فیلم و سریال

ارش عدل پرور در فیلم حکم تجدید نظر

به گزارش «فرهیختگان» به نقل از روابط عمومی فرهنگ‌سرای ارسباران، عصر ۲۱ آذر فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» با حضور محمدامین کریم‌پور کارگردان و رضا کریمی تهیه‌کننده و نویسنده در فرهنگسرای ارسباران اکران شد.

 پس از نمایش فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» پانصد و سی و هشتمین نشست باشگاه فیلم تهران با حضور محمدامین کریم‌پور، رضا کریمی و کورش جاهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست کورش جاهد منتقد سینما با اظهاراتی درباره فیلم گفت: وقتی فیلم «حکم تجدیدنظر» را مشاهده می‌کردم در ابتدا تصورم بر این بود که باز هم قرار است فیلمی تلخ درباره معضلات مختلف جامعه ببینیم، فیلم‌هایی که شبیه به صفحه اول روزنامه‌ها مشکلات و اتفاقات را پشت سر هم نشان می‌دهند و هیچگاه نگاهشان فراتر از این مسئله نمی‌رود اما در فیلم «حکم تجدیدنظر» که به مرور شاهد پیش‌روی قصه بودیم نگاه متفاوت و دغدغه‌مند فیلمساز را می‌شد احساس کرد.

در ادامه این نشست رضا کریمی نویسنده و تهیه کننده اظهار داشت: بسیاری از دوستانی که فیلم «حکم تجدیدنظر» را دیده‌اند نگاه مثبتی به فیلم داشته‌اند اما نمی‌دانم به چه دلیل گویا شرایطی فراهم نشده که این نگاه مثبت خود را مطرح کنند و بسیاری از دوستان یا در برابر این فیلم سکوت کردند یا برخوردی مغرضانه داشتند و این فیلم و نگاهشان را با حواشی زمان صدور پروانه ساخت پیوند زدند در حالیکه به نظر من «حکم تجدیدنظر» به عنوان اولین تجربه کارگردانش اثری با کیفیت و قابل دفاع است.

کریمی خاطرنشان کرد: طرح اولیه این فیلم را محمدامین کریم‌پور به من پیشنهاد کرد که حسین سلیمانی آن را نوشته بود، قصد داشت فیلم کوتاه بسازد که من وقتی طرح را خواندم احساس کردم این اثر پتانسیل تبدیل شدن به فیلم سینمایی را دارد و به کریم‌پور گفتم که از طرح من استقبال کرد. من نگارش فیلمنامه را آغاز کردم و بارها فیلمنامه بازنویسی شد که فکر می‌کنم اگر زمان بیشتری برای بازنویسی داشتیم، اثر حتی پتانسیل بهتر شدن هم داشت اما نهایتاً طی 4 یا 5 ماه نگارش این فیلمنامه طول کشید. فیلمبرداری این فیلم هم 38 روز طول کشید که زمان آن بسیار مطلوب بود.

محمدامین کریم‌پور کارگردان در ادامه این نشست اظهار داشت: پیش از ساخت «حکم تجدیدنظر» چند سالی که در فضای مجازی کار می‌کردم غالب کارهایم کمدی بود و این در حالی است که من اتفاقاً فردی جدی هستم. در ابتدا که ایده ساخت این فیلم را داشتیم قرار بود فیلمی کوتاه برای حضور در جشنواره 8 میلیمتری بسازیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این فیلم را بهتر است در قالب یک اثر سینمایی بلند بسازیم.

کریم‌پور خاطرنشان کرد: ما در ابتدا یک پایان‌بندی داشتیم، مادری که کار عجیبی برای فرزندش می‌کند اما رسیدن به این مرحله مستلزم قصه‌هایی بود که آن‌ها را طراحی کردیم، در واقع ما از آخر به اول قصه آمدیم و فیلمنامه اینگونه شکل گرفت.

او درباره پرداختن به موضوع قمار در فیلم «حکم تجدیدنظر» نیز گفت: در این سال‌ها که در فضای مجازی فعالیت داشتم پیشنهادهای مختلفی برای فعالیت در سایت‌های قمار داشتم. زمان برگزاری جام جهانی فوتبال به روسیه رفتم و آنجا پیشنهاداتی برای فعالیت در سایت‌های قمار داشتم که ارقام عجیبی هم به من پیشنهاد شد و گفته بودند می‌توانم در ترکیه فعالیتم را ادامه دهم اما من به دلایل مختلف از جمله وابستگی به کشورم، دوستان و خانواده این کار را نکردم.

وی درباره پایان‌بندی فیلم «حکم تجدیدنظر» اظهار داشت: پایان این فیلم اتفاق خاصی رخ می‌دهد و من از مادران مختلفی درباره این اتفاق سوال کردم و می‌پرسیدم که در این شرایط آیا ممکن است چنین کاری انجام دهند؟

کارگردان فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» درباره عنوان این اثر سینمایی گفت: عنوان «حکم تجدیدنظر» در این فیلم از آنجا می‌آید که مادر با وجود اعتقاد به اینکه فرزندش انسان خوبی بوده، در ادامه نظرش را درباره او تغییر می‌دهد و حکمی دیگر برای او در نظر می‌گیرد. در ابتدای فیلم که سکانس اعدام را مشاهده می‌کنید در واقع شیطنت من برای جذب مخاطب بود، من معتقدم اگر در چند دقیقه ابتدایی فیلم مخاطب چیزی در اثر نبیند که او را جذب کند قطعاً دیدن با فیلم تا انتها همراه نخواهد بود. من این سکانس را به همین دلیل در ابتدای فیلم اضافه کردم و حتی سکانس پریدن از خواب را هم نگرفتم و بعدها به این نتیجه رسیدیم که باید این سکانس اضافه شود و به همین دلیل این سکانس را دوباره فیلمبرداری کردیم.

کریم‌پور در ادامه درباره انتخاب آرش عدل‌پرور برای بازی در فیلم «حکم تجدیدنظر» گفت: با توجه به گاردی که مخصوصاً از سوی جوانان نسبت به من وجود داشت می‌دانستم که امکان همکاری با آن‌ها برای من سخت است اما به هر حال قصد داشتم از چهره‌ای مطرح برای این نقش استفاده کنم. آرش عدل‌پرور هم چهره‌ مطرحی بود و هم ما پیش از ساخت این فیلم هم با هم رابطه دوستانه‌ای داشتیم و او پیشنهاد من برای حضور در این اثر را پذیرفت. به نظر من آرش عدل‌پرور از پس نقشش برآمده و بد بازی نکرده و در بدترین شرایط هم اگر بازی بدی داشت باز هم به فیلم ضربه‌ای نمی‌خورد. وی با اشاره به اینکه دغدغه بررسی و پرداختن به مسئله اعدام را نداشته گفت: دغدغه من پرداختن به این موضوع که آیا اعدام کار دستی است یا غلط، نبود و من به مسئله دیگری فکر می‌کردم. درباره قمار هم باید بگویم که من مدتی با پلیس فتا کار می‌کردم و اطلاعات کافی درباره این موضوع داشتم و بحث و دغدغه‌ام همان چیزی است که در فیلم مطرح کرده‌ام.

رضا کریمی نیز درباره دغدغه مطرح شده در فیلم گفت: مسئله ما در این فیلم عدالت بود و ما می‌دانیم که در ایران فیلم می‌سازیم و باید در چارچوب قوانین این کشور کار کنیم. ما حتی بحث اصلی فیلم‌مان قمار یا اهدای عضو را هم نبود و درباره اهدای عضو بیشتر واسطه‌گری‌ها را نقد کردیم.

در پایان این نشست محمدامین کریم‌پور درباره پیچیده بودن قصه فیلم گفت: من به قصه‌های پیچیده علاقه دارم و نمی‌خواهم قصه‌ای را سر راست و راحت تعریف کنم. زمانی که فیلمنامه نوشته شد با همسرم هم درباره این موضوع که چرا قصه اینقدر پیچیده شده بحث داشتیم و من معتقد بودم که باید این پیچیدگی‌ها را در فیلم حفظ کرد.



به گزارش تیتربرتر؛ تدوین فیلم حکم تجدیدنظر نظر توسط بهرام دهقان همزمان با فیلمبرداری آن آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

معرفی فیلم حکم تجدیدنظر

 

«حکم تجدید نظر» فیلمبرداری این فیلم طی ۴۵ جلسه در تهران با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی انجام و هفته گذشته به پایان رسید و این روزها مراحل فنی آن آغاز شده است.

فیلمنامه «حکم تجدید نظر» توسط رضا کریمی و بر اساس طرحی از حسین سلیمانی به نگارش درآمده است.

اسامی بازیگران فیلم حکم تجدیدنظر

 

ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی، زیبا کرمعلی، شاهرخ فروتنیان و احسان امانی با حضور آرش عدل‌پرور و با معرفی مجید یلان بازیگران این فیلم هستد.

مجموعه کارهای ژاله صامتی بازیگر فیلم حکم تجدیدنظر

ژاله صامتی (زادهٔ ۱۴ فروردین ۱۳۵۱) بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است.

زندگی هنری ژاله صامتی

 

ژاله صامتی در ۱۴ فروردین ۱۳۵۱ در تهران متولد شد. او در رشتهٔ تئاتر از دانشکدهٔ هنر فارغ‌التحصیل شده و فعالیت هنری خود را با حضور در فیلم دت یعنی دختر، به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، آغاز کرد و پس از آن در سال ۱۳۷۳ به عنوان بازیگر نقش اول فیلم «دشت ارغوانی» به کارگردانی نادر مقدس انتخاب شد.

 

او فعالیت حرفه‌ای خود را با بازی در فیلم‌های سینمایی «سایه به سایه»، «خفاش»، «آخرین نبرد»، «فرار مرگبار» و «مربای شیرین» پی گرفت. وی همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله «یحیی و گلابتون»، «سرزمین ملائک»، «هتل»، «فکر پلید»، «مجتمع فرخ و فرج»، «آژانس دوستی»، «این زمینی‌ها» و «زیرخاکی» حضور داشته‌ است.

مطالب مرتبط:

  • آشنایی با سریال هشت آباد+اسامی بازیگران
  • آشنایی با سریال چالش+اسامی بازیگران

فیلم‌شناسی ژاله صامتی

 

فیلم های سینمایی ژاله صامتی

سال نام فیلم کارگردان نقش
۱۳۷۲ دت یعنی دختر ابوالفضل جلیلی  
۱۳۷۳ دشت ارغوانی نادر مقدس  
۱۳۷۴ فرار مرگبار تورج منصوری  
۱۳۷۵ سایه به سایه علی ژکان رعنا
بالاتر از خطر سعید عالم‌زاده میترا
۱۳۷۶ خفاش علی اصغر شادروان  
آخرین نبرد حمید بهمنی  
۱۳۸۰ مربای شیرین مرضیه برومند  
گیلانه رخشان بنی‌اعتماد
محسن عبدالوهاب
عاطفه
۱۳۸۵ قاعده بازی احمدرضا معتمدی  
۱۳۸۶ حیران شالیزه عارف‌پور مادر ماهی
۱۳۸۷ رفیق بد عباس احمدی مطلق ناهید
۱۳۸۸ نیش زنبور حمیدرضا صلاحمند  
۱۳۹۰ ضد گلوله مصطفی کیایی فرخ
۱۳۹۳ عصر یخبندان مصطفی کیایی افسانه
۱۳۹۴ آخرین بار کی سحر را دیدی؟ فرزاد مؤتمن طاهره
دراکولا رضا عطاران مژگان
۱۳۹۵ ایستگاه اتمسفر مهدی جعفری  
۱۳۹۶ در وجه حامل بهمن کامیار مهری
درخونگاه سیاوش اسعدی طاووس
گلدن تایم پوریا کاکاوند  
۱۳۹۷ تگزاس ۲ مسعود اطیابی سوری
حمال طلا تورج اصلانی  
شب اول 18 سالگی (دیاپازون) حامد تهرانی  

مجموعه های تلویزیونی ژاله صامتی

سال نام مجموعه   کارگردان  
۱۳۷۵ یحیی و گلابتون   اصغر آبگون  
سرزمین ملائک علی غفاری  
۱۳۷۶ کتیبه ایرج کریمی  
فردا دیر است حسن فتحی  
۱۳۷۷ مجتمع مسکونی فرخ و فرج اصغر فرهادی  
فکر پلید محسن شاه محمدی  
۱۳۷۸ آژانس دوستی احمد رمضان‌زاده، حمیدرضا صلاحمند،مجید جعفری شیرازی، احمد زینال‌زاده،فرامرز قریبیان و کاوه دژکام  
این زمینی‌ها   مسعود شاه محمدی  
هتل   مرضیه برومند  
۱۳۸۰ کارآگاه شمسی و دستیارش مادام  
۱۳۸۱ نسیم رؤیا   کاظم بلوچی  
۱۳۹۶ نفس جلیل سامان  
۱۳۹۹ زیرخاکی  

جوایز ژاله صامتی

  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم شهر برای فیلم در وجه حامل ۱۳۹۸
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «درخونگاه» ۱۳۹۷
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ۱۳۹۴
  • برنده جایزه بهترین کمدین زن از دومین جشنواره سینمای کمدی گل‌آقا برای فیلم «رفیق بد» ۱۳۸۷

عوامل فیلم حکم تجدیدنظر

 

عوامل اصلی فیلم «حکم تجدید نظر» عبارتند از: کارگردان: محمدامین کریم‌پور، نویسنده فیلمنامه: رضا کریمی(بر اساس طرحی از حسین سلیمانی)، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، تدوین: بهرام دهقان، طراح صحنه و لباس و گریم: علی عابدی…

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند:

  • آشنایی با سریال بیگانه ای با من است
  • آشنایی با سریال 87 متر+اسامی بازیگران