پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

ایرماف یا ایرپلاگ؟ کدام بهتر است؟ +ویدئو

ایرپلاگ یا ایرماف

ایرپلاگ و ایرماف دو دسته اصلی از گوشی های ایمنی هستند که بسیار پر کاربرد بوده و در مشاغل بسیاری استفاده می شوند. شاید در مورد این که تفاوت ایرپلاگ و ایرماف دقیقا در چه چیزی است و کجا کاربرد دارد، اطلاعات زیادی نداشته باشید. در این مطلب به طور کامل به بررسی تفاوت ایرپلاگ و ایرماف و موارد استفاده آن خواهیم پرداخت. اگر نیازمند یک وسیله هستید تا از شنوایی و پرده گوش خود در برابر صداهای بلند و آزار دهنده محافظت کنید، این گوشی های ایمنی مناسب شما هستند.

سازمان بهداشت جهانی و همچنین OSHA یعنی اداره ایمنی و بهداشت شغلی، برای تضمین سلامتی افراد قوانینی تنظیم کرده است. مطابق این قوانین کارگران مشغول به کار در مشاغل پر سر و صدا در مدت زمان 8 ساعت بایستی حداکثر 90 دسی بل صدا را تحمل کنند. اگر میزان صدای تحمیلی بیش از این مقدار یعنی 90 دسی بل باشد، برای سلامتی شنوایی افراد و همچنین پرده گوش آنان مضر است. در واقع این امکان وجود دارد که یک فرد 95 دسی بل صدا را هم تحمل کند اما فقط برای نیمی از این زمان یعنی حدود 4 ساعت.

در مورد این که ایرپلاگ موثرتر عمل می کند یا گوشی ایمنی ایرماف، باید تفاوت بین این دو گوشی را دانست. گوشی ایمنی ایرماف از تعدادی بالشتک نرم و لطیف تشکیل شده که روی گوش قرار می گیرند. این در حالی است که گوشی ایمنی ایرپلاگ ظاهری شبیه به هندزفری موبایل دارد و درون گوش قرار خواهد گرفت.

استفاده از ایرماف و ایرپلاگ برای افراد شاغل در مشاغل پر سر و صدا ضروری است. از جمله این افراد می توان به افراد شاغل در مراکز فرودگاهی و هواپیمایی، جوشکاران، تراشکاران، آهنگران و… اشاره کرد. کارگران ساختمان، کشاورزان، نجاران، کارگران راه آهن و معدن و همچنین نظامیان هم کسانی هستند که بهتر است از ایرماف و ایرپلاگ استفاده کنند. در مورد این که کدام گوشی ایمنی برای کدام افراد بهتر است، بایستی گفت که هر چه درصد آلودگی صوتی بالاتر باشد، استفاده از ایرماف مناسب تر از ایرپلاگ است.

ویدئو بررسی تفاوت بین ایرماف و ایرپلاگ: https://youtu.be/KiM0hZtVoBM?si=dxAg2MxhSwafXpYg

مزایا و معایب ایرماف

ایرماف ها دارای مزایا و معایبی هستند. یکی از بزرگترین مزیت هایشان اینه که نیازی به سفارش خاصی برای افراد ندارند. اکثرآنها به عنوان راه حلی برای همه طراحی شدن، بنابراین به راحتی روی سر هر کسی می گیرند. علاوه بر این، به گوش ها گرمای لازم رو می دهند، که برای کارگرانی که در محیط های سرد کار می کنند، مفید است. اما ایرماف ها مشکلاتی هم دارند. مثلاً در هوای گرم و مرطوب ممکن است ناراحت کننده باشند. همچنین برای افرادی که عینک دارند، ممکن است مشکل ساز باشند. از طرف دیگه، چون مستقیماً گوش را نمی بندد، در کاهش صدای شدید ممکن است بهتر از ایرپلاگ ها نباشند.

مزایا و معایب ایرپلاگ

از آنجایی که ایرپلاگ ها مستقیماً در مجرای گوش قرار می گیرند، سطح بالاتری از محافظت در برابر صدا را نسبت به گوش بند ارائه می دهند.

افرادی که در کارخانه ها، ریخته گری ها یا روی آسفالت فرودگاه ها کار می کنند، کاندیدای مناسبی برای این نوع محافظ گوش هستند. حمل آنها برای کارگر در یک کیسه پلاستیکی قابل مهر و موم یا در یک جعبه سخت برای کارگران آسان است. و برای کارگرانی که از عینک یا کلاه ایمنی استفاده می کنند، هیچ ناراحتی یا تداخلی وجود ندارد.

از جنبه منفی، گاهی اوقات ایرپلاگ ها به سختی در گوش قرار می گیرند. برخی از دستورالعمل ها از فرد استفاده کننده می خواهد که گوش خود را با زاویه خاصی بکشد، پلاک گوش را با توپ بالا بکشد و سپس آن را در مجرای گوش خود بچسباند. اگر این کار اشتباه انجام شود، پلاک گوش دائماً از مجرای گوش خارج می شود و آن طور که باید از پوشنده محافظت نمی کند. علاوه بر این، اندازه کوچک آنها باعث می شود که آنها به راحتی گم شوند و در داخل گوش کاربر به سختی دیده شوند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.