5 علت آب دادن فن کویل و رفع مشکل آن

5 دلیل آب دادن فن کویل و رفع مشکل آن

تعمیر لوازم خانگی

همیشه فکر می کردم فن کویل ها از اون دستگاه های بی دردسرن که فقط یه کم فیلترشونو باید عوض کنی و بقیه کارها رو خودشون انجام می دن. اما خب، زندگی یه چیز دیگه رو به من نشون داد!

تعمیر لوازم خانگی

یه روز که داشتم تو خونه کار می کردم، یهو صدای چکه چکه ای از فن کویل اتاق شنیدم. اولش زیاد اهمیت ندادم و گفتم حتما یه قطره آب از فیلترش چکه کرده، اما بعد از چند دقیقه فهمیدم که این یه قطره نیست، یه جریان آب هست که داره از دستگاه می ریزه! از اون موقع تا حالا، بارها و بارها این مشکل رو تجربه کردم و کم کم به یه متخصص فن کویل تبدیل شدم!

تعمیر لوازم خانگی

حالا می خوام تجربیاتم رو با شما به اشتراک بذارم و 5 تا از مهم ترین دلایل آب دادن فن کویل و روش رفعشون رو به طور کامل توضیح بدم. این مقاله برای همه کسایی که با این مشکل روبرو هستن و می خوان خودشون مشکل رو حل کنن، مفیده.

فشار آب زیاد

یکی از دلایل اصلی آب دادن فن کویل، فشار آب زیاد در سیستم لوله کشی ساختمان هست. وقتی فشار آب از حد استاندارد بالاتر می ره، آب به جای اینکه به طور طبیعی از لوله ها عبور کنه، از طریق نشتی های موجود در سیستم، مثل اتصالات شل شده، لوله های فرسوده یا حتی از طریق شیرآلات، به سمت فن کویل و سایر دستگاه ها هدایت می شه.

برای حل این مشکل، اولین کاری که باید انجام بدین بررسی فشار آب ورودی به سیستم هست. برای این کار، یه فشار سنج به شیر ورودی فن کویل وصل کنین. فشار آب استاندارد در اکثر سیستم های گرمایشی و سرمایشی بین 1 تا 3 بار هست. اگر فشار آب از این محدوده بالاتر بود، باید با تنظیم فشار آب از طریق شیر تنظیم فشار یا نصب شیر اطمینان در ورودی آب، فشار آب رو به حالت استاندارد برگردونین.

مسدود شدن لوله های فن کویل

لوله های فن کویل، به مرور زمان ممکنه به دلیل رسوب گرفتن یا وجود ذرات خارجی مانند شن، خاک، زنگ زدگی و … مسدود بشن.

برای رفع این مشکل، اولین کاری که باید انجام بدین، تمیز کردن فیلتر فن کویل هست.

بعد از تمیز کردن فیلتر، می تونین لوله های ورودی و خروجی فن کویل رو با یک برس نرم تمیز کنین. در صورت وجود رسوب زیاد، از محلول هایی مثل اسید سیتریک یا سرکه سفید برای حل کردن رسوب استفاده کنین.

خرابی شیر برقی

شیر برقی ، یکی از اجزای مهم فن کویل هست که وظیفه ش کنترل جریان آب در سیستم هست. اگر شیر برقی خراب بشه، آب به طور مداوم وارد فن کویل می شه و باعث آب دادن اون می شه.

برای تشخیص خرابی شیر برقی، میتونین با استفاده از یک مولتی متر ، ولتاژ ورودی به شیر برقی رو بررسی کنین. اگر ولتاژ به شیر برقی رسید، اما شیر برقی باز نشد، معمولا باید شیر برقی رو تعویض کنین.

نشت از اتصالات

یکی از دلایل رایج آب دادن فن کویل، نشت آب از اتصالات ، مثل اتصالات لوله ها، شیرها و پمپ هست.

برای رفع نشت از اتصالات ، اول باید مکان نشتی رو پیدا کنین. بعد از پیدا کردن مکان نشتی، با استفاده از نوار تفلون، سفت کردن اتصالات، تعویض واشر یا استفاده از چسب های آبرنگ ، مشکل نشت رو رفع کنین.

خرابی پمپ فن کویل

پمپ فن کویل وظیفه ش انتقال آب به فن کویل هست. اگر پمپ خراب بشه، آب به طور مداوم به فن کویل هدایت می شه و باعث آب دادن اون می شه.

برای تشخیص خرابی پمپ فن کویل ، میتونین صدای کارکرد پمپ رو بررسی کنین. اگر صدای عجیب یا غیرعادی از پمپ شنیدین، ممکنه پمپ خراب شده باشه. همچنین می تونین فشار آب خروجی از پمپ رو بررسی کنین. اگر فشار آب خروجی کمتر از حد استاندارد باشه، معمولا پمپ خراب شده و نیاز به تعویض داره.

نتیجه گیری

آب دادن فن کویل، یک مشکل رایج هست که دلایل متعددی می تونه داشته باشه. با بررسی علل مختلف آب دادن فن کویل و آشنایی با روش های رفع مشکل ، می تونین خودتون این مشکل رو حل کنین.

پرسش و پاسخ

1. برای تمیز کردن لوله های فن کویل، چه مواد شوینده ای مناسب هست؟

پاسخ: برای تمیز کردن لوله های فن کویل ، می تونین از سرکه سفید یا محلول اسید سیتریک استفاده کنین. این محلول ها به رفع رسوبات آهکی در لوله ها کمک می کنن.

2. اگر فن کویل آب می ده ، باید بلافاصله کلید اصلی رو قطع کنیم؟

پاسخ: بله. در صورت آب دادن فن کویل ، اولین کاری که باید انجام بدین ، قطع کردن کلید اصلی فن کویل هست تا از خطرات برق گرفتگی جلوگیری کنین.

3. چگونه می تونم فشار آب رو در سیستم تنظیم کنم؟

پاسخ: برای تنظیم فشار آب ، می تونین از یک شیر تنظیم فشار در ورودی آب به سیستم استفاده کنین. همچنین می تونین یک شیر اطمینان در ورودی آب نصب کنین که در صورت بالا رفتن فشار آب ، فشار آب رو به حد استاندارد برگردونه.