پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

اکوژن در سونوگرافی: تشخیص و بررسی توده های مشکوک

شاید از خود بپرسید دلیل اکوژن در سونوگرافی چیست؟ توده اکوژن در سونوگرافی پزشکی بیشترین سطح بازتاب را دارد، به عبارت دیگر، اکوژنیته بیشتری دارد. در تصاویر سونوگرافی، بافت های اکوژن به رنگ سفید یا روشن نمایش داده می شوند. در سونوگرافی پزشکی، توده های اکوژن ممکن است نشانه ای از وجود تغییرات غیرطبیعی در بافت باشند. به عنوان مثال، توده های اکوژن در قلب جنین ممکن است نشانه ای از اختلالات قلبی باشند، در پستان ممکن است نشانگر وجود توده های خوش خیم یا بدخیم باشند و در رحم ممکن است نشانگر وجود فیبروم ها یا توده های دیگر باشند. اگر پزشک شما توده ای اکوژن را در هر قسمتی از بدن تشخیص داد، احتمالاً نیاز به بررسی های دقیق تر برای تعیین نوع و خطرات احتمالی آن دارید.

توده اکوژن در قلب جنین

 توده اکوژن به صورت یک ناحیه کوچک و روشن در سونوگرافی قلب جنین به نمایش در می آید که در 3 الی 5 درصد از حاملگی های طبیعی نرمال و قابل مشاهده است. این توده اوکژنی درواقع انعاسی از رسوب مواد معدنی یا ناحیه مینرالیزیشن است. در برخی موارد ممکن است دلیل آن دخیره کلسیم در عضله قلب جنین باشد. این عارضه اغلب در خانم های منطقه آسیا دیده می شود. چگونگی یافتن آن به  نوع قرارگیری جنین بستگی دارد. اگر سن خانم باردار زیاد باشد احتمال اینکه توده اکوژن در قلب جنین تشکیل شود بالاتر است. این توده بیشتر اوقات در بطن چپ جنین دیده می شود.

آیا وجود توده اکوژن در قلب جنین نگران کننده است؟

وجود توده اکوژن در قلب جنین نگران کننده نیست زیرا اغلب نوزادانی که دارای ناحیه اکوژنیک هستند بدون هیچ گونه مشکل و سالم به دنیا می آیند. در برخی موارد وجود این توده ممکن است باعث ایجاد نقص مادرزادی در حین زایمان و تغییرات کروموزومی شود. گاها پیش می آید که دلیل ایجاد این توده یک ناهنجاری قلبی باشد. در صورتی که پزشک متخصص بعد از بررسی مشکوک به جهش ژنتیکی یا موتاسین شود برای شما  آمنیوسنتز را تجویز می کند تا به صورت دقیق تر نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کند. انجام این آزمایش نواقص بارداری را به طور دقیق نشان می دهد.

بعد از تشخیص توده اکوژنیک در قلب جنین چه مراحلی باید طی شود؟

بلافاصله بعد از تشخیص این توده پزشک انجام یک سنوگرافی کامل را تجویز می کند تا بررسی بیشتری نسبت به علائم موتاسیون کروموزومی انجام دهد. تعداد دفعات این سونو به قرارگیری جنین بستی دارد. اگر جنین به گونه ای قرار گرفته باشد که تمام قسمت های آن قابل دیدن نباشد یک هفته بعد نیز باید آن را تکرار کنید. سپس، ممکن است پزشک انجام آمینیوسنتز را پیشنهاد بدهد. که به منظور این کار دستگاهی به درون ساک حاملگی برده می شود تا اندکی از مایع آن را جمع اوری و مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل، در صورت وجود موتاسیون ژنتیک توسط آمنیوسنتز قابل تشخیص خواهد بود تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جنین جلوگیری به عمل آید.

برای مطالعه کامل این مقاله به اکوژن در سونوگرافی: تشخیص و بررسی توده های مشکوک مراجعه نمائید.