پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

روش  های کلینیکی پاکسازی پوست چیست؟

پوست انسان همه روزه به علت تعریق و فعالیت های روزانه در معرض آلودگی است. این آلودگی ها به مرور زمان به بافت های پوستی صدمه می زند و باعث پیری پوست می شود. پاکسازی پوست یک روش بسیار کاربردی برای از بین بردن این آلودگی ها می باشد. همانطور که میدانید امروزه زیبایی پوست، مخصوصا صورت از اهمیت بالایی برخوردار است. آلودگی ها موجود در هوا و تعریق حاصل از فعالیت روزانه می تواند باعث از بین رفتن طراوت و شادابی پوست و ایجاد جوش و لک شود. یکی از روش های از بین بردن این آلودگی ها پاکسازی پوست است. در این مقاله می خواهیم روش های مختلف پاکسازی پوست را مورد ارزیابی قرار داده و آن را بیان کنیم.

چرا پوست را باید پاکسازی کرد؟

یک روش مراقبتی پوست است که از طریق آن سلول های مرده، آلودگی ها، چربی ها و مواد اضافی بر روی پوست پاکسازی شده و به آب رسانی، تغذیه و خونرسانی کمک می کند. پوست انسان به طور معمول در اثر فعالیت های روزانه در معرض آلودگی هوا و تعریق است. این آلودگی هوا و چربی حاصل از طریق به مرور زمان منافذ پوست را بسته و در نتیجه باعث ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست شود. این آلودگی ها به مرور زمان درخشندگی پوست را کم می کند و باعث می شود که پوست انسان پیر به نظر برسد. از مزایا پاکسازی پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • پاکسازی منظم باعث افزایش درخشندگی و سلامت پوست می شود.
  • پاکسازی پوست به روش های درمانی جوانسازی پوست کمک می کند تا به درستی عمل کنند.
  • پاکسازی باعث حفظ اندازه مناسب منافذ پوست می شود.
  • به آبرسانی مناسب پوست کمک می کند و از تولید چربی های اضافه جلوگیری می کند.

انواع روشهای پاکسازی پوست

همانطور که خواندید، پاکسازی پوست با هدف مراقبت از پوست انجام شده که روش ها و تکنیک های مختلفی را شامل  می شود. دسته بندی کلی روش های پاکسازی پوست شامل دو دسته روش های خانگی و روش های کلینیکی است. شما  می توانید در خانه و با استفاده از محصولات طبیعی، پوست خود را پاکسازی کنید. از طرفی، امکان انجام روش های کلینیکی پاکسازی پوست زیر نظر دکتر پوست نیز وجود دارد. در ادامه موثرترین و بهترین مرکز پاکسازی پوست در اصفهان معرفی شده اند. از دیگر مزایای روش های مختلف پاکسازی  می توان به هیدراته  شدن و تغذیه پوست و در نهایت جلوگیری از پیری زودرس پوست نیز اشاره کرد.

برداشت سلول های مرده : بر روی پوست بدن انسان سلول هایی هستند که در سطحی ترین بخش پوست قرار دارد. معمولا این بخش که به لایه های شاخی پوست معروف هستند، وظیفه محافظت از پوست بدن و اولین خط  دفاعی در برابر ویروس ها و عوامل بیماری زا محسوب می شود. بدن انسان به طور معمول هر یک ماه یک بار سلول های سطحی را حذف و سلول های جدید را جایگزین می کند. تجمع این سلول ها به مرور زمان درخشندگی و شادابی پوست را می گیرد.  به طور طبیعی بر روی پوست همه ما را چربی پوشانده است که باعث حفظ رطوبت پوست می شود.

بعضی از افراد پوستی نسبتا چرب دارند و این چربی بیش از حد باعث می شود روی پوست تجمع پیدا کنند و منافذ پوست را ببندند. نتیجه بسته شدن این منافذ، ایجاد جوش و آکنه است. نکته ای که باید در اینجا ذکر کرد این است که تعریق بیش از حد باعث باز شدن منافذ پوست می شود و هنگام فعالیت راهی برای ورود آلودگی به منافذ پوست و بسته شدن آن را به همراه دارد.   به طور عمده روش های پاکسازی  پوست را می توان به دو روش خانگی و کلینیکی تقسیم بندی کرد. هرکدام از این روش ها مزیت هایی را به همراه دارد. در این بخش می خواهیم هر کدام از این روش ها توضیح دهیم و مزیت های هریک را بازگو کنیم.

یکی از روش های موثر برای پاکسازی پوست، روش های خانگی است. این روش معمولا به طور معمول باعث افزایش خونرسانی، کلاژن سازی، یکسان سازی و تولید سلول های جدید پوستی است. مسئله ای که در روش خانگی وجود دارد این است که این روش نمی تواند باعث پاکسازی عمیق پوستی شود و در صورت رعایت نکردن یک سری نکات میتواند آسیب هایی به پوست برساند. امروزه زیبایی پوست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پوست انسان براثر فعالیت های روزانه در معرض آلودگی است و این آلودگی ها باعث می شود که میزان درخشندگی پوست کاهش پیدا کند. پاکسازی پوست یک روش پرطرفدار است.

ما  می توانیم با پاکسازی به روش های خانگی و کلینیکی از پوست خود محاظت کنیم. از آنجاییکه تقریبا تما می خانم ها به داشتن یک پوست زیبا و شاداب تمایل نشان  می دهند و برای آن تلاش  می کنند؛ بدیهی است که داشتن یک پوست سالم، زیبا و شاداب تاثیر  فوق العاده ای روی ظاهر دارد. برای این منظور پاکسازی پوست  می تواند بسیار مفید باشد. قرار گرفتن در معرض آلودگی ها، نور خورشید، مراقبت های غیراصولی و حتی داشتن استرس  می توانند تاثیرات منفی روی پوست داشته باشند.  در این  صورت پاکسازی پوست در کنار مراقبت از پوست باعث تمیز شدن و از بین  رفتن سلول های مرده پوست خواهد شد.

در برخی موارد پاکسازی پوست با استفاده از روشهای رایجی نظیر لایه  برداری یا سایر روش های خانگی انجام خواهد شد. اما در صورتی که پوست مشکلات پیچیده تری داشته باشد، باید از دستگاه برای پاکسازی پوست استفاده کرد. از طرفی، روش های خانگی غالبا در طولانی  مدت تاثیرگذار هستند؛ به همین دلیل در اغلب موارد پزشکان استفاده از روش های کلینیکی را پیشنهاد  می کنند. افراد به دلایل مختلف از روشهای متفاوت پاکسازی صورت استفاده  می کنند. برخی تمایل دارند جوش های صورت از جمله خود را از بین ببرند. برخی افراد نیز برای سلامتی پوست و جوانسازی آن روش های مختلف پاکسازی را امتحان  می کنند. در این مقاله، روش های مختلف پاکسازی پوست همراه با کاربردشان معرفی شده اند.

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست همان روش هایی است که افراد برای مراقبت از پوست خود انجام  می دهند. این روش ها غالبا سه هدف کلی را دنبال  می کنند به همین دلیل است که پاکسازی پوست اهمیت زیادی دارد. شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از مشکلات پوستی به تمیز نکردن صحیح پوست و باقی ماندن آلودگی ها و مواد آرایشی در پوست مربوط  می شود. به همین دلیل شما با انجام پاکسازی  می توانید تغییرات  فوق العاده آن را در پوست خود مشاهده کنید. در واقع پاکسازی پوست به شما کمک  می کند که بافت پوست خود را بهبود بخشیده و پوست شاداب و درخشانی داشته باشید. همچنین اغلب روش های پاکسازی در رفع لکه ها، جوش های سرسیاه و سرسفید و سایر مشکلات رایج پوستی بسیار مفید است و با افزایش گردش خون سلامت پوست شما را بهبود  می بخشند.

روش های خانگی پاکسازی پوست

شما  میتوانید پاکسازی پوست خود را خودتان انجام دهید. در اغلب موارد انجام روش های خانگی پاکسازی پوست، اگر به  صورت اصولی و با استفاده از مواد مرغوب انجام شوند، نتیجه  فوق العاده ای خواهند داشت. موثرترین و بهترین روش های پاکسازی پوست در خانه عبارتند از: یکی از تاثیرگذارترین روش هایی که  میتوانید برای مراقبت از پوست خود آن را انجام دهید، تمیز نگه داشتن پوست است. برای این منظور شما باید از یک پاک  کننده معتبر و مرغوب مناسب با نوع پوستتان استفاده کنید. با استفاده از پاک  کننده، صورت خود را با حرکات دورانی ماساژ دهید. پس از آن، صورت را خود را بشویید. شما همچنین می توانید از روغن استفاده کنید.

برای پوست های معمولی تا خشک، استفاده از روغن زیتون یا روغن نارگیل بهترین گزینه است. همچنین برای پوست های حساس و چرب، غالبا استفاده از روغن جوجوبا توصیه  می شود.  اگر پوست چربی دارید، باید با استفاده از پاک کننده مناسب، چربی پوست خود را کنترل کنید. یک پاک  کننده مناسب  می تواند تمام آلودگی ها را از سطح پوست شما از بین ببرد. پس از آن تنها کافی است برای شستن صورت خود از یک شوینده مناسب استفاده کرده و با استفاده از یک حوله تمیز صورت خود را خشک کنید. این کار روی پاکسازی پوست شما تا حد زیادی موثر خواهد بود. لایه  برداری، یک روش عالی برای پاکسازی پوست و روشن شدن آن محسوب  می شود. با انجام لایه  برداری، سلول های مرده ای که در لایه خارجی پوست وجود دارند از بین خواهند رفت.

در این روش از یک سری محصولات موثر مراقبت پوست استفاده  می شود که با استفاده از آن  می توان بهتر و عمیق تر به پوست نفوذ کرد و پوست را بهتر تمیز کرد. برای استفاده از روش لایه برداری شما  می توانید از اسکراب صورت نیز استفاده کنید. برای استفاده از اسکراب، مقداری از آن را برداشته و با حرکات دروانی روی صورت خود ماساژ دهید. در این شرایط توجه داشته باشید که فشار زیادی وارد نکنید، زیرا ممکن است پوست شما آسیب ببیند. پس از اتمام کار نیز صورت خود را با آب ولرم بشویید. لایه برداری پوست در پاکسازی عمیق آن و درخشندگی و شفافیت پوست بسیار تاثیرگذار است. تنها کافی است محصولات مرغوب و مناسبی را انتخاب کرده و این روش را امتحان کنید تا تاثیرات  فوق العاده آن را روی پوست خود مشاهده کنید.

تقریبا تما می  افراد با بخور پوست صورت و تاثیرات آن آشنایی دارند. بخور پوست صورت  می تواند به حذف سموم آن و پاکسازی عمیق پوست کمک کند. این کار به طرز  فوق العاده ای جوش های سرسیاه و سرسفید پوست را از بین می برد و با هیدراته کردن پوست، از خشکی آن جلوگیری می کند. برای انجام بخور پوست  می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. اما حتی اگر این دستگاه را نداشته باشید،  میتوانید یک ظرف را از آب پر کرده و آب را گرم کنید. پس از اینکه آب به جوش آمد صورت خود را جلوی آن قرار داده و با یک حوله بپوشایند. برای بخور صورت  می توانید از اسانس هایی مانند اسطوخودوس، بابوبه، کندر و… استفاده کنید. بخور پوست صورت در پاکسازی عمیق آن و تمیزشدن آلودگیها از پوست بسیار موثر است.

در صورت تمایل شما همچنین میتوانید پس از بخور پوست صورت، از انواع ماسک های تاثیرگذار و مرغوب استفاده کنید؛ زیرا غالبا پس از بخور پوست صورت ماسک ها تاثیر بهتر و عمیق تری خواهند داشت. از دیگر روش های موثر کلینیکی برای پاکسازی پوست،  می توان به پاکسازی پوست با استفاده از لیزر اشاره کرد. لیزر درمانی پوست برای پاکسازی و بهبود وضعیت و سلامت پوست، با استفاده از روش های مختلفی انجام  می شود. اشعه های لیزر باعث تحریک کلاژن  سازی پوست شده و در نهایت منجر به جوانسازی و شادابی پوست  می شود. در این روش، انرژی لیزر به عمق مناسبی از پوست نفوذ  می کند.

سپس رنگدانه های پوست تحریک می شود و غدد چربی کاهش پیدا خواهند کرد. در اغلب موارد، پس از استفاده از روش لیزر درمانی، پوست صورت کمی  قرمز  می شود. اما جای نگرانی وجود ندارد و پس از مدتی، قرمزی پوست کمتر می شود نتایج مثبت لیزر درمانی در پاکسازی پوست قابل مشاهده خواهد بود. روش لیزر درمانی برای حذف لکه های پوستی، منافذ باز پوست، چین و چروک ها و سفت  شدن پوست بسیار موثر است. اما استفاده از این روش برای از بین  رفتن خشکی پوست و افزایش رطوبت و لطافت پوست توصیه نمی شود. برای افزایش رطوبت و شادابی پوست بهتر است روشهایی مانند فیشیال پوست را انجام دهید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.