پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

عوارض ژل موی سر

کمتر کسی پیدا می شود که ژل موی سر ویتابلا را نشناسد. ژل حالت دهنده مو از آن دسته محصولاتی است که با پیشرفت صنعت مد، با بی مهری مصرف کنندگان مواجه شده است. با این حال همچنان مصرف کننده های خاص خود را دارد. شاید دلیل اصلی که ژل مو  و کرم موی سر ویتابلا نمی تواند با محصولات بهداشتی صورت مثل ماسک صورت ویتابلا بیز و بدن و محصولات زیبایی مو مشابه رقابت کند، این است که تعداد زیادی از نمونه های تولید شده ژل مو کیفیت قابل قبولی برای مصرف کنندگان ندارند. اما ژل های مدرن دارای سازگاری بسیار تکنولوژیکی هستند، فقط باید بدانید چگونه ژل مناسب را انتخاب کنید و استفاده درستی از آن ها داشته باشید.

ژل مو برای چیست؟

ژل مو یکی از روش های و تغییر حالت آن است که به راحتی با آب و بدون شامپو شستشو می شود. البته این ویژگی می تواند یکی از معایب ژل مو باشد، زیرا ممکن است در باران یا در تماس با آب تثبیت کنندگی خود را از دست بدهد.

ژل مو اولین بار توسط چه کسی ساخته شد؟

تجزیه و تحلیل مومیایی های مصر باستان نشان می دهد که آن ها موهای خود را با استفاده از یک چربی مبتنی بر ژل مدل می دادند. محققان می گویند که مصری ها از این محصول استفاده می کردند تا مطمئن شوند که سبک آن ها در زندگی و پس از مرگ ثابت مانده است. به طوری که تخمین زده می شود اولین محصول استفاده شده با عنوان ژل مو به 3000 سال پیش برمی گردد.

در سال 1914، در یک داروخانه کوچک واقع در قلب بوینس آیرس (آرژانتین)، دانشجوی دامپزشکی خوزه آنتونیو برانکاتو محصولی با خاصیت ثابت کنندگی موها به نام «گومینا» را به ثبت رساند. برای این منظور، او صمغ عربی، کتیرای ایرانی و جوهرهای مختلف را مخلوط کرد. طولی نکشید که محصول گومینا جای محصولاتی همچون صابون و روغن تثبیت کننده که در آن زمان برای حالت دهی به موها استفاده می‎ شد را در بازار گرفت.

در سال 1929، شرکت انگلیسی چمیکو ورکس (Chemico Works) اولین محصول رسمی که با نام ژل مو شناخته می شود را اختراع کرد. این شرکت به عنوان پیش رو در زمینه محصولات حالت دهنده مو در جهان شناخته می شود.

ژل  های حالت دهنده مو

هزاران برند تولید کننده ژل مو وجود دارد. اما سعی ما بر این بوده که چند محصول با کیفیت و با کاربرد بیشتر را معرفی کنیم. بهترین ژل مو، برای هر فرد متفاوت است زیرا انواع مختلفی از موی چرب، خشک و معمولی با ژل خاصی سازگار می شود.

این محصول ژلی نیست که به طور معمول و روزانه مورد استفاده قرار گیرد. اگر می خواهید همچون یک مجسمه ساز به موهایتان شکل و لعاب دهید، این محصول انتخاب مناسبی است. این ژل معروف به ژل قالب گیری است، چون دارای استحکام بالایی است و برای موهای خاص و سفارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

باید توجه داشته باشید که این ژل موها را سفت و خشک می کند. البته این قابلیت برای برخی آنچنان بد هم نیست، در کل حالت موها یک سلیقه شخصی است. باید به این نکته هم اشاره داشت که این ژل حالت غیر طبیعی به موها می دهد و استفاده تخصصی از این ژل به آریشگران پیشنهاد می شود.

 ژل مو Curl Defining

اگر موهای فر طبیعی دارید، احتمالاً دوست دارید فرهای عالی خود را به رخ بکشید. اگر از این دسته افراد هستید می دانید که یک داشتن فر عالی بدون وز شدن می تواند کمی دشوار باشد.

شامپو و نرم کننده شما نقش مهمی در زیبایی موهای شما ایفا می کند، اما باید استفاده از ژل را هم در نظر بگیرید. وقتی می خواهید مطمئن شوید فرهای موی شما به طور طبیعی جلوه خوبی داشته باشند، به محصولی نیاز دارید که برای این کار ساخته شده باشد.

بر خلاف انواع دیگر ژل ها که دارای استحکام بسیار خوبی هستند و برای موی فر جذاب نیست، ژل Curl Defining حلقه های نرم و انعطاف پذیری را برای شما ایجاد می کند و با هرگونه وز شدن مو مقابله می کند. همچنین این ژل مقداری از رطوبت مورد نیاز فر های موی شما را هم تامین می کند که به شما کمک می کند موهایتان مرطوب بماند و خشک و آسیب دیده نشوند.

همان طور که از نام این محصول مشخص است این ژل جزء تثبیت کننده های شدید مو است. افرادی که می خواهند موهای خود را به مدل های بسیار تند یا به اصطلاح نوک تیز حالت دهند، باید مطمئن شوند ژلی دارند که می تواند سختی های روز را تحمل کند و بدون هیچ مشکلی مو را در جای خود ثابت نگه دارد.

وقتی از ژل های نگهدارنده قوی برای موهای خود استفاده می کنید، می توانید محصول را رقیق کنید تا بدون هیچ گونه پوسته پوسته شدن یا ترد شدن، موها را به خوبی در جای خود نگه دارد. شما به راحتی می توانید این کار را با مخلوط کردن این ژل با ژل موی دیگر انجام دهید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از این محصول استفاده کنید.

ژل مو Super Fixer

موهایی که در معرض شیمی درمانی قرار گرفته اند، بسیار شکننده هستند و اگر به محصولاتی که برای موهای خود استفاده می کنید دقت نکنید، موهای شما می توانند به آسانی آسیب ببینند. درصورتی که تحت شیمی درمانی قرار نگرفته اید، هیچ چیز مانع استفاده شما از ژل معمولی نیست. اگر می خواهید بهترین ژل مو را برای موهای آسیب دیده انتخاب کنید، باید نوع خاصی را انتخاب کنید.

ژل مو Super Fixer به دلیل طبیعی بودن از مواد شیمیایی کمی ساخته شده است. این ژل بخاطر ضعیف بودن موهای تحت شیمی درمانی نیاز به قدرت چسبندگی زیادی ندارد و با تاثیر کم می تواند شما را به مدل موی دلخواه شما برساند.

این ژل برای افرادی که در طول روز با انواع و اقسام آلودگی و کثیفی ارتباط دارند مناسب تر است. ژل حالت دهنده موی بیول حاوی پروتیین و کراتین هیدرولیز شده و ویتامین ب 5 است که به محافظت از تار مو و استحکام آن کمک می کند.

ژل مو رنگی و ژل مو ماتیکی

نوع خاصی از ژل موی سر است که با مواد رنگی ترکیب شده است. این ژل علاوه بر حالت دهندگی، رنگ جدیدی نیز به موهای شما می بخشد و بعد از شستشو از بین می رود. برخی از برندهای ژل سر در تیوپ های ماتیکی یا رولی مثل تی جی به فروش می رسند.

ژل موی شانه دار

ژل مو همراه با شانه یکی دیگر از انواع حالت دهنده موی سر است که همراه با شانه پلاستیکی آن استفاده می شود. این ژل بیشتر در آرایشگاه های مردانه برای حالت دادن به موی کوتاه مردان استفاده می شود اما برای بانوان نیز کاربرد دارد.

ژل موی خیس چیست؟

ژل موی خیس در میان انواع ژل سر طرفدار بیشتری دارد. انواع ژل خیس برای حالت دهی موهای فر و مجعد استفاده شده و در تمام سطح مو پخش می شود.

طرز استفاده از ژل خیس مو

نحوه استفاده از ژل خیس بسیار ساده است. بعد از شستشو و خشک کردن موی سر، مقداری از ژل را در کف دست خود بریزید و به آرامی روی موهایتان قرار داده و حالت دهید. در آخر اجازه دهید موهایتان خشک شود.

ژل مو و چسب مو چه تفاوتی با هم دارند؟

چسب حالت دهنده مو در واقع یک چسب نیست، بلکه یک محصول قوی نگهدارنده مو بر اساس الکل یا موم است. چسب مو باعث یکپارچه شدن موی شما می شود و موها را در جای خود ثابت نگه می دارد.

برخی از انواع ژل کاربرد یکسانی با چسب مو دارند، اما تفاوت هایی هم با چسب مو دارند. برای مثال، ژل را قبل از حالت دادن به موها استفاده می کنند، اما از چسب پس از حالت دادن به مو استفاده می کنند. در چسب مو، الویت با استحکام و ثابت نگه داشتن مو است، اما بعضی از ژل ها کاربرد متفاوتی دارند مثلا برای صاف کردن مو های فر از آن ها استفاده می شود.

ژل مو و موس مو چه تفاوتی با هم دارند؟

موس مو که به آن فوم حالت  دهنده مو هم گفته می شود، محصولی برای محافظت، سفت کردن یا حالت دادن به موها است. موس از یک اصطلاح فرانسوی به معنی کف ریشه می گیرد. این محصول حجم مو را افزایش می دهد و همچنین از آن برای حالت دادن به مو استفاده می کنند. موس مو بدون ایجاد توده یا تجمع، موها را نگه می دارد.

ساختار موس مو از رزین های مصنوعی تشکیل شده است و بیشتر برای سبک کردن مو ها و حالت دادن به موها از آن استفاده می شود. موس مو در درون قوطی اسپری به رنگ بنفش است، اما به محض برخورد با مولکول های هوا به رنگ سفید و حالت کف مانند در می آید.

ژل و موس مو در مواردی کاربرد یکسان دارند، مثلا برای جلوه دادن به مو های فر از هر دو محصول می توان استفاده کرد، اما برای ثابت نگه داشتن مو در یک حالت بهتر است از ژل استفاده کنید. ژل حالت ژلاتینی دارد و قبل از حالت دادن به مو استفاده می شود اما موس ظاهری کف مانند دارد و پس از حالت دادن به مو مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت ژل و تافت مو چیست؟ (ژل مو بهتر است یا تافت؟)

وینیل استات ترکیبی شیمیایی است که در تولید چسب مایع سفید استفاده می شود. کارشناسان با ایجاد تغییرات در این ترکیب تافت مو را تولید کردند که سازگار با مو است و برای حالت دادن به موها از آن استفاده می شود. تافت مو به صورت اسپری تولید می شود.

کارکرد تافت مو به این صورت است که وقتی چکانه اسپری را می فشاریم قطرات تافت روی مو پخش می شوند. این قطرات با چسبیدن به هم لایه نازکی را ایجاد می کنند که تارهای مو را در کنار هم نگه می دارند و باعث حالت دهی به مو می شوند.

عمده ترین تفاوت بین ژل و تافت مو در ساختار آن ها است. تافت به صورت کاملا شیمیایی تولید می شود اما برخی از نمونه های ژل مانند کتیرا و آلوئه ورا به صورت طبیعی هم تولید می شوند. تافت ها کاربرد یکسانی دارند و همه نمونه های آن برای سفت کردن و حالت دهی به موها استفاده می شوند، اما ژل ها کاربرد های دیگری مانند تقویت کنندگی مو و فرم دهی به موهای فر را هم دارند.

انواع ژل موی طبیعی و خانگی کدامند؟

راهی وجود دارد که می توانید موهای خوش حالتی داشته باشید و از مواد مضر و شیمیایی هم استفاده نکنید. محصولات طبیعی زیادی خاصیت حالت دهندگی مو را دارند. در ادامه معروف ترن آنها عنوان کرده ایم.

1. ژل کتیرا، بهترین ژل موی سر گیاهی

کتیرا در واقع شیره یک گیاه کتیرا است که از آن برای تولید ژل استفاده می شود. شیره کتیرا بی رنگ و بی  بو است و تولید ژل از آن بسیار راحت است، به طوری که شما در خانه هم می توانید آن را تولید کنید.

قبلا از ژل موی زنانه و مردانه کتیرا بیشتر استفاده می شد اما استفاده از کتیرا برای تولید ژل رو به افول است، اما این تغییر نه تنها مثبت نبوده، بلکه اثرات منفی زیادی هم داشته است. تولید ژل از کتیرا علاوه بر حالت دهی به مو باعث تقویت مو هم می شود. در مقابل، ژل های شیمیایی از نظر سلامت حتی قابل قیاس با کتیرا نیستند.

مراحل تولید ژل مو از کتیرای خانگی

ابتدا تکه های کتیرا در یک قابلمه قرار دهید و به آن آب اضافه کنید:

  • شعله گاز را روشن کرده و روی درجه پایین قرار دهید تا تکه های کتیرا آهسته آهسته در آب حل شوند.
  • زمانی که محلول شما حالت ژلاتینی به خود گرفت آن را از روی شعله بردارید و بگذارید سرد شود.
  • ژل کتیرای شما آماده است و می توانید آن را در ظرف های اسپری دار بریزید تا هر وقت خواستید از آن استفاده کنید.

2. ساخت ژل مو در خانه از دانه های کتان، چطوری ژل مو درست کنیم؟

ژل تولید شده از تخم کتان برای موهای به هم ریخته و وز بسیار مناسب است. ژل دانه ی کتان موهای شما را براق می کند و به شما در درمان کمک می کند. دانه های کتان به راحتی در همه فروشگاه های مواد غذایی موجود است، مطمئن شوید که از دانه های کتان خام برای ژل استفاده می کنید.

طرز تهیه ژل موی خانگی از دانه کتان

موارد زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • یک چهارم فنجان بذر کتان را برای حدود 6 تا 8 ساعت یا یک شب خیس کنید.
  • دانه های خیس خورده را در 2 فنجان آب گرم کنید سپس آب اضافی را تخلیه کنید.
  • دانه های کتان را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  • دانه ها را آنقدر بپزید تا قوام ژل را ببینید. آن را مرتب هم بزنید تا به ظرفتان نچسبد.
  • هرچه دانه ها را بیشتر بپزید، ژل ضخیم تر می شود. برای تولید یک ژل مرغوب، 4 دقیقه دانه ها را بپزید.
  • ژل را با استفاده از فیلتر صاف کنید. آن را در یک کاسه بریزید و مقدار اضافی دانه ها را فشار دهید تا ژل باقی مانده در دانه ها خارج شود.

مضرات ژل بذر کتان برای مو

از عوارض ژل دانه کتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت و قرمزی پوست
  • ایجاد جوش و آکنه
  • باقی مانده ژل بذر کتان می تواند موهای شما را چسبناک و زبر کند.