پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

طیف اوتیسم چیست

این افراد در یادگیری مشکل دارند و مهارت های فردی آن ها به طور نابرابر رشد می کنند. به عنوان مثال، آن ها می توانند در برقراری ارتباط مشکل داشته اما به طور غیرمعمولی در هنر، موسیقی، ریاضی یا حافظه مهارت داشته باشند. به همین دلیل، آن ها به ویژه در آزمون های تجزیه وتحلیل یا حل مسئله خوب عمل می کنند. زمانی تصور می شد که انواع اختلالات اوتیسم هر  کدام بیماری های جداگانه ای هستند. اکنون ، آن ها در محدوده اختلالات طیف اوتیسم قرار می گیرند که این اختلالات را در ادامه بیان می کنیم: کودکان مبتلا به سندروم آسپرگر مشکلی در صحبت کردن ندارند. در واقع، آن ها معمولاً در آزمون های هوشی، امتیاز متوسط یا بالا می گیرند. اما دارای مشکلات اجتماعی و علایق محدود هستند.

برای اطلاعات بیشتر مطلب «» را بخوانید. این اختلال همان چیزی است که اکثر مردم با شنیدن کلمه «اوتیسم» به ذهن شان می آید و به مشکلات در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و بازی در کودکان زیر  3سال اشاره دارد. استفاده از لباس گروه شب نقاب طرح دار، می تواند به والدین کمک کند تا شادی و خوشبختی کودکان خود را تامین کنند . سپس بیشتر مهارت های ارتباطی و اجتماعی خود را از دست می دهند.  اگر کودک برخی رفتارهای اوتیسمی مانند تأخیر در مهارت های اجتماعی و ارتباطی داشته باشد، اما اختلال او را نتوان در گروه دیگری قرار داد، پزشک از اصطلاح اختلال فراگیر رشد برای توصیف اختلال او استفاده می کند. علائم اختلال طیف اوتیسم معمولاً قبل از 3 سالگی یا حتی در بدو تولد کودک ظاهر می شوند. در ادامه علائم رایج اوتیسم را شرح می دهیم .

داشتن مهارت های ارتباط اجتماعی و تعاملی برای اغلب افراد مبتلا به اوتیسم دشوار است. موارد زیر نمونه هایی از ناتوانی در ارتباطات اجتماعی و ویژگی های تعاملی مربوط به اوتیسم هستند: عدم برقراری تماس چشمی از طرف کودک عدم پاسخ کودک به شنیدن نام خود تا 9 ماهگی نشان  ندادن حالات چهره مانند شادی، غمگینی، عصبانیت و تعجب در 9 ماهگی عدم انجام بازی های ساده تا 12 ماهگی داشتن حرکات محدود تا 12 ماهگی، مثلاً برای خداحافظی دست تکان نمی دهد عدم توجه به دیگران یا بازی با کودکان تا 36 ماهگی در 48 ماهگی در طول بازی نقش های دیگری مانند معلم بودن را اجرا نمی کند آواز نخواندن و نرقصیدن تا سن 60 ماهگی داشتن طیف محدودی از علایق یا علاقه شدید به موضوعاتی خاص انجام کار های تکراری مانند تکرار کلمات یا عبارات،

تکان خوردن به جلو و عقب یا چرخاندن چیزی حساسیت زیاد به صداها، لمس، بو یا تصاویری که برای دیگران عادی به نظر می رسند نگاه نکردن یا گوش ندادن به دیگران نگاه نکردن به چیزهایی که شخص دیگری به آن ها اشاره می کند عدم تمایل به در آغوش گرفته شدن یا نوازش شدن رفتارها و علایق تکراری افراد مبتلا به اوتیسم رفتارها یا علایقی دارند که ممکن است غیرعادی به نظر برسند. نمونه هایی از رفتارها و علایق محدود یا تکراری مرتبط با اوتیسم شامل موارد زیر هستند: علت ابتلا به اوتیسم دقیقاً مشخص نیست و می تواند ناشی از مشکلات قسمت های مختلفی از مغز باشد که ورودی احساسات را تفسیر کرده و زبان را پردازش می کنند. علل ابتلا به اوتیسم عبارت اند از: اوتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از است و می تواند در افراد از هر نژاد، قومیت یا هر پیش زمینه ای رخ دهد.

درآمد خانواده، سبک زندگی یا سطح تحصیلات بر ریسک ابتلای کودک به اوتیسم تأثیری نمی گذارد. اوتیسم بیماری ارثی است. بنابراین ترکیبات خاصی از ژن ها خطر ابتلای کودک به اوتیسم را افزایش می دهند. کودکی با والدین مسن تر، بیشتر در معرض خطر ابتلای اوتیسم است. که در معرض برخی داروها یا مواد شیمیایی مانند الکل یا داروهای ضدتشنج قرار گرفته اند، احتمال بیشتری در به  دنیا آوردن بچه مبتلا به اوتیسم دارند. تشخیص قطعی اوتیسم دشوار است و پزشک بر روی رفتار و رشد کودک تمرکز خواهد کرد تا بتواند این بیماری را شناسایی کند. تشخیص اوتیسم در کودکان، معمولاً در دو مرحله زیر انجام می شود . سایر عوامل خطرزا شامل بیماری های متابولیک مادر مانند دیابت و چاقی است. همچنین پزشکان اوتیسم را با پی کی یو (نوعی بیماری ارثی) و سرخجه مرتبط می دانند.

نحوه تشخیص اختلال طیف اوتیسم

غربالگری رشد: در مرحله غربالگری رشد پزشک تعیین می کند که آیا کودک در مهارت های اساسی مانند یادگیری، گفتار، رفتار و حرکت پیشرفت کرده است یا خیر. توجه به جزئیات در طراحی لباس وسایل سگ های نگهبان ، می تواند به نتایج بهتری در جلب توجه و ارضای سلیقه کودکان منجر شود . درنتیجه کودکان معمولاً در معاینات 18 و 24 ماهگی ازنظر اوتیسم معاینه می شوند. اگر کودک در غربالگری  رشد مشکل داشته باشد، به ارزیابی کامل تری نیاز دارد. این ارزیابی شامل انجام آزمایش های شنوایی و بینایی یا آزمایش های ژنتیک است. گاهی پزشک نیاز دارد تا از متخصص اختلالات اوتیسم، مانند متخصص رشد اطفال یا روانشناس کودک کمک بگیرد. برخی از روانشناسان نیز می توانند تست تشخیص اوتیسم (ADIS) را انجام دهند.تحلیل رفتاری کاربردی

تحلیل رفتاری کاربردی شامل بررسی سیستماتیک چالش های عملکردی کودک است. از این بررسی برای ایجاد یک برنامه رفتاری ساختاریافته که مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود می بخشد استفاده می کنند.اغلب افراد مبتلا به اوتیسم بیماری های دیگری نیز دارند که اختلال اوتیسم آن ها را تشدید می کنند. این بیماری ها به شرح ذیل می باشند حتما مطالعه کنید: آشنایی کامل با هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. اما تشخیص به موقع این بیماری می تواند تفاوت زیادی در رشد کودک مبتلا به اوتیسم ایجاد کند. با اینکه که هیچ «درمانی» برای اوتیسم وجود ندارد، با استفاده از شیوه های مؤثر زیر می توان عملکرد کودک را بهبود بخشید: برای کنترل اوتیسم باید سایر بیماری های افراد مبتلا را تشخیص داد و آن ها را درمان کرد.

توصیه هایی برای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم

  • تا جایی که ممکن است در مورد اختلال طیف اوتیسم بیاموزید.
  • با سایر والدین کودکان مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار کنید.
  • با پزشکان در ارتباط باشید.
  • برای خود و سایر اعضای خانواده وقت بگذارید.
  • گاهی نگهداری از فرزند مبتلا به اوتیسم کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد و استرس زا، وقت گیر و پرهزینه است. پس لطفاً صبور باشید.
  • توجه به سلامت جسمی  و روحی کل خانواده مهم است. درنتیجه به سلامت همه اعضای خانواده اهمیت دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشک پس از بررسی، داروهایی را برای کنترل این بیماری تجویز خواهد کرد. قبل از امتحان هر چیز دیگری مانند رژیم غذایی خاص و … با پزشک خود مشورت کنید. نوزادان با سرعت خود رشد می کنند و بسیاری از آن ها از جدول زمانی دقیقی که در برخی کتاب ها یافت می شود پیروی نمی کنند. اما کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم معمولاً برخی از علائم تأخیر در رشد را قبل از 2سالگی نشان می دهند. اگر به دنبال هستید، حتما این راهنما را بخوانید! اگر در کودکی اوتیسم نداشته اید اما به تازگی متوجه نشانه هایی از آن در خود شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.همچنین درصورت مشاهده علائم زیر در فرزندان تان به پزشک مراجعه کنید:

  • لبخند  نزدن یا عدم ابراز خوشحالی کودک تا 6ماهگی
  • عدم تقلید صداها یا حالات چهره تا 9ماهگی
  • غرغر نکردن تا 12 ماهگی
  • عدم بیان تک کلمه  تا 12 ماهگی
  • عدم بیان عبارات 2 کلمه ای تا 24 ماهگی
  • از دست دادن مهارت های زبانی یا مهارت های اجتماعی در هر سن

سخن پایانی

اختلال طیف اوتیسم نوعی بیماری پیچیده ای است که موجب مشکلات رفتاری و ارتباطی می شود. طراحی لباس سوپرمن بچه گانه طرح دار ممکن است الهام گرفته از محیط اطراف، داستان های کودکانه یا نقوش محبوب باشد . علل این بیماری هنوز کاملاً مشخص نیست اما ژنتیک در ابتلا به آن تأثیر دارد. علائم این بیماری در دو گروه رفتار ها و علایق تکراری، و مشکلاتی در مهارت های اجتماعی طبقه بندی می شوند. تشخیص این بیماری سخت است اما علائم آن معمولاً در اوایل کودکی قابل مشاهده هستد. پزشک برای تشخیص این بیماری از انجام آزمایش و غربالگری رشد کودک استفاده می کند.  اما با استفاده از دارودرمانی، کاردرمانی و گفتاردرمانی می توان علائم آن را کنترل کرد. درصورت مشاهده هرکدام از علائم اوتیسم در خود یا فرزندان تان باید به پزشک مراجعه کنید.