عمومیکسب و کار ایرانی

شرایط نگهداری سنباده چیست؟

دما و رطوبت دو عامل مهم و تاثیرگذار در کارکرد سنباده هستند.نگهداری نادرست سنباده میتواند طول عمر سنباده را تا 70 کاهش دهد. پارچه پشت سنباده و نوع رزین آن نسبت به تغییرات آب و هوایی محیط نگهداری سنباده حساس بوده و امکان دارد که نسبت به میزان رطوبت موجود در هوا خشک و شکننده و یا نم دار شوند.نوسانات شرایط محیطی میتواند آسیب جدی به رزین سنباده وارد آورد. رطوبت شدید ممکن است ساختار بعضی از انواع چسب ها را خمیری شکل کرده و باعث شود سنباده در حین کار بر روی قطعه کار سریع پر شود و یا دانه های سنباده ریزش پیدا کنند. خشکی محل هم ممکن است محصول سنباده را ترد و شکننده کرده و سنباده فرم و شکل خود را از دست بدهد.

سنباده چیست • انواع سنباده • درجه بندی سنباده • نکات بررسی سنباده• توسکا

دمای محل نگهداری سنباده بایستی بین 26- 18 درجه سانتی گراد و رطوبت نیز بین 50-35 45 ایده آل است باشد. همچنین بسته بندی سنباده باید از دیوارهای نم دار و یا زمین سرد که ممکن است رطوبت را بخود جذب کند دور بماند. محل نگهداری سنباده ها نبایستی نزدیک به منبع گرما مانند رادیاتورها،لوله انتقال آب گرم و غیره باشد.

سنباده هایی که از بسته بندی خارج می شوند ممکن است بدور سیلندر آویزان شوند اما هرگز سنباده ها را به میخ یا لوله آویزان نکنید چرا که باعث می شود پشت سنباده از محل آویزان شدن ترک برداشته و دانه های سنباده نیز ریزش پیدا کند.  برای خرید سنباده رول – سنباده پارچه ای می توانید به روش های آنلاین و حضوری اقدام کنید

اهمیت طریقه نگهداری از سنباده ها و بخصوص سنباده های نواری عریض در صنایع چوب دو چندان است. چرا که اغلب اینطور گمان می رود سنباده ها در برابر باران، گرما، سرما و تغییرات محیطی نفوذناپذیرند اما اینطور نیست. در بسیاری از کارخانه ها محل مناسب و جداگانه ای جهت انبار و نگهداری سنباده ها وجود ندارد و اکثرا فاقد شرایط ایده آل برای نگهداری هستند.

اتاق هایی با تهویه مناسب بهترین پیشنهاد برای کارخانه هایی با مصارف زیاد می باشند. اگر سنباده ها برای مدت طولانی بایستی نگهداری شوند توصیه میشود تا در بسته بندی اصلی خود بمانند و سنباده هایی که از بسته بندی خارج شده اند بهتر است بصورت ایستاده در قفسه نگهداری شوند. زمان تغییر فصول را می توان بعنوان بروز این قبیل مشکلات در نظر گرفت.

معمولا در فصولی که با تغییرات شرایط آب و هوایی مواجه می شویم زمان کافی به سنباده ها برای تطبیق با این شرایط جدید داده نمی شود پس بنابراین کارایی این سنباده ها از حد رضایتمندی سابق افول پیدا می کند.

در صورتیکه رطوبت محیط افزایش پیداکند نم موجود در سنباده که عمدتا مربوط به چسب آن می شود هم زیاد می شود و کارایی و بازدهی محصول سنباده کاهش پیدا می کند. در مورد سنباده ها با چسب این کاهش در حدود 100 – 50 و سنباده ها با رزین تا 25 می باشد.

نکات ایمنی استفاده

پیشنهاد می کنیم، حتما از لوازم ایمنی مناسب استفاده و با کیفیت مانند ماسک حفاظتی و عینک، محافظ گوش و دستکش های مقاوم استفاده نمایید.

همچنین نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • قبل از شروع کار، دستگاه را بررسی کرده و از وضعیت سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • سرعت و فشار مناسب را انتخاب کنید و از اعمال فشار زیاد خودداری کنید.
  • در حین کار، دستگاه را با دقت و با حرکات تخت و متناوب حرکت دهید تا سطح را به صورت یکنواخت سنباده کنید.
  • برای تعویض نوار سنباده، دستگاه را از برق بکشید.
  • پس از اتمام کار، دستگاه را تمیز کرده و در مکان مناسب ذخیره کنید.
  • همیشه دستورالعمل تولیدکننده را مطالعه کرده و به توصیه های ایمنی را رعایت کنید.

به  همین دلیل نیز برای برداشتن لایه هایی از روی سطوح چوبی انتخاب مناسبی به  نظر می رسند. علاوه  بر تمامی موارد، به دلیل این  که به این مدل سنباده بر خلاف مدل های دیگر، پرداختکاری را به شکل خطی انجام می دهند و و باید در زمان کار با آن  ها دقت بسیار زیادی را به خرج داد.

با وجود این  که این ابزار تنها در صنایع کاربرد دارد، اما فروش آن نسبت ابزار های دیگر بسیار بیشتر است. چراکه اکثر صنعتگران و نجاران ترجیح می دهند برای تولید قطعات خود از یک سنباده نواری و با کیفیت استفاده کنند. نگهداری از سنباده نواری، یکی از فاکتورهای مهمی که باید به آن توجه داشته باشید در غیر صورت نمی توان نهایت استفاده را از این محصول با کیفیت و مناسب داشت.

 بررسی مزایای کار با سنباده نواری

پیش  از توضیح در مورد نگهداری از سنباده نواری، بهتر است که مزایا و کاربرد این محصول را به شما ارائه دهیم. سنباده های نواری یکی از بهترین ابزارهای پرداخت کاری بود که به بهترین عملکرد را در میان مدل های دیگر دارند. در حال  حاضر هیچ ابزاری جایگزین آن ها نبوده و نمی تواند با سنباده نواری رقابت کند.

مهم ترین کاربرد سنباده نواری صاف کردن سطوح بسیار ناهموار است. این محصولات دارای سرعت بالایی در برداشتن ناهمواری های سطوح چوبی دارند و در بین ابزارهای دستی بهترین انتخاب هستند که نجاران می توانند و آن را در نظر داشته باشند.

به  منظور افزایش سرعت کار ابتدا بهتر است که دستگاه را با کمی زاویه نسبت  به سطح ناهموار در دست بگیرید و سپس کار را آغاز کنید. سپس سنباده را در به سمت دانه ها به حرکت درآورده و کار را به پایان برسانید. سنباده زنی با استفاده از مدل های نواری بهتر است که با زبری 80 شروع شود و برای تکمیل کار نیز بهتر است که زبری آن 120 باشد.

 نگهداری از سنباده نواری چگونه است؟

برای  این که بتوانید نگهداری سنباده نواری سنباده نواری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، در ابتدا باید از این موضوع مطمئن شوید که نوار سنباده در سمت درستی قرار گرفته است.

برخی از سنباده های نواری برای کاردار یک  جهت مناسب هستند که داخل دستگاه مخصوص آن ها مشخص شده و انواع سایر مدل  ها می  تواند در هر جهتی استفاده شوند. در چنین حالتی تنها کاری که لازم است و قرار دادن نوار روی قسمت مرکزی غلطک می باشد. برای استفاده از دستگاه سنباده زنی سطوح بزرگ لطفا کلیک کنید.

جهت تنظیم محل قرار گرفتگن سنباده بهتر است که نوار را در قسمت بالا نگه  داشته و آن را روشن کنید. سپس انحراف نوار را به بیرون از لرها مورد بررسی قرار دهید. در حالی کلید روشن است و آن نوار را روی غلطک تنظیم کنید. ممکن است که بعد از شروع کار دستگاه شروع کار دستگاه نیاز باشد باز هم جهت تنظیم نوار اقدام نمایید.

آلودگی موجب کثیف شدن قطعه و همچنین تأثیرات مخرب در کیفیت کار خواهد شد. بنابراین تا حد امکان سنباده نواری را تمیز نگه  داشته و از این موضوع اطمینان حاصل کنید. در هنگام خرید سنباده اعدادی مانند 80 ، 100 ، 220 و …. را مشاهده خواهید کرد ، به خاطر داشته باشید هرچه این اعداد بیشتر باشد دانه های ساینده کوچکتر یا ذرات و پودر سنباده نرم تر است و برعکس ، اعداد کمتر نشان دهنده دانه های بزرگتر و درکل دانه های سنباده زبرتر است.

چند نکته ایمنی برای کار با سنباده نواری

  1. برای کار با سنباده نواری و بهتر است که از محافظ گوش استفاده کنید. زیرا این محصول در هنگام کار سر و صدای زیادی را ایجاد می کند.
  2. گرد و غبار حاصل شده  از سنباده کار برای سلامتی مضر است بنابراین حتماً از ماسک استفاده کنید.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.