پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از دندان پزشکان زیبایی کلینیک دکتر مسعود شاه حسینی پرسیده می شود، تفاوت بین لمینت و کامپوزیت دندان میباشد. لمینت و کامپوزیت دندان از جمله متداول ترین انواع روکش دندان هستند که برای اصلاح نقص های ظاهری نظیر شکستگی، لب پریدگی، تغییر رنگ، شکاف های بین دندان ها، ناهمترازی و … به کار می روند، اما کدامیک از این روش ها بهتر است؟ قطعا برای مقایسه لمینت دندان و کامپوزیت باید عواملی مانند جنس، قیمت، ماندگاری، نحوه اجرا، زیبایی و … را در نظر گرفت.

مدت زمان:

 لمینت دندان هم مانند کامپوزیت یک روش برای زیبایی طرح لبخند است، اما آماده کردن و نصب آن روی دندان ها، نیازمند چندین مرحله مهم و حساس است، به همین دلیل در مقایسه با کامپوزیت، پروسه انجام آن زمان زیادی می  برد.

·         تراش دندان:

در ترمیم دندان با کامپوزیت، برعکس لمینت، دندان تراش نمی خورد و از حجم آن کاسته نمی شود، بلکه به راحتی بر روی سطوح دندان چسبانده می شود. به عبارتی این روش ترمیم دندان معمولا نسبتا سریع و بدون دردسر است.

·         مقاومت:

در بحش مقاومت، باید بگوییم که لمینت از نظر مقاومت نسبت به کامپوزیت برتری دارد و علاوه بر آن، رنگ پذیری آن و تغییر رنگ در طول زمان برای لمینت کمتر است.

نکته: حتما قبل از انجام این کار، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا به اندازه کافی تجربه دارد یا خیر. اگر از مهارت فنی او مطمئن نیستید ممکن است نتیجه دلخواه تان را در نهایت مشاهده نکنید.

کامپوزیت طبیعی تر است یا لمینت؟

در خصوص مقایسه میزان طبیعی تر بودن هر یک ازاین  روکش  های دندانی باید گفت روکش های لمینت معمولا طبیعی تر هستند و ظاهر زیباتری دارند. آنها برای طراحی لبخندهای هالیوودی مورد استفاده قرار می  گیرند و ظاهرشان بسیار طبیعی و یکدست است. البته این بدان معنا نیست که روکش های کامپوزیتی ظاهری غیرطبیعی و مصنوعی دارند و نمونه های با کیفیت این روکش ها هم بسیار طبیعی و زیبا خواهد بود. ظاهر دندان در عکس کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت دندانی کمی برجسته تر دیده می  شود و لمینت های دندانی به دلیل نازک تر بودنشان، فاقد این برجستگی ها هستند. به همین دلیل آنها طبیعی تر دیده می  شوند. علاوه بر این در کل روکش  های لمینت به دلیل لعاب سطحی که دارند، زیباتر و درخشان تر بوده و از این  رو طبیعی تر هستند.

مزایای کامپوزیت دندان ونیر

·         ساخت لبخند زیبا و جذاب

شما به کمک کامپوزیت ونیر می توانند عیب های ظاهری دندان خود بپوشانید و لبخندی زیبا داشته باشید. افرادی که دارای دندان های زرد رنگ یا بد رنگ هستند، یا دندان های  فاصله دار و یا برخی نا مرتبی دندان ها، می توانند از این درمان استفاده کنند و دارای لبخند شوند.

·         آسیب نزدن به خود دندان

کامپوزیت ونیر ها، به دلیل اینکه یا بدون تراش هستند یا نیاز به کمترین تراش را دارند ، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

·         هزینه مناسب کامپوزیت

کامپوزیت ها از لحاظ  قیمتی، هزینه کمتری نسبت به درمان های مشابه مانند لمینت های سرامیکی دارند.

·         درمان تک جلسه ای

از مزایای مهم کامپوزیت ونیر ها این است که طی یک جلسه یا دو جلسه به طور کامل انجام می شوند و نیازی به روکش های موقت ندارند . در لمینت های سرامیکی ابتدا دندان های شما را تراش می دهند و از آن ها قالب می گیرند. تا زمان آماده شدن لمینت ها شما می توانید از روکش های موقت استفاده کنید.

·         برگشت پذیر بودن

به دلیل اینکه کمترین تغییر روی دندان های طبیعی شما روی دندان های شما اعمال می شود، شما به سادگی می توانید کامپوزیت ونیر ها را تعویض کنید یا آنها را بردارید.

·         امکان انتخاب رنگ توسط بیمار

بیمار می تواند نسبت به رنگ پوست و مشورت با اطرافیان و دکتر، رنگ مناسب برای دندان های خود انتخاب می کنید.

فرق لمینت و کامپوزیت از جهت تکنیک اجرا:

آخرین تفاوت این دو روش در طول دوره درمان و نحوه اجرای آن ها است. کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک در مطب قابل انجام است و تنها در یک جلسه اجرا می شود، به این صورت که فرد متخصص، مواد رزین را روی دندان قرار داده و پس از تراز کردن آنها با اشعه لیزر این مواد را سفت میکند، اما لمینت نیاز به قالب گیری و ساخت در لابراتوار دارد. البته برخی از انواع لمینت دندان نیز پیش ساخته بوده و در مطب متناسب با فرم دندان های بیمار تراش داده شده و پولیش می خورند.

https://drshahhosseini.com/