روش های کنترل لهجه + راهکارهای عملی

گرچه تفاوت در لهجه و لحن صحبت کردن می تواند زیبا و قابل احترام باشد، اما، برای افراد زیادی صحبت کردن بدون لهجه اهمیت زیادی دارد. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که حین صحبت کردن در یک موقیعت اجتماعی، متوجه لهجه خود شده باشید. در این موقعیت ها،گاهی صحبت کردن بدون لهجه و ایجاد ارتباطی موثر با سایر افراد برای شما یک ایده آل است.

راهکارهای

کنترل لهجه یکی از تکنیک های تقویت فن بیان است که برای تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای لازم است با این روش ها و تکنیک ها آشنا شوید.

لهجه چیست؟

ر کشور ما لهجه‌ها و گویش‌های زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در نوع خود منحصربفرد و غنی هستند. براساس تعریف زبان شناسان اجتماعی، لهجه عبارت است از شیوه‌ای از تلفظ مخصوص یک فرد، مکان یا ملت خاص. به‌طور کلی لهجه به‌صورت خاصی به نحوه تلفظ کلمات توسط مردم اشاره دارد. همچنین اگر زبان در یک منطقه با تلفظ، دستور زبان یا واژگان متمایز از سایر مناطق شود، با مفهوم گویش روبه‌رو خواهیم بود.

به‌طور کلی کنترل لهجه یکی از اصول تقویت فن بیان و صحبت کردن در جمع‌ها است. در ادامه سعی بر این است که با روش‌های کنترل لهجه بیشتر آشنا شویم.

راهکارها و روشهای کنترل لهجه

برای اینکه روشهای کنترل لهجه برای شما موثر باشد باید بدانید که این فرآیند زمان بر است و به تمرین زیاد و تلاش شما بستگی دارد و نمی توانید تنها با صرف چند ساعت زمان به نتیجه مطلوب برسید.

گوش دهید، ضبط کنید، سپس مقایسه کنید

پیشنهاد ما به شما گوش کردن به کتاب ها و فایل های صوتی و سپس تقلید نحوه ادای کلمات از آن ها است. در این شرایط بعد از این که فایل صوتی را گوش کردید کلمات و جمله های آن را عیناً تکرار کنید و صدای خود را ضبط کنید.

سپس این دو صدا را با هم مقایسه کنید ودر نتیحه در این حالت متوجه تفاوت در تلفظ کلمات می شوید. ببینید در ادای چه کلماتی شما دارای لهجه هستید. پیدا کردن حروفی که در آن ها بیشترین اشتباه را داریم اهمیت زیادی دارد. موارد اختلاف را یادداشت کرده، نسبت به تصحیح آن ها تلاش کنید. بعد از این که کلمات متفاوت را پیدا کردید، کلمات جدید را در قالب گفتاری خود قرار دهید. به خود زمان بدهید؛ به مرور تفاوت‌ها کمتر و ظریف‌تر خواهد شد.

گوش دادن به پادکست و موسیقی

برای اینکه بتوانید به شنیدن تلفظ بدون لهجه کلمات فارسی عادت کنید و تلفظ آن ها در ذهن شما ثبت شوند؛ به موسیقی و پادکستهای بدون لهجه گوش دهید. البته نه گوش دادن بدون تمرکز یا به اصطلاح شنیدن، بلکه باید از مهارت گوش دادن استفاده کنید و تمرکز خود را به کار بگیرید.

آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید

بدون شک زمانی که تمرکز کافی ندارید، امکان یادآوری نکاتی که برای مدیریت لهجه و کلمات مختلف یاد گرفته اید را نخواهید داشت. به همین علت هنگام صحبت کردن باید آرامش خود را حفظ کنید تا بالطبع تمرکز شما نیز افزایش یابد. در کنار رعایت تمامی این موارد باید شمرده صحبت کنید. برای حرف زدن عجله نداشته باشید و عجله داشتن باعث می شود که نتوانید کلمات را بدون لهجه بیان کنید.

همچنین بخوانید: آموزش بهترین تکنیک های احوالپرسی + (جملات کاربردی)

تمرکز بر روی ریتم صحبت کردن

باید بر روی ریتم صحبت کردن خود، تمرین کنید. ریتم، در مورد زمان بندی رعایت شده در بیان یک عبارت یا جمله است. این تعریف، عمدتاً برابر است با مکانی که هنگام صحبت کردن، استرس قوی یا ضعیف را در یک جمله قرار می دهیم.

هنگام یادگیری یک لهجه جدید، همچنین مهم است که بدانید استرس در کجا قرار می گیرد. به سخنرانان بومی زبان مورد نظرتان گوش دهید تا در مورد ریتم لهجه ‌ای که می ‌خواهید به آن صورت صحبت کند، ایده ای داشته باشید.

کنترل و مدیریت لهجه با شنیدن شروع می‌شود

همه‌چیز برمی‌گردد به گوش‌های شما! اگر گوش قوی داشته باشید امکان اینکه زمان کمتری طول بکشد تا لهجه‌ی یک شهر را یاد بگیرید بیشتر و سریع‌تر است. اگر دقت کرده باشید خانم‌ها کمتر از آقایان لهجه‌دارند! دلیل آن‌هم قدرت شنیداری و گوش‌های قوی خانم‌هاست! مسئله سادست! شما چیزی را بیان می‌کنید که قبلاً شنیده باشید!

سخن پایانی

بهترین راهکار برای از بین بردن لهجه، شرکت در دوره کنترل لهجه و انجام تمرینات دوره ای آن است.

 شرکت در این دوره به شما انگیزه می دهد. ممکن است در طی این مسیر خسته شده یا دچار بی حوصلگی شوید و ادامه دادن برایتان سخت شود. در این دوره ها توسط استادان حرفه ای به شما مشورت داده و برای ادامه مسیر کمکتان می کنند.