خودروکسب و کار ایرانی

آشنایی با بهترین سر باطری

آشنایی با متنوع ترین آلیاژها برای سرباطری خودروها

سرباطری ها نقش بسیار حیاتی در تامین انرژی برقی سیستم های الکتریکی خودروها دارند، از این رو یک قطعه اساسی محسوب می شوند. سرباطری ها از آلیاژهای مختلفی نظیر مس، برنج، سرب، و آهن ساخته می شوند. در این مقاله، به جهان سرباطری ها خواهیم پرداخت و شما را با بهترین سرباتری پژو آشنا می کنیم.

سرباطری مسی: آلیاژ پرچمدار

در زمینه سرباطری ها، مس به عنوان یک آلیاژ پرچمدار شناخته می شود. با وجود رسانایی بالای مس، تولید سرباطری مسی به دلیل شکنندگی بیشتر و قیمت بالاتر، به مقدار محدودی انجام می شود. اما برای خودروهایی با سیستم های صوتی یا روشنایی پیشرفته، سرباطری مسی انتخاب مناسبی است.

سرباطری برنجی: ترکیبی از کیفیت و مصرف

در میان آلیاژهای مختلف، سرباطری برنجی به عنوان یک گزینه متوازن معرفی می شود. این سرباطری از آلیاژ برنج ساخته شده و با داشتن رسانایی خوب و کیفیت مناسب، به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها در بازار شناخته می شود. همچنین، از لحاظ قیمت نیز به نسبت دیگر گزینه ها، مقرون به صرفه تر است.

بهترین سرباطری پژو

در صورت نیاز به سرباتری فابریک برای خودروی پژو، دو گزینه استفاده می شود:

سرباطری پیچی پژویی سولار

این سرباتری، به صورت فابریک بر روی خودروهای پژو 405 و پارس نصب می شود. این سرباطری از جنس آهن است و با طراحی منحصر به فرد پیچی، نصب و استفاده آسانی دارد.

سرباطری R.B.C (ببر)

این سرباتری از جنس برنج ساخته شده و به خاطر رسانایی بسیار بالا، برای خودروهایی با سیستم صوتی قوی، انتخابی مناسب است.

سرباطری اهرمی ایمن

برخی از مدل های فابریک سرباطری بر روی خودروهای پژو، سرباطری های ایمن هستند. این سرباطری ها از جنس آهن بوده و با طراحی جذاب و آبکاری با کیفیت، ترکیبی از زیبایی و کارایی را فراهم می کنند.

سرباطری آسان بست

در مواقعی که قطب مثبت سرباطری خراب شود، تعویض کل سرباتری ممکن است زمان بر باشد. سرباتری آسان بست با ارائه گزینه ای برای تعویض تک قطب، این مشکل را به راحتی حل کرده و برای افرادی که نمی خواهند هزینه تعویض کل سرباطری را بپردازند، گزینه ای عالی است.

سرباتری برنجی MST

سرباتری برنجی سواری MST با وزن مناسب و پیچ های مقاوم، انتخابی ایده آل برای خودروهای خانواده پژو محسوب می شود.

برداشتن سر باتری ماشین روشن و نکات آن

قبل از شروع فرآیند برداشتن سر باتری، ماشین خود را خاموش کنید. وقتی ماشین روشن است هرگز نباید سر باتری ماشین را جدا کنید. برداشتن سر باتری ماشین روشن می تواند منجر به آسیب دیدگی بخش های مختلف خودرو و از همه مهم تر آسیب بدنی شود چراکه اگر ماشین روشن باشد و قصد داشته باشید سر باتری را جدا کنید، امکان برق گرفتگی وجود خواهد داشت.

برداشتن سر منفی باتری

سر منفی باتری عمدتاً به رنگ سیاه یا آبی می باشد که برای برداشتن سر باتری ماشین همیشه بایستی از سر منفی شروع کنید. از یک آچار، انبردست یا ابزار دیگری که در دفترچه راهنمای ماشین ذکر شده استفاده کنید تا پیچ یا مهره ای که سر منفی باتری را در جای خود نگه می دارد شل کنید و سپس سر منفی باتری را جدا کنید. پس از جدا کردن سر منفی باتری، کابل را در مکانی امن قرار دهید که با باتری تماس نداشته باشد.

برداشتن سر مثبت باتری

سر مثبت باتری ماشین به رنگ قرمز می باشد که پس از برداشتن سر منفی، دقیقاً همین روند را برای سر مثبت باتری تکرار کنید و مجدداً مطمئن شوید که کابل را دورتر از باتری قرار می دهید تا با آن تماس نداشته باشد.

علت خاموش شدن ماشین با برداشتن سر باتری

اصلی ترین علت خاموش شدن ماشین با برداشتن سر باتری، خرابی دینام است. ماشین قرار است با برق دینام موقع روشن بودن موتور کار کند اما اگر ماشین با برداشتن سر باتری خاموش شود، مسلم است که دینام خراب می باشد. علائم خرابی دینام شامل کم نور شدن تدریجی چراغ های پشت آمپر، استشمام بوی سوختن لاستیک و درست کار نکردن لوازم جانبی خودرو می باشد که با مشاهده همگی این علائم باید بدانید زمان تعویض دینام ماشین فرا رسیده است.

برداشتن سر باتری برای ریست

در بعضی از مواقع ممکن است برای رفع یکسری از مشکلات نیاز باشد که سر باتری را جدا کنید تا ECU ریست شود. تنظیم مجدد ECU واحد کنترل موتور را با پاک کردن حافظه مجدداً کالیبراسیون می کند که در این شرایط با ریست کردن می توانید عیب های ECU را تشخیص دهید، روشن شدن چراغ چک را ریست کنید و یا نشانه های خرابی موتور را پیدا کنید.

برای تنظیم مجدد ECU باید باتری ماشین خود را حداقل 15 دقیقه و حداکثر 1 ساعت قطع کنید. هنگام برداشتن سر باتری برای ریست از سر منفی باتری شروع کنید و حتماً لازم نیست که سر مثبت باتری را هم جدا کنید زیرا کارآمدترین راه برای ریست ECU، جدا کردن سر منفی باتری است. لازم به توضیح است که برداشتن سر باتری برای ریست در خودروهای مدرن که از رایانه هایی با سیستم های پیشرفته تر استفاده می کنند ممکن است جوابگو نباشد زیرا این کامپیوترها اطلاعات موتور را حتی زمانی که کامپیوتر از برق جدا شود، ذخیره می کنند.

برداشتن سر باتری برای مدت طولانی

برداشتن سر باتری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مزیت برداشتن سر باتری فقط برای کوتاه مدت به حساب می آید چراکه با برداشتن سر باتری برای مدت طولانی ممکن است باتری در نهایت شارژ خود را از دست بدهد. همچنین برداشتن سر باتری برای مدت طولانی می تواند باعث از بین رفتن حافظه و تنظیمات کامپیوتر ماشین شود که در این صورت نیاز است که کامپیوتر ماشین برنامه ریزی مجدد شود. به طور کلی توصیه می شود برای جلوگیری از این مشکلات، سر منفی باتری را بیش از 1 ساعت جدا نکنید.

سوالات متداول

1.آیا سرباطری مسی برای خودرو مناسب است؟

بله، اگر خودروی شما دارای سیستم های پیشرفته صوتی یا روشنایی باشد، سرباطری مسی گزینه ی خوبی است.

2.سرباطری برنجی چه ویژگی هایی دارد؟

سرباطری برنجی ترکیبی از کیفیت، رسانایی خوب و داری قیمت مناسب نسبت به سرباطری مسی است.

3.چگونه می توان سرباطری خودرو را نگهداری کرد؟

بازدید دوره ای و اطمینان از عدم وجود خرابی ها از راهکارهای نگهداری سرباطری خودرو هستند.

4. بهترین سرباطری پژو 405؟

سرباطری پیچی سولار بهترین گزینه برای پژو 405 و پژو پارس است.

5.بهترین سرباطری پژو 206؟

سرباطری اهرمی ایمن بهترین گزینه برای پژو 206 و 207 است.