پردازش AppleSpell در مک او اس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

یکی از نرم افزارهای رایگان بررسی قدرت آنتن شبکه ی Wi-Fi و میزان تداخل فرکانسی با شبکه های اطراف، اپلیکیشنی به اسم Homadale است. با این اپ رایگان که حجمی در حد 1 مگابایت دارد و به صورت پرتابل اجرا می شود، می توانید اطلاعات مفید و کاملی در مورد شبکه های وای-فای اطراف خانه یا محل کار کسب کنید.

یکی از قابلیت های این اپلیکیشن، نمایش گرافیکی فرکانس کاری شبکه های اطراف و قدرت آنتن هر شبکه است. می توانید در سیستم عامل ویندوز یا مک او اس، از این نرم افزار استفاده کنید و بهترین کانال فرکانسی را به سادگی پیدا کنید تا کیفیت ارتباط کارت شبکه ی وایرلس با مودم یا روتر بی سیم، بهینه شود.

در ادامه به معرفی امکانات Homedale و روش پیدا کردن بهترین کانال فرکانسی برای بهبود کیفیت اتصال وای-فای می پردازیم.

تداخل الکترومغناطیسی با توجه به افزایش تعداد وسایل بی سیم مجهز به وای-فای، مقوله ی مهمی است و اغلب کاربران می بایست کانال ارتباطی بهینه ای را برای مودم یا روتر خویش انتخاب کنند تا کیفیت ارتباط حداکثر شود.

قبلاً در مقالاتی به این مهم اشاره کرده ایم و اپلیکیشن های موبایل را معرفی کردیم.

بررسی و افزایش سرعت مودم وای-فای با معرفی اپ اندازه گیری قدرت آنتن و سرعت

در ویندوز و مک او اس هم اپلیکیشن های ساده و مفیدی برای این کار موجود است که نمونه ی آن Homedale است. این اپ کم حجم را می توانید بدون نصب کردن اجرا کنید. بررسی رمزگذاری شبکه های اطراف و بررسی فرکانسی کاری دو مورد مهم در این اپ است که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

دانلود Homadale از وب سایت رسمی آن

بررسی اطلاعات شبکه های وای-فای

برای دریافت اطلاعات کلی در مورد مشخصات کارت شبکه، آدرس IP اختصاص یافته به آن، MAC Address و موارد جزئی دیگر، به تب Adapter Overview توجه فرمایید. همه ی اطلاعات در نمایی ساده و فشرده ارایه می شود.

در تب دوم نمایی از نقاط اتصال یا Access Points موجود است. تمام مودم و روترهای وای-فای که در حوالی منزل یا محل کار شما موجود است، نقطه ی دسترسی یا نقطه ی اتصال به وای-فای محسوب می شود و با توجه به فاصله و نوع موانع، قدرت آنتن شبکه ها متفاوت خواهد بود.

در تب دوم و در ستون Signal Strength می توانید قدرت آنتن را بر حسب دسی بل رویت کنید. توجه کنید که اعداد منفی است و لذا عدد کوچک تر، با رنگ سبز مشخص شده و این شبکه دارای آنتن دهی قوی تر است و به بیان دیگه فاصله ی کمتری با کارت شبکه ی وایرلس شما دارد.

در ستون MAC Address، آدرس یکتای هر شبکه ی وایرلس و در ستون Vendor، برند آن ذکر می شود که البته معمولاً برندها مخفی می ماند! ستون مفید دیگر، ستون Encryption است که نشان می دهد نوع رمرگذاری هر یک از شبکه های وایرلس اطراف چگونه است.

دقت کنید که شبکه هایی که از رمزگذاری ضعیف بهره می برند، احتمال هک شدنشان بیشتر است و حتی اپلیکیشن هایی برای دور زدن امنیت این شبکه ها موجود است! افراد مبتدی ممکن است با این اپ ها، به سادگی به شبکه دسترسی متصل شوند و در نتیجه سرقت اطلاعات، استفاده از ترافیک اینترنت یا به اصطلاح دزدی ترافیک اینترنت و اموری از این دست صورت گیرد.

بنابراین به آنچه در ستون رمزگذاری و روبروی شبکه ی وایرلس شما ذکر شده دقت کنید.

در تب Location با کلیک روی دکمه ی Locate Me، موقعیت شبکه ها روی نقشه گزارش می شود. البته همه ی شبکه ها با این روش قابلیت تعیین موقعیت جغرافیای ندارند.

بهینه سازی قدرت آنتن و انتخاب کانال فرکانسی بهینه

تب Access Points با توجه به گسترده بودن جدول اطلاعات شبکه ها، اسکرول افقی دارد. لذا می توانید برای رویت کردن موارد کاربردی دیگر، اسکرول کنید.

برای حذف کردن ستون های اضافی به منظور بهینه سازی تنظیمات مودم یا روتر وای-فای، روی بخش عنوان ستون ها راست کلیک کنید و تیک همه ی موارد اضافی را حذف کنید.

بهتر است فقط تیک گزینه های زیر را فعال بگذارید:

  • Access Point یا نام شبکه
  • Signal Strength یا قدرت آنتن
  • Band یا باند فرکانسی که 2.4 و 5 گیگاهرتز است
  • Frequency یا کانال فرکانسی شبکه
  • Suggested Channel یا کانال فرکانسی پیشنهادی
  • Quality  یا کیفیت ارتباط بی سیم

در ارتقای کیفیت اتصال و آنتن دهی وای-فای یک مورد مهم Frequency  یا فرکانس کاری وای-فای است. در این ستون شماره ی کانال و فرکانس آن ذکر شده و در واقع اگر بخواهید تداخل الکترومغناطیسی را کاهش دهید تا آنتن دهی و کیفیت اتصال شبکه ی شما بیشتر شود، می توانید از کانال فرکانسی خاصی استفاده کنید که فاصله ی بیشتری با اغلب شبکه های اطراف شما دارد.

کانال فرکانسی پیشنهاد شده بر اساس فرکانسی شبکه های اطراف در ستون Suggested Channel ذکر می شود. بنابراین کار شما تا حدی ساده تر می شود و می توانید وارد تنظیمات مودم یا روتر شوید و در بخش تنظیمات وای-فای، کانال ارتباطی را تغییر دهید. مسیر دقیق تنظیمات با توجه به برند و مدل محصول متفاوت است لذا ممکن است نیاز به گوگل کردن باشد.

به عنوان مثال من از کانال 1 یا Radio Channel 1 در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز استفاده کرده ام در حالی که مقدار توصیه شده، با توجه به اینکه اغلب شبکه های اطراف، از کانال 1 و 2 و 3 استفاده می کنند، کانال آخر یعنی 13 است و متأسفانه در مودم من، حداکثر می توان کانال 11 را انتخاب کرد. لذا این کانال را انتخاب می کنم و پس از تغییرات، وضعیت را مجدداً بررسی می کنم.

برای بروز کردن جدول، روی دکمه ی Update پایین پنجره کلیک کنید. همان طور که در تصویر زیر مشهود است، مقدار پیشنهادی چند شبکه به وضعیت Optimal Channel یا کانال بهینه تغییر کرده و نیازی به تغییر کانال ارتباطی نیست و در مورد چند شبکه نیز یکی از کانال های 1 یا 2 یا 3 توصیه شده است. در مورد شبکه ی محلی من نیز کانال پیشنهادی 13 است.

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، کانال ارتباطی دو مورد از شبکه های اطراف، 10 است ولیکن با توجه به عدد قدرت آنتن در ستون Signal Strength، این شبکه ها فاصله ی زیادی از کارت شبکه ی کامپیوتر من دارند، لذا می توان نزدیک بودن این دو شبکه را نادیده گرفت و از کانال ارتباطی 11 استفاده کرد.

بنابراین در بهینه سازی کانال ارتباطی، به شماره ی کانال ها و قدرت آنتن توجه کنید و تا جایی که ممکن است، کانال ارتباطی شبکه ی خویش را دورتر از کانال ارتباطی شبکه های مجاور با قدرت آنتن بالا، انتخاب کنید.

در تب Access Point Signal Graph، نموداری از قدرت آنتن شبکه ی وای-فای نمایش داده می شود. می توانید روی نمودار راست کلیک کنید و گزینه ی Start Logging را انتخاب کنید. در ادامه فایل متنی ساده یا TXT را برای ذخیره کردن گزارش انتخاب کنید.

بررسی تداخل شبکه های وای-فای در تب Frequency Usage

در تب بعدی که Frequency Usage نام دارد، نمایشی گرافیکی از شبکه های اطراف موجود است. شبکه ای که قدرت آنتن بیشتری دارد، مرتفع تر است. در واقع ستون عمودی این نمودار، قدرت آنتن است و ستون افقی نیز شماره ی کانال فرکانسی است. دقت کنید که باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز را از منوی بالای نمودار انتخاب کنید و سپس تداخل الکترومغناطیسی شبکه ها را به صورت گرافیکی بررسی کنید.

اگر بهینه سازی را به خوبی انجام داده باشید، همپوشانی نمودار شبکه ی وای-فای شما با دیگر شبکه ها نسبتاً کم خواهد بود و به علاوه تعداد شبکه هایی با محدوده ی فرکانسی کاری مشترک نیز کم خواهد بود.

برای ساخت انتن وای فای با برد بالا به وسایل و تجهیزات خاصی نیاز دارید اما اگر مشکل شما تقویت وای-فای باشد، با وسایل دم دستی و چند ابزار ساده، می توانید تقویت کننده ی خوبی بسازید. حتی نیازی به محاسبات مهندسی و طراحی پیچیده نیست.

در این مقاله نحوه ساخت آنتن wifi را شرح می دهیم که برای حل مشکل ضعیف بودن آنتن دهی وای-فای مناسب است. با ما باشید.

مزایای ساخت تقویت کننده آنتن وای فای

برد وای-فای در حالتی که موانع وجود نداشته باشد، حداکثر در حد 100 متر است اما گاهی در منازل و ادارات، زمانی که فاصله لپ تاپ یا کامپیوتر با مودم یا روتر وایرلس، به بیش از 10 متر می رسد، مشکل آنتن دهی پیش می آید و سرعت دانلود کاهش پیدا می کند. علت وجود موانع ضخیم نظیر دیوارها و موانع فلزی است. اگر موانع را به حداقل برسانیم، شاید وای فای حتی در فاصله ی 20 30 متری هم به خوبی عمل کند و سرعت اینترنت کم نشود.

برای تقویت کردن امواج شبکه وای فای روش ها و وسایل مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال می توانیم از تکرارکننده وای فای یا Wi-Fi Repeater استفاده کنیم و پوشش شبکه وای-فای در نقاط گوشه و کنار ساختمان را با این سخت افزار تکمیل کنیم. اما یک راهکار جالب و بسیار کم هزینه، ساخت تقویت کننده آنتن وای فای است. برای ساخت تقویت کننده آنتن وای فای می توانید از ظرف فلزی مواد غذایی، فویل آلومینیوم و قطعه ای سیم و فیش آنتن استفاده کنید که در دسترس عموم است. لذا اگر کسی از شما پرسید که آیا تقویت سیگنال وای فای با قوطی نوشابه امکان پذیر است؟ تعجب نکنید چرا که بسیاری از افراد چنین کاری را انجام داده اند. در ادامه نحوه ساخت آنتن wifi دور برد را شرح می دهیم. البته قیمت تقویت کننده وای فای و ریپیتر وای فای بسیار زیاد نیست ولیکن می توانید با کمترین هزینه، مشکل آنتن وای فای را حل کنید.

قبل از مطالعه نحوه ساخت آنتن wifi دور برد دقت کنید که در صورت پایین بودن سرعت اینترنت و شبکه، ابتدا سایر مشکلات شبکه وای-فای را حل کنید. به عنوان مثال اگر قدرت آنتن مودم یا روتر بسیار ضعیف است، مودم یا روتر بی سیم بهتری تهیه کنید و همین طور اگر سرعت اینترنت پایین است، با دیوایس دیگری و از فاصله ی کمتر، به همان وای فای متصل شوید و سرعت را بررسی کنید.

تقویت سیگنال وای فای با قوطی نوشابه

یکی از معروف ترین راه های ساخت آنتن وای فای با برد بالا، استفاده از قوطی نوشابه یا قوطی کنسرو و دیگر مواد غذایی است. اساس کار این نوع آنتن وای فای، هدایت کردن امواج وای فای و جذب بهینه تر آن است.

اما وسایل لازم:

ظرف فلزی نوشابه یا کنسرو یا مانند آن با قطر داخلی بین 76 تا 101 میلی متر که قطر 92 میلی متر بهترین حالت ممکن است و ارتفاع ظرف 147 میلی متر بهینه است.

کانکتور مادگی یا نوع N آنتن وای-فای

قطعه ای سیم مسی به قطر حدود 2 میلی متر به عنوان پروب

تبدیل مادگی RP-SMA به کانکتور نری نوع N

کارت شبکه وایرلس به صورت دانگل USB با آنتن جداشدنی

هویم و سیم لحیم برای لحیم کاری

انبردست یا سیم چین

دریل

دقت کنید که ظرف فلزی بسیار مهم است و می بایست ابعاد بهینه ای داشته باشد تا تقویت کننده وای فای به خوبی عمل کند. اگر ظرف مناسبی در منزل پیدا نمی کنید، بهتر است با خط کش به سوپرمارکت بروید و قوطی با قطر حدود 92 میلی متر و ارتفاع حدود 147 میلی متر پیدا کنید!

نحوه ساخت آنتن WiFi دوربرد

ابتدا از پروب شروع می کنیم. پروب قطعه ای سیم مسی است که در اواسط ظرف فلزی قرار گرفته و به کانکتور مادگی نوع N لحیم می شود. فاصله پروب از ته ظرفی به قطر 82 میلی متر می بایست حدود 64.1 میلی متر باشد. لذا با استفاده از دریل، در این فاصله سوراخی ایجاد کنید و دقت کنید که حتی 1 میلی متر هم بسیار مهم است! بنابراین اگر رینگ ضخیم در پایین ظرف وجود دارد، فاصله را از کف داخلی ظرف اندازه بگیرید.

قطر سوراخ می بایست کمی بزرگ تر از قطر پیچ کانکتور باشد.

اگر مته تیز باشد، احتمالاً سوراخ کردن ظرف فلزی ساده خواهد بود اما ظرف های بسیار نازک و مته ی کند، مشکل ساز است و شاید به جای سوراخ کردن، برش زدن و سایر روش ها کارساز باشد. رعایت کردن ایمنی و به خصوص استفاده از عینک محافظ را فراموش نکنید.

طول سیم مسی یا همان پروب نیز بسیار مهم است و حتی 1 میلی متر کمتر یا بیشتر شدن آن، در عملکرد آنتن WiFi دوربرد اثر زیادی دارد. برای قطر 82 میلی متر، طول بهینه حدود 30.7 میلی متر است.

دقت کنید که طول پروب در حقیقت فاصله نوک سیم مسی از کف کانکتور برنجی است.

برای محاسبه طول بهینه پروب و فاصله بهینه پروب از ته ظرف فلزی به این صفحه مراجعه فرمایید.

پس از سوراخ کردن ظرف و لحیم کردن پروب، کانکتور را وارد قوطی کرده و پیچ آن را از سمت داخل محکم کنید.

اتصال آنتن وای فای به کارت شبکه وایرلس

اکنون آنتن آماده است و می بایست به کارت شبکه متصل شود. برای این کار از کابل تبدیل استفاده کنید که یک سر آن به کانکتور داخل ظرف و سر دیگر به کارت شبکه متصل می شود. می توانید برای آنتن دوربرد وای فای که ساخته اید، پایه نیز بسازید تا تنظیم جهت و موقعیت آن ساده تر شود.

در نهایت نوبت به تست عملکرد می رسد. نرم افزارهای مختلفی برای بررسی قدرت سیگنال وای-فای وجود دارد. یکی از نرم افزارهای رایگان، Homedale است. در بررسی نمونه ای از آنتن دوربرد ساخته شده با ظرف فلزی، نمودار زیر به دست آمده است. در این نمودار، خط آبی مربوط به قدرت آنتن با استفاده از آنتن دست ساز است و خط زرد به آنتن اصلی کارت شبکه USB مربوط می شود. همان طور که می بینید قدرت آنتن تقریباً 20 دسی بل متر بیشتر شده که رقم قابل توجهی است.

البته توجه داشته باشید که ظرف استفاده شده در این تست، قطر بهینه که 92 میلی متر است، ندارد. اگر ظرفی با این قطر داشته باشید و سوراخ کردن ظرف و برش سیم پروب را با دقت کامل انجام دهید، احتمالاً تقویت کننده وای فای دست ساز شما بهتر عمل می کند.

طریقه نصب آنتن وای فای روی مودم

مودم و روتر وایرلس معمولاً آنتن جداشدنی دارد. لذا نصب آنتن وای فای روی آن بسیار ساده و با سفت کردن پیچ کانکتور انجام می شود. نکته ی جالب این است که می توانید تقویت کننده آنتن وای فای که با استفاده از ظرف فلزی ساخته اید را به مودم متصل کنید و جهت آن را به سمت دیوایسی که در فاصله ی زیادی قرار گرفته، تنظیم کنید. البته با این کار، قدرت آنتن در سایر جهات کمتر می شود.

اگر مودم شما دارای 2 یا 3 آنتن باشد، می توانید به جای یکی از آنتن ها، آنتن دست ساز را قرار دهید و نقاط دوردست منزل یا محل کار را با آن پوشش دهید. دقت کنید که در مورد برخی از مودم ها و روترهای وای فای، آپدیت کردن فرم ویر پس از تغییر دادن آنتن ضروری است.