عمومیکسب و کار ایرانی

فیلتر توری دریچه کولر به چه صورت عمل می کند؟

فیلتر توری دریچه کولر یک قطعه بسیار مهم برای استفاده در سیستم خنک کننده است و به عنوان بخشی از دریچه کولر نصب می شود. این وسیله جریان هوایی که وارد کولر شده را تصفیه نموده و از ورود گرد و غبار و ریزگردها به درون سیستم و هوای داخلی جلوگیری می کند. این فیلتر به دلیل وجود بافت مشبک و توری  که دارد مناسب برای استفاده در کولرهای آبی است. با کاهش دما و ایجاد تغییر در فشار هوا، ذرات مضر موجود در هوا به داخل سیستم کولر وارد شوند و ممکن است موجب خرابی آن گردند و در نتیجه هزینه تعمیرات بالا رود یا موجب مشکلات تنفسی شود. با استفاده از فیلتر توری در دریچه کولر شما می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید و عمر کاربردی طولانی تری را برای کولر خود فراهم کنید. همچنین این فیلتر می تواند به بهبود کیفیت هوای خروجی کولر کمک کند و باعث افزایش بازدهی دستگاه شود در نتیجه استفاده از فیلتر توری در دریچه کولر ضروری است و مکررا باید این فیلتر را تمیز کرده و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

ضرورت استفاده از فیلتر توری دریچه کولر

در حین استفاده از کولر در فصل تابستان یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید مشکل بهداشت و سلامت هوا داخل اتاق است. در چنین شرایطی استفاده از فیلترهای توری دریچه کولر می تواند به شما کمک کند تا هوای پاک و بهداشتی در داخل اتاق خود داشته باشید. فیلترهای توری دریچه کولر یک نوع وسیله جانبی مجزا هستند که با استفاده از یک سیستم مشبک، هوایی که از دریچه کولر عبور می کند را تصفیه می کنند. تارا تهویه ارائه کننده انواع فیلتر های درچه کولر می باشد و شما به راحتی میتوانید خرید خود را انجام دهید. این فیلترها معمولا از جنس پلاستیک و یا آلومینیوم ساخته شده و قابلیت شستشو و تعویض را دارند.

با توجه به اینکه فیلترهای توری دریچه کولر برای تصفیه هوا و جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل اتاق موثر هستند آن را به صورت دوره ای باید تمیز نمود. برای تمیز کردن فیلترها می توانید از آب و صابون استفاده کنید و در نهایت پس از تمیز کردن آنها را خشک و دوباره نصب کنید.

انواع فیلترهای توری دریچه کولر

با خرید دریچه کولر آبی از آلودگی هوا و ورود ذرات ناخواسته به داخل اتاق خود جلوگیری می کنید همچنین با این کار می توانید عواملی مانند بیماری های تنفسی و حساسیت ها را کاهش دهید. یکی از مزایای استفاده از فیلترهای توری دریچه کولر عملکرد فوق العاده آنها است. به عبارت دیگر این فیلترها می توانند به صورت موثری ذرات مختلف هوا را تصفیه کرده و هوایی سالم تر در داخل محیط ایجاد کنند. همچنین فیلترهای توری به دلیل طراحی خاصی که دارند ممکن است در مصرف انرژی کولر نیز صرفه جویی کنند. این محصول دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فیلترهای توری پلاستیکی

این نوع از فیلترهای توری برای کولر آبی با قدرت خروجی هوا کم مناسب خواهد بود. فیلترهای توری پلاستیکی تمایل به جذب گرد و غبار و مواد مختلف دارند همچنین بسیار سبک و قابل حمل هستند.

فیلترهای توری فلزی

این نوع از فیلترهای توری برای کولر با قدرت خروجی هوای زیاد مناسب است. فیلترهای توری فلزی به راحتی پاک می شوند و در برابر آتش و دود مقاومت بیشتری دارند.

فواید استفاده از فیلترهای توری دریچه کولر:

این فیلترهای توری تصفیه هوا علاوه بر مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم دارای مزایای دیگری است که در ادامه این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بهبود کیفیت هوا در محیط: با استفاده از فیلترهای توری دریچه کولر بهبود کیفیت هوا در محیط به دلیل جذب گرد و غبار و مواد شیمیایی بهبود می یابد.

حفظ عمر دستگاه کولر: در صورت استفاده از فیلترهای توری دریچه کولر هوای خروجی پاک تر بوده و از سطح فیلتر تصفیه می شود که باعث بهبود کیفیت هوا در محیط می گردد و در نتیجه سلامت کاربران را بهبود می بخشد. همچنین استفاده از فیلترهای توری باعث کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری کولر خواهد شد.

مشکلات فیلترهای داکت اسپلیت

فیلتر داکت اسپلیت نقش اساسی در این سیستم دارد؛ با این حال ممکن است گاهی با مشکلاتی نیز رو به رو شود. دو مشکل  اساسی در فیلترهای تهویه شامل موارد زیر است:

کثیف بودن فیلتر

کثیف بودن و نفوذ آلودگی ها، یکی از مشکلات اساسی فیلتر داکت اسپلیت است. در بسیاری از موارد، کثیف بودن فیلترهای دستگاه، کاهش بار سرمایشی و توان خنک کنندگی سیستم را به همراه دارد و فرایند تهویه هوا با اختلال مواجه می شود. برای رفع این مشکل باید از اطمینان حاصل کردن از سلامت فیلتر، آن را تمیز نماییم.

فرسودگی

مشکل دیگر فیلتر داکت اسپلیت، فرسودگی و فرسایش لایه های آن است. با توجه به این که فیلتر تصفیه به طور دائم فعالیت می کند، با گذشت زمان کارکرد آن کاهش می یابد. با بررسی فیلتر می توان به راحتی به فرسودگی آن پی برد و در این صورت لازم است فیلتر را تعویض نمایید.

مزایای شستشو و تعویض فیلتر هوا

فیلترهای هوا باید به صورت مرتب تمیز شوند و هر چند وقت نیز باید آن ها را تعویض کرد. این کار مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

افزایش راندمان دستگاه

شستشو با تعویض فیلتر داکت اسپلیت، افزایش راندمان دستگاه را به همراه دارد. هنگامی که به صورت مداوم از دستگاه استفاده می شود، منافذ فیلتر به وسیله گرد و غبار محیط، مسدود می شود. اگر فیلترهای هوا تمیز نباشد، جریان هوای کمی از دستگاه عبور می کند و کارایی دستگاه کمتر می شود. پس باید برای شستشو یا تعویض آن اقدام کرد تا شاهد افزایش کارایی آن بود.

جلوگیری از انتشار ذرات گرد و غبار

کار فیلتر، جلوگیری از انتشار ذرات آلاینده و جذب آن ها است. با توجه به اینکه فیلتر در چه محیطی نصب شده، زمان شستشو یا تعویض آن متفاوت است؛ با توجه به میزان گرد و غبار موجود در محیط، فیلتر هوا باید بین سه الی شش ماه تعویض شود.

هوای تمیز و پاک

هنگامی که فیلتر تمیز باشد، باعث ایجاد محیطی عاری از گرد و خاک می شود. این ویژگی یک امتیاز بسیار حیاتی برای فیلتر داکت اسپلیت محسوب می شود.

چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم؟

گام به گامِ تمیز کردن فیلتر کولر گازی های اسپلیت را با تمیز نگه داشتن فیلتر سیستم تهویه مطبوع خانگی خانه شما بوی بهتری خواهد داشت، گردوغبار کمتر می شود و حتی آلرژن ها کاهش هم می یابد.

وقتی فیلترها مسدود شوند، ممکن است به اندازه گذشته باد مطبوع و قدرتمند هم نباشد. در نتیجه مدام درجه را پایین تر می آورید و کولر هم سخت تر کار می کند، اما نتیجه ای حس نمی شود. در نتیجه می توان گفت اینکار حتی می تواند به کاهش مصرف برق کولر گازی هم کمک کند.

مراحل:

  1. 1. دستگاه را در حالت Dry قرار دهید

اگر پیش از اینکه تصمیم به شستن فیلتر کولر گازی بگیرید، در حال استفاده از آن بوده اید، پس در سیستم رطوبت وجود دارد. رطوبتی که پیش از دست به کار شدن باید خشک شود و از بین برود.

برای اینکار، کافی ست دستگاه را روی حالت فن قرار دهید. حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد تا رطوبت موجود در کولر گازی کاملا تبخیر شود.

  1. 2. کولر گازی را خاموش کنید

وقتی رطوبت دستگاه از بین رفت، پیش از انجام هرکار دیگری آن را برای ایمنی بیشتر خاموش کنید. به همین خاطر، توصیه می کنیم برای شستشوی فیلتر کولر گازی روزی را انتخاب کنید که خاموش کردن آن برای مدت کوتاهی آسایش شما را بهم نزند.

  1. 3. پوشش یونیت داخلی را باز کنید

لبه پایینی درب یونیت داخلی را به آرامی بلند کنید تا باز شود (برخی پنل ها هم کنار خود یک قفل دارند که باید آن را باز کنید.). داخل آن دو فیلتر هوای پلاستیکی را خواهید دید که بالای کویل های اواپراتور قرار گرفته اند. همین‎ جا می توانید میزان گردوغبار و آلودگی فیلترها را مشاهده کنید، ببیند تمیز کردن فیلتر کولر گازی لازم است یا خیر.

نکته: برای اینکه بدون کمترین دردسر متوجه شوید چطور باید پوشش پنل را باز کنید، به دفترچه راهنمای محصول سر بزنید.

  1. 4. فیلترهای هوا را به آرامی بیرون بیاورید

دو طرف فیلترهای هوا شیارهایی هست که آنها را در جای خود نگه می دارد. معمولا با فشار دادن از پایین به بالا و خارج، فیلترها آزاد می شوند و می توانید به آرامی آنها را بیرون بیاورید. مراقب باشید گردوغبار فیلتر (که در مراحل بعد باید تمیز شوند) را تکان ندهید.

نکته: چون دستگاه خاموش است می توانید پوشش یونیت را باز بگذارید.

  1. 5. فیلترها را تمیز کنید

حالا می خواهیم ببینیم دقیقا چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم. نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی اتفاقا بسیار ساده است. همه جای فیلترها و گوشه و کنار آنها را زیر شیر آب بگیرید (اگر شیر آب حالت اسپری داشته باشد، چه بهتر) تا تمام گردوغبار و آلودگی هایی که فیلترها جمع کرده اند در عرض چنددقیقه شسته شوند. اگر کثیفیِ سرسختی دیدید، با دست یا اسفنج به آرامی آن را پاک کنید. سپس آنها را روی آب چکان بگذارید تا کاملا خشک شود. البته جای آن خیلی تفاوتی نمی کند، فقط زیر نور مستقیم خورشید خشک شان نکنید.

همچنین می توانید از جاروبرقی (با سری برس دار) برای پاک کردن گردوغبار جمع شده استفاده کنید. اما این روش چندان توصیه نمی شود، چون مکش زیاد جاروبرقی یا زمختی برس آن می تواند به فیلترها آسیب بزند. اتفاقی که هنگام تمیز کردن فیلتر کولر گازی با فشار معقول آب نمی افتد.

نکته: برخی مدل ها فیلترهای باکتریایی هم دارند که باید تمیز شوند. برای شست وشوی آنها می توانید طبق نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی عمل کنید.

  1. 6. فیلترها را نصب و کولر را روشن کنید

پس از خشک شدن کمال فیلترها، می توانید دوباره آنها را نصب کنید. وقتی مطمئن شدید که به درستی در جای خود قرار گرفته اند، درب یونیت داخلی را ببندید. حالا می توانید دستگاه تان را دوباره روشن کنید و ببینید آیا به درستی کار می کند یا خیر.

نکات تمیز کردن فیلتر کولر گازی

همیشه هنگام تمیز کردن فیلترها از ماسک استفاده کنید، چون استنشاق ذرات گردوغبار و آلودگی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد یا برای شما حساسیت ایجاد کند. هنگام تمیز کردن فیلترهای اسپلیت در خانه، مطمئن شوید که کف یا هرچیزی زیر یونیت داخلی را بپوشانید، چون ممکن است ذرات گرد و غبار روی آن(ها) بریزند. اگر بعد از اینکه فیلترها را به درستی تمیز کردید، اما مشکل همچنان ادامه داشت (مثلا قدرت نداشتن باد)، شاید پنل خارجی مشکلی داشته باشد. برای عیب یابی و تست کمپرسور کولر گازی با یک تعمیرکار خبره ارتباط بگیرید.