اتاق دبل یا توئین و سوئیت جونیور یا امپریال چه تفاوتی با هم دارند؟

وقتی قصد رزرو اتاق در یک هتل را داشته باشید، در گزینه اتاق  ها، اسم های متفاوتی می بینید. برای مثال اتاق دبل، اتاق تویین، اتاق VIP و غیره. اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اتاق دبل و تویین چه تفاوتی دارند؟ برای بسیاری این سردرگمی وجود دارد و گاهی این دو اصطلاح را به اشتباه به جای هم به کار می برند. در این مطلب از مجله گردشگری، می خواهیم تفاوت اتاق دبل و توئین در هتل را دقیق تر شرح دهیم.

تفاوت اتاق دبل و توئین در هتل ها چیست؟

اتاق دبل و توئین در هتل هر دو به اتاق های دو تخته برای اقامت دو یا یک مسافر گفته می شود. اما گاهی قیمت این دو اتاق با هم تفاوت دارند. اولین تفاوتی که در رابطه با اتاق توئین و دبل ممکن است متوجه شوید، تفاوت قیمت این دو اتاق است. اتاق  های توئین معمولا ارزانتر از اتاق دبل هستند و این به دلیل آن است که فضای کمتری اشغال می کنند. اتاق های دبل در هتل آپارتمان بدیع مشهد دارای یک تخت دونفره هستند و معمولا اتاق فضای بیشتری دارد. اما اتاق های تویین، دارای 2 تخت یک نفره هستند و فضای کمتری در اتاق تعبیه شده است.

اتاق دبل در هتل به چه معناست؟

اتاق های دبل(Double room) در هتل  ها، اتاق هایی با یک تخت دو نفره بزرگ هستند که گزینه مقرون به صرفه تری برای زوج ها و خانواده ها محسوب می شود. در این اتاق ها معمولا به جای دو تخت توئین، یک تخت کوئین وجود دارد.مزیت اتاق دبل این است که مقرون به صرفه تر از دو اتاق جداگانه خواهد بود. برخی اتاق های دبل معمولا امکان سرویس نفر اضافه را به مسافر می دهند، اگر کودک همراه دارید، می توانید از هتل درباره امکان ارائه تخت اضافی با هزینه اضافی اطلاعات کسب کنید.

گاهی هتل  ها تعاریف مختلفی از اتاق دبل دارند، بنابراین بهتر است پیش از رزرو بپرسید که اتاق  های دبل هتل مورد نظرتان چگونه هستند. برای مثال، برخی هتل ها به جای اتاق دبل، از اصطلاحاتی چون «اتاق استاندارد» یا «اتاق دلوکس» استفاده می کنند. برخی نیز اصطلاحات خاص تری مانند «اتاق کوئین اختصاصی» یا «سوئیت جونیور» را به کار می برند، بنابراین قبل از رزرو هتل، به معنای اتاق دبل و قیمت ها توجه کنید. با نمایش گوگل مپ هتل ها آدرس محل مورد نظر خود و تصاویر واقعی اتاق های آن هتل ها را تماشا خواهید کرد.

اتاق توئین در هتل به چه معناست؟

اتاق  های توئین(Twin room) دو تخت یک نفره دارند که این تخت ها از یک یکدیگر جدا هستند. البته این مسئله از هتلی به هتل دیگر متفاوت خواهد بود. معمولا اتاق  های توئین استاندارد دو تخت یک نفره همراه با تلویزیون، تلفن و ساعت زنگدار دارند. حتی ممکن است یک یخچال کوچک یا مایکروفر هم در اتاق وجود داشته باشند. البته این امکانات بستگی به ستاره هتل شما دارد.

اتاق دبل یا اتاق توئین | کدام بهتر است؟

تخت دبل معمولا بزرگتر از دو تخت یک نفره است که کنار هم قرار گرفته اند، در حالی که اتاق  های توئین دو تخت یکنفره دارند. مزیت اتاق  های توئین این است که دو نفر می توانند در یک اتاق اما در تخت های جداگانه بخوابند، اما این امکان در اتاق  های دبل همیشه امکانپذیر نیست.اتاق های دبل، ممکن است فضا و حریم خصوصی بیشتری ارائه دهند. با این حال، قیمت اتاق  های توئین ارزانتر از اتاق  های دبل است. تفاوت های اصلی اتاق  های توئین و دبل را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- قیمت اتاق

همانطور که گفتیم، اتاق  های توئین ارزانتر از اتاق  های دبل هستند، زیرا به جای یک تخت، دو تخت دارد. البته قیمت گذاری اتاق  ها بر اساس هتل و موقعیت آن می تواند متفاوت باشد. پیشنهاد می کنیم پیش از رزرو، درباره قیمت از هتل سوال کنید. اگر بودجه محدودی دارید، اتاق توئین گزینه مناسبی برای شماست. اما اگر می توانید کمی بیشتر هزینه کنید، اتاق  های دبل فضا و آزادی بیشتری برایتان فراهم می کند.

2- اندازه اتاق

یکی دیگر از تفاوت  های اتاق  های توئین و دبل در اندازه آنهاست. اتاق  های توئین معمولا کوچکتر از اتاق  های دبل هستند. اگر تنها سفر می کنید، اتاق توئین برای شما مناسبتر است، اما اگر زوج هستید یا با خانواده سفر می کنید، اتاق دبل پیشنهاد می شود.

3- نوع تخت

تفاوت دیگر اتاق دبل و اتاق توئین در هتل، نوع تختخواب این اتاق هاست. اتاق  های دبل معمولا یک تخت کینگ سایز دارند، ولی اتاق  های توئین دو تخت یک نفره دارند. اگر با تقسیم جای خواب خود با همراهتان مشکلی ندارید، اتاق دبل بگیرید، اما اگر می خواهید روی تخت جداگانه بخوابید، اتاق توئین برایتان بهتر خواهد بود.

4- امکانات

تفاوت های اندکی در ارائه امکانات بین اتاق دبل و توئین وجود دارد. برای مثال، اتاق  های توئین می توانند به جای یک میز پایتختی، دو میز داشته باشند، یا به جای یک آباژور، دو آباژور داشته باشند. گرچه این مورد هم ممکن است در هتل  های مختلف، متفاوت باشد و پیشنهاد می کنیم بررسی های لازم را انجام دهید.

5- ستاره هتل

معمولا هتل  ها با ستاره کمتر، اتاق  های توئین و هتل های با ستاره بیشتر، اتاق  های دبل دارند، چراکه اتاق  های توئین کلاسیک تر به نظر می رسند و به اندازه اتاق  های دبل، لوکس نیستند. اگر دنبال گزینه لوکس تر هستید، بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و اتاق دبل بگیرید.برای مثال، یک هتل پنج ستاره ممکن است فقط اتاق  های دبل داشته باشد، در حالی که یک هتل 2-3 ستاره، می تواند هم اتاق دبل و هم اتاق توئین در اختیار مسافران قرار دهد.

رزرو اتاق دبل یا توئین؟

چه تنها سفر کنید، چه با دوستان و خانواده، مهم است که مواردی را در سفر خود در نظر بگیرید و از قبل برنامه ریزی کنید. یکی از این موارد، علاوه بر خرید بلیط هواپیما و خرید بلیط قطار و انتخاب هتل، انتخاب اتاق است. هزینه، راحتی، امکانات مورد نیاز، افرادی که همراه شما هستند و … معیارهایی هستند که در انتخاب نوع اتاق تاثیرگذارند. بنابراین این شما هستید که می توانید تصمیم بگیرید که اتاق دبل برای شما بهتر است یا اتاق تویین. با توجه به مطالبی که در این مطلب گفته شد، می توانید تشخیص دهید کدام نوع اتاق برایتان مناسب تر است؛ با این حال، همانطور که گفتیم، باید از هتل موردنظر اطلاعات دقیق تر را کسب کنید.

سوالات متداول درباره اتاق دبل و تویین

اتاق دبل بهتر است یا اتاق تویین؟

انتخاب نوع اتاق به شما بستگی دارد. اگر به فضای خصوصی تری برای استراحت نیاز دارید، اتاق تویین بهتر است. اما اگر بزرگ و لوکس تر بودن اتاق برای شما مهم است، اتاق دبل به شما پیشنهاد می شود.

تفاوت اصلی اتاق تویین و دبل در چیست؟

اتاق تویین معمولا 2 تخت یک نفره برای پذیرایی از مسافران دارد. در حالی که اتاق های دبل دارای یک تخته دونفره کوئیین هستند.

تفاوت قیمت اتاق های دبل و توئین به چه صورتی است؟

به صورت کلی اتاق های دبل کمی گرانتر از اتاق های توئاصطلاحات هتل ها از جمله مواردی است که عدم آشنایی با آنها در هنگام رزرو هتل از آژانس های مسافرتی و حتی در مراجعه حضوری به هتل ممکن است شما را سردرگم کند. این اصطلاحات را در مورد اتاق ها و سرویس های ارائه شده در هتل به کار می برند. پیشنهاد می کنیم این مطلب از وبلاگ اقامت 24 را مطالعه کنید تا در سفرهای آتی خود بتوانید با اطلاعات کامل تری در مورد اصطلاحات هتل ها اقدام به رزرو هتل نمایید .

 رزرو هتل با آگاهی از اصطلاحات هتل

رزرو هتل فرایندی است که شما پیش از مراجعه به هتل و حتی اقدام به سفر می توانید با انتخاب هتل خود، نوع اتاق و تاریخ سفر در صورت داشتن ظرفیت آزاد، آن را رزرو کرده و در تاریخ مشخص آن را به مالکیت خود در بیاورید و به راحتی در هنگام مراجعه به هتل پذیرش شوید.در هر هتلی واحدی به نام رزرواسیون مشغول فعالیت بوده که به عبارتی تقویم هتل را برای خالی و یا پر بودن آن مشخص می کند. این واحد با در دست داشتن تمام اطلاعات اتاق های هتل در تمام روزهای و تاریخ های سال، اطلاعات کاملی از وضعیت ظرفیت هتل داشته و می تواند اعلام کند که کدام تاریخ امکان پذیرش مهمان را دارد و چه زمانی ظرفیت هتل تکمیل است. فرایند  نیز بطور مستقیم زیر نظر واحد رزرواسیون صورت می گیرد.

واچر

واچر برگه تاییده رزرو هتل بوده که شما زمانی که هتل خود را رزرو می کنید، در اختیار شما قرار می گیرد و به معنی قطعی بودن رزرو اتاق شما در هتل مد نظر و در همان تاریخ مشخص است و با داشتن این برگه شما در زمان رسیدن به مقصد و مراجعه به هتل می توانید بدون هیچگونه دردسری پذیرش شوید.

پذیرش یا چک این

پذیرش یا چک این فرایندی است که شما در زمان ورود خود به هتل با آن مواجه می شوید. در این مرحله به شما فرمی داده شده تا اطلاعات خود و همراهان را مانند نام و نام خانوادگی، کشور و یا شهر مبدا، تاریخ تولد و کد ملی و قصد سفر در آن وارد کنید و سپس به شما کلید اتاق تحویل داده شده و شما اجازه ورود به اتاق خود را دارید.لازم به ذکر است در بیشتر هتل ها ساعت پذیرش و تحویل اتاق به میهمان ساعت 14 بوده و پیش از این ساعت امکان چک این وجود ندار

‏انواع اتاق در‏ هتل ها

انواع اتاق ها در هتل بر حسب ظرفیت نفرات و فضای اتاق، نوع تخت، سطح امکانات و محل قرارگیری اتاق نامگذاری می شوند. برای اینکه در زمان رزرو هتل به راحتی اتاق مورد نظر خود را رزرو نمایید، بهتر است با مهم ترین اصطلاحات هتل در نامگذاری انواع اتاق ها آشنا شوید.

اتاق یک نفره

این نوع از اتاق، سینگل نامیده می شود. دارای یک تخت بوده و اختصاراً با علامت ‏SGL‏ نشان داده می شود ‏‏.‏

اتاق دو نفره دبل یا توئین

اتاق دو نفره دبل یا توئین نامیده می شود. دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی ‏است که دو تخت مجزا دارد. اتاق دبل اتاق اختصاراً با علامت ‏DBL‏ نشان داده می شود .‏ ‏اتاق دو نفره دبل یا توئین نامیده میشود

اتاق سه نفره

این نوع از اتاق ها تریپل نامیده می شوند. دارای 3 تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم ‏چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت ‏TPL‏ نشان داده می شود.‏اتاق تریپل اختصاراً با علامت ‏TPL‏ نشان داده می شود .‏

آپارتمان

عبارت است از یک حال و پذیرایی با یک، دو یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است. در ‏صورتی که آپارتمان دو اتاقه باشد، معمولا یکی از اتاق ها یک تخت دو نفره و اتاق دیگر، دو تخت یک نفره خواهد داشت. هر ‏آپارتمان یک حمام مشترک و یک آشپزخانه کوچک دارد. همچنین معمولا در قسمت حال و پذیرایی، به تعداد کافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.‏

کانکت روم

دو اتاق تو در تو را اطلاق می شود که هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه داشته و هر کدام به تنهایی ‏یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد. این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده ‏چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود و بدون این که ‏درب راهرو اصلی را باز کنند، افراد دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.‏‏اتاق کانکت دو اتاق تو در تو را اطلاق می شود

کابانا

‏کابانا چیست؟ اتاقی است همکف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می  تواند برای تعویض لباس، از اتاق مخصوص خود استفاده نماید.

فیستا سوئیت

این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هایی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان ‏مجلس عروسی، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد . معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه ‏های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد‎ .‎اتاق های دیگری هم در هتل ها و متل ها وجود دارند که بنا به علاقه و تمایل مسافران در اختیار آنان گذاشته می شود و معمولا این گونه اتاق و سوئیت ها را هر هتل، بنا به موقعیت و سلیقه خود نامگذاری می کند.