مزایای روش تهویه پارکینگ با جت فن
جت فن شیوه های تهویه مدرن تری هستن که امروزه در تهویه پارکینگ ها بسیار رایج گشته اند. در شیوه های سنتی تمام هوا از طریق فن ها و سیستم کانال کشی جا به جا می گردند. این موضوع هم برای فن هوای تازه و هم برای فن تخلیه دود برقرار است. در این سیستم ها به منظور کاهش افت فشار سرعت را تا آنجایی که می شود پایین نگه میدارند. این بدین معناست که عرض داکت ها باید نسبتا پهن باشند که این خود فضای زیادی را اشغال می کند.
برج خنک کن یک دستگاه جهت کاهش دمای آب یا سیال در گردش با کمترین قیمت و هزینه اجرایی میباشد. شرکت کمپ با بهره وری دانش روز جهانی بالغ بر 30 سال کلیه برج خنک کننده های کشور را تولید کرده و در اختیار شرکت های تهویه مطبوع، کارخانجات تولید چیلر ، همکاران محترم و مصرف کنندگان نهایی قرار داده و در سال های اخیر اقدام به فروش گسترده به مشتریان و کارفرمایان به صورت مستقیم و با حذف واسطه ها نموده است.
تراست جت فن چیست؟
عملکرد جت فن ها بر اساس قانون تکانه یا پرتاب (impulse) است. از یک سطح کوچک (خروجی فن) هوا با سرعت نسبت زیادی خارج می شود. وقتی این هوا با هوای جلوی فن برخورد می کند، هوا را به سمت جلو پرتاب میکند و به طور همزمان هوای اطراف نیز با خود همراه میکند (اثر القایی یا induction effect).
در نتیجه هوای اطراف در جهت جریان هوا حرکت خواهند کرد. در نیتجه این اثر القایی هوایی که حرکت میکند همیشه از ظرفیت میزان هوایی که از فن عبور میکند یا به عبارت دیگر ظرفیت فن بیشتر خواهد بود.
جانمایی جت فن ها
جت فن ها را باید در محلی قرار داد که از عبور هوا در سرتاسر پارکینگ مطمن شد. با استفاده از این سیستم تهویه و ترکیب قانون تراست آن ها با ایجاد هوای تازه و مکش هوا می توان به یک سیستم بهینه برای تهویه پارکینگ دست یافت. در پارکینگ های بسته می توان این سیستم ها را جایگزین سیستم کانال کشی برای خارج کردن مونواکسید کربن و یا محصولات ناشی از احتراق کرد.
میزان حضور مونواکسید کربن (CO) می تواند نشان از وجود سایر آلاینده ها (مثلا بنزن) در محیط نیز باشد. در نتیجه اکثرا کشور ها میزان مشخصی برای میزان مجاز مونواکسید کربن در محیط تعین کرده اند. مثلا بر طبق ضوابط ملاك عمل سامانه های تهویه، تخلیه و كنترل دود سازمان آتش نشانی استان تهران، میزان میانگین غلظت گاز مونواکسید کربن در پارکینگها تحت هیچ شرایطی نباید از 50 ppm در مدت زمان 30 دقیقه، بیشتر باشد.
شکل زیر نمایی از یک سیستم تهویه پارکینگ شامل گریل، جت فن، فن هوای تازه و فن تخلیه ( درصورت لزوم فن ها می توانند دارای صداگیر باشند) را نشان می دهد.
نحوه کار سیستم تهویه پارکینگ شامل جت فن
مزایای جت فن نسبت به شیوه سنتی
از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- صرفه جویی در فضای اشغالی. با توجه به اینکه امروزه سعی می شود تا جایی که ممکن است فضای کمتری توسط سیستم تهویه اشغال گردد میتوان این سیستم ها را جایگزین سیستم داکت یا کانال کرد.
- انعطاف پذیری نصب. جانمایی جت فن ها بسیار انعطاف پذیر است. میتوان بر اساس محدودیت های موجود طرح دلخواه خود را پیاده کرد.
- تهویه بهینه. به علت اینکه هوای خروجی از جت فن های هوای اطراف خود را نیز با خود همراه می کنند مناطق بیشتر را پوشش خواهند داد.
- نقاط مرده کمتر. به علت اینکه میتوان از این سیستم ها در فضاهای محدود استفاده کرد نقاط مرده در این سیستم وجود نخواهد داشت.
- صرفه جویی در انرژی. مصرف انرژی در این سیستم ها نسبت به شیوه سنتی بهینه تر است
- صرفه جویی در هزینه ها. به علت هوشمندی بیشتر این سیستم در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها می گردند.
- در این شیوه ها کنترل دود ممکن است.
جت فن ها در پارکینگ های باز
در پارکینگ های باز وقتی که هیچ سیستم تهویه ای نیاز نباشد، سیستم تهویه طبیعی می تواند توسط این روش تقویت یابد و مانع ایجاد نقاط مرده در پارکینگ شود. همنچین در پارکینگ هایی که به کمک این شیوه می توانند باز تلقی شوند هم بسیار کاربرد دارد و می توان در این موارد دیگر از فن های تخلیه و هوای آزاد استفاده نکرد. در این موارد می توان از فن های 100% برگشت پذیر استفاده نمود. در این جت فن ها جهت پرتاب باد می تواند با توجه به جهت باد تغییر یابد.
آشنایی با قوانین سیستم های مدیریت دود در سراسر جهان
هیچ استاندارد واحدی برای طراحی پروانه برج خنک کننده وجود ندارد بتواند تمام نیازها در سراسر جهان را پاسخگو باشد. این ممکن است صرفاً نتیجه قوانین خاص هر کشور، یا ممکن است شرایط خاص در هر کشور را نیز در نظر بگیرد، مانند ا شرایط آب و هوایی ویژه. به عنوان مثال، در کشورهای اسکاندیناوی، شرایط زمستانی بسیار سرد ممکن است بر طراحی سیستم تأثیر بگذارد.
این استانداردها می توانند اساساً متفاوت باشند. به طور مثال نرخ تخلیه هوا با توجه به قوانین هرکشور میتواند متفاوت باشد. مقررات بسیاری از کشورها بر اساس حجم یا مساحت کلی پارکینگ، تعداد جای پارک خودرو، یا حتی فقط مساحت کف بوده که ماحصل آن تفاوت طراحی و یا محاسبه نرخ هوای مورد نیاز و تخلیه است.
در ایالات متحده، مقررات ASHRAE ایجاب می کند که میزان تهویه بر اساس میزان آلودگی تولید شده توسط وسایل نقلیه در حال حرکت در داخل پارکینگ محاسبه شود.
در طول یک آتش سوزی واقعی، اکثر مقررات مستلزم نرخ استخراج دود اضطراری است که بر اساس تعداد خاصی از تعویض هوا (Air Change) در ساعت باشد.
با این حال، طراحی مبتنی بر میزان میدان دید آتش نشان (استاندارد BS انگلستان) مبتنی بر نرخ ثابت تعویض هوا نیست، بلکه بر اساس این است که آیا می تواند میدان دید بالایی در حین آتش سوزی ایجاد کند یا خیر، میزان تخلیه هوا در شرایط اضطراری مناسب میباشد یا خیر، نقاط مرده با تهویه مناسب تحت پوشش قرار گرفته است یا خیر.
معرفی سیستم جت فن
برخلاف سیستم های کانالی سنتی، سیستم فن تراست نیاز به کانال کشی را از بین می برد و با یک چیدمان مناسب از جت فن ها هوای تازه تزریق شده به پارکینگ را به سمت محل تخلیه هدایت می کند به صورتیکه تمام فضای پارکینگ را تخت پوشش قرار داده و تهویه مناسبی در پارکینگ ایجاد کند.
هوای تامین شده برای چنین سیستمی را می توان به روش های مختلفی از جمله از طریق رمپ های ورودی یا خروجی وسیله نقلیه، منافذ هوای تازه (شبکه ها) و یا با استفاده از وسایل مکانیکی مانند فن های تامین هوا تحویل داد.
این سیستم ها نه تنها برای کنترل آلودگی، پاکسازی دود، و کنترل دود در همه پارکینگ ها به جز کوچک ترین پارکینگ ها مؤثرتر از سیستم های کانالی سنتی هستند، بلکه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در فضا و در صورت بروز آتش سوزی می شوند. از آسیب کمتر دود، مهار بهتر دود اطمینان حاصل کنید و اجازه دهید پارک خودرو سریعتر به کار گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد فروش پکینگ برج خنک کننده ، می توانید با یک تامین کننده پکینگ برج خنک کننده تماس بگیرید.