ویژگی و قابلیت های گوشی آیفون 14

شرکت اپل به تازگی 4 مدل جدید آیفون 14 را به بازار عرضه کرده‌ است که شامل آیفون 14 پرو، آیفون 14 پرو مکس و آیفون  14 پلاس و آیفون 14 معمولی می‌ باشند. ویژگی جالب این مدل‌ ها این است که بدون پرداخت پول بیشتر می‌ توانید آیفون با ویژگی‌ های پرو و در اندازه بزرگ‌ تر بخرید. اما قبل از خرید آیفون 14 باید بدانید که از چه ویژگی‌ هایی برخوردار است مخصوصا که نسخه اولیه آیفون 14 مانند مدل‌ های گذشته پیشرفته نمی‌ باشد. جهت مشاهده اطلاعات و شرکت در دوره آموزش تعمیرات موبایل کلیک کنید.

آیفون

خصوصیات کلی آیفون 14

آیفون 14 پلاس در مقایسه با آیفون 14 پرو و پرو مکس ارزان‌ تر می‌ باشد. در سال 2022 شرکت اپل با حذف نسخه مینی، آیفون 14 را با ابعاد 6.1 و 6.7 را روانه بازار کرد. آیفون 6.7 اینچی، آیفون پلاس گفته می‌ شود که به نسخه‌ های آیفون 8 و 8 پلاس شباهت دارد. طراحی آیفون 14 مانند آیفون 13 می‌ باشد و محفظه آن از جنس آلومینیوم، لبه‌ های آن صاف و پشت آن نیز شیشه‌ ای می‌ باشد همچنین قابلیت شارژ بی سیم را  دارد. رنگ‌ های آیفون 14 قرمز، بنفش، نور ستاره، نیمه شب و آبی می‌ باشند.

در مدل‌ های آیفون 14 و 14 پلاس در بالای نمایشگر بریدگی وجود دارد که دوربین در آن قرار دارد در صورتی که آیفون 14 پرو دارای این بریدگی نیست. نسخه آیفون 13 و آیفون 14 و 14 پلاس مجهز به نمایشگر Super Retina XDR OLED هستند که دارای بیشترین میزان روشنایی یعنی 1200 نیت و از ویژگی  True Tone نیز برخوردار است.

صفحه نمایش آیفون به وسیله پوشش سرامیکی از ضربه خوردن محافظت می‌شود. قابلیت ضد آب بودن آیفون 14، IP68 می‌ باشد که این ویژگی باعث می‌ شود تا در صورتی که تا عمق 6 متر درون آب  فرو رود و در این وضعیت به مدت 30 دقیقه باقی بماند آسیبی به گوشی وارد نشود.

همانند آیفون 13 در آیفون 14 نیز تراشه A15 وجود دارد. البته طراحی آن به روز می‌ باشد و کار کرد حرارتی آن بهبود پیدا کرده‌ است. دوربین موجود در این نسخه از آیفون پیشرفته‌ می‌ باشد که عملکرد بهتری را در روشنایی اندک به دلیل وجود پیکسل‌ های با اندازه بزرگ‌ از خود نشان می‌ دهد.

این دوربین 12 مگاپیکسلی دارای پیکسل 1.9 میکرو‌متری است و سنسور بزرگ‌ تری نسبت به مدل‌ های دیگر تلفن همراه دارد. موتور Photonic که در آیفون 14 تعبیه شده‌ است کارکرد دوربین آن را تا دو برابر دوربین‌ های TrueDepth  و Ultrawide  و 2.5 برابر دوربین Wide  ارتقا داده است.

به علاوه به وسیله این دوربین ثبت تصاویر با جزئیات بیشتر امکان پذیر می‌ باشد و این در حالی است که ظرافت‌ های تصاویر  محفوظ می‌ مانند. برای ثبت ویدئو نیز ویژگی اکشن وجود دارد که کیفیت ویدیو ها را افزایش می‌ دهد. ارائه 10 درصد روشنایی بیشتر در فلاش آیفون 14 و داشتن روشنایی یکنواخت از جمله ویژگی‌ های دوربین این نسخه از تلفن همراه می‌ باشد.

در محصول نامبرده شتاب سنج دو هسته‌ ای وجود دارد و همچنین ژیروسکوپ و شتاب سنج قابلیت شناسایی ضربه را دارند و در صورتی که تصادف شدیدی اتفاق بیفتد به صورت خودکار با اورژانس تماس می‌ گیرد.

به علاوه سنسور های موجود در این دستگاه سبب می‌ شود که فشارسنج، متوجه تغییر در فشار کابین شود و صدا های تصادف نیز به وسیله میکروفون شنیده می‌ شوند و تغییر سرعت نیز از طریق GPS دیده می‌ شود.

یکی دیگر از ویژگی‌ های نسخه آیفون 14 استفاده از فناوری Emergency SOS است که باعث می‌ شود در زمان‌ هایی که امکان استفاده از WiFi و موبایل وجود ندارد برای برقراری ارتباط از ماهواره استفاده کند‌. این قابلیت در محیط ‌های باز که درخت کمی وجود دارد قابل استفاده است و امکان ارسال پیامک را برای کارکنان اورژانس فراهم می‌ کند.

استفاده از این فناوری برای دو سال هزینه ‌ای ندارد و رایگان است و در آمریکا و کانادا امکان استفاده از آن وجود دارد. فناوری SOS همچنین برای مطلع شدن دوستان و خانواده از موقعیت مکانی شما قابل استفاده است.

در آیفون 14 نیز مانند نسخه 13 امکان اتصال 5G وجود دارد. در آمریکا نسخه‌ های آیفون فاقد سیم کارت فیزیکی هستند زیرا در حال حاضر سیم‌ کارت‌ های الکترونیکی جایگزین سیم کارت‌ های فیزیکی شده‌ اند.

 عمر مفید باتری این مدل از آیفون بیشتر از گوشی‌ های دیگر است. هرچند آیفون 14 پلاس اندازه بزرگ‌ تری دارد اما باتری مقاوم‌ تری در مقایسه با آیفون 14 معمولی دارد.

شما می‌توانید به طور مدام با آیفون 14 معمولی به مدت 20 ساعت فیلم تماشا کنید اما در نسخه آیفون 14 پلاس که باتری مقاوم‌ تری دارد به جای 20 ساعت، 26 ساعت می‌ توانید ویدئو تماشا کنید. آیفون 14 در حافظه ‌های 512، 128 و 256 طراحی و ساخته شده‌است.

قابلیت برقراری تماس با استفاده از ماهواره

آیفون 14 می‌ تواند به ماهواره متصل شود و امکان برقراری تماس را در مواقعی که موبایل و اینترنت در دسترس نیستند را فراهم می‌ کند. امکان استفاده از این قابلیت در همه زمان‌ ها وجود دارد و محدود به مواقع اضطراری نیست. اگر نمی ‌توانید از اینترنت و موبایل برای مطلع کردن مخاطبانتان از موقعیت مکانی خود استفاده کنید اتصال به ماهواره‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌ کند.

قابلیت فیلم برداری در نور کم

دوربین‌ های ایفون 14 قدرت بالایی دارند این دوربین‌های پر قدرت امکان فیلمبرداری در نور کم را مهیا کرده‌‌ اند و همچنین فیلمبرداری از رنگ‌ های زنده با کیفیت بالایی امکان پذیر می‌ باشد. دوربین جلو مجهز به فوکوس خودکار می‌ باشد به این معنا که وضوح سلفی را افزایش می‌ دهد.

همچنین ویژگی اکشن برای ثبت فیلم‌ هایی با حرکت زیاد کارآیی فراوانی دارد و لرزش دوربین را کاهش می‌ دهد همچنین ویژگی زوم دو برابری در دوربین آیفون 14 وجود دارد که کیفیت تصاویر را به اندازه 4K بهبود می‌ دهد. دوربین اصلی محصول نامبرده یکی از بهترین دوربین‌ های گوشی‌ های هوشمند می باشد که 48 مگاپیکسل می‌ باشد.

صفحه نمایش آیفون‌ های 14 پرو و پرومکس همیشه روشن هستند حتی زمانی که گوشی قفل است برخی از فعالیت‌ های زنده روی نمایشگر گوشی نمایش داده می‌ شود حتی امکان مشاهده تصویر صفحه قفل نیز وجود دارد ولی با این حال از شارژ باتری کمی استفاده می‌ کند.

شما می‌ توانید برای مدت طولانی از آیفون استفاده کنید در حالی که شارژ باتری کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

سخن پایانی

گوشی نسخه آیفون 14 و 14 پلاس نسبت به نسخه‌ های گذشته تفاوت زیادی ندارند همان پردازنده قبلی در این نسخه‌ ها وجود دارد.  اما در مدل‌ های پرو و پرو مکس پردازنده جدید A16 وجود دارد. قابلیت‌ هایی مانند صفحه نمایش همیشه روشن و داینامیک و دوربین اصلی پر قدرت 48 مگاپیکسل از نقاط قوت این نسخه از تلفن همراه می‌باشد.