سبک زندگیکسب و کار ایرانی

گرانولا: جایگزینی ایده آل برای صبحانه های ناسالم

یکی از مهمترین عواملی که کمک می کند روزتان را پرانرژی شروع کنید یک صبحانه سالم و مقوی است. خوردن صبحانه کامل بهترین کاری است که می توانید برای داشتن یک روز پر نشاط انجام دهید. خوردن صبحانه مقوی علاوه بر این که انرژی مورد نیاز ما را در طول روز تامین کرده، به سلامت جسمی  ما نیز کمک زیادی  می کند. سعی کنید روز خودتان را با خوردن صبحانه شروع کنید. در youtube.com  ویدئوهای زیادی از صبحانه های متفاوت میتوانید پیدا کنید. مقوی بودن اولین وعده غذایی در طول روز از موارد ضروری برای داشتن زندگی سالم است. صبحانه باعث تقویت حافظه می شود و ادراک و احساسات خوب را تقویت  می کند، خصوصا در دانش آموزان و دانشجویان به طوری که محققان معتقد هستند که نخوردن صبحانه اثرات منفی مشهودی بر میزان یادگیری افراد دارد.

به صورت خلاصه از دلایل اصلی خوردن صبحانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صبحانه در وعده های دیگر جایگزین نمی شود و در نتیجه کمبود کالری، ویتامین ها و املاح را به همراه دارد و به همین دلیل مهم ترین وعده غذایی روزانه است.
  2. اگر به تناسب اندامتان اهمیت میدهید و می خواهید لاغر و سالم بمانید بدانید که خوردن صبحانه سالم شما را به هدفتان نزدیکتر می کند.

چه غذاهایی در وعده صبحانه بخوریم؟

برای افراد زیادی آماده کردن یا پختن صبحانه در روزهای هفته عذاب آور است، به همین خاطر در خوردن صبحانه از غذاهای آماده و فراوری شده استفاده می کنند، غذاهایی که اغلب سرشار از قند و مواد مضر دیگر هستند و بعضی از مردم هم به کل خوردن صبحانه را از رژیم غذایی خودشان حذف  می کنند، که حذف این وعده غذایی لزوما در روند کم کردن وزن و یا متابولیسم بدن کمک نمی کند و حذف صبحانه در پایین آمدن سطح انرژی بدن و قند خون در صبح و عصر تاثیر زیادی دارد. غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و کره (کره حیوانی، کره گیاهی و ) و مربا، نان و کره و عسل، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای همه مخصوصا دانش آموزان است. البته از دلایل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، تکراری و یکنواخت بودن آن است؛ تنوع در صبحانه، آنها را به خوردن صبحانه علاقه مند می کند. در صبحانه قند و چربی نخورید بلکه سعی کنید 10 گرم پروتئین و 5 گرم فیبر، به همراه آنتی اکسیدان بخورید. کربوهیدرات ها و پروتئین ها برای ترمیم ماهیچه ها ضروری هستند. صبحانه  باید مالامال از خوردنیهایی باشه که مورد پسند قلب است.

پیشنهاد برای صبحانه سالم:

1- نان بومی روستایی

هرچقدر آرد تهیه شده برای خمیر کامل تر و سبوس دار تر و مدت زمان تخمیر بیشتر باشد عطر و طعم و مزه نان هم بیشتر می شود؛ چون غذای لازم برای رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم ها (قارچها، کپکها، مخمرها، باکتری ها) در خمیر بیشتر است و هرچقدر غذای مورد نیاز آنها بیشتر باشد تولید اسید های آلی و الکل و گاز بیشتر شده و مزه نان رو مطبوع تر می کند.

 2- ارده عسل

همان طور که می دانید عسل خاصیت های زیادی دارد و اگر با ارده سرشار از کلسیم ترکیب شده باشد، معجون شکفت انگیزی ایجاد می کند. از کمک به درمان روماتیسم و آرتروز و بیماریهای مفصلی گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن که همین امر باعث شده از ابتلا به خیلی از بیماریها پیشگیری کند. ارده عسل برای صبحانه کودکان هم خیلی مفید هست چرا که قدرت یادگیری آنها را بالا می برد، حافظه را تقویت می کند و با تامین بهتر انرژی مورد نیاز بدنشان کمک می کند تا بهتر رشد کنند.  از ما می شنوید ارده عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهید، بی حسی و کرختی را از بین می برد و بدنتان را گرم می کند و شفابخش خیلی از بیماری هایی هست که از سرد شدن مزاج ناشی می شود.

3- شیر همراه با یک شیرین کننده مقوی

می توانید یک لیوان شیر ولرم را با یک قاشق غذاخوری شیرین کننده مقوی مانند ، یا چهار شیره شیرین کرده و همراه با مقداری نان یا بیسکویت خانگی یا رژیمی میل کنید. این صبحانه نه تنها به آسانی و در مدت کوتاهی آماده می شود، بلکه بسیار خوشمزه و مقوی است. اگر از آن دسته افرادی هستید که صبح ها علاقه ای به خوردن صبحانه ندارید، این صبحانه لذیذ و مقوی را امتحان کنید. البته به یاد داشته باشید که قبل از نوشیدن شیر حتما مقداری نان یا بیسکویت خانگی یا رژیمی میل کنید. زیرا نوشیدن شیر معده خالی توصیه نمی شود. به علاوه از شیره های استفاده کنید که فاقد شکر و مواد نگهدارنده هستند تا یک صبحانه سالم داشته باشید.

4- لبنیات محلی

مصرف یک لیوان شیر در وعده صبحانه موجب رفع بی حالی، بی حوصلگی و عصبانیت می شود و مغز را برای یادگیری بیشتر و یادآوری آسان تر آماده کرده و چون کلسیم شیر از جذب آهن غذا جلوگیری می کند و صبحانه کمترین میزان آهن را دارد، مصرف شیر در این وعده توصیه می شود. حالا چه بهتر که این شیر محلی و تازه باشد. پنیر به دلیل دارا بودن پروتئین خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد و دست کم تا 3 ساعت پس از صبحانه فرد احساس سیری می کند و منبع مناسبی برای تامین پروتئین محسوب می شود ولی به دلیل مقدار چربی و سدیم بالا نباید بیشتر از 30 گرم در روز مصرف شود.  ترکیب کره با مربا، عسل و برای بعضی سلیقه ها با پنیر، خیلی از افراد را برای گذاشتن این ماده غذایی سر میز صبحانه وسوسه می کند اما بد نیست بدانید انتخاب کره مناسب کار ساده ای نیست و حساسیت های خاص خود را دارد و انتخاب کره محلی یکی از بهترین گزینه ها است.

5- حلوا ارده با شیره و ارده شیره سنتی

دو محصول خاص و پر طرفدار سلوا که از استان لرستان تامین شده و بهترین پیشنهاد برای صبحانه رژیمی هست. از ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه شده از ارده کنجد و استفاده شیره طبیعی به جای شکر
  • تولید به صورت خانگی
  • چاق کننده
  • تقویت قوای جنسی
  • طبیعت گرم و تر

6- عسل

از فواید و ضرورت خوردن عسل در وعده صبحانه که هر چه بگوییم کم گفته ایم ولی نکته مهم خورد عسل طبیعی و اصیل است. در سبد محصولات سلوا 4 نوع عسل کاملا طبیعی با ویژگی و شرایط تولید خاص موجود است. ترکیب شیر و عسل به عنوان یک نوشیدنی ویژه در وعده صبحانه به حساب می آید.

7- دمنوش به و سیب

خوردن نوشیدنی گرم همراه با صبحانه از عادات بسیاری از مردم می باشد. پیشنهاد سلوا ترکیب دمنوش به و سیب بعلاوه مقداری دارچین و هل است.

8- شکر و قند قهوه ای

فراموش نکنیم که در سبد محصولات سالم شکر قهوه ای جایگزین مهمی برای شکر سفید است.

9- ارده و شیره خرما

ارده و برای وعده صبحانه انتخاب هایی ایده آل هستند. این محصولات خوشمزه همراه با نان و چایی یا نان و شیر می توانند یک صبحانه فوری و در عین حال سالم و مقوی را برای شما به ویژه برای کودکان تان فراهم کنند. زیرا شیرینی شیره خرما اغلب توجه کودکان را جلب کرده و باعث می شود تا صبحانه بخورند. در نتیجه نیازی نیست حرص بخورید تا کودکتان چند لقمه غذا بخورد. در محصولات سلوا هم ارده موجود است و هم شیره خرمای طبیعی و اصیل.

10- تخم مرغ بومی

سعی کنید در طول هفته دو تا سه بار از مواد غذایی حاوی تخم مرغ در وعده صبحانه خود استفاده کنید .تخم مرغ منبع غنی از پروتئین های با کیفیت به همراه چربی ها و بسیاری از ویتامین ها و املاح ضروری برای بدن می باشد. در واقع تخم مرغ به طور باور نکردنی حاوی حجم بالایی از مواد مغذی است که همین امر باعث شده بهترین منافع را برای کاهش وزن داشته باشد. همچنین یک تخم مرغ در روز برای کودکان برابر با یک وعده غذای خوب است. ماده مغذی که تخم مرغ دارد آن را به غذای عالی برای کودکان تبدیل می کند. متخصصان تغذیه معتقدند افرادی که تمایل زیادی به مصرف صبحانه ندارند، می توانند به سادگی با جایگزین کردن غذاهای گرم به جای غذاهای سرد، تمایل خود را به خوردن صبحانه افزایش دهند. غذاهای گرم، عطر بیشتری دارند و میل به مصرف صبحانه را در ساعت های ابتدایی روز، بیشتر می کنند.

11- حلیم

از دیگر غذاهای خوشمزه در وعده صبحانه حیلم است که در انواع مختلف از جمله حلیم با گوشت،حلیم بوقلمون و حلیم شیر پخته می شود. حلیم سنتی از آن غذاهای پر کالری و خوش عطریست که همه حتی بچه ها میل زیادی به آن دارند. چه بهتر که از این فرصت استفاده کرده و برای رشد و انرژی کودکان این غذای مغذی را فراهم کنیم. حلیم سرشار از گندم است که علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا، منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است.

12- عدسی

عدسی صبحانه ای سرشار از انرژیستمصرف عدسی می تواند حجم بالایی از فیبر غذایی را وارد بدن کند و سطح کلسترول خون را در حد مطلوبی نگه دارد. از طرف دیگر، عدس منبع خوبی برای حفظ سلامت قلب و عروق، به خصوص برای سالمندان و در فصل های سرد سال است. منیزیم موجود در عدس، سرعت گردش خون را بالا می برد و باعث بهبود امر اکسیژن رسانی به سلول های بدن میشود. از این رو، زمانی که ما برای وعده صبحانه عدسی مصرف می کنیم، باعث افزایش تمرکز و شادابی یا از بین رفتن حس کسالت و خواب آلودگی مان می شویم.

 13- گرانولا؛ گرانولا می تواند یک وعده صبحانه کامل باشد!

گرانولا ترکیب قدرتمند فیبر و پروتئین مخلوطی از غلات، مغزها و میوهای خشک، فرآوری شده با عسل است. که می تواند با شیر، ماست یا آبمیوه به همراه میوه های تازه به عنوان صبحانه، میان وعده و یا یک وعده غذایی اصلی میل شود. اگر شاغل هستید و صبح ها همیشه عجله دارید یا فرزندتان میلی به صبحانه ندارد، گرانولا همان صبحانه ایده آل شماست. کافیست مقداری از گرانولا را با شیر مخلوط کرده و در مسیر محل کار میل کنید. برای فرزندتان نیز این خوراکی خوشمزه را با شیر یا آبمیوه ترکیب کنید، خواهید دید که با لذت این صبحانه مقوی را میل خواهد کرد. طعم های مختلفی از گرانولا در فروشگاه مواد غذایی سالم و طبیعی سلوا وجود دارد که بسته به سلیقه خودتان می توانید سفارش دهید.

 آیا مصرف میوه در وعده صبحانه مناسب است؟!

کارشناسان تغذیه معتقدند که میوه ها باید با معده خالی خورده شوند و شروع کردن صبح با میوه های طبیعی و آبدار می تواند اتفاق فوق العاده ای را در طی روز برای شما رقم بزند و به سم زدایی بدن کمک کند و انرژی زیادی برای شما فراهم می کند و این افزایش انرژی و کاهش گرسنگی شما را شادتر و سرحال تر نگه می دارد. خوردن میوه به صورت ناشتا و به عنوان صبحانه با رساندن قند طبیعی به بدن می تواند به سوخت و ساز بهتر بدن کمک کند و همچنین به تحریک گوارش کمک می کند و باعث پاکسازی روده از مواد مانده ی روزهای پیشین می شود و مغز نیز برای تمرکز و انجام فعالیت های روزانه به قند طبیعی احتیاج دارد که میوه ها این نیاز را کاملا رفع می کنند. افرادی که خواستار کاهش وزن هستند خوردن میوه در اول صبح باعث دفع بهتر مواد زائد و زباله از روده ها شده که در نهایت منجر به کاهش وزن بهتر می شود. میوه ها سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و به همین دلیل افرادی که مصرف مقدار زیادی میوه در طول روز دارن و همچنین صبحانه را به طور کامل از میوه ها تامین می کنند به ندرت بیمار می شوند.