عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه ازسپتیک تانک پلی اتیلنی نگهداری کنیم؟

نحوه نگهداری سپتیک تانک شامل مجموعه فعالیتهایی می شود که سیستم مذکور با بالاترین قدرت تصفیه کار کند و مشکلی برای کاربر ایجاد نکند. برای اینکه سپتیک تانک شامل تمامی انواع پلی اتیلن، فایبرگلاس و… با راندمان بهتری کار کند نکات زیر باید رعایت شوند:

برای مدت زمان تخلیه و یا فواصل تخلیه نمی توان تایم دقیقی مشخصی تعیین نمود، زیرا بستگی به شرایط کار و کیفیت و کمیت فاضلاب خام ورودی به دستگاه دارد. بطورکلی اگر ظرفیت سپتیک تانک درست محاسبه شده باشد و از ریختن آشغال به داخل فاضلاب جلوگیری شود ممکن است این فاصله زمانی تا بیش از یکسال نیز طول بکشد. دقت کنید هیچ نوع مواد ضد عفونی نباید در جریان تصفیه و کار به داخل آن ریخته شود. زیرا باعث از بین رفتن باکتریها می گردد. باکتری ها در نقش موتور خوردکننده ای عمل می کنند که تمامی فاضلاب جامد را به فاضلاب مایع تبدیل می کند.

تخلیه و تمیز کردن سپتیک تانک را می توان بوسیله پمپ انجام داد. البته ممکن است فاضلاب سطحی و لجن موجود را با وسایل دستی و حتی زهکشی نیز از سپتیک تانک خارج نمود.

هنگام تخلیه نباستی تمام مواد لجنی درون انباره سپتیک را بیرون کشید چون وجود مقداری از مواد لجنی از مواد آلی دارای باکتری لازم است. البته مواد ریزدانه و مواد غیرقابل تجزیه بایستی حتماً تخلیه و خارج گردند.

روش های جایگزین برای جمع آوری و انتقال پساب به درون سپتیک تانک

روش سپتیک تانک ثقلی

در این روش یک پیش تصفیه بر روی فاضلاب صورت می گیرد و مشکلی جهت تامین سرعت خودشستشویی وجود ندارد چون مواد جامد معلق درشت در سپتیک تانک مانده و اختلالی در تامین سرعت خودشستشویی ایجاد نمی کنند. در جمع آوری فاضلاب با این سپتیک تانک لازم نیست که قطر لوله ورودی به سپتیک تانک 200mm و یا بالاتر انتخاب گردد.

این روش برای جوامع کوچک کاربرد دارند و چون قطر لوله های فاضلاب کوچک هستند، می توان از لوله ها پلاستیکی استفاده نمود زیرا خوردگی این نوع لوله ها کمتر است و مشکل نشتاب وجود ندارد.

سپتیک تانک ثقلی

فاضلاب بدون تصفیه قبلی وارد شبکه جمع آوری شده و با نیروی ثقلی به سمت تصفیه خانه یا سپتیک تانک حرکت می کند. حداقل قطر مورد نیاز از 150 تا 200 میلی متر است. برای جلوگیری از رسوب ذرات معلق در شبکه جمع آوری فاضلاب، حداقل قطر باید 6.6 متر بر ثانیه حفظ شود. برای پاکسازی شبکه جمع آوری فاضلاب و تخلیه آن به داخل سپتیک تانک به یک منهول نیاز است. از آنجایی که شبکه های سنتی مجموعه کاملاً مهر و موم نیستند، یکی از مشکلات اصلی نشتاب به داخل یا خارج است.

لوله های خروجی از خانه ها ابتدا وارد سپتیک تانک می شوند. زیرا در این حالت مواد جامد قابل ته نشینی وجود ندارد. سیستمی با قطر کمتر و شیب کم تر قادر به انتقال فاضلاب خواهد بود. از آنجایی که این سیستم کاملا بسته است، امکان نشتی به داخل و خارج وجود ندارد. این سیستم اولین بار در سال 1961 در استرالیا و سپس در سال 1977 در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. عمق لوله ها در این سیستم تقریباً 0.9 متر است.

روش سپتیک تانک با پمپ Septik Tank Effluent Pump

این روش شامل شبکه تحت فشار می باشد در این روش سپتیک تانک دارای فیلتر و پمپ با راندمان بالا می باشد فاضلاب از طریق لوله ای با قطر کم که تحت فشار است پمپ می شود شبکه فاضلاب نیز از این طریق تحت فشار است

قطر لوله های زهکشی در این سیستم از 25 تا 38 میلی متر می باشد. قطر لوله های اصلی حداقل 50 میلی متر است. این سیستم نیز مانند سیستم STEG مشکل نشتی ندارد. در این سیستم شبکه در عمق بسیار کم قرار می گیرد و لوله ها از انعطاف پذیری کافی برخوردارند بنابراین نیازی به شیب دادن نیست. تنها مشکل واقعی این است که سطح آب زیرزمینی بالا باشد و منطقه سنگی باشد. این سیستم اولین بار در سال 1968 در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

Pressure Sever With Grinder Pump

این سیستم مشابه روش دوم است اما به جای استفاده از پمپ ساده از پمپ با خروجی بیشتر استفاده می کند. این سیستم به جای استفاده از مخزن سپتیک برای جمع آوری فاضلاب و ارسال آن به تصفیه خانه، از پمپ خردکننده برای خرد کردن مواد جامد استفاده می کند. بنابراین می توان از شبکه هایی با قطر کم استفاده کرد. مانند روش STEP از این شبکه نیز با قطرهای کم و عمق کاری کم استفاده می شود، اما عدم پیش تصفیه در این روش باعث افزایش مقادیر معلق جامدات، چربی ها و روغن ها می شود..

روش خلا

در این سیستم از شبکه ای استفاده می شود که تحت فشار منفی و خلا قرار دارد. در این روش جایگزین نیز مانند حالت های قبلی، قطر لوله ها کم، عمق کارگذاری شبکه نیز کم و شتاب نیز وجود ندارد. روش های جایگزین مورد بحث معمولا برای جوامع کوچک و غیر متمرکز استفاده می شود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.