفاده کنیم، متراژ دیوار 300 مترمربع و مساحت سطح بلوک 800 سانتی متر مربع یا 0.08 مترمربع خواهد بود. که با تقسیم 300 بر 0.08 عدد 3750 به دست می آید. یعنی برای دیواری با متراژ گفته شده، به 3750 عدد بلوک با طول 40 سانتی متر احتیاج است.

روش دیگر محاسبه تعداد بلوک برای دیوار این است که در قسمت قبل تعداد بلوکی که برای هر مترمربع نیاز است را گفتیم؛ حال کافی است این تعداد را ضربدر متراژ دیوار کنیم. یعنی 12.5*300 که باز هم همان عدد 3750 به دست می آید.

تعداد بلوک سیمانی برای دیوارچینی دور ساختمان

برای دیوارچینی دور ساختمان معمولا از بلوک های دوجداره یا سه جداره سبکی استفاده می شود که ابعاد 15*20*40 سانتی متری دارند. برای دیوار چینی دور ساختمان با این بلوک، متراژ دیوار را ضربدر عدد 12.5 می کنیم.

تعداد بلوک سیمانی برای تیغه های داخلی ساختمان

برای تیغه های داخلی ساختمان معمولا از بلوک های سبک با ضخامت کم استفاده می شود. ابعاد این بلوک ها 7*20*40 یا 10*20*40 است. که البته در محاسبه تعداد بلوک همان طول و ارتفاع برای ما اهمیت دارد. در نتیجه برای تیغه چینی قسمت های داخلی ساختمان هم به 12.5 عدد بلوک در هر مترمربع احتیاج است.

انواع بلوک ساختمان

1. انواع بلوک های ساختمانی از نظر جنس

در ساخت بلوک های ساختمانی، از ترکیب اصلی سیمان، آب، ماسه و سایر سنگدانه ها استفاده می شود که انواع سنگدانه های بکار رفته، سبب ایجاد تنوع بیشتر در کاربرد و ظاهر بلوک ها خواهند شد.

در ساخت بلوک سیمانی از شن و ماسه رودخانه به عنوان سنگدانه استفاده می شود و این نوع بلوک بیشترین استفاده را در میان انواع بلوک ها دارد. بلوک های سیمانی بسته به این که مقدار چگالی آن ها بعد از خشک شدن بیش از 2000 کیلوگرم بر متر مربع باشد یا کمتر، به 2 صورت معمولی و سبک در بازار عرضه می شوند.

در بلوک لیپر به جای سنگدانه از پرلیت که نوعی پوکه صنعتی است، استفاده  می شود و همین موضوع باعث کاهش وزن این بلوک و ایجاد ویژگی هایی همچون عایق بودن، عدم اشتعال پذیری، مقاومت بالا، قابلیت رنگ پذیری و برش خواهد شد.

در ساخت بلوک لیکا به جای سنگدانه از ماسه سبکدانه ها استفاده  می شود. این بلوک ها از تخلخل بالاتری نسبت به بلوک های سیمانی برخوردار بوده و از نوع سه جداره آن، اغلب در دیوار های خارجی به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده  می گردد.

بلوک سنگ فرش به دلیل کاربردش که در سنگ فرش خیابان ها و اماکن عمومی است، به این نام خوانده می شود. این کاربرد نیازمند مقاومت و استحکام بالایی است، از این  رو در ترکیب آن به جای سنگدانه ها، بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

این بلوک از تزریق فوم به ترکیب اصلی سیمان، آب و ماسه ریزدانه به دست می آید. از این بلوک ها می توان به جای آجر و سفال در ساخت دیوار استفاده کرد.

در بلوک سفالی از خاک رس به عنوان سنگدانه در ترکیب اصلی استفاده می شود و از پرکاربرد ترین بلوک ها در ساخت دیوار های غیرباربر و سقف تیرچه بلوک است. از معایب بلوک سفالی، می توان به وزن بالای آن اشاره کرد.

همان طور که از نامش پیداست، از افزودن گچ به عنوان سنگدانه در ترکیب اصلی، بلوک گچی به دست می آید. بلوک های گچی بسته به نوع کاربردشان در رنگ های متفاوتی تولید می شوند.

در ادامه با انواع بلوک سیمانی، کاربرد و نحوه محاسبه دیوارچینی با بلوک سیمانی آشنا خواهیم شد.

2. انواع بلوک های سیمانی از نظر شکل هندسی

بلوک های سیمانی از نظر شکل هندسی به 2 صورت تولید می شوند که عبارتند از:

3. انواع بلوک های سیمانی از نظر ابعاد

سایز بلوک های سیمانی استاندارد از لحاظ طول و ارتفاع یکسان هستند و ابعادی برابر با 20 40 (سانتی متر مربع) دارند. در واقع این ضخامت بلوک ها است که آن ها را از هم متمایز می کند. 7، 10، 15، 20، 30، 40 (سانتی متر) و… ضخامت های رایج بلوک در بازار بوده و همین ضخامت ها، تعیین کننده قیمت بلوک سیمانی محسوب می شوند.

4. انواع بلوک های سیمانی از نظر وزن

  • بلوک های توپر (وزن بالا)
  • بلوک های توخالی (وزن کم)

انواع دیوارچینی با بلوک سیمانی

طبق استاندارد های ساخت و ساز، و بسته به این که دیوار به کدام قسمت از سازه مربوط است و چه میزان فشاری را تحمل می کند، می توان از انواع بلوک ها برای دیوارچینی استفاده کرد. به طور کلی انواع دیوارها در ساختمان به 2 نوع دیوار  بیرونی و دیوار  داخلی تقسیم می شوند. دیوارهای بیرونی به عنوان محافظ، از خانه سرپناه می سازند و دیوارهای داخلی، به تقسیم بندی محوطه کمک می کنند. دیوارهای بیرونی و داخلی نیز از نظر تحمل بار به 2 دسته دیوار های باربر و غیرباربر تقسیم می شوند.

1. دیوار باربر

همان طور که از نام آن ها نیز به راحتی می توان متوجه شد، دیوارهای باربر علاوه بر وزن خود، بارهای اعمالی از دیگر بخش ها مانند: سقف ها، تیر ها و دال های ساختمان را نیز تحمل و به فنداسیون منتقل می کنند. در حقیقت این دیوارهای باربر هستند که بار ساختمان را از سقف به کف منتقل خواهند کرد.

این دیوارها  در اصطلاح عامیانه به دیوار های حمال نیز معروف هستند. دیوار های بتنی پیش ساخته، دیوار حائل، دیوار بنایی، دیوار های میخ فلزی، دیوار های آجری و سنگی از انواع دیوار های باربر هستند.

2. دیوارهای غیرباربر در دیوارچینی با بلوک سیمانی

بر خلاف دیوارهای حمال، دیوارهای غیر باربر یکپارچگی خاصی ندارند و صرفا وزن خود را تحمل  کرده و هیچ گونه بار اضافی مربوط به دیگر اجزای ساختمانی مانند تیرها، سقف ها و دال ها را تحمل نمی کنند. این گونه دیوار ها تنها با هدف پارتیشن بندی و به منظور جدا  کردن فضاها، مورد استفاده قرار  می گیرند. این دیوارها در بازار با نام پرکننده نیز شناخته می شوند. دیوارهای بلوک بتنی توخالی، دیوارهای آجرنما، دیوارهای مبتنی بر آجرهای توخالی از انواع دیوارهای غیرباربر هستند.

احتمالا با توجه به اهمیت قرارگیری دیوار ها در سازه می توان حدس زد که استفاده از بلوک های سیمانی سبک و توخالی یا به اصطلاح مقاوم نشده، به عنوان مصالح ساخت دیوار های باربر، کار عاقلانه ای نیست. در عوض استفاده از همین بلوک های سیمانی تو خالی در دیوارهای نما به دلیل لایه هوای محبوس شده، قابلیت عایق صوتی و حرارتی مناسبی به دیوار می بخشد.

مقاومت لرزه ای بلوک های سیمانی سبک

متاسفانه به دلیل عدم رعایت استاندارد های ساخت و ساز، آمار زلزله های اخیر در ایران نشان دهنده مقاومت کم ساختمان هایی است که از بلوک های سیمانی مقاوم نشده در دیوار های باربر استفاده کرده اند. در برخی از مناطق شمالی و جنوبی ایران هم به دلیل رطوبت هوای محیط، رویه های میلگرد یا آرماتور هایی جهت افزایش مقاومت لرزه ای به بلوک های سیمانی متصل می شوند که آن ها نیز دچار خوردگی شده و مقاوم سازی را بی اثر می کنند.