عمومیکسب و کار ایرانی

عطر نیش چیست؟

دنیای عطر و ادکلن دنیای بزرگی است که وقتی وارد آن می شویم از این حجم از گستردگی متعجب می شویم. در این دنیای شگفت انگیز با طیف گسترده ای از رایحه ها، نت ها و برندهای تولید کننده عطر روبه رو می شویم. اگر فقط کمی در دنیای عطر و ادکلن وارد شده باشید و اطلاعات کسب کرده باشید، حتما اصطلاح عطر نیش به گوشتان خورده است.

شاید اطلاعات زیادی در مورد اینگونه عطرها نداشته باشید؛ این به دلیل تفاوت آنها با عطرهای عادی موجود در بازار است. در این مقاله به معنا و مفهوم عطرهای نیش می پردازیم و تفاوت های آنها را با عطرهای موجود در بازار بررسی می کنیم…

منظور از اصطلاح عطر نیش چیست؟

قبل از اینکه در مورد اصطلاح عطرهای نیش صحبت کنیم معنی کلمه نیش را بررسی می کنیم. به صورت کلی میتوان گفت کلمه نیش به محصولاتی گفته می شود که بسیار خاص و منحصر به فرد است و در جهان به صورت محدود وجود دارد. حال معنا و مفهوم این کلمه را در کنار کلمه عطر می گذاریم و معنای عطر نیش را متوجه می شویم. عطر نیش به عطری گفته می شود که توسط یک عطرساز شخصی، بدون تبلیغات و بازاریابی انبوه، در تعداد کم و بسیار محدود همراه با نت های بویایی خاص و کمیاب ساخته شده است.

این عطرها معمولا ماندگاری بسیار بالایی دارند و این موضوع به دلیل وجود اسانس های کمیاب و خالص در اینگونه عطرهاست. البته که این موضوع باعث بالا رفتن قیمت این عطرها هم می شود و آنها را در دسته عطرهای گران قیمت و لوکس قرار می دهد.

تفاوت عطر نیش با سایر عطرها

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد عطرهای نیش وجود دارد تفاوت های این عطرها با عطرهای دیگر موجود در بازار است. به صورت کلی عطرهای نیش بر خلاف سایر عطرهای بازار دارای ترکیبات کمیاب و با کیفیتی هستند و رایحه آنها بسیار پیچیده و چند لایه است. اغلب عطرهای نیش حاوی مواد اولیه گران قیمت و روغن های خاص هستند.

ویژگی متمایز کننده عطرهای نیش این است که در مقایسه با عطرهای تولید انبوه به صورت محدود تولید می شود و اکثر مواقع یک تولید کننده شخص ثالث تولید آن را به عهده نمی گیرد. این عطرها توسط شرکت هایی تولید می شوند که تنها در زمینه تولید و طراحی عطر فعالیت می کنند. این عطرها معمولاً رایحه های بسیار قوی تری دارند و ترکیبات آنها نتیجه ترکیب کردن خلاقانه چندین نت مختلف با هم است.

یک موضوع دیگری که این عطرها را با دیگر عطرهای موجود در بازار متمایز می کند این است که این عطرها را نمیتوان به راحتی از فروشگاه های برند های معروف تهیه کرد و به صورت انحصاری و محدود در بازار وجود دارد.

عطرهای نیش دست ساز

یک مشخصه مهم در خصوص عطرهای نیش این است که معمولاً به صورت دست ساز طراحی و تولید می شوند. در واقع طراحی که این عطرها را می سازد سعی می کند با ترکیب کردن چندین رایحه متفاوت با هم، بدون استفاده از فرمول خاصی به یک رایحه دلنشین دست پیدا کند و عطری دست ساز و متفاوت را بسازد.

یکی از دلایلی که این عطرها به تعداد انبوه تولید نمی شوند هم این موضوع است. حتی گاهی اوقات سازندگان این عطرها، تولید کنندگان اصلی عطر نیستند و یک برند تجاری به خصوص که در زمینه عطرسازی فعالیتی هم ندارد ممکن است این عطرهای نیش را تولید کند.

مخاطبان عطرهای نیش چه کسانی هستند؟

از آنجایی که عطرهای نیش به صورت محدود، با رایحه های خاص و تعداد کم تولید می شوند، تعداد آنها در بازار کم است و گاهی اوقات در دسته بندی عطرهای نایاب قرار میگیرند. این حجم از خاص و نایاب بودن باعث افزایش قیمت این عطرها در بازارهای جهانی می شود به صورتی که خریداران آنها این عطرها را برای نگهداری در کلکسیون شخصی میخرند.

طراحی شیشه عطرهای نیش به چه صورت است؟

برخلاف اینکه عطرهای نیش جزو دسته عطرهای گران قیمت و خاص بازار است، اما ظاهری ساده و شیک دارد و معمولا در ظروف بسیار ساده و بدون زرق و برق به فروش می رسد. در نتیجه در این عطرها بیشتر از این که روی ظاهر بیرونی تمرکز کرده  باشند، روی رایحه عطر و متریال به کار رفته در تولید آن تمرکز کرده اند.

آیا عطرهای نیش همیشه با کیفیت تر از عطرهای اصلی هستند؟

یک سوال بسیار مهمی که در ذهن مصرف کنندگان به وجود می آید این است که عطرهای نیش همانقدر که قیمت بالایی دارند کیفیت بالایی نیز دارند؟ قیمت بالاتر این محصولات، نایاب بودنشان، دست ساز بودن عطرها، ترکیب بندی خاص رایحه ها و همچنین طبقه اجتماعی بالایی که معمولاً خریدار این عطرها هستند؛ این تصور را ایجاد کرده که حتماً عطرهای نیش باید کیفیت بسیار بالاتری نیز داشته باشند. اما حقیقت چیز دیگری است.

به صورت کلی این عطرها به دلیل تراکم بالای رایحه و استفاده از مواد طبیعی در ترکیباتشان عطرهایی بسیار قوی هستند که این قوی بودن رایحه باعث افزایش ماندگاری و بالا رفتن پخش بو این عطرها می شود. اما همیشه این به معنای کیفیت بالاتر آنها نیست. چند دلیل بسیار قوی و محکم برای این ادعا وجود دارد. اول از همه این که برای ترکیب کردن رایحه  عطرهای نیش هیچ فرمولاسیون ثبت شده و خاصی وجود ندارد و ترکیبات این عطرها بسته به ذائقه و ذوق هنری آن طراح است.

بنابراین ممکن است این عطرها الزاماً برای همه چندان درجه یک نباشند. نکته مهم بعدی این است که؛ عطرهای نیش بیشتر از این که یک دسته بندی کیفیتی باشند، یک دسته بندی تجاری بوده و در نتیجه هیچ تضمینی بر بالا بودن کیفیت این عطرها نیست. از طرفی همین دست ساز بودن عطرهای نیش گاهی اوقات نتیجه معکوس دارد و به جای این که کیفیت عطر بالاتر برود، کیفیت پایین تری نسبت به نسخه های تولید انبوه پیدا می کند.

معروف ترین عطرهای نیش جهان کدام اند؟

تا این جا با مفهوم عطرهای نیش و تفاوت هایی که با سایر عطرهایی که در بازار موجود است دارد آشنا شدیم.یکی از معروف ترین برندهای تولید عطرهای نیش برند آمواج Amouage است که مجموعه ای از عطر نیش لوکس و منحصر به فرد دنیا را ارائه می دهد.

یکی دیگر از برند های بسیار معروفی که عطرهای نیش تولید می کند برند زرجف است. در عطرهایی که این برند طراحی می کند تلفیقی از رایحه میوه ها، ادویه ها و گیاهان طبیعی در کنار هم می نشینند و عطرهای نیش برند زرجف را می سازند. در طراحی و تولید محصولات این برند، کیفیت حرف اول را می زند. مرکز الهام برند زرجف برندهای قدیمی و لوکس اروپایی است.

اگر تمایل به خرید این عطرهای خاص و جذاب دارید می توانید از طریق وب سایت رسمی عطر آریانا اقدام کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.