عمومیکسب و کار ایرانی

زبان انگلیسی یادگیری کودکان

شیوه های یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان و بزرگسالان با یکدیگر متفاوت است، اما مهم ترین عامل در یادگیری زبان برای بچه ها، علاقه و تشویق والدینشان است. وقتی معلم ها و والدین در فرایند آموزش زبان انگلیسی با هم همکاری کنند، کودکان شانس بیشتری برای یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری خواهند داشت. اما وظایف هر کدام از آن ها چیست و چه کارهایی باید انجام دهند؟ در این مقاله قرار است تکنیک های یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان در کلاس درس و همچنین در خانه و به کمک والدین را معرفی کنیم.

 

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان چیست؟

شاید بعضی ها فکر کنند که بیشتر بچه ها به هر حال در مدرسه زبان انگلیسی را یاد خواهند گرفت. پس اهمیت یادگیری این زبان در سنین کمتر و قبل از مدرسه چیست؟

به یاد دارید که ما چطور به زبان مادری مان تسلط پیدا کردیم؟ بله، درست است. از کودکی در محیطی قرار داریم که از آن زبان استفاده و به آن زبان صحبت می کنند و ما هم ناخودآگاه و بدون اطلاع از قوانین واژگانی یا دستوری پیچیده، این زبان را خیلی خوب یاد می گیریم و به آن حرف می زنیم. زبان انگلیسی را هم بهتر است به همین شیوه و از کودکی به بچه ها آموزش داد تا بتوانند با تمرین کافی و به صورت ناخودآگاه و ساده، آن را یاد بگیرند.

لباس سربازی نیروی انتظامی شامل بلوز و شلوار است. این لباس از جنس پنبه ساخته شده است و دارای طرح و رنگی فانتزی است. قیمت این لباس 150 هزار تومان است.

بیشتر کودکان زبان انگلیسی را در مدرسه و در محیطی رسمی، بین سنین 10 تا 14 سالگی می آموزند و گرفتن نمره های خوب، معمولاً تنها محرک آن ها برای یادگیری این زبان است. تکالیف زیاد و سخت، تست ها و امتحان های مختلف و درواقع وابسته بودن بیش از اندازه به نتایج به جای توجه به فرایند و کیفیت، کودکان را نسبت به یادگیری زبان بی علاقه می کند. کلاس های درس در اغلب مواقع محدود به یک یا دو سبک یادگیری هستند. واضح است که همۀ کودکان نمی توانند با این روش های محدود زبان یاد بگیرند و خواه ناخواه از زبان زده شده و هیچ بهره ای هم از آن نخواهند برد.

اینجاست که اهمیت شروع زودهنگام یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان پیش از سال های مدرسه مشخص می شود. وقتی بچه ها قبل از مدرسه زبان انگلیسی را ازطریق بازی، موسیقی، تماشای فیلم و سریال و در محیطی صمیمی، بدون فشار و استرس یاد گرفته باشند، به این زبان علاقه مند شده و کنجکاو می شوند که هر چه بیشتر دربارۀ زبان انگلیسی یاد بگیرند.

 

کودکانی که زبان دوم می دانند، در مقایسه با بچه هایی که فقط به زبان مادری شان صحبت می کنند، دامنۀ توجه طولانی تری دارند و در زمان یادگیری، حواسشان به سادگی پرت نمی شود. این کودکان همچنین به واسطۀ زبان دوم، با افراد و فرهنگ های بیشتری آشنا شده و دید وسیع تری به دنیا و محیط پیرامون خواهند داشت.

داشتن چنین مهارت هایی هم در زمان مدرسه و هم در طول زندگی آینده، بسیار به آن ها کمک کرده و پیشرفت های تحصیلی و شغلی زیادی در اختیارشان قرار خواهد داد.

اغلب کارشناسان آموزش زبان معتقدند که فرایند یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان هر چه زودتر شروع شود، بهتر و مؤثرتر خواهد بود. براساس نتایج مطالعاتی در دانشگاه واشنگتن، نوزادان در مقایسه با بزرگسالان می توانند تمایز بیشتری بین صداهای مختلف قائل شوند. بنابراین در صورتی که از همان زمان علاوه بر زبان مادری، در معرض یک زبان دیگر هم قرار بگیرند، احتمالاً می توانند در سال های آینده درست مانند یک فرد بومی و نیتیو، به آن زبان هم صحبت کنند.

به طور کلی، قدرت یادگیری کودکان در سنین پایین تر خیلی زیاد است و اطلاعات را به آسانی جذب کرده و درک می کنند.

بچه ها در سنین قبل از مدرسه، کنجکاوتر هستند و انگیزۀ زیادی برای یاد گرفتن چیزهای جدید بیشتری دارند. این انگیزه وقتی با تمرین و تکرار مداوم مهارت های زبانی ترکیب شود، آن ها می توانند به سرعت زبان انگلیسی را به کمک موسیقی، داستان، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، اپلیکیشن ها، پادکست ها و  و… یاد بگیرند و از فرایند آن هم لذت ببرند.

استراتژی های کاربردی آموزش زبان انگلیسی به کودکان برای معلم ها

می توانند با چند تکنیک ساده، کلاس های درس را برای زبان آموزان کم سن و سال خود جذب و دوست داشتنی کنند. تعدادی از این ترفندها عبارتند از:

1. سرگرم کننده کردن فرایند یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

تفریح و سرگرمی در هر حالت و موقعیتی برای بچه ها مهم است؛ چه در زمان بازی و چه در کلاس درس و موقع یادگیری. اما معلم ها چطور می توانند کلاسی سرگرم کننده و شاد به همراه آموزش نکات مهم زبان انگلیسی داشته باشند؟ اگر شما هم معلم هستید، می توانید از این تکنیک ها برای داشتن یک کلاس فوق العاده ایده بگیرید:

آموزش به کمک بازی

بازی ها راهی عالی برای سرگرم کردن کودکان و جلب توجه آن ها به مسائل آموزشی هستند. وقتی بچه ها بازی می کنند، علاوه بر داشتن یک رقابت سالم با یکدیگر، بعد از برنده شدن، حس خوب موفقیت را هم تجربه خواهند کرد.

برای این کار کافی است اسم یک کلمه را روی یک کارت مقوایی بنویسید و تصویر معنی آن یا معانی متضاد آن را روی کارت های مختلف بنویسید. در مرحلۀ بعد همۀ کارت ها را روی میز بگذارید و از آن ها بخواهید که تصاویر مربوط به آن کلمه را پیدا کنند. هر کدام از بچه ها که زودتر بتوانند این کار را انجام دهند، برنده خواهند شد. لباس یگان ویژه شامل بلوز، شلوار، کلاه، باتوم، جلیقه و دستبند است. این لباس از جنس پلی استر ساخته شده است و دارای طرح و رنگی مشابه لباس های پلیس واقعی است. قیمت این لباس 250 هزار تومان است.

خلاق بودن

انجام هر روزۀ چند کار مشخص و تکراری برای بچه ها خسته کننده است و آن ها را نسبت به یادگیری بی علاقه می کند. پس بهتر است در برنامه های کلاسی تان خلاق باشید و هر روز چند کار جدید انجام دهید.

این خلاقیت فقط منحصر به شیوه های آموزش نمی شود. حتی ایجاد تغییراتی مثل جابجا کردن میز و صندلی های کلاس، نصب تابلوهای مختلف، برنامه های فوق برنامه مثل جلسات داستان خوانی و… هم می توانند بسیار کمک کننده باشند.

در این زمینه می توانید از خود بچه ها هم کمک بگیرید. کودکان معمولاً ایده های خلاقانه ای برای خوش گذرانی های بیشتر و مفرح دارند.

2. راحت و آزاد گذاشتن بچه ها در فرایند یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مهم ترین نکاتی که بهتر است معلمان در زمان آموزش هر مهارتی به کودکان به خاطر داشته باشند این است که هیچ فشاری به آن ها نیاورند. آموزش زبان انگلیسی به کودکان هم از این قاعده مستثنی نیست. برای افزایش کیفیت روند یادگیری، کافی است به کلاس درس و مطالب و فضای آن علاقه مند باشند و در آن لذت ببرند. با این کار فرایند یادگیری اصولی خودبه خود اتفاق خواهد افتاد.

با رعایت این نکات، مسیر یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان حاضر در کلاس شما بدون هیچ فشاری طی خواهد شد:

  • وقتی دانش آموزی ساختار زبانی یا کلمه ای را اشتباه بیان می کند، شما می توانید بدون اشارۀ مستقیم به اشتباه او، بعد از چند دقیقه و در میان صحبت هایتان، از معادل درست آن استفاده کنید. در این صورت آن زبان آموز و دیگر هم کلاسی هایش هم به سرعت متوجه اشتباهشان خواهند شد.
  • گاهی اوقات نیازی نیست که معلم ها به همه چیز نمره بدهند. کافی است که در کنار کودکان، پاسخ های درست را مرور کنند و از آن ها بخواهند که دربارۀ بعضی از تمرین ها با یکدیگر بیشتر بحث داشته باشند.

والدین چگونه می توانند در یادگیری زبان انگلیسی به فرزندانشان کمک کنند؟

بسیاری از والدین دوست دارند که در خانه به کودکان خود زبان انگلیسی را آموزش بدهند، اما نمی دانند که این کار را چگونه و از کجا شروع کنند. آموزش دادن به کودکان، خصوصآً در سنین پایین تر، چالش های مخصوص خود را دارد.

کودکان معمولاً به شیوه های معمول و مثل بزرگ ترها یاد نمی گیرند. برای آن ها کسل کننده خواهد بود اگر صرفاً یک جا بنشینند و گرامر یا واژگان جدید یک زبان را از روی کتاب بخوانند. بنابراین مهم ترین کاری که والدین بهتر است در فرایند یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان خود انجام دهند این است که با

1. خودتان هم شروع به یادگیری کنید.

بچه ها همیشه از رفتارها و کارهای پدر و مادرشان الگوبرداری می کنند. پس وقتی ببینند که شما هم علاقه مند به یادگیری زبان جدید هستند، مشتاق خواهند شد همراه شما یادگیری خود را ادامه دهند. اگر فرزندتان را به کلاس زبان انگلیسی می فرستید، بهتر است خود را نسبت به مطالب جدیدی که او یاد گرفته مشتاق نشان دهید و بخواهید که هر چیزی یاد می گیرد به شما هم یاد بدهد. حتی اگر مطالبی که می گوید برایتان تکراری است، با علاقه به حرف هایش گوش کنید تا انگیزۀ فرزندتان برای تعامل با زبان جدیدی را که در حال یادگیری آن است افزایش دهید. یادگیری زبان در کنار فرزندتان یکی از بهترین راه ها برای وقت گذراندن با او و ایجاد نگرش مثبت در او نسبت به زبان انگلیسی است.

2. داشتن یک برنامه منظم در یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

تکرار، رمز یادگیری اصولی و دائمی است. توصیه می شود که روزانه چند جلسۀ 10 تا 15 دقیقه ای را در خانه برای یاد گرفتن زبان انگلیسی به همراه فرزندتان اختصاص دهید. بهتر است زمان این جلسات خیلی طولانی نباشد تا اشتیاق بچه ها برای یادگیری حفظ و تقویت شود.

طبیعتاً ایجاد یک روتین برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه، دشوارتر از حضور در کلاس های درس است؛ زیرا کودکان انتظار دارند در کلاس درس مطالب جدید یاد بگیرند، اما خانه برایشان محلی برای استراحت، تفریح و بازی است. پس خیلی سخت نگیرید. شما هم می توانید محتوای این جلسات کوتاه را طوری تنظیم کنید که بیشتر شامل بازی و فعالیت های مفرح دیگر باشد. قیمت لباس بچگانه پلیس کید استور از 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان متغیر است.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.