10 نکته درمورد پایان نامه در سال 1403 که نمی دانستید

قبل از دست به قلم شدن و شروع نگارش پایان نامه، لازم است تا یک سری نکات را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن این نکات به شما کمک خواهد کرد تا پایان نامه ای استاندارد بنویسید. پایان نامه ای که علاوه بر ویژگی های ظاهری، از لحاظ علمی هم قوی و پرمحتوا باشد. چون هدف نهایی شما نباید صرفا نوشتن یک رساله علمی و گرفتن مدرک باشد. بلکه باید بر روی موضوعی کاربردی و ارزشمند کار کنید. موضوعی که بتواند دردی از مردم دوا کرده و یا سنگ بنای مقالاتی باشد که قرار است در آینده نوشته شوند.

پایان نامه | نمی دانستید

قیمت پایان نامه ارشد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

رشته تحصیلی: رشته های تحصیلی مختلف، سختی و پیچیدگی های متفاوتی دارند و به همین دلیل قیمت آنها نیز متفاوت است.

موضوع پایان نامه: موضوعات پایان نامه با توجه به دشواری، منابع مورد نیاز و زمان انجام کار، قیمت های متفاوتی دارند.

تعداد صفحات: هرچه تعداد صفحات پایان نامه بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

فوریت انجام کار: اگر نیاز به انجام فوری پایان نامه داشته باشید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

کیفیت نگارش: پایان نامه های با کیفیت نگارش بالاتر، قیمت های بالاتری نیز دارند.

به طور کلی، قیمت پایان نامه ارشد در ایران بین 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان است.

نکاتی در مورد قیمت پایان نامه ارشد:

قبل از سفارش پایان نامه، از قیمت آن مطلع شوید.

از موسسات معتبر و شناخته شده برای انجام پایان نامه خود استفاده کنید.

کیفیت نگارش را فدای قیمت نکنید.

 برای تهیه چنین رساله ارزشمندی، لازم است تا یک سری نکات مهم پایان نامه نویسی را در نظر بگیریم که شامل موارد زیر است:

تهیه فرمت نگارش پایان نامه

اکثر دانشگاه های معتبر کشور یک فرمت یا قالب کلی مخصوص به خود، برای نوشتن پایان نامه دارند. این فرمت در قالب یک فایل در اختیار دانشجو قرار می گیرد تا پایان نامه ای که می نویسد مطابق با استانداردهای تعریف شده باشد. این استانداردها شامل اطلاعات مهمی همچون سایز و نوع فونت ها، شرایط صفحه بندی، فهرست بندی مطالب و غیره است.

یادگیری استفاده از نرم افزارها

تقریبا هر رشته دانشگاهی، از یک یا چند نرم افزار مخصوص برای تحقیقات خود استفاده می کنند. مثلا Matlab نام یک نرم افزار کاربردی برای رشته های مهندسی و علوم پایه است. یا اغلب دانشجویان ریاضی از Mathematica برای رسم شکل و حل معادلات دیفرانسیل استفاده می کنند. مطمئنا شما هم به عنوان یک دانشجو ارشد یا دکتری، به نرم افزاری برای تحلیل داده و یا انجام پروژه خود نیاز خواهید داشت.

استفاده از تجربیات اساتید راهنما و مشاور

شخصی که شما به عنوان استاد راهنما یا مشاور انتخاب کرده اید، تجربه سالها کار کردن با دانشجویان مختلف و انجام پروژه های تحقیقاتی را دارد. پی بهترین کار این است که برای تکمیل تمامی بخش های پایان نامه، از تجربه اساتید خود استفاده کنید. هر از گاهی از آنها نظر خواسته و گزارشی از پیشرفت پایان نامه را برای آن ها ارسال کنید.

در نظر گرفتن امکانات موجود در دانشگاه

یکی دیگر از نکات مهم پایان نامه نویسی، در نظر گرفتن شرایط کارگاهی و آزمایشگاهی موجود در دانشگاه است. پس قبل از شروع پایان نامه، بازدیدی از این امکانات داشته باشید. یا اگر قرار به استفاده و انجام آزمایش است، کارهای تعیین وقت را انجام دهید.

اطمینان یافتن از تازگی موضوع

جذابیت پروژه های تحقیقاتی به خاطر منحصربفرد موضوع آن است. چون پرداختن به یک موضوع تکراری خیلی جالب نبوده و کمتر کسی حاضر است برای مطالعه آن وقت بگذارد. چون یک پایان نامه با موضوع تکراری، در نهایت تبدیل به یک کپی کامل از مقاله قبلی خواهد بود.

انتخاب موضوع متناسب با علاقه شخصی

برای نوشتن پایان نامه و کامل کردن بخش های مختلف آن، چندین ماه وقت لازم است. شاید بارها در طول مسیر برنامه نویسی و نگارش پایان نامه به مشکل بخورید. تنها عاملی که می تواند سختی های انجام این کار را برای شما راحت کند، علاقه به کار است. چون اگر موضوع پایان نامه دانشجو مرتبط با علاقه او باشد، خستگی معنایی نخواهد داشت.

توجه به نکات و جزئیات نگارشی

قبل از ارسال فایل نهایی پایان نامه برای استاد راهنما، چندین بار متن آن را خوانده و ویرایش کنید. یا از یکی دو نفر از دوستان خود بخواهید تا آن را مطالعه کرده و مشکلات ویرایشی را به شما بگویند.

این مواردی که عنوان کردیم نیز از نکات مهم نوشتن پایان نامه است که باید به آنها توجه شود:

استفاده به عنوان فرصت مطالعاتی

استفاده از منابع و وب سایت های معتبر

نوشتن مقدمه را جدی بگیرید

حفظ ساختار و ترتیب فصل های پایان نامه