10 اصطلاح پرکاربرد گمرک و بازرگانی به انگلیسی

یکی از نکات پراهمیت در دنیای تجارت، اشنایی با اصطلاحات رایج آن است. در این مقاله سعی داریم 10 اصطلاح پرکاربردی که بازرگانان از ابتدای انجام مراحل واردات یک کالا تا ترخیص با آن رو به رو می شوند را شرح دهیم.

بازرگانی

اصطلاحات رایج بازرگانی

1.      Sourcing (منبع یابی)

سورسینگ در زبان فارسی به معنای منبع یابی نیز شناخته می شود. هر بازرگانی برای واردات یک کالا نیاز به یک تامین کننده دارد. حال در دنیای وسیع تجارت، تامین کننده ی موردنظر باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا با توجه به شرایط یک شرکت و یا سازمان بتواند نیازهای کالایی و یا خدماتی موردنظر را تامین کند در نتیجه به طور کلی به فرایند یافتن یک تامین کننده مناسب برای یک سازمان یا شرکت سورسینگ و یا منبع یابی می گویند. این فرایند در راستای بهبود زنجیره تامین صورت می گیرد.

2.      Import Registration (ثبت سفارش کالا)

شاید تصور شود ثبت سفارش کالا در روند تجارت بین المللی به معنای ارتباط با فروشنده و یا تامین کننده کالا است ولی این طور نیست! ثبت سفارش کالا در مبحث واردات کالا به معنای ثبت اطلاعات کامل محموله مردنظر در سامانه تجارت ایران است که باید پیش از واردات فیزیکی کالا به کشور صورت پذیرد.

3.      Pro Forma Invoice (پیش فاکتور)

پروفورما یا پیش فاکتور سندی است که از سمت فروشنده برای خریدار ارسال می شود و در این سند اطلاعات کلی محموله موردنظر ذکر می شود تا به تایید خریدار برسد.

4.      Commercial Invoice (فاکتور)

پس از تایید پیش فاکتور، سند اینویس یا همان فاکتور توسط فروشنده صادر می گردد که اطلاعات دقیق محموله را در اختیار خریدارقرار می دهد. قابل ذکر است ارائه این سند در هنگام واردات کالا به گمرک ضروری است.

5.      Packing List (فهرست عدل بندی)

پکینگ لیست و یا فهرست عدل بندی سندی است که توسط صادرکننده به گمرک و یا سایر ارگان های ذینفع فرستاده می شود در این سند اطلاعات کلی مربوط به محموله صادراتی ذکر می شود. این سند به منظور انجام تشریفات گمرکی مانند تایید محتویات محموله و همچنین تسویه حساب با خریدار صادر می شود.

6.      Documentary Credits (اعتبارات اسنادی)

LC و یا اعتبارات اسنادی یک نوعی از روش های پرداخت است. در این روش خریدار متعهد می شود در زمان دریافت اسناد مورد توافق مبلغ را به بانک خود تحویل دهد. بانک خریدار اعتبار را برای خریدار گشایش می کند و سپس مدارک را برای بانک فروشنده ارسال می کند. فروشنده پس از ارسال کالا، اسناد مربوطه را به بانک خود تحویل می دهد. بانک فروشنده، اسناد را برای بانک خریدار ارسال می کند، بانک خریدار پس از بررسی دقیق اطلاعات و اطمینان از صحت آن مبلغ را به بانک فروشنده ارسال می کند و بانک فروشنده مبلغ را به حساب شخص فروشنده واریز می نماید.

این روش پرداخت، برای تسهیل معاملات و حفاظت از منافع خریدار و فروشنده استفاده می شود.

7.      Telegraphic Transfer (حواله ارزی)

SWIFT،T/T و یا حواله ارزی یکی از امن ترین و رایج ترین روش های انتقال وجه در معاملات بین المللی است. این روش نیازی به صرافی و یا واسطه ندارد و مبلغ موردنظر به صورت مستقیم از حساب فروشنده به حساب خریدار منتقل می شود. این روش به علت سرعت بالایی که دارد طرفداران بسیاری دارد معمولا بین 2 تا 3 روز کاری مبلغ به حساب گیرنده واریز می شود. نمی توان هزینه دقیقی برای حواله ارزی درنظر گرفت، هزینه حواله ارزی به مواردی مانند مبلغ حواله، ارز مدنظر و همچنین کارمزد بانک ها بستگی دارد.

8.      Incoterms (قواعد اینکوترمز)

International Commercial Terms یا به اختصار اینکوترمز درواقع مجموعه ای از اصطلاحات تجارت بین المللی هستند که توسط اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) به منظور تسهیل تجارت بین الملل و جلوگیری از سوتفاهمات میان طرفین معامله تدوین و منتشر شده اند. قواعد اینکوترمز شامل قوانینی می شود که تعهدات مربوط به خریدار و فروشنده را در قبال حمل و نقل کالا بیان می کند.  این قواعد شامل 11 نوع مختلف می شوند که شامل موارد زیر است:

  • EXW
  • FCA
  • CPT
  • CIP
  • FAS
  • FOB
  • CFR
  • CIF
  • DPU
  • DAP

انتخاب اینکوترمز مناسب برای هر محموله بستگی به مواردی مانند نوع کالا، ارزش کالا، مسافت و ترجیهات طرفین معامله است بنابراین نمی توان گفت کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد.

9.      Insurance (بیمه)

یکی از موارد بسیار مهم در تجارت بین الملل انتخاب یک نوع بیمه مناسب برای محموله موردنظر است. از مزایای بیمه ی حمل و نقل کالا می توان به مواردی مانند محافظت از سرمایه، کاهش ریسک و دسترسی به غرامت اشاره کرد. حال از موارد مهمی که باید در قبال بیمه ی خود به آن دقت کنید می توان به مواردی مانند انتخاب شرکت بیمه معتبر، مطالعه دقیق شرایط بیمه نامه پیش از تایید آن، ارائه اطلاعات دقیق در هنگام قرارداد به بیمه گذارو همچنین پرداخت به موقع حق بیمه اشاره کرد. همچنین به دلیل حساسیت بالای موضوع بهتر است پیش از انتخاب نوع بیمه ی خود با یک متخصص مشورت کنید.

10.  Customs Clearance (ترخیص کالا از گمرک)

پس از انجام تمامی مراحل واردات یک کالا باید کالای موردنظر را از گمرک ترخیص کنید. ترخیص کالا از گمرک به فرآیندی گفته می شود که در نتیجه ی آن کالای وارد شده از انبار گمرک خارج شده و مالکیت تمام آن به صاحب کالا می رسد. این فرایند شامل مواردی مانند انجام مراحل قانونی، تشریفات گمرکی، پرداخت هزینه هایی مانند حقوق و عوارض گمرکی و ارائه اسناد مربوطه می شود. ترخیص کالا امری حساس است بدین منظور شما می توانید برای صرفه جویی در زمان و همچنین کاهش هزینه های مرتبط  به ترخیص کالا، با مشاورین این حوزه در ارتباط باشید.