عمومیکسب و کار ایرانی

آموزش آشنایی با بازار و سرمایه  گذاری طلا در ایران

هرگاه به خرید هدیه ای ارزشمند و نه صرفا گران برای عزیزانمان فکر می¬کنیم همیشه یکی از گزینه های جذاب پیش رو طلا است. در این مطلب از سایت گلداکسیر می خواهیم شما را با قیمت پلاک و زنجیر طلا ، اهمیت خرید و نگهداری آن و روش های سرمایه گذاری در این بازار آشنا کنیم.

چرا همیشه از طلا به عنوان یکی از محبوب ترین گزینه های سرمایه گذاری یاد می شود؟

از گذشته های بسیار دور طلا و جواهرات همواره به عنوان یکی از محبوب ترین روش های کسب درآمد و افزایش سرمایه به شما می آمده است. حتی با وجود آمدن روش های مدرن و امروزی تر برای سرمایه گذاری از جمله بازار بورس، صندوق های سرمایه گذاری، ارزهای دیجیتال و … از محبوبیت طلا و سکه کاسته نشده و امروزه شاهدیم که بسیاری از افراد جامعه سرمایه خود را به خرید طلا و سکه اختصاص می دهند.

این فلز گرانبهای جهانی از آن جهت که در سالیان متمادی همیشه دارای افزایش ارزش بوده، برای خانم ها به عنوان یک پشتوانه زندگی و برای مردها به عنوان کالایی سرمایه ای برای پوشش ریسک های اقتصادی به حساب می آمده است.
علت این تمایل هوشمندی بازار طلا در واکنش به حوادث سیاسی واقتصادی، قابلیت نقدشوندگی، آسانی نگهداری و مطرح بودن آن به عنوان یک کالای سرمایه ای امن بوده است.

البته موارد یاد شده هیچگاه از چشم سیستم های کلان اقتصادی جهان پنهان نمانده و طلا همواره به عنوان ضربگیر ریسک های سیاسی و اقتصادی جهانی مورد توجه حاکمیت ها قرار گرفته است. آن چه موجب ارزش ذاتی طلا شده است خواص شیمیایی، فیزیکی، روانی، اقتصادی و قابلیت چکش خواری آن است که با توجه به این قابلیت می توان آن را به اشکال نفیس زینتی تبدیل کرد.

اگر بخواهیم بطور مختصر تاریخچه طلا و جواهرات را در ایران و جهان بررسی کنیم، موارد زیر را می توان به عنوان نقاط عطف تاریخی این فلز گرانبها در نظر گرفت:

• – طلا (برگرفته شده از کلمات Gold در زبان آنگلوساکسون ها، Aurum در زبان لاتین و Jval در زبان سانسکریت) از دوران باستان شناخته شده است و انسان ها به با ارزش بودن آن پی برده اند.

• – 4000 سال قبل از میلاد مسیح، برای اولین بار هندی ها در کتاب مقدس خود از طلا نام برده اند.

• – قدیمی ترین معدن طلا کشف شده (در 4000 سال قبل از میلاد مسیح) متعلق به سومریان و در منطقه بین النهرین بوده است.

• – براساس اکتشافات تاریخی زرگری بین سال های 2654 الی 2685 میلادی در مصر مرسوم بوده. براساس این یافته ها کشف اولین معادن طلا در مصر (منطقه نیل آبی) به 2200 سال قبل از میلاد برمی گردد.

• – گنجینه های پیدا شده از مقبره فراعنه مصر تاییدکننده مرسوم بودن زرگری در این کشور در دوران باستان است.

• – سکه طلا برای اولین بار در دوره هخامنشیان توسط داریوش کبیر ضرب گردید که به اصطلاح به آن “داریک” گفته می شد، همچنین در دوران ساسانیان استفاده از طلا و سکه رواج زیادی داشت.

• – در زبان پارسی باستان به جای طلا از واژه “زرنه” استفاده می شده است. ایرانی ها از عبارت اختصاری A.U.R برای واژه طلا استفاده می کرده اند که برگرفته از کلمه Aurum به معنی طلوع است.

• – امروزه با گذشت سالیان متمادی از کشف طلا و معادن آن، هنوز هم از این فلز گرانبها چه به عنوان وسیله ای زینتی و چه برای حفظ ارزش پول در برابر تورم استفاده می شود.

آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟ چرا باید طلا بخریم؟

کارشناسان براین باورند همیشه سرمایه گذاری در طلا به علت جذابیت های موجود می¬تواند بخشی از سبد سرمایه گذاری افراد باشد بخصوص زمانی که بازارهای موازی مانند مسکن خودرو و یا سود بانکی جذابیتشان کاهش میابد. همچنین فعالان بازار سرمایه جهت پوشش ریسک های موجود دربازار سرمایه از پشتوانه ی طلا جهت پوشش ریسک معاملاتشان استفاده میکنند.

موارد زیر پنج دلیل اصلی برای پاسخ به این سوال که ” چرا باید طلا بخریم؟ ” هستند:
حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم
در 35 سال گذشته قیمت طلا همواره رو به افزایش بوده و روندی صعودی داشته است. در نتیجه فردی که طلا میخرد می داند که ارزش پول او در بلند مدت حفظ خواهد شد.

نقدشوندگی خوب طلا و سکه

طلا در مقایسه با سایر بازارهای مالی خرید و فروش آسان تری دارد، در نتیجه پول شما زودتر نقد می شود و دیگر نگران فروش سکه های خود و نقد کردن پولتان نیستید.

طلا علاوه بر ارزشی که دارد به عنوان کالای زینتی هم مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع مایه فخر و ثروت است و کالایی لوکس به شما می آید، اگر شما فردی باشید که طلای زیادی دارد از شما به عنوان شخصی ثروتمند در عامه یاد می شود.
ایجاد تنوع در سبد دارایی ها
معمولا حرکت قیمتی طلا برخلاف سایر دارایی ها است، به این دلیل از این فلز گزانبها به عنوان بیمه سبد سرمایه گذاری استفاده می شود تا در صورت مساعد نبودن شرایط اقتصادی طلا ارزش دارایی های شما را حفظ کند.
انواع روش  های سرمایه گذاری و خرید طلا در ایران

بطورکلی خرید و فروش طلا از 5 روش در دنیا مرسوم است، که این 5 روش شامل موارد زیر است:
1. 1. خرید فیزیکی
2. 2. بورس کالا (گواهی سپرده و قراردادهای آتی)
3. 3. صندوق های سرمایه گذاری طلا
4. 4. خرید سهام شرکت های معدنی
5. 5. بازار فارکس
امکان استفاده از دو مورد آخر (خرید سهام شرکت های معدنی و بازار فارکس) در ایران وجود ندارد. هریک از 3 مورد دیگر را در ادامه به اختصار شرح می دهیم.
بازار فیزیکی طلا
محبوب ترین روش خرید طلا در کشور ما بصورت فیزیکی است. خرید فیزیکی طلا شامل خرید سکه – شمش طلا و زیورآلات (طلای 24 عیار، 18 عیار، 17 عیار) می شود.
زیورآلات طلا به علت هزینه های مختلف از جمله هزینه اجرت ساخت مالیات بر ارزش افزوده وهمچنین کاهش ارزش هنگام فروش نمی¬تواند به عنوان گزینه ای جذاب جهت سرمایه گذاری در طلا محسوب شود.
طلای دست دوم وآبشده هم با توجه به نکات تخصصی خرید و فروش آن کمتر به سرمایه گذاران بازار طلا توصیه می¬شود مگر افراد آشنا به بازارو اصول اولیه زرگری.
شاید بتوان از مسکوکات طلا از جمله سکه تمام بهارآزادی نیم سکه ربع سکه سکه های بانکی و…. به عنوان آسانترین و در عین حال یکی از مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری در بازار طلای فیزیکی یاد کرد.
بورس کالا
خرید طلا در سایت گلداکسیر به دو روش امکان پذیر است.
1. 1. قراردادهای آتی
2. 2. گواهی سپرده طلا
قراردادهای آتی چند سالی است که در بورس کالای ایران ایجاد شده اند. منظور از قرارداد آتی قصد خرید کالایی در آینده با قیمت تعیین شده و مشخصات دقیق در زمان حال است. این قرادادها جذابیت های زیادی دارند ولی با این حال کمتر شناخته شده اند و برای خرید سکه از این روش نیاز به شناخت و دانش کافی است.
همچنین گواهی سپرده کالایی یک ورقه بهادار است که فرزند خلف طلا می ¬باشد که تفاوت مهم آن عدم جلای طلایی آن و مزیت آن سهولت در نگهداری آن می ¬باشد.
بازار اوراق و صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا
یکی دیگر از روش های مطمئن و ساده برای سرمایه گذاری در بازار طلا صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا هستند. این روش همانطور که بیان شد به علت پوشش ریسک های نگهداری طلا توسط برخی از سرمایه گذاران بازار طلای داخلی مورد استفاده قرار می¬گیرد.
در حال حاضر 4 صندوق سرمایه گذاری طلا در ایران فعالیت می کنند که همه آن ها از نوع قابل معامله در بورس هستند. یعنی برای خرید واحدهای این صندوق ها باید به کارگزاری مراجعه کرده و کد معاملاتی دریافت کنید، تا بتوانید بصورت آنلاین و مانند سهام عادی بازار بورس واحدهای صندوق ها ی طلا را خریداری کنید.

چگونه به قیمت طلا بصورت لحظه ای و آنلاین دسترسی داشته باشیم؟

هدف هر فردی از خرید طلا و سرمایه گذاری در آن حفظ ارزش پول و افزایش سرمایه است. بنابراین پس از خرید طلا با استفاده از هریک از روش های ذکر شده در بالا، باید روزی پول های خود را نقد کنید. در نتیجه دسترسی به مرجعی معتبر و آنلاین برای آگاهی از قیمت لحظه ای طلا و سکه و نوسانات آن و اینکه کی از بازار خارج شوید و کی وارد آن شوید اهمطمئنا زمانی که عنوان به گوشتان می خورد، تنها خرید فیزیکی و نگهداری بلندمدت آن در ذهنتان تداعی می شود! اما این تمام ماجرا نیست!

طلا سومین فلز گرانبها در میان عناصر شناخته شده است و همانطور که می دانید استفاده از آن به شکل فیزیکی بسیار همه گیر و محبوب است. اما کسب سود از طریق سرمایه گذاری در طلا راه های دیگری هم دارد که احتمالا تا به حال از آن ها مطلع نبوده اید!

نوسانات بازار طلا و رشد قیمتی آن، نظر بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. خرید طلا علاوه بر مصارف و کاربرد های زینتی، یکی از مطمئن ترین و امن ترین روش های حفظ دارایی در جهان به شمار می رود. اما انتخاب راه های سرمایه گذاری در آن به این سادگی ها نیست! هر کدام از این راه ها معایب و مزایایی دارند که باید نسبت به آن ها آگاه بوده و بعد اقدام به سرمایه گذاری کنید. در این نوشتار شما را با بهترین روش های سرمایه گذاری در طلا آشنا کرده و ویژگی های هرکدام از آن ها را به خوبی بررسی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال کسب سرمایه و سود از طریق طلا هستید، این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید!

سرمایه گذاری در طلا نیز به دلیل سهولت و قابلیت دسترسی به منابع آن، بسیار جذاب و محبوب است. طلا را می توان به راحتی خرید و فروش کرد و همچنین به صورت فیزیکی هم قابل نگهداری است. همین ویژگی سهولت استفاده در طلا موجب شده است تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند. اما در نگه داری از طلای فیزیکی مشکلاتی وجود دارد! درست است که اکثر افراد تجربه لذت بخش تری از خرید طلا به صورت فیزیکی دارند اما در این روش چالش هایی مانند هزینه نگه داری بالا و خطر سرقت و یا تقلب در آن وجود دارد.