مقایسه سانگ یانگ کایرون با هیوندای توسان و کیا اسپورتیج

جی پلاس، یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار، هیوندای توسان TL با کیا اسپورتیج EX است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به شمار می آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل های گوناگون در سگمنت های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر هایی است که ممکن است علاقه مندان را دچار تردید کند. 

معرفی هیوندای توسان TL:

هیوندای توسان TL، خودرویی ساخت کره جنوبی است که در سال 2016 طراحی شد و در آن از یک موتور 4 سیلندر با 16 سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو 1999 سی سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن 164 اسب بخار در 6000 و 200 دور در دقیقه است. بررسی های فنی نشان می دهد که نهایت گشتاور این خودرو 192 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه است.

در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده 6 سرعته خودکار استفاده شده است. جالب است بدانید که این خودرو می تواند حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت برای آن 8.1 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو 10.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است و حجم باک آن 62 لیتر است.

از جمله امکانات این خودرو می توان به گرمکن فرمان، سنسور نور، کلید استارت، گرم کن و سرد کن صندلی، ترمز پارک الکترونیکی، یخچال، سانروف پانوراما، آینه الکتروکرومیک (EMC)، صفحه کیلومتر سوپر ویژن با ال سی دی رنگی 4.2 اینچی، باله عقب مجهز به چراغ ترمز، چراغ های عقب LED ترکیبی، چراغ های جلو LED، چراغ های LED با سیستم روشنایی در روز DRL و چراغ های مه شکن، چراغ های راهنما بر روی آینه های جانبی و سیستم روشنایی ورود به خودرو اشاره کرد.

همچنین این خودرو مجهز به رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، سیستم شناسایی نقطه کور، سیستم کمکی پارک به وسیله سنسور های عقب و جلو (PAS) است.

معرفی کیا اسپورتیج EX:

کیا اسپورتیج EX، خودرویی ساخت کشور کره جنوبی است که در سال 2010 طراحی شد و در آن از یک موتور 6 سیلندر با 24 سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو 2656 سی سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن 175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است. بررسی های فنی نشان می دهد که نهایت گشتاور این خودرو 241 متر در 4000 دور در دقیقه است.

در سیستم حرکتی آن از جعبه دنده 4 دنده خودکار تیپ ترونیک استفاده شده است. جالب است بدانید که این خودرو می تواند حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت برای آن 10 ثانیه است.

مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو 13.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است و حجم باک آن 65 لیتر است. این خودرو مجهز به سنسور عقب ، کروز کنترل اتوماتیک و سیستم ورود بدون کلید است.

خودرو
هیوندای توسان TL کیا اسپورتیج EX
کشور سازنده
کره جنوبی کره جنوبی
سال (طراحی)
2016 2010
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه 6 سیلندر 24 سوپاپه
حجم موتور
1999سی سی 2656سی سی
حداکثر قدرت
164 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه 175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
192 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه 241 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده
6 سرعته خودکار 4 دنده خودکار تیپ ترونیک
شتاب 0 تا 100
8.1 ثانیه 10 ثانیه
حداکثر سرعت
210  کیلومتر در ساعت 185 کیلومتر در ساعت
وزن
1583 کیلوگرم 1517 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4475 طول – 1850 عرض – 1650 ارتفاع 4350 طول – 1800 عرض – 1730 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2670 میلیمتر 2629 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر
11.2 لیتر در هر صد کیلومتر 13.2 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر
9 لیتر در هر صد کیلومتر 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی
10.1 لیتر در هر صد کیلومتر 10 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک
62 لیتر 65 لیتر
ترمز و پایداری
سیستم کمکی کنترل حرکت در شیب  HAC – سیستم کنترل پایداری الکترونیکی با امکان کنترل مجزای 4 چرخ – ABS – EBD ABS – ESP
کیسه هوا
6 کیسه هوا کیسه هوای راننده – سرنشین جلو – جانبی – مجموعا 8 کیسه هوا
سیستم صوتی
رادیو و سی دی و بلوتوث سیستم صوتی با قابلیت پخش کاست و MP3

امیرحسین برخورداری : با بودجه حدود 160 میلیون تومان چه خودرویی می خرید؟ کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان 4 سیلندر را انتخاب می کنید یا به سراغ خودرو های دیگری می روید که دوست ندارند لباسشان خاکی شود؟ نظرتان در مورد یک مرسدس بنز 6 سیلندر با کیفیت که در دامان تولید کننده خودرو های جان سخت جیپ پرورش یافته است و لباسی انگلیسی بر تن دارد، چیست؟ بفرمایید؛ در بازاری که خودرو های 4 سیلندرش چنین قیمتی دارند، سانگ یانگ کره جنوبی شاسی بلند متوسط کایرون را در سبد خرید شما قرار داده است تا همزمان کیفیت مرسدس بنز ، استقامت و آفرود جیپ و تفکر اقتصادی کره ای ها را یکجا تجربه کنید .

همه اینها بدون مواد افزودنی برای چشیدن طعم اصیل یک خودرو کوهنورد که کمی چاشنی سواری لذت بخش و آرام به آن افزوده شده است تا خاطرات ضربه های سخت نسل های گذشته پاجرو ، پاترول و … را با خاطرات شیرین یک خودرو آفرود هوشمند عوض کنید . اگر می خواهید دلی به کوه بزنید با ما و کایرون همراه شوید تا در این آزمایش فنی نقاط قوت و ضعف این همسفر قدرتمند را به شما معرفی کنیم.

نه همین لباس زیباست …

نامش کایرون است به معنای فرمانروا و پادشاه . چهره اش مانند تمام برادرانش از کمپانی سانگ یانگ در نگاه نخست نه تنها به دل نمی نشیند بلکه ممکن است مشتریان و بینندگانش را از ادامه تحقیق در مورد مشخصات فنی و قابلیت هایش باز دارد . استرالیایی ها آن را به عنوان ارزان ترین شاسی بلند با قابلیت های آفرود در کشورشان به نوعی ستایش می کنند و سال های زیادی است که در انگلیس نیز بازار محدودی را برای خود دست و پا کرده است . تولدش به سال 2005 بازمی گردد و از نظر سن و سال در بین خودرو های کنونی سانگ یانگ از همه پیر تر است، چراکه رکستون ، کوراندو و اکتیون طی سال های اخیر پوست انداخته اند اما کایرون همچنان در لباس رزم کهنه اش در حال خدمت است . تنها تفاوتی که کایرون طی سال های حضورش در بازار به خود دیده است ، ارائه نسخه فیس لیفت و بهسازی شده ای در سال 2007 بود که چراغ ها نه چندان دوست داشتنی عقب آن به صورت کامل متحول شدند و تغییراتی در نمای جلو این خودرو نیز به وجود آمد . طراحی این خودرو بر عهده کن گرینلی ، مدرس مطرح طراحی وسایل نقلیه در رویال کالج لندن  ، یکی از بزرگ ترین مراکز آموزش طراحی خودرو در جهان است ! استاد مطرح طراحی جهان کارنامه چندان درخشانی ندارد و مدتی به عنوان سرپرست تیم طراحی در کمپانی MG انگلستان نیز مشغول به کار بوده است . در این کالج مدرسان مطرحی همچون یان کالم، طراح مطرح جگوار و استون مارتین ونکوییش ، پیتر هاربری احیاگر روح طراحی های مدرن ولوو و چند طراح دیگر نیز مشغول به تدریس هستند .کارشناسان یکی از اصلی ترین دلایل ضعف در طراحی های گرینلی را تلاش او برای حفظ روح مرسدس بنز در محصولات سانگ یانگ می دانند زیرا محرک اصلی این خودرو ها قلب و قوای محرکه آلمانی آنهاست.

  سرباز کره ای با سلاح های آلمانی

کایرون در دسته شاسی بلند های متوسط قرار می گیرد و می توان از هیوندای سانتافه ، کیا سورنتو ، جیپ گرند چروکی و فرود تریتوری به عنوان اصلی ترین رقبایش در بازار نام برد . شهرت کایرون در بازار های استرالیا و انگلستان بیشتر به دلیل بهره گیری از پیشرانه های قدرتمند و اقتصادی دیزلی به همراه سامانه سوخت رسانی نسل سوم Common Rail(ریل مشترک) است . در واقع با توجه به حضور قدرتمند سانگ یانگ در این بازار ها و نیاز مشتریان به خودرو های دیزلی سانگ یانگ را بر آن داشته تا تحقیقات و تمرکز زیادی روی موتور های بنزینی اش نداشته باشد به همین جهت سانگ یانگ در کایرون و دیگر محصولاتش تنها 2 پیشرانه 2.3لیتری و 3.2 لیتری 220 اسب بخاری مشترک با مرسدس بنز را مورد استفاده قرار می دهد . کایرون در برخی بازار ها با پیشرانه 2.3 لیتری بنزینی مشترک با اکتیون به بازار عرضه می شود اما در بازار ایران مسئولان رامک خودرو از ابتدای راه قدرتمند ترین پیشرانه یعنی نمونه 6 سیلندر 3.2 لیتری را برای آن انتخاب کرده اند تا رقابت کایرون با حریفان کره ای اش تا حدودی پایاپای پیش برود . قبل از هر چیز کایرون به آلمانی بودن سلاح هایش می نازد . قلب تپنده این شاسی بلند کره ای تا سال 2000 میلادی در دل خودرو های معتبری چون مرسدس بنز E320 ، کلاس SL ، کلاس G ، کلاس M و کلاس S نیز تپیده است با کد M104 شناخته می شود . این پیشرانه سال هاست که در کمپانی سانگ یانگ تحت لیسانس و نظارت کامل مرسدس بنز به تولید می رسد. تا سال 2000 سرسیلندر این پیشرانه 2 مشکل بزرگ داشت و همچنین روغن دهی و افزایش دمای آن معضلی بود که موجب شد مرسدس بنز 2 فراخوان برای اصلاح این پیشرانه منتشر کند . کمپانی سانگ یانگ نمونه کاملا بهسازی شده این پیشرانه با در نظر گرفتن مشکلات قبلی را برای استفاده روی محصولاتش انتخاب کرده است . مطمئنا این قلب زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که با سیستم انتقال قدرتی از جنس خودش همراه شود . سانگ یانگ برای این موضوع نیز گیربکس کاملا هماهنگ سری W722 5 سرعته مرسدس بنز با قابلیت تعویض به صورت دستی را انتخاب کرده است . تا اینجای کار یک پیشرانه 6 سیلندر خطی و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک سوغاتی های آلمانی ها برای شاسی بلند کره ای بودند . کایرون بر پایه یک شاسی نردبانی طراحی شده که استقامت بالایی چه در سواری و چه در زمان وقوع حادثه دارد . این شاسی سه لایه فوق صلب عملکرد مطمئنی در کارکرد بلند مدت کایرون از خود نشان داده است . یکی از نقاط قوت کایرون به عنوان خودرویی آفرود حداکثر گشتاور 312 نیوتن متری اش است که به رغم عمر بالای پیشرانه همچنان در برابر رقبا تاثیر مثبتی روی عملکرد کایرون می گذارد . حداکثر گشتاور این خودرو در دور 4600 به دست می آید و کشش بسیار قابل قبولی در مواجهه با شیب های تند را از خود به نمایش می گذارد . در حالی که زاویه فرود و صعود کیا سورنتو تنها 17 و 22 درجه است، کایرون می تواند از حداکثر زاویه 26 درجه صعود کند و از زاویه ای 23 درجه ای فرود بیاید . حداکثر شیبی که کایرون می تواند به آن قدم بگذارد نیز از سوی سانگ یانگ 60 درجه اعلام شده است لذا ما نیز در این آزمایش چنین شیبی را پیش روی سانگ یانگ قرار دادیم که در ادامه شرح آن را مطالعه خواهید کرد . این اختلاف فاحش در قابلیت ورود و خروج از شیب تنها مقدمه ای بر سبقت کایرون در قابلیت های آفرود از رقبای کره ای اش است، به گونه ای که حتی بدون نیاز به سیستم الکترونیکی کایرون این اطمینان را به راننده می دهد که هیچ پستی و بلندی ای نمی تواند او را به چالش بکشد . کایرون در جهان به صورت چهار چرخ فعال موقت یا دائمی به بازار عرضه می شود . نمونه عرضه شده این خودرو در ایران از تکنولوژی AWD که به صورت هوشمند و دائمی هر 4 چرخ را به حرکت در می آورد، بهره می برد. برای کنترل این سیستم در کابین کایرون خبری از هیچ کلیدی همچون 2L ، 4L یا 4H نیست و سامانه AWD خودرو به صورت هوشمند با توجه به نوع رانندگی و مسیر گشتاور مورد نیاز را به چرخ ها منتقل می کند . هر چند عدم هوشمندی کامل این سامانه در مواردی موجب هرزگردی بی دلیل می شود اما در مقایسه با رقبای کره ای کایرون مانند نامش ( کایرون = فرمانروا) سلطنت می کند !

  همه چیز برای یک سفر آفرود آماده است …

برای سوار شدن در اتاق کایرون نیاز نیست زحمت زیادی به خودتان بدهید . اتاق این خودرو ارتفاع استانداردی از زمین دارد و رکاب های عریض آن نیز در سوارشدن به شما کمک می کنند . در خودرو آزمایش شده در ها حتی پس از کارکرد طولانی مدت همچنان عملکرد نرمی داشتند و به سادگی باز و بسته می شدند . وزن خالص این خودرو چیزی حدود 1971 کیلوگرم است که علی رغم سن بیشترش در مقایسه با سانتافه و سورنتو چندان اضافه وزن ندارد! روی صندلی های چرمی کایرون، نام و لوگوی این خودرو درج شده است . اتاق کایرون ظرفیت  5 سرنشین را دارد و فضای بار آن در مقایسه با رقبا به مراتب بیشتر است، به گونه ای که به نظر می رسد سانگ یانگ می توانست یک ردیف صندلی دیگر مانند مدل رکستون را نیز در این قسمت نصب کند. طراحی کنسول خودرو مانند ظاهر خودرو سنت شکن و دور از انتظار است اما در تمامی بخش ها می توان اثراتی از امضای طراحی سانگ یانگ دید . کنسول میانی به سمت راننده متمایل است و از پایین ترین قسمت آن می توان سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک را تنظیم کرد  . سیستم صوتی استاندارد خودرو در نمونه مورد آزمایش جایش را به نمایشگر DVD داده است که به صورت فابریک از سوی رامک خودرو مشتریان عرضه می شود . تنظیمات صندلی راننده(در 8 جهت) و  سرنشین جلو(در 4 جهت) به صورت برقی انجام می شود . 3 حافظه برای ذخیره حالت تنظیم دستی صندلی راننده و آینه های جانبی از طریق کلید های روی در خودرو در نظر گرفته شده است. فرمان خودرو ابعاد مناسبی دارد و در سمت چپ و راست آن کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار گرفته اند . بر اساس سنت سانگ یانگ دو مجموعه دایره ای شکل از کلید ها بخش عمده ای از امکانات کابین را در اختیار راننده قرار می دهند . در سمت راست فرمان مجموعه دایره ای شکل شامل 5کلید می شود . در قسمت میانی فلاشر قرار دارد . سیستم کنترل حرکت خودرو در شیب ها نیز از طریق کلیدی در این قسمت کنترل می شود . برف پاک کن عقب ، گرمکن شیشه ها و آینه ها و کامپیوتر سفری خودرو نیز از طریق 2 کلید این قسمت قابل کنترل هستند . بخش اصلی مجموعه کلید های سمت چپ فرمان نیز به کنترل آینه های برقی و روشن و خاموش کردن سیستم کنترل الکتریکی پایداری ESP اختصاص یافته است . سیستم گرمکن صندلی ها نیز با کلید های دایره ای شکل در سمت چپ سیستم تهویه مطبوع روشن و خاموش می شوند. امکانات کابین کایرون پاسخگوی کاملی به خواسته های مشتریان این کلاس است و علاوه بر آن فضای داخلی خودرو برای 5 سرنشین در مقایسه با سانتافه و سورنتو در برخی المان ها نظیر فضای سر ، شانه و نشیمن بهتر است .اکتیون علاوه بر موارد ذکر شده از امکاناتی نظیر کیسه های هوای جلو ، جانبی و پرده ای(مجموعا 8 عدد) ، سانروف دو حالته با سامانه تشخیص موانع ، سیستم ترمز ضدقفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ، سیستم کنترل پایداری ESP و سامانه ضدواژگونی ARP بهره می برد .

  آزمایش رانندگی

با توجه به سیستم تعلیق نه چندان پیچیده کایرون این خودرو عملکری نسبتا مشابهی را در جاده و کوهستان از خود به نمایش می گذارد . در مسیرمان به سمت منطقه کوهستانی شمال تهران شتابگیری کردیم و عملکرد این خودرو در مسیر مستقیم را مورد بررسی قرار دادیم . گیربکس 5 سرعته اتوماتیک این خودرو عملکرد دقیقی دارد اما تعویض دنده ها در مسیر مستقیم برای کاهش مصرف سوخت در دور موتور کمتر از 5 هزار انجام می شود . حتی در حالت تیپ ترونیک که از طریق کنترلگری روی دسته دنده فعال می شود، در صورت گذر از حد مجاز دور موتور ، گیربکس به صورت اتوماتیک دنده را افزایش می دهد تا از فشار آمدن به موتور و افزایش مصرف سوخت جلوگیری کند لذا رانندگی اسپرت با این خودرو خانوادگی کمی دور از انتظار است و باید کات آف های موتور را به منزله یک مشخصه اقتصادی بدانیم . روی گیربکس کلیدی تعبیه شده که حروف W و S را نشان می دهد . حالت S بر خلاف تصور رانندگی اسپرت حرف اول کلمه Summer یا تابستان است! خودرو در این حالت شرایط معمولی دارد اما در حالت W یا Winter (زمستان) گیربکس گشتاور بیشتری را به چرخ ها منتقل می کند و خودرو به اصطلاح سنگین تر حرکت می کند . در آغاز آزمایش کوهستان مسیری مملو از چاله هایی با عمق بیش از 30 سانتی متر را برگزیدیم . خودرو در مسیر سرپایینی با عملکرد نرم سیستم تعلیق و فرمان پذیری بدون نقص و همچنین پایداری قابل اطمینان ترمز ها کارکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت اما با رسیدن به انتهای مسیر و با توجه به عرض کم مجبور شدیم برای بازگشت همان مسیر را با دنده عقب طی کنیم . در طول مسیر سیستم AWD و همچنین ضریب دنده عقب نشان داد که کایرون در تمامی شرایط عملکردی یکسان و قدرتمند از خود به نمایش می گذارد. در قسمت بعد آزمایش به سراغ شیب تندی رفتیم که در منطقه کوهستانی مذکور تنها مورد استفاده موتورسیکلت سواران کلاس تریل قرار می گرفت . در ابتدای مسیر شن های روان کمی نگران کننده بودند اما سیستم AWD کایرون به همراه توزیع یکنواخت گاز ، حرکتی روان را رقم زد که موجب شد کایرون به این سربالایی با شیب حدود 60 درجه قدم بگذارد. ورودی شیب تقریبا با استاندارد های حداکثری کایرون هماهنگی داشت و پس از گذر کایرون به سادگی و بدون هیچ گونه هرزگردی از شیب بالا می رفت اما روان شدن سطح شیب بعد از مدتی موجب شد هرزگردی مانع از حرکت خوب این خودرو شود لذا توانایی های کایرون و قلب تپنده آلمانی اش در این بخش نیز شاسی بلند با تجربه کره ای را سربلند کرد . عملکرد ترمز دستی این خودرو که با پا کنترل می شد نیز در چنین شیبی قابل تحسین و مطمئن بود. ارتفاع حدودا 1.8 متری کایرون مانعی بر سر راه تعادل خودرو در مانور ها و سر پیچ ها نیست زیرا سیستم تعلیق و سامانه جلوگیری از واژگونی ARP در این مرحله به کمک می آیند و ضمن عملکرد خوب و سریع فرمان ، کنترل خودرو را کاملا در اختیار راننده قرار می دهد . سیستم کنترل پایداری ESP نیز در برخی مراحل آزمایش با وارد شدن به مدار در مجموعه فنی و ایمنی کایرون خودنمایی کرد و از ایمنی تضمین شده کایرون حتی در صورت وقوع حادثه خبر داد .

b6w4wydubkdexkqzhnlu.jpg