مراحل ساخت سونا خشک

با توجه به ظرافت ها و حساسیت های مورد نیاز آن، نیاز به یک گروه حرفه ای، دقیق و کاربلد و باتجربه دارد. مراحل خاصی دارد که در تمامی این مراحل باید نکاتی به عنوان کلیت رعایت شود تا شرایط مورد نظر سونا خشک در منزل، محل کار و یا مکان مورد نظر شما کاملا کم رطوبت و با دمای بالا ایجاد شود. برای دانستن نکاتی درباره ساخت سونا خشک و همچنین نحوه ارتباط با مجریان ما، با ما همراه باشید. برای ساخت سونا خشک و طراحی سونا خشک به نکات و موارد مهم زیر توجه نمائید.

نکات لازم توجه در ساخت سونا خشک

  • به طور کلی باید بدانید که در ایجاد سونا خشک بر خلاف سونای بخار، رطوبت بسیار پایین است و همین باعث می شود تا بدن انسان دمای بالای محیط سونا را تحمل کند. پس در طراحی سونا خشک  در هر مرحله باید این دو نکته مد نظر باشد که عایق کاری و سایر مراحل طوری صورت بگیرد که رطوبت بسیار پایین و دما بالا باشد.
  • رنگ چوب به کار رفته در محیط سونا، باید متفاوت با رنگ چوب های معمولی باشد. زیرا استفاده از رنگ معمولی با توجه به شرایط هوایی سونا، می تواند باعث ایجاد بیماری های پوستی و حتی سرطان گردد. پس در سونا از رنگ چوب های خاص استفاده می شود.
  • بهتر است جهت عایق کاری بهتر و مصرف چوب کمتر از اتاقک سیمانی استفاده شود. ساخت یک اتاقک سیمانی می تواند هم از جهت عایق کاری و هم از بعد هزینه ای برای شما مفید باشد. مراحل اجرای چوب کاری، بعد از از اتاقک سیمانی شکل می گیرد.
  • دقت کنید که هم اتاقک سیمانی و هم اتاقک چوبی سونا خشک باید تا حد امکان و با توجه به محدودیت های طراحی و کاربردی استخر، کوچک تر ساخته شوند. این کار در جهت بهبود جوابگویی دمایی و رطوبتی سونا است و توان عایقی پروژه را بالاتر می برد.
  • چوب استفاده شده در چوبکاری سونا خشک، باید نرم و مسطح و خشک باشد. بهترین نوع چوب قابل استفاده برای اجرای سونا خشک، چوب کاج روسی است.

ساخت استخر

ساخت استخر فرآیندی پیچیده است که شامل مراحل مختلفی می شود. مراحل کلی ساخت استخر به شرح زیر است:

1. طراحی:

  • اولین قدم در ساخت استخر، طراحی آن است. در این مرحله باید ابعاد، شکل، نوع و محل استخر مشخص شود.
  • برای طراحی استخر می توانید از یک طراح متخصص کمک بگیرید.

2. گودبرداری:

  • بعد از طراحی استخر، باید محل آن گودبرداری شود.
  • عمق گودبرداری باید به نوع استخر و عمق آب آن بستگی دارد.

3. آرماتوربندی:

  • بعد از گودبرداری، باید آرماتوربندی استخر انجام شود.
  • آرماتوربندی برای استحکام استخر ضروری است.

4. لوله کشی:

  • بعد از آرماتوربندی، باید لوله کشی استخر انجام شود.
  • لوله کشی برای تصفیه آب و گرمایش استخر مورد نیاز است.

5. بتن ریزی:

  • بعد از لوله کشی، باید بتن ریزی استخر انجام شود.
  • بتن ریزی باید توسط افراد متخصص انجام شود.

6. سرامیک کاری:

  • بعد از بتن ریزی، باید سرامیک کاری استخر انجام شود.
  • سرامیک کاری برای زیبایی و آب بندی استخر ضروری است.

The stages of building a dry sauna

هزینه ساخت سونا خشک

بخش اصلی هزینه ساخت سونا خشک به چوب های آن مربوط می شود. هزینه زیادی برای ساخت آن صرف نمی شود بیشترین هزینه بعد از چوب مربوط می شود به هیتر سونا. قطعا هزینه چوب از هیتر نیز بیشتر خواهد بود.

ایجاد سونا خشک

در این متن با یکدیگر به چند نکته مهم در ساخت سونا خشک اشاره کردیم. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نوع طراحی، کاتالوگ نمونه ها و سایر اطلاعات با ما در ارتباط باشید. مجموعه آبگیر با توجه به سابقه درخشان و در زمینه اجرای پروژه های استخری، سونا خشک و بخار؛ با بهترین شرایط آمادگی اجرای تمامی انواع طرح ها را دارد. پشتیبانی آبگیر بوده و شما برای هرگونه اطلاعات می توانید با ما تماس بگیرید.

سونا خشک عبارت است از اتاق یا کلبه کوچکی که به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری، زادگاه سونا به شکل امروزی را کشور فنلاند می دانند. به طوری که استفاده از سونا بخشی از فرهنگ مردم این کشور را تشکیل می داده است. به لحاظ واژه شناسی سونا یکی از لغات قدیمی در زبان فنلاندی است که به حمام های سنتی فنلاند اشاره دارد. البته در مناطق مختلف از واژگان مشابه و متعددی استفاده می شده است. سونا خود به دو گروه خشک و بخار تقسیم می شود.

در متون فنی گاهی از دو واژه سونا و حمام بخار استفاده می شود که منظور از سونا، سونای خشک و منظور از حمام بخار همان سونای بخار است. در سونای خشک از هوای گرم و خشک برای افزایش دمای محیط و افزایش شدت تعریق بدن استفاده می شود. تعریق یکی از مکانیزم هایی است که بدن توسط آن سموم و مواد زاید را از بدن دفع می کند.

به طور کلی هوا در هر دمایی قادر است مقدار مشخصی رطوبت را در خود نگه دارد. رطوبت در واقع بخار آب موجود در هوا ست.آنچه در محاورات به عنوان رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد در واقع رطوبت نسبی است. رطوبت نسبی عبارت است از درصد رطوبت هوا نسبت به صد درصد رطوبتی که هوا در آن دما می تواند در خود نگه دارد. میزان رطوبتی که هوا می تواند در جود نگه داری کند با دما متغیر است. هرچه هوا گرم تر باشد، رطوبت بیشتری را می تواند در خود نگه داری کند .

ساخت جکوزی در باغ و  خانه

ساخت جکوزی و اجرای این سازه لوکس در آپارتمان ها، خانه باغ ها، برج ها و مجتمع های مسکونی بسیاری از علاقه مندان به آن را برای ساخت متوجه خود می کند. جکوزی معمولا برای مصارفی مانند آب درمانی، فیزیوتراپی و رفع خستگی استفاده می شود. اگر شما هم خواستار مزایای و لوله کشی جکوزی خانگی این سازه لوکس هستید و وب سایت های مختلف را برای پی بردن به روش ساخت و هزینه آن جستجو کرده اید.

نگاهی به تاریخچه سونای خشک

به لحاظ تاریخی استفاده از اولین سونا به چند هزار سال قبل باز می گردد. از آن زمان تاکنون نحوه استفاده از سونا و تجهیزات مورد استفاده به این منظور تغییرات شگرفی را شاهد بوده است. از سالیان بسیار دور جوامع مختلف حمام های ویژه ای را برای افزایش تعریق مورد استفاده قرار می دادند. برای مثال، ابتدا نحوه بهره برداری از سونا به این صورت بوده که ابتدا سنگ ها را با استفاده از آتش تا دمای بالا گرم می کردند و سپس از آن ها در اتاقک های کوچک برای تولید حرارت و افزایش تعریق استفاده می کردند.

بسیاری، زادگاه سونا به شکل امروزی را فنلاند می دانند. به طوری که استفاده از سونا بخشی از فرهنگ مردم این کشور را تشکیل می داده و سونا به عنوان پناهگاه امن مردم فنلاند برای رهایی از فشارهای روزانه زندگی و بازیابی احساس شادابی و طراوت روحی و جسمی مطرح بوده است. گاهی اوقات حتی از سونا برای انجام عمل جراحی سرپایی، زایمان و مانند آن نیز استفاده می کردند. چرا که به عقیده آن ها فضای داخل سونا در معرض اسید تانیک کاملا استرلیزه می شد.

مردم فنلاند در داخل سونا از یک دسته ترکه های درخت غان با برگ های تازه برای ضربه زدن به پوست و تحریک آن استفاده می کردند. در اوایل قرن 19 میلادی ایجاد سونا خشک به شکل خانه کوچکی از جنس الوارهای چوبی بود. در آن زمان، سونا به صورت یک فضای بسته و بدون پنجره ساخته می شد. به جز در ورود و خروج سونا تنها دریچه ای که در این محفظه در نظر گرفته می شد دریچه کوچکی در سقف برای خروج دود بود. به این ترتیب تا زمانی که سونا کاملا گرم شود حتی این دریچه سقفی نیز بسته بود.

حرارت مورد نیاز با استفاده هیزم هایی که زیر سکوی سنگی قرار داشت تامین می شد. این کوره سنگی معمولا در وسط اتاق قرار می گرفت.البته به منظور افزایش ضریب اطمینان در مواقع آتش سوزی احتمالی، سونا معمولا با فاصله از ساختمان های دیگر ساخته می شد تا در صورت آتش سوزی احتمالی،خطری متوجه افراد ساکن در سایر ساختمان ها نباشد.

نحوه طراحی و ساخت سونا خشک

نخست با متخصصین آن مشورت کنید و محلی که در نظر گرفتید را بیان کنید تا با توجه به اصول و استانداردهای جهانی و ایرانی، نسبت به طراحی پروژه شما اقدام نمایند. تکنسین ها فاکتورهای زیادی را برای طراحی و ساخت سونا خشک استاندارد در نظر می گیرند. محل تعیین شده بر حسب ابعاد، پوشش(چوب) و گرمکن طراحی می شود و سپس افراد با تجربه شروع به اجرای تمام قواعد مهم تعیین شده می کنند و در زمان کم پروژه شما را به درستی و با دقت بالا تحویل می دهند.

ساخت سونا خشک یک نفره

به دلیل کمبود فضا در منازل، سوناها به صورت تک نفره با فضای محدود ساخته می شوند. علاوه بر جمع و جور بودن آن، هزینه احداث نیز به خاطر مصرف اندکی از مصالح کم تر می باشد. می توانید در گوشه ای از اتاق خواب و حتی تراس منزل خود نسبت به احداث آن اقدام کنید. در سونا خشک هوا به صورت گرم و خشک بوده و با افزایش دمای محیط همراه می باشد تا بدن فرد عرق کند که باعث دفع سموم و مواد زاید بدن می شود.

نصاب سونا خشک

ابتدا اتاقکی که برای سونا در نظر گرفته شده است بهتر است سیمانکاری شده و عایق بندی شده باشد تا از هدر رفت گرما جلوگیری شود و سپس توسط نصاب سونا خشک چوبکاری انجام می شود و در مراحه بعدی رنگ آمیزی و نصب هیتر سونا خشک صورت می گیرد. همه این کارها توسط متخصصان تیم و نصاب سونا خشک به صورت حرفه ای انجام می شود.

ساخت سونا خشک خانگی

خیلی از افراد دوست ندارند در محیط های عمومی حضور داشته باشند و سونای مخصوص برای خود داشته باشند تا در کنار خانواده بتوانند از آن استفاده نمایند. برای ساخت آن نیاز به محل بزرگ و هزینه زیادی نیست. می توانید با هزینه کم به ساخت سونا خشک خانگی اقدام نمائید و در کنار دوستان و اعضای خانواد از آن لذت ببرید.

اتاق سونا

در حال حاضر اتاق سونا از چوب های نرم، صاف و هموار مانند سرو، صنوبر یا سکویا ساخته می شوند. اتاق سونا را می توان به صورت سفارشی ساخت و یا آن را به صورت پیش ساخته تهیه کرد. در انواع پیش ساخته، تمامی اجزای مورد نیاز به صورت یک مجموعه عرضه می شود و تمامی الوارهای سقف و دیوارها هر دو طرف دارای پرداخت سطح مناسب هستند. به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت داخل اتاق سونای خارج، این صفحات باید عایق کاری شده و مجهز به موانع بخار باشند. در سوناهای پیش ساخته درست همانند جکوزی ها یا استخرهای رو زمینی پیش ساخته، تمامی تجهیزات مورد نیاز شامل گرمکن ها، سکوهای نشستن، تجهیزات کنترل کننده و غیره به صورت آماده عرضه می شود.