چرا گوگل پلی تحریم است؟

تحریم گوگل پلی یکی از مسائل مهم در حوزه فناوری اطلاعات است که به وسیله بسیاری از کشورها بررسی و تدابیر متنوعی علیه آن اتخاذ شده است. گوگل پلی به عنوان یک فروشگاه دیجیتال بزرگ برنامه ها و بازی های اندروید شناخته می شود که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. تحریم گوگل پلی در بسیاری موارد، به دلایل امنیتی، اقتصادی یا سیاسی صورت می گیرد. برخی از کشورها نیز به دلیل نگرانی های امنیتی مرتبط با اطلاعات کاربران یا نقض حقوق کپی رایت، تصمیم به تحریم این سرویس می گیرند.

در موارد دیگر، تحریم ها به دلیل تعارضات سیاسی یا اقتصادی با کشور ارائه دهنده گوگل پلی ایجاد می شود. در هر صورت این تحریم ها به طور مستقیم بر تجربه کاربران تأثیر منفی می گذارد.این تأثیرات شامل دسترسی محدود یا قطعی به برنامه ها و بازی های محبوب، به روزرسانی و امکانات جدید دستگاه های اندروید است. برای حل این مسئله با خرید vpn کاربر می تواند به راحتی و بدون مشکل خاصی به تمام برنامه ها دسترسی داشته باشند.

مسائل ناشی از تحریم گوگل پلی، اقداماتی از جمله مذاکرات دیپلماتیک، تغییر در سیاست های امنیتی یا حتی توسعه فناوری های داخلی برای جایگزینی گوگل پلی با سامانه های ملی، قابل انجام است. اما روش های دیگری نیز برای حل مشکل تحریم گوگل پلی وجود دارد که موضوع بحث این مقاله است. بنابراین در این مطلب از برقچی به بررسی علت تحریم گوگل پلی و روش های دور زدن تحریم گوگل پلی بدون فیلترشکن یا با استفاده از وی پی ان، می پردازیم. خوشحال می شویم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا گوگل پلی تحریم است؟

تحریم ها علیه گوگل پلی در سطح ملی یا بین المللی به دلایل مختلفی صورت می گیرد. این تحریم ها ممکن است در هر کشوری با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیت، متفاوت باشد. از جمله دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مسائل امنیتی و حفاظت از اطلاعات کاربران در برابر حملات سایبری، یا دسترسی های غیرمجاز به اطلاعات
  2. نقض حقوق کپی رایت و انتقال برنامه ها و بازی های قانونی به دستگاه ها
  3. پاسخ به تعارضات سیاسی به عنوان اعتراض به سیاست ها، تصمیمات یا رفتارهای سیاسی گوگل یا سیاست های دولت ها نسبت به این شرکت
  4. تأثیر بر بازارهای محلی و اقتصاد داخلی به عنوان یک اقدام استراتژیک برای توسعه اپلیکیشن های داخلی، حمایت از شرکت های داخلی و ایجاد فضای اطلاعاتی مستقل

تحریم گوگل پلی در ارتباط با کاربران ایرانی از طریق شناسایی آی پی کاربر و عدم اجازه نصب اپلیکیشن صورت می گیرد. در ابتدا این مشکل با clear data و استفاده از یک فیلترشکن حل می شد اما اکنون این روش چندان مؤثر نیست، زیرا گوگل سرویس کاربرانی که IP مشخصی ندارند قطع می کند بنابراین هنگام نصب برنامه، کاربر با پیغام عدم امکان نصب برنامه در منطقه، مواجه می شود که به دلیل عدم مشخص بودن موقعیت جغرافیایی او است. حالا سؤال این جاست که چگونه تحریم گوگل پلی را دور بزنیم و آیا راهی برای آموزش دور زدن تحریم گوگل پلی وجود دارد یا خیر؟

دور زدن تحریم گوگل پلی

آموزش رفع تحریم گوگل پلی یکی از موضوعات مهم و کاربردی به شمار می آید که تقریبا تمام کسانی که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند، به آن نیاز پیدا می کنند. گوگل با ارائه این سرویس یک بستر امن و راحت برای تمامی کاربران ایجاد کرده است تا بتوانند بدون نگرانی از امنیت اطلاعاتشان، برنامه های متفاوت را دانلود کرده و از آن استفاده کنند.

برای کاربران ایرانی، تحریم ها مانع بسیار بزرگی هستند که دسترسی به تمامی خدمات ارائه شده از سمت این سرویس را از بین می برد؛ در نتیجه باید به دنبال روشی برای دور تحریم گوگل پلی و رفع آن باشیم.

در نگاه اول، این کار بسیار سخت و پردردسر به نظر می رسد؛ اما انجام آن با روش های مختلفی مانند تغییر ای پی امکان پذیر است و در نهایت می توان از روش های خرید از گوگل پلی به راحتی استفاده کرد. برخی از روش های دور زدن تحریم بسیار آسان هستند و با چند کلیک ساده انجام می شوند؛ اما قبل از هر چیزی باید نکات مهم برای اجرای آن ها را یاد بگیرد.

ترفند اول دانلود برنامه های غیر قابل دسترسی از گوگل پلی

گوگل پلی امن ترین منبع برای دانلود بازی ها و برنامه های اندرویدی است. به همین دلیل بیشتر کاربران اندرویدی ترجیح می دهند که برای دانلود اپلیکیشن های موردنظر خود به این فروشگاه مراجعه کنند. بااین وجود، گاهی با مشکل دانلود از گوگل پلی مواجه می شوند. یکی از این مشکلات که روز به روز آزاردهنده تر می شود، عدم دسترسی به برنامه است. این خطا با پیغام «این مورد برای خرید در منطقه تان در دسترس نیست» مشاهده می شود.

در این مواقع گوگل پلی بعد از تشخیص ای پی و منطقه جغرافیایی کاربران ایرانی دسترسی آن ها را به برنامه  یا بازی  مدنظر محدود می کند. بنابراین، تنها راه برای فریب گوگل پلی این است که خود را کاربر کشور دیگری نشان دهید.

برای این کار می توانید از برنامه های تغییر آی پی و… استفاده کنید؛ اما باید حافظه کش برنامه هم پاک شود تا هیچ اثری از آی پی قبلی شما باقی نماند. در ادامه مراحلی که باید پشت سر بگذارید، بیشتر توضیح می دهیم:

  • ابتدا یک برنامه V-P-N قابل اعتماد و استاندارد مثل: Proton را از گوگل پلی دانلود کنید. (از تنظیمات پروکسی در گوشی  اندروید هم می توانید استفاده کنید.)
  • بعد از اجرای برنامه از شما درخواست می شود که سروری برای آن مشخص کنید. سرورهای آمریکا بهترین گزینه برای انتخاب هستند.
  • حالا روی دکمه connect یا on ضربه بزنید تا برنامه IP شما را تغییر دهد.
  • سپس تنظیمات یا setting را در گوشی خود باز کنید.
  • وارد گزینه Apps شوید.
  • روی View all apps ضربه بزنید.
  • در بین لیست برنامه ها Google Play را انتخاب کنید.
  • پنجره ای باز می شود که در آن اطلاعات برنامه قابل مشاهده است.
  • روی گزینه storage and cache ضربه بزنید.
  • سپس Clear cache را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که نباید روی Clear Storage ضربه بزنید.
  • به صفحه قبلی برگردید و Force stop را لمس کنید.
  • روی ok ضربه بزنید تا برنامه به صورت اجباری متوقف شود.

حالا گوگل پلی را باز کرده و برنامه موردنظر خود را جستجو کنید. به احتمال زیاد می توانید بدون هیچ خطا و محدودیتی آن را دانلود کنید.

نکات مهم برای دانلود برنامه های ممنوع گوگل پلی

ترفند استفاده از IP مجازی زمانی جواب می دهد که گوگل پلی به هیچ وجه به این موضوع شک نکند. اگر با مراحل بالا نتوانستید google play را فریب دهید، نیاز است که نکات زیر را هم رعایت کنید:

  • علاوه بر گوگل پلی، حافظه کش گوگل استور، گوگل سرویس، گوگل پلاس و گوگل گیمز را هم پاک سازی کنید.
  • در برخی از موارد، به محض پاک کردن کش گوگل پلی، به صورت خودکار برنامه تغییر IP غیرفعال می شود. در این مواقع باید ابتدا clear cache را انجام دهید و سپس برنامه فیلتر-/شکن را باز کنید.
  • برای دانلود برنامه های غیر قابل دسترس گوگل پلی، زبان گوشی خود را هم به انگلیسی تغییر دهید.
  • بعد از تغییر IP مسیر setting→Google→google account→personal info & privacy را در گوشی خود پشت سر بگذارید. سپس شماره موبایل، کد پستی و غیره خود را حذف کنید تا مشخص نشود که از چه کشوری هستید.