عمومیکسب و کار ایرانی

افزایش فروش سایت با سئو

خیلی از صاحبان کسب و کارهای آنلاین با سعی و تلاش فراوان سایت خود را راه اندازی میکنند، فروشگاه اینترنتی خود را پر از محصولات مختلف و بعضاً با کیفیت میکنند، مدت ها هم صبر و حوصله به خرج میدهند اما نهایتاً فروشی ندارند. افزایش فروش سایت مستلزم دانستن مطالبی غیر از مباحث سئو می باشد.دوستان زیادی را از نزدیک دیدم که وضعیت آنها هم خیلی خوب بوده اما باز هم تجربه خوبی از فروش نداشتند.

یک سایت با کاربرهای زیاد اما بدون فروش!

این واقعا ناراحت کننده است و در موارد زیادی باعث میشود صاحب سایت به کلی کسب و کار اینترنتی خود را رها کند. گروهی هم سریعاً به این نتیجه میرسند که کسب و کار اینترنتی در ایران فایده ای ندارد، یا بدون داشتن سرمایه یا پارتی! نمیتوان در ایران از اینترنت کسب درآمد کرد.این باور ها 100% اشتباه است…در این مطلب قصد دارم با بیان تکنیک ها و راهکارهای کاملا عملی به شما توضیح بدم که چطوربا سفارش سئوی سایت و بدون افزایش کاربر، به کاربران فعلی سایت خود بفروشید. و باعث افزایش فروش سایت خود شوید. وقتی که بتوانیم به کاربران فعلی خود بفروشیم، افزایش فروش سایت فروشگاهی بتدریج اتفاق خواهد افتاد.

آموزش افزایش فروش سایت اینترنتی

این مقاله به 2 بخش تقسیم شده است. در بخش اول قرار است چندین تکنیک از بازاریابی اینترنتی را برای افزایش فروش سایت به شما توضیح بدهم. در بخش دوم هم به سراغ تکنیک های CRO یا همان افزایش نرخ تبدیل رفته و کمی تخصصی تر صحبت میکنم.

1. اول از همه مسیرهای جذب ترافیک را مشخص کنید.

توضیح تصویر: مخاطبانی که برای اولین بار وارد سایت میشوند، در ابتدای قیف هستند و مخاطبانی که اقدام به خرید محصول کرده اند، در انتهای قیف.

در دنیای فروش آنلاین ما چیزی داریم به اسم قیف فروش؛ چیزی که عملا مسیر مخاطب عادی برای تبدیل شدن به خریدار کسب و کار ما را توصیف میکند. در ابتدای این قیف، تعداد زیادی مخاطب داریم که وارد سایت می شوند، در میانه آن به کمک برنامه هایی بازاریابی مان مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و… سعی میکنیم تعامل شان را با برندمان بالاتر ببریم و اعتمادشان را جلب کنیم. در انتها هم موفق خواهیم شد که بخشی از آنها را به خریدار محصول تبدیل کنیم. نکته اینجاست که در قدم اول باید مشخص کنید مخاطبان ابتدای قیف قرار است از کجا جذب شوند؟ مثلا:

  • سئوی سایت: تولید محتوا در سایت و بهبود رتبه صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل برای دیده شدن توسط کاربران.
  • تبلیغات گوگل: دیده شدن در نتایج جستجو با پرداخت هزینه به گوگل.
  • بازاریابی در اینستاگرام: تولید محتوای جذاب، کاربردی، آموزشی و… برای جذب مخاطب، جلب اعتماد و تبدیل کردن شان به خریدار.
  • تبلیغ در سایت های آنلاین: تبلیغات بنری، متنی، رپورتاژ و… برای بیشتر دیده شدن محصولات و صفحات سایت.
  • و… .

اگر کاربران کلماتی را در مورد محصولات و خدمات شما در گوگل جستجو میکنند، مثلا کلمه خرید موبایل، باید حتما سایت تان را سئو کنید. اگر نمیدانید ، مقاله آن را در وبلاگ بخوانید. به زبان ساده، سئو هر اقدامی است که به افزایش رتبه صفحات مان در نتایج جستجوی گوگل کمک میکند.

2. اگر یک سایت عمومی هستید، نیچ کنید

مخصوصا بعد از اینکه دیجی کالا به موفقیت رسید، بسیاری از صاحبان کسب و کار، در سودای تبدیل شدن به یک دیجی کالای دیگر شکست خوردند! در واقع آنها نمی دانستند که تبدیل شدن به دیجی کالا نیاز به چندین میلیارد سرمایه و چند سال زمان دارد. اما در مقابل کسب و کارهایی که با مفهوم نیچ مارکتینگ آشنا بودند، سایت هایی در حوزه های تخصصی راه اندازی کرده و خیلی راحت تر به درآمد رسیدند.

مثلا یکی سایتی در حوزه فروش مبلمان راه اندازی کرد و دیگری به سراغ حوزه تخصصی لوازم جانبی موبایل رفت. حتی بعضی ها تخصصی تر وارد شده و مثلا سایت هایی برای فروش مبلمان فانتزی، لوازم جانبی دخترانه و… راه اندازی کردند. مزیت راه اندازی یک کسب و کار تخصصی در این است که به شما اجازه میدهد مخصوصا در نتایج جستجو گوگل، راحت تر رتبه گرفته و نگران رقابت با سایت های بزرگ و غولی مثل دیجی کالا نباشید! در ضمن نیچ کردن باعث میشود راحت تر در ذهن مخاطبان به برند تبدیل شوید. پس اگر فروش سایت تان اندک است، شاید مشکل در انتخاب استراتژی تان باشد.

3. به فکر مزیت رقابتی باشید

در مورد مزیت رقابتی در کسب و کار میشود به اندازه یک کتاب صحبت کرد! اما اگر قرار باشد به طور خلاصه و به اندازه ظرفیت این مقاله صحبت کنم، باید اینطور بگویم که: ((شما باید یک بهانه به دست مخاطبان بدهید که میان شما و رقبای تان، شما را انتخاب کنند.)) مثلا امروز یکی از مهم ترین مزایای رقابتی دیجی کالا، این است که تعداد زیادی از کاربران برای محصولاتش نظرات واقعی نوشته  و مدیران این سایت نظرات را حتی در عین منفی بودن، حذف نکرده اند. به این ترتیب مخاطبان جدید میتوانند با خیال راحت در مورد کیفیت محصولات تصمیم بگیرند. یا مثلاً قابلیت بازگشت وجه این فروشگاه اینترنتی یکی دیگر از مزیت  هایش است.

البته اگر شما هم چیزی مثل همین گارانتی 100 درصد محصول را به فروشگاه تان اضافه کنید، نمیتوانید به آن اسم مزیت رقابتی بدهید! چراکه بسیاری از رقبای تان در حال حاضر آن را دارند. پس شما باید به فکر مزیتی باشید که رقبا از داشتنش برخوردار نبوده و البته به این راحتی ها هم نمی توانند آن را بسازند. برای ساخت مزیت رقابتی، باید حسابی در مورد نیاز کاربران تحقیق کرده و حتی با بسیاری از آنها گفت و گو کنید و بفهمید که دغدغه های اصلی شان چیست؟

4. برای میانه قیف برنامه داشته باشید

در اغلب کسب و کارهای اینترنتی، اینطور نیست که کاربر مستقیم از صفحه تبلیغات یا نتایج جستجو وارد سایت شده و اقدام به خرید محصول کند! در واقع شما باید به کمک فرآیندهایی مثل ایمیل مارکتینگ، مخاطب را به لید (کسی که شماره تماس یا ایمیلش را به شما داده) تبدیل کرده، سپس تلاش کنید به مرور، اعتمادش را جلب و به خریدار تبدیلش کنید. این دقیقا همان میانه قیف فروش است! پس همین حالا برای این مسیر، فکری بکنید. ایمیل مارکتینگ، تبدیل مخاطبان سایت به فالوور اینستاگرام و هر ایده دیگری… .

5. چت آنلاین را فعال کنید

اگر وب سایت تان طی روز بازدید خیلی زیادی از تبلیغات یا اصلا بازدید گوگل دارد، فعال کردن چت آنلاین در همه صفحات سایت و پاسخگویی به سوال تمام کاربران، کار زمان بر و هزینه بری خواهد بود. بنابراین در این شرایط بهتر است قابلیت چت آنلاین را صرفا در صفحات مهم سایت مثل صفحات محصول و دسته بندی محصول فعال کنید. برای فعال کردن چت آنلاین، هم میتوانید از افزونه های وردپرس کمک بگیرید و هم ابزارهایی مثل رایچت و… .

6. همه چیز را ابتدا در نسخه موبایل تست کنید!

در گذشته، طراحان سایت وقتی قصد ساخت سایتی را داشتند، کافی بود آن را در نسخه رایانه طراحی کرده و به کارفرما تحویل بدهند. اما امروز و با توجه به اینکه حتی بعضی سایت ها بیشتر از 80 درصد کاربرانشان با موبایل به آنها سر میزنند، باید یادتان باشد که بعد از اضافه کردن کوچکترین عنصر و المان، ابتدا نسخه موبایل را چک کرده و مطمئن شوید که همه چیز در آن رو به راه است. حتی شاید نیاز باشد همین حالا با موبایل یک بار کل فرآیند خرید در سایت تان را تست کرده و مشکلات احتمالی را بررسی و حل کنید.

7. روی قبلی ها حساب کنید

اگر به کلاس های رفته یا کتاب های سطح بالای این حوزه را خوانده باشید، احتمالا می دانید که تبدیل کردن خریداران قبلی سایت به خریدار دوباره، کار بسیار آسان تری از جذب کاربر جدید و تبدیل به خریدار سایت است. به همین دلیل به شما گفته می شود که به هیچ عنوان نباید مشتریان قبلی تان را از دست بدهید. (مرحله آخر قیف فروش، تبدیل خریدار به مشتری دائم است.) بعضی از کسب و کارها برای تبدیل دوباره مشتریان، از طریق ایمیل مارکتینگ با آنها ارتباط برقرار کرده و اجازه نمی دهند ارتباط به اتمام برسد، برخی دیگر در مناسبت های مختلف برای آنها کدهای تخفیف اختصاصی میفرستند؛ یعنی کدهای تخفیفی که صرفاً برای خریداران قبلی ارسال می شود. همینطور بعضی دیگر، باشگاه مشتریان راه می اندازند و ده ها راهکار دیگر.

8. لطفاً فقط به نظر خودتان استناد نکنید!

یکی از اشتباهاتی که در جلسات مشاوره زیاد مشاهده میکنم، دخیل کردن نظر شخصی صاحب کسب و کار در بخش ها و فرآیندهای مهم سایت است! مثلاً یک پاپ آپ، نوتیفیکیشن یا یک دکمه به بخشی از صفحه اضافه شده وقتی از صاحب کسب و کار در موردش سوال می کنم، جواب میدهد که با خودم گفتم وجود این عنصر، باعث افزایش فروش سایت میشود. اما نکته اینجاست که در بسیاری از مواقع کاربران مثل شما فکر نمیکنند و شما از درک احساس و تجربه آنها ناتوانید! اجازه بدهید مثال بزنم!
کارفرمای عزیزی بود که به جای قرار دادن قیمت محصولات در سایت، یک دکمه تماس در همه صفحات گذاشته بود و میگفت با این کار باعث میشوم کاربران برای گرفتن قیمت محصول، با کارشناسان فروش تماس گرفته و کارشناسان راحت تر آنها را به خریدار تبدیل کنند.

اما نکته اینجاست که در این شرایط اتفاقا همه چیز برعکس عمل می کرد و زمانی که کاربران متوجه می شدند محصولات قیمت ندارند، سریع از سایت خارج شده و به سراغ سایت رقبا میرفتند. ببینید، نمی گویم که به هیچ عنوان نباید در سایت تان خلاقیتی به کار ببرید. اما صحبتم این است؛ باید هر اقدام و راهکاری را ابتدا از لحاظ استاندارد بودنش نسبت به اصول تجربه کاربری (UX) بررسی کرده و سپس به کمک ابزارهای آنالیز سایت، میزان بازدهی اش را اندازه بگیرید. در ادامه توضیح بیشتری میدهم.

9. از ابزارها کمک بگیرید

نمی گویم به سراغ ابزارهای خیلی تخصصی بروید یا اینکه بخواهم هزینه های چند صد دلاری برای خرید ابزارهای خارجی صرف کنید. صرفا میگویم از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا مطمئن شوید که رفتار کاربران در هر بخش از سایت به چه شکلی است؟ مثلاً اگر یک پاپ آپ به تمام صفحات اضافه کرده اید، می توانید یک لینک UTM دار (لینک های قابل ردیابی در گوگل آنالیتیکس) به آن اضافه کنید و مطمئن شوید که آیا کاربران روی این پاپ آپ کلیک می کنند و به صفحات محصول شما می روند؟

یا اینکه آیا از زمان اضافه شدن این پاپ به صفحات، نرخ خروج کاربران افزایش نداشته؟ نکته اینجاست که یادگیری ابزار آنالیتیکس گوگل واقعا کار سختی نیست و نهایتا با 10 ساعت زمان گذاشتن، میتوانید تا حدود زیادی آن را یاد بگیرید. پس، یکی از مهم ترین پیشنهادات این است: ((تمامی راهکارهایی که برای افزایش تضمینی فروش سایت اجرا کرده اید را به شکل دقیق بررسی کرده و مطمئن شوید که آیا بازدهی داشته یا نیازمند تغییر هستند؟)

10. به صفحات لندینگ خود ویدیو اضافه کنید

همانطور که در مقاله هم گفتم، اضافه کردن ویدیو باعث افزایش نرخ تبدیل می شود. مخصوصاً که طی چند سال گذشته به دلیل رشد شبکه های اجتماعی بسیاری از مخاطبان به مشاهده ویدیوها عادت کرده اند. جالب است بدانید که بعد از منابع گفته اند ممکن است اضافه کردن ویدیو به صفحات فرود باعث افزایش نرخ تبدیل تا 80 درصد شود. با توجه به این پیشنهاد می کنم ویدیو های 3 الی 6 دقیقه ای را به صفحات اضافه کنید. البته در ساخت ویدیوها هم باید یک سری از نکات ویدیو مارکتینگ مثل 15 ثانیه طلایی ابتدای ویدیو، محتوای جذاب و… را مورد توجه قرار بدهید.