عمومیکسب و کار ایرانی

تنظیمات بارکدخوان چگونه است؟

بارکد یا رمزمیله تصویری از اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می توان توسط ماشین بازخوانی میشود. بارکدها ممکن است به شکل دو بعدی یا یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز یا به صورت مخفی شده در تصویر نیز باشد. بارکدها توسط دستگاه بارکد خوان بازخوانی می شوند.در مقاله زیر درمورد خواندن بارکد ها توضیحات لازم ارائه شده است.

ضرورت استفاده از بارکد

در فروشگاه های بزرگ ازجمله فروشگاه های زنجیره ای که امروزه محصولات زیادی در انبار خود دارند و اقدام به خرده فروشی کالا می نمایند، شمارش دستی محصولات فروش رفته و موجود در انبار، کاری وقت گیر و هزینه بر می باشد. به همین جهت برنامه حسابداری بازرگانی امکان اتصال به بارکدخوان جهت ارسال و دریافت اطلاعات کالاها را دارد.

قسمت‎های یک بارکد UPC

  • رقم‎های موجود در موقعیتهای فرد را (اول، سوم، پنجم و غیره) تا جایی که شامل عدد کنترلی نشود، با یکدیگر جمع کنید. (0 + 2 + 0 + 0 + 2 + 0 = 4) سپس حاصل جمع را در 3 ضرب نمایید (4 × 3 = 12).
  • اعداد موجود در موقعیتهای زوج را (دوم، چهارم، ششم و غیره) تا جایی که شامل عدد کنترلی نشود، با یکدیگر جمع کنید (1 + 0 + 0 + 0 + 3 = 4).
  • دو نتیجه بدست آمده را بهم اضافه کرده و مجموع را به دست آورید (12 + 4 = 16).
  • رقم کنترلی کوچکترین عددی خواهد بود که لازم است به مجموع به دست آمده اضافه شود تا مجموع، برابر با نزدیکترین مضرب عدد 10 شود. یعنی برای اینکه 16 به 20 برسد 4 واحد لازم است و رقم کنترلی 4 خواهد بود (20 – 16 = 4 = رقم کنترلی) .

احتمالاً سوالات زیادی برایتان در مورد معنی و خواندن بارکد ها پیش خواهد آمد. اگر تمام این محاسبات را انجام دهید و نتیجه با رقم کنترلی منطبق نباشد، این احتمال وجود دارد که یک اپراتور صفحه کلید، رقمی را در یک موقعیت اشتباه در جایی در طول خط وارد کرده است.در مبادلات تجاری و کارهای کنترلی مبادلات مذکور، سیستم ها ی اطلاعاتی کامپیوتری سهم زیادی دارند، در نتیجه برای دست یابی به همین کارایی، الزامیست اطلاعاتی که وارد کامپیوتر می گردد به گونه ای باشد که هزینه زیادی جهت گردآوری آن ها متحمل نشده و دقیق و به هنگام باشد. استفاده از بارکد خوان ساده ترین تکنولوژی در میان سیستم های شناسایی خودکار است.

تکنولوژی بارکد امروزه در واحدها ‎ ی صنعتی، تجاری و اداری به صورت تجهیزات جانبی کامپیوترها قابل استفاده می باشد. با توجه به افزایش روز افزون استفاده از بارکد، در این مقاله سعی شده است که اطلاعاتی در خصوص بارکد، ضرورت استفاده از بارکد، بارکد خوان، انواع بارکد، انواع بارکد خوان و … ارائه گردد.

How are the barcode scanner settings?

خواندن بارکد ها

احتمالاً با نگاه کردن به خطوط میله ای سیاه رنگ و باریک و پهن بارکدها، اینطور فکر می‎کنید که دنیای بارکدها دنیای مرموز و پیچیده‎ای است. اما این فقط هنگامی است که چیزی از شیوه نگاشت بارکدها نمی‎دانید. با دریافت یکسری اطلاعات در این زمینه، می‎توانید تا حد مطلوبی از این شیوه رمزگذاری سر درآورید.

در بارکد های تک بعدی تنها اعداد و ارقام ذخیره می ‎شوند، اما بارکدهای دو بعدی نوعی رمزگذاری ماتریسی هستند و امکان ذخیره حروف و متن را نیز مهیا می‎کنند. نقشه یا نگاشت بین پیام ها و بارکدها سنبل شناسی یا نمادشناسی نامیده می‎شود.مشخصه‎های یک نمادشناسی شامل رمزگذاری ارقام تکی یا کاراکترهای یک پیام است. علاوه بر این، کاراکترهای شروع و توقف موجود در نوارها و فضاها، اندازه منطقه خالی قبل و بعد از بارکد و برای نوع خاصی از بارکدها ، محاسبه “جمع کنترلی” نیز از اجزای یک نماد شناسی هستند.

 

یک جمع کنترلی یا “چک سام“ چه چیزی است؟

جمع کنترلی () یک مقدار محاسبه شده متعلق به یک بلوک از داده‎ها است. در مورد بارکدها، جمع کنترلی به منظور شناسایی انحراف داده ها، همراه با آنها ذخیره می ‎شود. چکسام‎ ها برای برخی از عناصر بارکد مانند Code 128 یا UPC مورد نیاز هستند.رقم کنترلی (check digit) ، در واقع یک کاراکتر اضافی است که به بارکد اضافه شده تا بتواند در دنیای بارکدها بررسی اضافی برای تشخیص خطا انجام دهد. به بیانی دیگر می‎ توان گفت که یک اثر انگشت دیجیتال است.

رقم کنترلی شامل یک رقم تکی محاسبه شده از یک رقم دیگر در پیام است. با یک رقم کنترلی، می توان اشتباهات ساده را در اطلاعات ورودی یک سری از ارقام تشخیص داد. مانند یک عدد اشتباه و یا جایگزینی دو رقم متوالی.به عنوان مثال، رقم نهایی بارکد UPC (که در محصولات خرده فروشی استفاده می شود)، همان رقم کنترلی آن است. بیایید فرض کنیم که رقم کنترلی ما 4 است. معنای آن به شرح زیر است:

بارکد چیست؟

امروزه روی محصولات تولید شده نوارها ی سیاه و سفید رنگی وجود دارد که در ظاهر هم شکل می باشند، نوارها ی مذکور با نام بارکد کالاها، علائمی حاوی اطلاعاتی در مورد کالای تولید شده مانند کد شناسایی محصول، شماره سریال، قیمت و غیره می باشند. اسکنر بارکد، دستگاهی است که جهت رمزگشایی همین علائم یا همان بارکد استفاده می گردد.

نواع بارکد

بارکد ها دو نوع هستند که در این بخش شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.بارکد خطی (Bare Code) یا تک بعدی (One Dimensional): مجموعه ای از خطوط سیاه و سفید که دارای ویژگی و مشخصات خاصی بوده و با قطرها و فاصله ها ی متفاوت از هم، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، بارکدها ی خطی یا یک بعدی نام دارند. متداول ترین همین نوع از بارکد ها عبارت اند از:

UPC: کد جهانی کالا (Universal Product Cod) که به صورت مخفف UPC نشان داده می شود. همین بارکد شامل خطوط میله ای سیاه و سفید رنگ بوده که در زیر آن اعدادی درج شده است. از پرکاربردترین و شناخته شده ترین انواع بارکدها بارکد UPC یا کد جهانی کالا می باشد.

کد EAN: این کد مخفف European Article می باشد. همچنین از پرکاربردترین کدهای استفاده شده جهت محصولات مصرفی می باشد. همین کد ابتدا در اروپا و بعد از آن در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

کد 39 (Code 39): از قدیمی ترین کدهایی است که ابتدا در صنعت خودرو سازی و وزارت دفاع آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و معمولا در فروش های غیر از خرده فروشی مورد استفاده قرار می گیرد.طول همین کد (Code 39) متغیر می باشد اما نسخه استاندارد کد 39 (Code 39) برابر 43 حرف می باشد.از همین روش کد گذاری در صنایعی که اعداد و حروف باید در کنار هم به کار برده شود مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع کد گذاری بجز صنعت تولید کنندگان مواد غذایی معمولا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

کد 128 (Code 128): وقتی بخواهیم داده های زیادی را در فضای نسبتا کم رمز گذاری کنیم از این نوع بارکد استفاده می کنیم، این بارکد به دلیل ذخیره اطلاعات متنوع از پر طرفدارترین بارکدهای خطی با تراکم زیاد داده است.در صنایعی که اندازه لیبل در آن مهم باشد از این روش کدگذاری استفاده می گردد، ازجمله ان می توان به صنایع حمل و تقل اشاره کرد.

ITF (INTERLEAVED 2 OF 5) (کد 2 از 5): این نوع از بارکد فقط عددی بوده و از جفت اعداد استفاده می گردد. در صنایع حمل و نقل از این روش کد گذاری استفاده می گردد و همچنین در انبارها و شرکت های عمده فروش نیز کاربرد فراوانی دارد.