پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

PRP و Mesotherapy (مزوتراپی) چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت مزوتراپی و prp چیست؟ کدام روش بهتر است؟

موی پرپشت همواره در تمام فرهنگ ها و جوامع نشانه ای از زیبایی و جذابیت زنان و مردان بوده است. اما متاسفانه افراد زیادی با افزایش سن یا به دلایلی مانند سبک زندگی، تغذیه ناسالم، استرس و انواع بیماری ها بخش زیادی از موهای خود را از دست می دهند. حتی ممکن است بسیاری از افراد از بدو تولد موهای کم پشتی داشته باشند. هرچند ظاهر ملاک خوبی برای قضاوت نیست، اما افرادی هستند که طاسی یا ریزش مو روی اعتمادبه نفس و حتی روابط اجتماعی آن ها اثر می گذارد. از همین رو، از گذشته تاکنون روش های متعددی برای درمان ریزش مو به وجود آمده است. روش های جدید درمانی مشکل اساسی ریزش موها را برطرف می کنند. مزوتراپی و پی ار پی مو دو روش معروفی هستند که دنیای درمان ریزش مو را دگرگون کرده اند. در این مقاله به بررسی تفاوت مزوتراپی و prp می پردازیم. اگر می خواهید بدانید تفاوت مزوتراپی و prp چیست، با ما همراه باشید.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یک روش غیرجراحی و کم تهاجمی برای مقابله با ریزش مو و تقویت رشد موهاست. در این روش مایعی غنی از مواد مغذی به مزودرم پوست (لایه ای که بین بافت پوست و لایه چربی قرار دارد) تزریق می شود. این مایع مخلوطی از تقویت کننده های لازم برای پوست، متشکل از ویتامین ها، مواد معدنی و مسدودکننده های DHT است.

مواد تزریق شده در مزوتراپی معمولا همان موادی است پوست با افزایش سن، آن ها را از دست می دهد. مزوتراپی مو گردش خون در اطراف فولیکول های ضعیف مو را افزایش داده، متابولیسم سلول را تقویت کرده و باعث تحریک کلاژن می شود. بر اساس سایت peachtreeclinic، مزوتراپی به تقریبا 8 جلسه درمانی به فاصله یک هفته نیاز دارد. اثرات این روش درمانی از جلسه پنجم قابل مشاهده بوده و میزان موفقیت آن 90 تا 92 درصد تخمین زده شده است.

مزایای مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یکی از مدرن ترین روش های درمانی کلینیکال برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین تقویت رشد موها است. این روش فوق العاده مزایایی به همراه دارد که عبارت اند از:

  • درمان ایمن، ساده و راحت
  • بدون نیاز به جراحی
  • مدت زمان کوتاه (تقریبا 30 دقیقه برای هر جلسه)
  • بدون درد و خونریزی
  • قبل و بعد از درمان هیچ مراقبت خاصی نیاز ندارد
  • دوره بهبود بسیار سریع

معایب مزوتراپی مو

معایب و عوارض جانبی مزوتراپی مو بسیار کم و نادر است. خصوصا اگر در کلینیک تخصصی پوست و مو و تحت نظارت پزشک متخصصص انجام شود. شایع ترین عارضه بعد از مزوتراپی ظهور کبودی هایی در محل  تزریق است که معمولا بعد از گذشت یک هفته بهبود می یابد. تعدادی از مراجعه کنندگان هم درد در ناحیه سر را گزارش می دهند که ممکن است چند روز ادامه داشته باشد. از دیگر عوارض احتمالی مزوتراپی مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع
  • تورم
  • خارش
  • قرمزی
  • عفونت
  • اسکار

prp مو چیست؟

پی آر پی یک روش کلینیکال کاملا طبیعی و غیرجراحی برای درمان ریزش موها یا پرپشت کردن آن ها است. در این روش خون از خود بیمار گرفته شده و پلاکت و پروتئین هایی که عامل رشد هستند، از طریق دستگاه سانتریفیوژ از سایر اجزای خون جدا می شوند. پلاسمای غنی از پلاکت که مواد ضروری برای رشد سلولی در موها را فراهم می کند، با استفاده از سرنگ بسیار ظریفی به پوست سر تزریق می شود. PRP با قرار دادن فولیکول های مو در مرحله رشد به ضخیم تر شدن و رشد بیشتر آن ها کمک می کند.

معمولا تزریق پی آر پی به حداقل 3 جلسه درمانی به فاصله 2 تا 4 هفته از یکدیگر نیاز دارد. این روش می تواند ریزش مو به دلایل ژنتیکی یا غیرژنتیکی را درمان کرده و حتی با سایر روش های درمانی مانند کاشت مو ترکیب شود.

مزایای پی آر پی چیست؟

از آنجایی که در PRP مو از خون خود بیمار جهت درمان استفاده می شود، این روش هیچ واکنش آلرژیکی برای فرد به همراه نخواهد داشت و بدن به راحتی می تواند مواد تزریق شده را جذب کند. بنابراین می توانیم با اطمینان بگوییم که پی آر پی مو یک روش درمانی کاملا طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو و رشد موهاست. سایر مزایای پی آر پی عبارت اند از:

  • سهولت و راحتی در انجام کار
  • بدون نیاز به جراحی
  • بدون درد و خونریزی
  • کوتاه بودن زمان درمان
  • بهبود سریع و راحت
  • ترمیم موها
  • نتیجه کاملا طبیعی
  • تقویت و رشد مجدد فولیکول های مو
  • امکان ترکیب کردن پی آر پی مو با سایر روش ها مانند کاشت مو

معایب پی آر پی چیست؟

پی آر پی اگر به درستی و توسط یک پزشک ماهر انجام شود، هیچ عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. چراکه ماده تزریقی در این روش از خون خود فرد گرفته می شود. با این حال، ممکن است در مواردی عوارض و مشکلات زیر برای فرد به وجود بیاید:

  • عفونت
  • آسیب به رگ های عصبی یا خونی
  • درد در محل تزریق
  • آسیب های بافتی
  • واکنش های آلرژیک نسبت به ماده بی حس کننده
  • بافت اسکار

پی آر پی مو بهتر است یا مزوتراپی؟

برای مقایسه پی آر پی با مزوتراپی برای رفع ریزش موها باید آنها را از چند نظر با هم مقایسه کرد. اول از هر چیز برای تعیین اینکه پی آر پی مو بهتره یا مزوتراپی، باید به میزان ریزش موها، سن، الگوی ریزش و شرایط هر فرد توجه کرد. با وجودی که هر دوی این روش ها جزء روش های درمانی تزریقی هستند که از فرایندهای درمانی طبیعی بدن برای بهبود سلامت پوست و مو بهره می برند، اما عملکرد متفاوتی دارند؛ بنابراین برای انتخاب بین این دو روش باید به چند نکته توجه کرد.

1. روش انجام پی ار پی مو و مزوتراپی

اولین چیزی که می توان برای مقایسه پی آر پی با مزوتراپی مدنظر قرار داد، روش انجام هر یک از این درمان هاست. مزو تراپی چیست؟ مزوتراپی یک روش غیرتهاجمی است که از میکروسوزن ها برای تزریق یک کوکتل سفارشی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسید هیالورونیک استفاده می کند تا به تقویت رشد موها کمک کند.

پی آر پی چیست؟ از سوی دیگر، پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یک روش درمانی نوآورانه است که نمونه هایی از پلاسمای بدن شما (مایع حامل سلول های خونی در اطراف بدن) را می گیرد و آنها را به پوست تزریق می کند. دلیل انجام این کار این است که پلاکت ها و فاکتورهای رشد به طور طبیعی در پلاسمای شما، محرک های قوی برای بهبود سلامت پوست و رشد موها هستند. پس واضح است که چرا PRP در بین کسانی که به دنبال جوان سازی پوست خود و معکوس کردن ریزش مو هستند محبوبیت پیدا می کند.

    متن انگلیسی:

    PRP is a completely natural, non-surgical medical procedure for treating hair loss or hair thinning

    ترجمه متن:

    پی آر پی یک روش پزشکی کاملاً طبیعی و غیرجراحی برای درمان ریزش مو یا نازک شدن مو است.

2. مقایسه پی آر پی و مزوتراپی از نظر سن انجام عمل زیبایی

سن بیمار برای دریافت درمان های زیبایی نیز فاکتور مهمی است که می توان بر اساس آن گفت پی آر پی مو بهتره یا مزوتراپی. در خصوص مزوتراپی برخی بر این باورند که هیچ محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و افراد بالای 18 سال درصورتی که مشکل زمینه ای خاصی ندارند می توانند مزوتراپی را انجام دهند.

البته برخی نیز بر این باورند که ممکن است مزوتراپی برای افراد بالای 65 سال گزینه چندان کارآمدی نباشد. در مقابل روش پی آر پی نیز یک روش ایمن است که می توان آن را بر اساس شرایط فرد از سن 18 سال به بالا انجام داد. در نتیجه تفاوت خاصی در سن مناسب مزوتراپی مو و پی آر پی مو وجود ندارد.

3. مقایسه پی آر پی و مزوتراپی مو از نظر کاربرد

مزوتراپی مو درمانی است که با استفاده از درما رولر یا درما پن یا تزریق میکرو اسکالپ به تغذیه پوست سر و کمک به درمان ریزش موی موجود کمک می کند. در واقع مزوتراپی می تواند به افزایش حجم مو نیز کمک کند و با تقویت موها، مانع ریزش آنها شود.

مزوتراپی با تزریق های غنی خود می تواند مواد مغذی لازم برای رشد موها را تامین کند و شرایط سلامتی موها را بهبود ببخشد. این روش درمانی می تواند برای درمان ریزش مو افرادی با الگوی ریزش مردانه، ریزش مو به دلیل کمبود مواد مغذی، قرار گرفتن در معرض آلودگی های طولانی مدت، رفع شوره سر، آلوپسی و طاسی کاربرد داشته باشد.

با این حال معمولاً از نظر کاربرد و عملکرد پی آر پی موها بهتر از مزوتراپی است، چرا که پی آر پی مملو از عوامل رشد طبیعی بدن شماست که این فاکتورهای رشد در تحریک فولیکول های مو بسیار موثرتر است. تاثیری که این فاکتورهای رشد روی رشد فولیکول های مو دارد می تواند موجب بهبود تراکم موها و افزایش استحکام آنها شود.

در واقع تزریق پی آر پی برای درمان ریزش مو باعث افزایش تعداد گروه خاصی از سلول ها به نام سلول های پاپیلای پوستی می شود که نقش مهمی در رشد موها دارند. تزریق پی آر پی برای ریزش مو برای افرادی که با آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه) دست وپنجه نرم می کنند بسیار موثر است. از طرفی بهترین تاثیر PRP برای کسانی است که به تازگی دچار ریزش مو شده اند و هنوز فولیکول های موی فعال دارند.

    متن انگلیسی:

    While both treatments aim to improve the skin’s appearance and stimulate hair growth, the procedure, ingredients used, and results can vary significantly

    ترجمه متن:

    درحالی که هدف هر دو درمان بهبود ظاهر پوست و تحریک رشد مو است، روش، مواد مورد استفاده و نتایج می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

4. مقایسه مزایای پی آر پی و مزوتراپی مو

برای تشخیص این که پی آر پی مو بهتره یا مزوتراپی می توان به مزیت های هر روش هم اشاره کرد. ثابت شده است که PRP در کمک به ماندن فولیکول های مو در فاز رشد و در نتیجه موهای ضخیم تر و بلندتر بسیار موثر است. علاوه بر این، باعث رشد موهای جدید و تقویت فولیکول های موی موجود می شود.

از طرفی یکی از مزیت های مهم پی آر پی این است که در این روش کمترین میزان احتمال بروز واکنش های آلرژیک وجود دارد، چرا که مواد تزریق شده از بدن خود فرد گرفته می شود. نتایج نیز بسیار طبیعی است و ماندگاری زیادی دارد. همچنین فواید مزوتراپی مو زیاد است. برای درمان ریزش موی ناشی از دلایل ژنتیکی، استرس، رژیم غذایی یا بیماری مزمن استفاده می شود. هدف آن بهبود جذب مواد و ترکیبات لازم از طریق پوست سر برای سلامت و رشد مناسب مو است. نتایج مزوتراپی را می توان با یک سری جلسات در یک دوره چند ماهه به حداکثر رساند.