اسفالت کاری متری چند

قیمت آسفالت کاری متری چند؟ این سوالی است که بسیاری از افراد هنگام برنامه ریزی برای پروژه های عمرانی محوطه سازی یا ترمیم جاده ها و معابر با آن روبرو می شوند. قیمت آسفالت خیابانی در سال 1403 به صورت حدودی برای هر یک سانتی متر ضخامت در یک متر مربع بین 40.000 تا 90.000 تومان اعلام شده است. با این حال نرخ نهایی آسفالت کاری تابعی از عوامل متعددی است که بر هزینه هر تن آسفالت گرم قیمت هر متر مربع آسفالت و هزینه هر کیلومتر آسفالت جاده تاثیر مستقیم می گذارند. شناخت این عوامل به شما کمک می کند تا برآورد دقیق تری از هزینه های پروژه خود داشته باشید. در ادامه به معرفی جزئی تر این عوامل و نحوه تاثیرگذاری شان می پردازیم:

عوامل تاثیرگذار بر هزینه آسفالت کاری

همانطور که اشاره شد قیمت آسفالت کاری متری چند بر اساس فاکتورهای گوناگونی تعیین می شود. قیمت هر متر مربع آسفالت با ضخامت پنج سانتی متر به طور متوسط بین 200.000 تا 240.000 تومان اعلام شده است اما این تنها یک برآورد اولیه است. اصلی ترین عامل موثر بر تعیین قیمت آُسفالت ضخامت لایه آسفالت مورد نیاز است که مستقیماً بر حجم و در نتیجه قیمت هر تن آسفالت گرم مصرفی تاثیر می گذارد. علاوه بر ضخامت سایر عوامل کلیدی که هزینه آسفالت کاری را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از:

تاثیر متراژ فضا بر قیمت محوطه سازی آسفالت

مهمترین عامل موثر بر هزینه اجرای آسفالت کاری مساحت فضای موردنظر است. بدیهی است که در متراژهای بالاتر هزینه کلی پروژه افزایش می یابد اما ممکن است قیمت واحد (متر مربع یا تن) کاهش پیدا کند. برآورد هزینه اجرای آسفالت بر اساس معیارهای متنوعی انجام می شود که شامل بررسی قیمت تراشه آسفالت در صورت استفاده قیمت هر تن آسفالت مورد نیاز و قیمت هر متر آسفالت اجرا شده است.

هنگام برآورد قیمت اجرای آسفالت باید به این نکته توجه کنیم که برخی فضاها به خصوص فضاهای کوچک یا با دسترسی محدود گنجایش لازم برای به کارگیری ماشین های سنگین آسفالت کاری را ندارند. پس لازم است دستمزد نیروی انسانی زیاد را نیز در تخمین قیمت اجرای آسفالت در نظر بگیریم زیرا اجرای دستی به زمان و نیروی بیشتری نیاز دارد. در صورت استفاده از تراشه آسفالت به جای آسفالت گرم یا سرد لازم است قیمت تراشه آسفالت را به طور دقیق بدانیم چرا که معمولاً هزینه کمتری نسبت به آسفالت گرم دارد.

نکته مهم دیگر در برآورد قیمت محوطه سازی آسفالت و قیمت اجرای آسفالت وضعیت فیزیکی سطح کار است. فضاهای مسطح و یک دست نسبت به فضاهای شیب دار یا دارای پستی و بلندی موانع احتمالی (مانند درختان منهول ها یا سازه های موجود) و نیاز به خاکبرداری یا خاکریزی وقت کمتری می گیرند و بنابراین قیمت اجرای آسفالت به مراتب کمتر خواهد شد. در کارهای حجیم دارای مساحت زیاد به خصوص در پروژه های جاده سازی یا پارکینگ های بزرگ برآورد قیمت محوطه سازی آسفالت بیشتر بر اساس قیمت هر تن آسفالت انجام می شود زیرا حجم مصالح مصرفی معیار اصلی هزینه است.

زیرسازی آسفالت

یکی از عوامل موثر و حیاتی بر هزینه اجرای آسفالت مراحل مختلف زیرسازی است. این مرحله به خصوص در مکان هایی که برای اولین بار آسفالت می شوند یا زیرسازی موجود آن ها نیاز به ترمیم اساسی دارد اهمیت و هزینه بالایی پیدا می کند. این اقدامات به منظور آماده سازی و زیرسازی قبل از اجرای آسفالت انجام شده و بر هزینه اجرای آسفالت نقش تعیین کننده ای دارند؛ این اقدامات شامل شیب بندی مناسب برای زهکشی آب هموار سازی سطح و تراکم خاک بستر و پاکسازی سطح از ریشه های درختان بوته ها سنگ ها و نخاله های ساختمانی است.

طبیعتا هر چقدر این فضا ناهمواری ها عوارض و موانع بیشتری داشته باشد تیم آسفالت کار برای زیرسازی و آماده سازی آن زمان و انرژی بیشتری صرف می کند و به طبع آن قیمت محوطه سازی آسفالت و در واقع هزینه اجرای آسفالت بیشتر خواهد شد. کیفیت زیرسازی تاثیر مستقیمی بر دوام و عمر مفید آسفالت دارد بنابراین صرف هزینه کافی در این مرحله می تواند از هزینه های سنگین تعمیرات در آینده جلوگیری کند. هزینه زیرسازی آسفالت می تواند بسته به نوع مصالح مورد نیاز (مانند بیس یا ساب بیس) و ضخامت لایه های زیرسازی متفاوت باشد؛ به عنوان مثال زیرسازی با مصالح مخلوط یا بیس هزینه بیشتری نسبت به صرفاً تسطیح و رگلاژ سطح دارد.

تعمیرات و ترمیم آسفالت

از آنجایی که آسفالت و مصالح با پایه نفتی واکنش ها و رفتار متفاوتی در برابر مناطق آب و هوایی مختلف از خود بروز می دهند و پس از گذشت زمانی به ترمیم نیاز دارند هزینه های نگهداری و تعمیرات نیز بخشی از چرخه عمر آسفالت است. قیمت اجرای آسفالت در این شرایط بسته به میزان آسیب نوع خرابی (مانند ترک چاله یا نشست) و تعمیرات مورد نیاز متفاوت خواهد بود و معمولاً به صورت متر مربع یا لکه ای محاسبه می شود.

زیرسازی مناسب به خصوص در مناطق سردسیر که چرخه انجماد و ذوب می تواند به آسفالت آسیب برساند بر روی قیمت اجرای آسفالت اولیه تاثیر می گذارد اما به همان میزان نیز نیاز به تعمیرات اینچنینی در آینده کاهش پیدا می کند. از رایج ترین خدمات نگهداری آسفالت اجرای روکش مجدد بر روی آسفالت قدیمی و ترمیم عوارض بجا مانده از حفاری ها و اصلاحات یا نصب تاسیسات شهری (مانند آب برق گاز و مخابرات) است. در این شرایط نیز تعرفه مشخصی برای هزینه اجرای آسفالت وجود دارد که بر اساس قیمت هر متر آسفالت ترمیم شده یا روکش شده تعیین می شود و معمولاً شامل برش زدن کندن آسفالت قدیمی زیرسازی جزئی و پخش آسفالت جدید است.

در نظر داشته باشید که شرایط سخت آب و هوایی مانند بارندگی شدید دمای بسیار بالا یا پایین و همچنین سختی کار در مکان های پر تردد یا با دسترسی دشوار بر روی قیمت اجرای آسفالت اثر می گذارد و ممکن است منجر به افزایش هزینه ها شود.

تاثیر نوع آسفالت بر هزینه

یکی دیگر از عوامل کلیدی که مستقیماً بر قیمت آسفالت کاری متری چند تاثیر می گذارد نوع آسفالت مورد استفاده است. آسفالت ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بر اساس دانه بندی مصالح سنگی و درصد قیر مصرفی برای کاربردهای خاصی مناسب هستند و قیمت های متفاوتی دارند. رایج ترین انواع آسفالت گرم شامل آسفالت توپکا (رویه) آسفالت بیندر (آستر) ماسه آسفالت و اساس قیری است که آسفالت توپکا معمولاً به دلیل دانه بندی ریزتر و قیر بیشتر قیمت بالاتری نسبت به بیندر دارد.

همچنین آسفالت سرد و آسفالت حفاظتی نیز وجود دارند که معمولاً برای ترمیم های کوچک یا معابر کم تردد استفاده می شوند و قیمت و روش اجرای متفاوتی نسبت به آسفالت گرم دارند. انتخاب نوع مناسب آسفالت بستگی به میزان تردد بارهای وارده و شرایط آب و هوایی منطقه دارد؛ به عنوان مثال آسفالت توپکا 019 با دانه بندی درشت تر برای معابر پر تردد و سنگین مناسب است در حالی که توپکا 012 یا ماسه آسفالت برای معابر سبک تر یا روکش آسفالت های موجود به کار می رود. قیمت هر تن آسفالت و قیمت هر متر مربع آسفالت بر اساس نوع آن در کارخانه تولیدکننده متفاوت است و این تفاوت در هزینه نهایی اجرای پروژه منعکس می شود.

ایزوگام عایق بندی و بلوک گذاری (خدمات جانبی)

بسیاری از شرکت های ساختمانی و راه سازی در کنار آسفالت کاری خدمات دیگری را مانند بلوک گذاری اجرای جدول کنار معابر و عایق بندی (مانند قیرپاشی یا ایزوگام) ارائه می دهند. این خدمات جانبی نیز بر روی قیمت محوطه سازی آسفالت و هزینه کلی پروژه اثر می گذارد و معمولاً توسط یک شرکت و بدون نیاز به هماهنگی با پیمانکاران دیگر در کنار مراحل اصلی آسفالت کاری انجام می شود که می تواند در هزینه ها و زمان صرفه جویی ایجاد کند. برآورد هزینه ایزوگام و کارهای این چنینی نیز معمولاً بر اساس قیمت هر متر مربع تعیین می شود مشابه قیمت هر متر آسفالت.

در پروژه های حجیم خیابان کشی و پل سازی که حجم کار بسیار بالا است محاسبات هزینه آسفالت و خدمات جانبی بیشتر بر اساس قیمت هر تن آسفالت و مصالح دیگر انجام می شود. در برخی شرایط خاص نیز به خصوص در ترمیم ها یا استفاده از مصالح بازیافتی قیمت تراشه آسفالت می تواند مبنای محاسبات قرار گیرد. ارائه این خدمات به صورت یکپارچه توسط یک پیمانکار فرآیند اجرای پروژه را ساده تر کرده و مسئولیت را متمرکز می سازد.قیمت تراشه آسفالت

تراشه آسفالت که به آن آسفالت بازیافتی یا RAP (Reclaimed Asphalt Pavement) نیز گفته می شود از خرد کردن آسفالت های قدیمی به دست می آید. قیمت تراشه آسفالت تولیدی کارخانه های مختلف و همچنین کیفیت آن با هم متفاوت است و معمولاً به طور قابل توجهی کمتر از آسفالت گرم جدید است. برای آگاهی از قیمت روز تراشه آسفالت می توانید از شرکت های معتبر تولیدکننده یا پیمانکاران آسفالت کاری پرس و جو کنید.

باید در نظر بگیریم که قیمت محوطه سازی آسفالت نیز با استفاده از این محصول متفاوت تمام خواهد شد و در واقع قیمت تراشه آسفالت از جمله عوامل موثر بر هزینه اجرای آسفالت محسوب می شود به خصوص برای معابر کم تردد پارکینگ ها یا جاده های روستایی که نیاز به مقاومت و دوام آسفالت گرم ندارند. استفاده از تراشه آسفالت می تواند راه حلی اقتصادی برای پروژه های با بودجه محدود باشد اما باید توجه داشت که کیفیت و دوام آن به مراتب کمتر از آسفالت گرم استاندارد است و نیاز به زیرسازی مناسب و تراکم کافی دارد.

محاسبه حجم و وزن آسفالت مورد نیاز

برای برآورد دقیق هزینه آسفالت کاری لازم است ابتدا حجم و وزن آسفالت مورد نیاز پروژه را محاسبه کنیم. دانستن اینکه چند تن آسفالت برای پوشش یک مساحت مشخص با ضخامت معین لازم است به ما کمک می کند تا قیمت هر تن آسفالت را در محاسبات نهایی وارد کنیم. فرمول کلی محاسبه حجم آسفالت مورد نیاز به شرح زیر است: حجم آسفالت = طول × عرض × ضخامت (هر سه بر حسب متر). به عنوان مثال برای آسفالت کردن مسیری به طول 100 متر و عرض 5 متر با ضخامت 5 سانتی متر (0.05 متر) حجم آسفالت مورد نیاز برابر است با: 100m × 5m × 0.05m = 25 متر مکعب.

برای تبدیل حجم آسفالت به وزن (تن) باید وزن مخصوص آسفالت را بدانیم. وزن مخصوص آسفالت گرم معمولاً بین 2300 تا 2500 کیلوگرم بر متر مکعب (یا 2.3 تا 2.5 تن بر متر مکعب) است که بسته به نوع آسفالت (توپکا بیندر و …) کمی متفاوت است. با فرض وزن مخصوص 2.3 تن بر متر مکعب وزن آسفالت مورد نیاز برای مثال بالا برابر است با: 25 متر مکعب × 2.3 تن/متر مکعب = 57.5 تن. بنابراین برای برآورد قیمت آسفالت کاری متری چند ابتدا مساحت را محاسبه کرده سپس با ضرب در ضخامت مورد نظر (بر حسب متر) حجم را به دست آورده و در نهایت با ضرب حجم در وزن مخصوص وزن کل آسفالت مورد نیاز بر حسب تن محاسبه می شود که مبنای خرید آسفالت از کارخانه یا تامین کننده خواهد بود.

هزینه قیرپاشی (تک کت و پریمکت)

قبل از اجرای لایه آسفالت اصلی مرحله مهمی به نام قیرپاشی یا پریمکت (Prime Coat) و تک کت (Tack Coat) انجام می شود که بر هزینه اجرای آسفالت تاثیر می گذارد. پریمکت لایه ای از قیر رقیق شده است که بر روی سطح زیرسازی (مانند بیس یا ساب بیس خاکی یا شنی) پاشیده می شود تا ذرات سطح را به هم بچسباند از نفوذ آب جلوگیری کند و چسبندگی لازم را برای لایه آسفالت بعدی فراهم آورد. تک کت نیز لایه ای نازک از قیر امولسیون یا محلول است که بر روی سطح آسفالت قدیمی یا بتنی پاشیده می شود تا چسبندگی بین لایه جدید آسفالت و سطح موجود را ایجاد کند.

میزان قیر مصرفی در قیرپاشی معمولاً بر حسب کیلوگرم بر متر مربع (kg/m²) اندازه گیری می شود و بسته به نوع سطح و نوع قیر پاشیده شده متفاوت است؛ به عنوان مثال میزان قیر پریمکت معمولاً بین 0.8 تا 1.2 کیلوگرم بر متر مربع و میزان قیر تک کت بین 0.3 تا 0.7 کیلوگرم بر متر مربع است. هزینه قیرپاشی هم به صورت متر مربع محاسبه می شود و هم می توان آن را بر اساس قیمت هر تن قیر مصرفی برآورد کرد. قیمت هر متر مربع قیرپاشی بسته به نوع قیر و میزان پاشش متفاوت است و باید به هزینه کلی آسفالت کاری اضافه شود.

سایر عوامل موثر بر قیمت آسفالت کاری

علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری نیز می توانند بر قیمت نهایی آسفالت کاری متری چند تاثیرگذار باشند. این عوامل شامل هزینه حمل و نقل آسفالت از کارخانه به محل پروژه است که بسته به فاصله و حجم آسفالت متغیر است؛ هرچه فاصله بیشتر باشد هزینه حمل بالاتر خواهد بود و همچنین خطر سرد شدن آسفالت گرم در مسیر افزایش می یابد. روش اجرای آسفالت نیز بر هزینه تاثیر دارد؛ اجرای آسفالت با ماشین آلات پیشرفته مانند فینیشر معمولاً سریع تر و یکنواخت تر است اما نیاز به فضای کافی دارد در حالی که اجرای دستی در فضاهای کوچک یا پیچیده ضروری است و ممکن است هزینه کارگری بالاتری داشته باشد.

شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت مصالح به خصوص قیمت قیر که وابستگی زیادی به قیمت نفت دارد نیز به شدت بر قیمت هر تن آسفالت و در نتیجه قیمت آسفالت کاری متری چند تاثیر می گذارد. قیمت ها ممکن است به صورت روزانه یا هفتگی تغییر کنند بنابراین دریافت قیمت های به روز از تامین کنندگان و پیمانکاران معتبر اهمیت زیادی دارد. در نهایت هزینه های مربوط به دریافت مجوزهای لازم از شهرداری یا سازمان های مربوطه و همچنین بیمه پروژه نیز باید در برآورد کلی هزینه آسفالت کاری لحاظ شوند.

سوالات متداول درباره قیمت آسفالت کاری

قیمت آسفالت کاری متری چند است؟

قیمت آسفالت کاری متری بسته به عواملی مانند ضخامت آسفالت نوع آسفالت (گرم سرد تراشه) مساحت پروژه نیاز به زیرسازی و محل اجرا متفاوت است. به طور کلی برای ضخامت 5 سانتی متر قیمت هر متر مربع آسفالت گرم می تواند بین 200.000 تا 400.000 تومان یا بیشتر متغیر باشد.

هزینه هر تن آسفالت گرم چقدر است؟

قیمت هر تن آسفالت گرم درب کارخانه بسته به نوع آسفالت (توپکا بیندر و…) و کیفیت آن متفاوت است. برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز هر تن آسفالت باید از کارخانه های تولیدکننده یا تامین کنندگان معتبر استعلام بگیرید. هزینه حمل نیز به این قیمت اضافه می شود.

آیا قیمت تراشه آسفالت ارزان تر از آسفالت گرم است؟

بله قیمت تراشه آسفالت معمولاً به طور قابل توجهی ارزان تر از آسفالت گرم جدید است. این محصول بیشتر برای معابر کم تردد یا به عنوان لایه های زیرین استفاده می شود و دوام آن کمتر از آسفالت گرم استاندارد است.

چه عواملی بیشترین تاثیر را بر هزینه آسفالت کاری دارند؟

مساحت پروژه ضخامت لایه آسفالت نوع آسفالت مورد استفاده و نیاز یا عدم نیاز به زیرسازی اساسی از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه نهایی آسفالت کاری هستند.

آیا قیمت آسفالت کاری در شهرهای مختلف متفاوت است؟

بله قیمت آسفالت کاری می تواند به دلیل تفاوت در هزینه های حمل و نقل مصالح دستمزد کارگران و نرخ های مصوب محلی در شهرهای مختلف متفاوت باشد.

خطا: هیچ نوشته مرتبطی پیدا نکرد.