خودروکسب و کار ایرانی

اجزای سپر ماشین امروزی را بشناسید

اجزای سپر ماشین امروزی

سپر خودرو، که به آن بامپر نیز گفته می شود، یکی از قطعات مهم و ضروری در خودرو به شمار می آید و وظایف مهمی، مثل کاستن شدت ضربات ناشی از تصادف را بر عهده دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی اجزای سپر ماشین امروزی بپردازیم تا با وظایف هر یک از اجزای سپر و اهمیت آن ها در حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آشنا شوید.

سپر ماشین چیست و چه وظایفی دارد؟

به نقل از سایت کارنامه: «سپر خودرو همان طور که از اسمش مشخص است، نوعی محافظ برای خودرو محسوب می شود؛ محافظت در برابر ضربات احتمالی. در واقع سپر ماشین قرار است از انتقال ضربات به اجزای مهم داخلی تا حدی پیشگیری کند. هر ماشین یک سپر در عقب و یکی در جلو دارد که وظیفه محافظت از آن را در دو سمت بر عهده می گیرند. اولین سپر در سال 1897 روی خودروها کار گذاشته شد. اما به کار رفتن این قطعه در بدنه خودروها از 1927 به صورت کاملا عمومی درآمد و از آن زمان سپر به بخشی جدانشدنی از خودروها تبدیل شد».

سپرها از جنس های مختلفی مانند پلاستیک، فلز یا کامپوزیت ساخته می شوند و وظایف متعددی دارند. آن ها در تصادفات رانندگی، از ضربه به بدنه خودرو، چراغ ها و قطعات دیگر جلوگیری می کنند. این امر به کاهش هزینه های تعمیر و حفظ ظاهر خودرو کمک می کند. سپرها به گونه ای طراحی شده اند که انرژی ضربه را جذب کرده و از انتقال آن به بدنه خودرو جلوگیری می کنند.

در تصادف با عابران پیاده نیز سپر، شدت ضربه را کاهش می دهد و به محافظت از جان عابران کمک می کند.

انواع سپر عبارت اند از:

  • سپرهای پلاستیکی: ارزان ترین نوع سپر هستند و استحکام کمی نیز دارند
  • سپرهای فلزی: استحکام بیشتری دارند، اما گران تر هستند
  • سپرهای کامپوزیت: از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته می شوند و استحکام و زیبایی ظاهری را به طور هم زمان دارند

یادتان باشد که بررسی مداوم سپر و تعویض یا تعمیر به موقع آن نقش مهمی در حفظ امنیت رانندگی شما دارد. بنابراین همیشه به مکانیک های باتجربه یا یک سایت تعمیرگاهی معتبر رجوع کنید. اگر هم قصد خرید سپر، مثلا سپر جلو پراید 131 پارسیان دارید، حتما آن را از فروشگاه های معتبر و مجاز لوازم یدکی بخرید.

سپر ماشین چه اجزایی دارد؟

اجزای سپر ماشین امروزی از سه بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه به شرح هرکدام می پردازیم.

پیشانی سپر

پیشانی سپر، که به آن پوسته نیز گفته می شود، بیرونی ترین عضو سپر است که از جنس پلاستیک، فلز یا کامپوزیت ساخته می شود. پیشانی سپر معمولا به رنگ بدنه خودرو رنگ آمیزی می شود.

وظایف اصلی پیشانی سپر عبارت اند از:

  • جذب ضربه: در تصادفات، پیشانی سپر اولین نقطه برخورد است و وظیفه دارد اولین ضربه را جذب کرده و از آسیب به بدنه خودرو، چراغ ها و قطعات دیگر جلوگیری کند
  • محافظت از عابران پیاده: در تصادف با عابران پیاده، پیشانی سپر، شدت ضربه را کاهش می دهد و به محافظت از جان آن ها کمک می کند
  • زیبایی ظاهری: پیشانی سپر، ظاهر کلی سپر را تعیین می کند و زیبایی ظاهری خودرو را افزایش می دهد

تیر عرضی سپر

تیر عرضی سپر، که به آن دیاق نیز گفته می شود، بخشی از سپر است که در پشت پیشانی سپر و زیر پوسته قرار دارد و از جنس فلز، معمولا فولاد، ساخته می شود.

وظایف اصلی تیر عرضی سپر عبارت اند از:

  • انتقال نیرو: تیر عرضی وظیفه دارد نیروی ضربه را از پیشانی سپر به شاسی خودرو منتقل کند
  • محافظت از بدنه: تیر عرضی از خم شدن یا شکستن پیشانی و آسیب به بدنه خودرو در تصادفات جلوگیری می کند
  • افزایش استحکام: تیر عرضی، استحکام کلی سپر را افزایش می دهد

برای انتخاب تیر عرضی سپر مناسب، باید آن را با مدل خودروی خود مطابقت دهید. تیر عرضی سپر را از جنس مرغوب و باکیفیت انتخاب کنید و مطمئن شوید که به درستی در جای خود نصب شده است.

جاذب سپر

جاذب یا ضربه گیر سپر، که به آن فوم نیز گفته می شود، بخشی از اجزای سپر ماشین امروزی است که بین تیر عرضی و شاسی خودرو و زیر پوسته قرار دارد و از جنس فوم یا پلاستیک فشرده، معمولا فوم پلی اتیلن یا پلی یورتان، ساخته می شود.

وظایف اصلی جاذب سپر عبارت اند از:

  • جذب انرژی: جاذب وظیفه دارد که انرژی ضربه را جذب کرده و از انتقال آن به شاسی و بدنه خودرو جلوگیری کند
  • کاهش لرزش: جاذب، لرزش ناشی از ضربه را کاهش می دهد و از آسیب به سرنشینان در تصادفات جلوگیری می کند
  • محافظت از موتور: جاذب از آسیب دیدن موتور در تصادفات جلوگیری می کند

برای انتخاب جاذب سپر مناسب، باید آن را با مدل خودروی خود مطابقت دهید. جاذب سپر را از جنس مرغوب و باکیفیت انتخاب کنید و مطمئن شوید که به درستی در جای خود نصب شده است.

مه شکن

مه شکن سپر، که به آن چراغ مه شکن نیز گفته می شود، یکی از اجزای سپر ماشین امروزی در برخی از خودروهاست که در شرایط آب وهوایی نامساعد، مانند باران، برف، مه یا گرد و غبار به دید راننده کمک می کند. وظایف اصلی مه شکن سپر عبارت اند از: افزایش دید راننده، کاهش خیرگی و افزایش ایمنی.

مه شکن ها معمولا در قسمت پایین سپر خودرو قرار می گیرند. تعداد مه شکن ها در خودروهای مختلف، متفاوت است. برخی خودروها 2 مه شکن، یکی در سمت چپ و یکی در سمت راست؛ اما برخی دیگر 4 مه شکن، دو مه شکن در جلو و دو مه شکن در عقب، دارند. رنگ نور مه شکن ها معمولا زرد یا سفید است.

سایر اجزای سپر ماشین امروزی که در بعضی خودروها وجود دارد، عبارت است از:

  • سنسورهای پارک: به راننده در پارک کردن خودرو کمک می کنند
  • قلاب بکسل: برای اتصال خودرو به یدک کش استفاده می شود
  • دریچه های تهویه: به جریان هوا در داخل موتور کمک می کنند

نوع و جنس اجزای سپر، بسته به مدل خودرو و نوع سپر متفاوت است.

سخن آخر

در این مطلب درباره اجزای سپر ماشین امروزی گفتیم. سپر یکی از مهم ترین و اساسی ترین اجزای خودرو محسوب می شود که وظایف متعددی بر عهده دارد. استفاده از سپرهای سالم و با اجزای کامل و بدون نقص، به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی خودرو، نقشی اساسی در رانندگی ایمن و دارد. بنابراین با بررسی مرتب، تعویض به موقع و انتخاب اجزای مناسب، می توانید از خطرات احتمالی در حین رانندگی پیشگیری کرده و از سرنشینان و عابران پیاده محافظت کنید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.