متن عقد آریایی

نحوه اجرای متن عقد آریایی – عقد آریایی چیست؟

عقد آریایی نوعی عقد صوری و تشریفاتی است که چند سال اخیر در بین ایرانیان و زوج های جوان رواج پیدا کرده است. این عقد جنبه غیر رسمی دارد و در دین اسلام قبل از آن باید عقد رسمی و شرعی که به زبان عربی خوانده می شود را انجام داد تا عروس و داماد به همدیگر محرم شوند. پس از آنکه اسامی عروس و داماد به صورت رسمی در شناسنامه ثبت شد، می توان عقد آریایی را در محضر شیک اصفهان برگزار کرد.

عقد آریایی

عقد آریایی چیست؟

عقد آریایی، عقد مهر یا عقد پیمان، جشنی نمادین برای تعهد و وفاداری زوجین به یکدیگر است که با الهام از فرهنگ و تاریخ ایران باستان برگزار می شود. این نوع عقد، جایگزینی برای عقد شرعی یا رسمی نیست و به عنوان یک سنت جدید در کنار آن انجام می شود.

خطبه متن عقد آرایی به زبان فارسی خوانده می شود تا معنای آن برای زوجین و مهمانان قابل فهم باشد.

زوجین با سوگند به عناصر و مفاهیم مقدس ایرانی، تعهد خود به یکدیگر را اعلام می کنند.

این مراسم معمولا در فضایی صمیمی و با حضور خانواده و دوستان نزدیک برگزار می شود.

در واقع عقد آریایی در باعث حلال شدن زن و شوهر نمی شود و کار کاملا تشریفاتی است و تا قبل از انجام صیغه عقد رسمی زن و شوهر به یکدیگر محرم نبوده و صرفا جنبه تشریفاتی دارد و البته که جنبه قانونی نیز در جامعه ندارد.

چرا عقد آریایی در بین مردم رواج پیدا کرده است؟

علت اینکه چرا عقد و ازدواج آریایی در بین ایرانیان اینقدر رواج پیدا کرده و روزبروز طرفداران آن زیادتر می شود را جدای از مسأله چشم و هم چشمی و مد شاید بتوان به فضای ضد اسلامی و ضد عربی حاکم بر این روزهای جامعه ایران دانست. البته تعداد کسانی که به دلایل ناسیونالیستی و ضد اسلامی اقدام به عقد آریایی می کنند اندک است.

بیشتر افراد دلیل تمایلشان به اجرای عقد آریایی را فارسی بودن آن می دانند و اینکه متوجه معنی کلماتی که بر زبان می آورند می شوند. بسیاری افراد نیز به دلیل اینکه می خواهند در فیلم عروسی آنها مراسم عقد آریایی که یک مراسم زیبا و خاطره انگیز است وجود داشته باشد اقدام به برگزاری عقد آریایی می نمایند.

البته تمایل خانواده های ایرانی به بزرگ نمایی و فربه کردن مناسک های بی شمار ازدواج و سایر جشن ها هم یکی از عوامل دیگر مد شدن چنین مراسماتی است. چراکه جامعه ایرانی به جشن ها و مراسمات و گردهمایی ها علاقه ویژه و توجهی وافر دارند و نسبت به فربه کردن و تنوع بخشیدن به آن از هیچ امری فروگذار نخواهند کرد.

طبق بررسی های روان شناختی و جامعه شناسی؛ تب چنین مراسمات و عادت هایی که یکباره همه گیر می شوند و اساس تاریخی و سنتی ندارند زود می خوابد و بعد از مدتی فروکش می کند، مگر اینکه با واکنش تند مواجه شوند و در قبال آن از خود مقاومت نشان دهند و در اجرای چنین مراسماتی مصمم باشند. ازدواج آریایی از لحاظ قانونی نیز هیچ مشروعیتی ندارد و نمیتوان به آن استناد کرد و قطعا برای رسمیت پیدا کردن ازدواج و احقاق حقوق باید صیغه به زبان عربی جاری شود و در یک دفتر ازدواج ثبت شود.

نحوه انجام عقد آریایی

برای انجام عقد آریایی اصفهان که معمولا در حضور میهمانان صورت می گیرد، عروس و داماد باید رو به روی هم دیگر قرار گرفته و دستان یکدیگر را بگیرند و به چشمان همدیگر نگاه کرده و متنی که برای عقد وجود دارد را بخوانند. با توجه به این که خطبه عقد آریایی طولانی است و شاید حفظ کردن آن دشوار باشد، نیاز است تا یک راوی برای خواندن متن حاضر شود که پس از خواندن متن عقد آریایی توسط او، عروس و داماد، متن را بازگو کنند. مورد دیگر که این مراسم را زیبا می کند این است که می توانید از بزرگتر فامیل، بخواهید تا نقش راوی را برای شما بر عهده بگیرد تا مراسم، ارزش بیشتری پیدا کند.

ویژگی های عقد آریایی

باور غلطی که در مورد عقد آریایی وجود دارد این است که این سبک عقد، ریشه تاریخی دارد و در زمان های بسیار قدیم، از این شیوه برای عقد کردن دختر و پسر استفاده می شده. در حالی که جملات این متن، از شعرهای فریدون مشیری گرفته شده و صرفا، توسط یک شخص و یا یک سازمان خلاق، تبدیل به عقد آریایی شده است. به همین دلیل، این سبک عقد، از نظر قانونی ارزشی ندارد. به این معنی که نمی توانید برای محرم شدن و ثبت کردن زن و شوهری یک دختر و پسر، تنها به خواندن این عقد اکتفا کنید.

این عقد بیشتر برای زیبا شدن مراسم خوانده می شود و بیشتر، زینت وصلت دختر و پسر به حساب می آید. به این معنی که نمی توان برای اثبات محریمت یک زوج، به خوانده شدن خطبه عقد آریایی اشاره کرد.

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود به شما توصیه کنیم عقد آریایی انجام دهید، زیبا شدن فیلم عقد یا عروسی است. انجام این کار، زیبایی خاص خودش را به همراه دارد که با فیلمبرداری از آن و همچنین قرار دادن آن فیلم در بین سایر مراسمات عروسی، به همراه میکس و تدوین مناسب، که همه توسط فیلمبردار عروسی شما صورت می گیرد، تصاویر شگفت انگیزی را خلق می کند که حیف است از  آن، بی بهره بمانید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله، متوجه شدیم که عقد آریایی چیست و چگونه صورت می گیرد. عقد آریایی یا ازدواج آریایی ، از مراسم هایی است که به همراه عقد رسمی که به زبان عربی توسط عاقد خوانده می شود، انجام می شود. این مراسم، به طور قانونی یا شرعی، سندیتی ندارد و هدف از انجام آن، زیبا شدن مراسم و همچنین درک اصلی مفهوم یکی شدن دختر و پسر می باشد.

برای انجام اینکار، دختر و پسر رو به روی هم قرار گرفته و دست در دست هم، به چشمای یکدیگر نگاه کرده و خطبه عقد آریایی را می خوانند. متن هایی که همه سرشار از عشق و محبت و تعهد است. این کار، حس شگفت انگیزی را به دختر و پسر القا می کند. به همین دلیل، توصیه می کنیم این کار را در کنار دیگر مراسماتی که تا کنون مورد استفاده قرار می گرفت، انجام دهید.

امیدواریم توانسته باشیم به سوالاتی که در مورد ازدواج آریایی داشتید، پاسخ داده باشیم. همچنین در صورتی که سوالی برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، آن را در قسمت نظرها برای ما به ثبت برسانید.