آیا قفل هوشمند هک می شود؟

در دنیای امروز تکنولوژی با سرعت بالایی به خانه ها و زندگی روزمره مان وارد شده. یکی از این تکنولوژی ها که خیلی هم پرطرفدار شده قفل های هوشمنده. اما آیا این قفل های هوشمند امن هستن؟ آیا میشه اون ها رو هک کرد؟ این سوالات از همون روز اولی که تصمیم گرفتم یک قفل هوشمند برای در خونم بخرم ذهنم رو درگیر کرد. توی این مقاله قصد دارم هم تجربیات خودم از خرید و نصب قفل هوشمند رو با شما به اشتراک بذارم هم به این سوالات جواب بدم که آیا قفل های هوشمند واقعاً هک پذیر هستن یا نه.

امنیت | خانه هوشمند

امنیت | خانه هوشمند

تجربه شخصی من از خرید قفل هوشمند

حدود یک سال پیش به دلیل رفت و آمد زیاد و فراموش کردن کلیدها تصمیم گرفتم که یه قفل هوشمند بخرم. بعد از کلی تحقیق و بررسی قفل “X برند” رو انتخاب کردم که هم قابلیت باز شدن با اثر انگشت داشت و هم می شد از طریق اپلیکیشن گوشی بهش وصل شد. نصبش خیلی راحت بود ولی خب از همون روز اول یه سوال تو ذهنم بود : «نکنه هک بشه؟». راستش هر چی دربارش بیشتر تحقیق می کردم به این نتیجه می رسیدم که هیچ دستگاه الکترونیکی ۱۰۰% امن نیست.ولی بالاخره تصمیم گرفتم با مشاوره ای که از سایت جهان لاک تونستم یکی از قفل های هوشمند بازار را انتخاب کنم و از خریدم راضی هستم!

قفل های هوشمند و هک

بیایید به زبان ساده توضیح بدم. هر چیزی که به اینترنت وصل میشه یا قابلیت ارتباط از راه دور داره احتمال هک شدنش وجود داره. قفل های هوشمند هم از این قاعده مستثنا نیستن. روش های مختلفی وجود داره که ممکنه یه قفل هوشمند رو هک کنن. اما همه قفل ها به یه اندازه آسیب پذیر نیستن و بستگی به سطح امنیتی و تکنولوژی به کار رفته در قفل داره.

۱. هک شدن از طریق بلوتوث

بیشتر قفل های هوشمند برای ارتباط با گوشی از بلوتوث استفاده می کنن. یکی از رایج ترین روش های هک بلوتوث اسنیفینگ هست. این یعنی یک هکر با استفاده از ابزارهای خاص سیگنال های بلوتوث رو شنود می کنه و تلاش می کنه به کلیدهای رمزنگاری شده دست پیدا کنه.

۲. حمله های بروت فورس (Brute Force)

توی این روش هکر سعی می کنه با حدس زدن مکرر رمز یا پین قفل بهش دسترسی پیدا کنه. اگه قفل شما از یه رمز ساده استفاده کنه احتمال اینکه با این روش هک بشه خیلی بیشتره. برای همین همیشه توصیه می شه که از رمزهای پیچیده استفاده کنید.

۳. هک کردن اپلیکیشن موبایل

یکی دیگه از راه های هک کردن قفل های هوشمند حمله به اپلیکیشن موبایل شماست. هکرها می تونن از طریق بدافزارهایی که روی گوشی نصب میشه به اطلاعات قفل دست پیدا کنن و بدون اینکه شما متوجه بشید قفل رو باز کنن.

نکات امنیتی برای جلوگیری از هک

اما راه هایی هم وجود داره که می تونید از قفل هوشمندتون در برابر هک محافظت کنید.

استفاده از رمز پیچیده : همونطور که گفتم استفاده از یه رمز قوی و پیچیده اولین قدم برای افزایش امنیته. هر چقدر رمز پیچیده تر باشه هکرها زمان بیشتری برای هک کردن نیاز دارن.

به روز رسانی مرتب نرم افزار : همیشه نرم افزار قفل و اپلیکیشن گوشی رو به آخرین نسخه آپدیت کنید. به روز رسانی ها معمولاً شامل پچ های امنیتی هستن که حفره های امنیتی قبلی رو می بندن.

فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای : اگه قفل هوشمندتون این قابلیت رو داره حتماً ازش استفاده کنید. احراز هویت دو مرحله ای به این معنیه که برای باز کردن قفل علاوه بر رمز عبور باید از یه عامل دیگه مثل کد ارسال شده به گوشی استفاده کنید.

تجربه من از مشکلات امنیتی

یک بار بعد از چند ماه استفاده از قفل هوشمند متوجه شدم که درب خونه باز مونده! اول فکر کردم که شاید خودم یادم رفته باشه اما با کمی تحقیق بیشتر متوجه شدم که اتصال بلوتوث گوشی من به دلیل آپدیت نکردن اپلیکیشن دچار مشکل شده و قفل به درستی عمل نکرده. بعد از این تجربه همیشه دقت می کنم که هم اپلیکیشن و هم قفل رو به موقع آپدیت کنم.

جدول مقایسه ای از حملات رایج به قفل های هوشمند

روش حمله

توضیحات

راهکار امنیتی

بلوتوث اسنیفینگ

شنود سیگنال بلوتوث برای دسترسی به رمز

استفاده از رمزنگاری قوی در ارتباطات بلوتوث

بروت فورس

حدس مکرر رمز عبور یا پین

استفاده از رمز پیچیده و غیرقابل حدس

هک اپلیکیشن موبایل

نفوذ به اپلیکیشن قفل از طریق بدافزار

استفاده از اپلیکیشن های رسمی و به روز رسانی

سوالات متداول کاربران

۱. آیا قفل های هوشمند امن تر از قفل های سنتی هستن؟

قفل های هوشمند بسته به سطح امنیت و طراحی شون می تونن امن تر باشن. اما همیشه باید مراقب حملات سایبری باشید.

۲. آیا استفاده از بلوتوث برای قفل هوشمند امنه؟

بلوتوث امن هست اما به شرطی که از رمزنگاری قوی و نسخه های به روز استفاده بشه. همیشه قفل و اپلیکیشن رو آپدیت نگه دارید.

۳. آیا می شه قفل هوشمند رو بدون اینترنت هک کرد؟

بله حتی اگه قفل هوشمند شما به اینترنت وصل نباشه هکرها می تونن از طریق بلوتوث یا NFC حمله کنن.

نتیجه گیری

قفل های هوشمند مثل هر تکنولوژی دیگه ای مزایا و معایب خودشون رو دارن. امنیت این قفل ها وابسته به نحوه استفاده و مراقبت شما از اون هاست. هک شدن قفل هوشمند ممکنه اما با رعایت اصول امنیتی مثل استفاده از رمزهای پیچیده آپدیت مرتب نرم افزار و اپلیکیشن و استفاده از احراز هویت دو مرحله ای می تونید احتمال هک شدن رو تا حد زیادی کاهش بدید.

پس قفل های هوشمند اگر به درستی مدیریت بشن می تونن گزینه ای عالی برای افزایش امنیت خونه شما باشن!