رایانه

ساعت های گران قیمت در ایران

عکس توسط: Jonathan Parker از Luxe Digital

رولکس در دنیای ساعت های مکانیکی رده بالا جایگاه ویژه ای دارد. رولکس یکی از با ارزش ترین برند های ساعت لوکس در جهان است و همچنین یکی از برندهای گران قیمت نیز به شمار می آید. این تولید کننده سوئیسی مدل های نمادینی را تولید کرده که به نمادی حقیقی تبدیل شده اند. به عنوان مثال، داشتن یک رولکس مد روز مدرن یا یک مدل سابمارینر (Submariner)، چیزهای زیادی راجع به اینکه شما که هستید و آنچه در زندگی خود به دست آورده اید را به ما بیان می کند. در واقع نشانگر موفقیت شما در کسب و کارتان نیز می باشد.

چه چیزی رولکس را خاص می کند؟ کیفیت طراحی آن. کمیاب بودن متریال یا مواد ساخت آن. و از همه مهمتر، فرایند تولید بی عیب و نقص این برند لوکس و لاکچری٬‌ که عملکرد دقیق و صحیح را برایمان تضمین می کند.

همه این اصول و مشخصه ها نقش مهمی در اعتبار رولکس دارند. اما چیزهای بیشتری برای این برند وجود دارد. سایر تولید کنندگان ساعت، مانند پاتِک فیلیپ Patek Philippe و آدمار پیگه Audemars Piguet هم به همان اندازه در تولید ساعتهای عالی و برتر شایسته هستند.

نکته: متاسفانه در بازار ساعت کشور٬ اکثر برندها با نام های غلط و یا تلفظ اشتباه خواسته یا ناخواسته رایج شده اند. مثلا ممکن است وارد یک ساعت فروشی بسیار شیک شوید و از فروشنده بخواهید که یک مدل خاصی از ساعت برند Hublot که این روزها مدل های تقلبی آن را در هر جای کشور به آسانی می یابید٬ برایتان بیاورد و شما با تلفظ صحیح نام این برند که “هیوبلو” یا  “هوبلو” هست کلی علامت سوال بزرگ بالای سر فروشنده خبره ایجاد کنید.

با این حال، رولکس دارای سابقه و تاریخچه غنی و متنوعی از نوآوری و رهبری در ساعت سازی است. ساعتهای رولکس نیز توسط شخصیت های مطرح جهان از دنیای ورزش، سینما، سیاست و تجارت پوشیده شده است. پل نیومن ، استیو مک کوئین ، اله مکپرسون ، وینستون چرچیل ، دکتر مارتین لوتر کینگ ، چه گوارا ، جان اف کندی ، مارلون براندو ، کریستیانو رونالدو و ویکتوریا بکهام فقط برخی از محبوب ترین دارندگان رولکس هستند.

برای کمک درک بهتر و هدایت شما در دنیای ساعتهای رولکس و نقشی که هر یک از مدل های آن در این برند بازی می کنند، امروز به ۱۷ گران ترین ساعت رولکس سال ۲۰۲۰ نگاهی می اندازیم.

برخی از گرانترین مدل ها تاریخی هستند که به لطف نادر بودن آنها یا شهرت صاحبان قبلی خود دارای ارزش بالایی هستند. برخی دیگر مدرن و امروزی هستند که می توانید آنها را با قدم زدن در فروشگاه های معتبر یا نمایندگی های انحصاری رولکس، همین الان خریداری کنید. محدوده قیمت آنها از ۱۳٬۳۳۷ دلار تا ۱۷/۸ میلیون دلار می باشد.

این یک لیست مفصل خواهد بود، بنابراین اگر می خواهید بدانید که گرانترین های رولکس در بازار امروز کدامند، نسخه کوتاه شده و مختصر آن٬ برای شما تهییه شده است:

رولکس GMT Master II Ice یکی از گرانترین مدل موجود در مجموعه فعلی است که قیمت آن از ۴۸۵٬۳۵۰ دلار شروع می شود.
رولکس دایتونا پائل یا پل نیومن Paul Newman Daytona تنها گرانترین مدل رولکسی است که تاکنون فروخته شده است. این مدل در حراج ماه اکتبر سال ۲۱۰۷ با قیمت باور نکردنی ۱۷/۸ میلیون دلار فروخته شد.


۱۷ مدل برتر و گران قیمت رولکس در سال ۲۰۲۰

————-

رتبه مدل قیمت
۱۷ Submariner Date
از ۱۳٬۳۳۷ دلار (۲۰۲۰)
۱۶ Sky-Dweller Oystersteel از ۱۴٬۷۲۵ دلار (۲۰۲۰)
۱۵ Cosmograph Daytona
از ۱۶٬۷۸۰ دلار (۲۰۲۰)
۱۴ Datejust از ۱۷٬۰۰۰ دلار (۲۰۲۰)
۱۳ Rolex Day-Date
از ۳۴٬۵۰۰ دلار (۲۰۲۰)
۱۲ Rolex Pearlmaster collection
۸۷٬۰۰۰ دلار (۲۰۲۰)
۱۱ Rolex Submariner استیو مک کوئین (۱۹۶۷)
۲۳۴٬۰۰۰ دلار (۲۰۰۹)
۱۰ Rolex Platinum Diamond Pearlmaster
۲۷۷٬۸۵۰ دلار (مارچ یا مارس ۲۰۱۱)
۰۹  Rolex Submariner جیمز باند (۱۹۷۲)
۳۶۵٬۰۰۰ دلار (نوامبر ۲۰۱۵)
۰۸ Rolex GMT Master II Ice
۴۸۵٬۳۵۰ دلار (۲۰۲۰)
۰۷ Rolex Day-Date جک نیکلاس
۱٬۲۲۰٬۰۰۰ دلار (دسامبر ۲۰۱۹)
۰۶ Eric Clapton’s Rolex “Oyster Albino” Cosmograph Daytona
۱/۴ میلیون دلار (مه یا می ۲۰۱۵)
۰۵  Rolex GMT-Master مارلون براندو
۱٬۹۵۲٬۰۰۰ دلار (دسامبر ۲۰۱۹)
۰۴ Antimagnetique Reference 4113 –1942
 ۲/۵ میلیون دلار (مه یا می ۲۰۱۶)
۰۳ Rolex Bao Dai
۵/۱ میلیون دلار (مه یا می ۲۰۱۷)
۰۲ Rolex Daytona Reference 626 Unicorn –1971
۵/۹ میلیون دلار (مه یا می ۲۰۱۸)
۰۱ Rolex Daytona پل نیومن
۱۷/۸ میلیون دلار (اوکتبر ۲۰۱۷)

ما لیست خود را با ارزانترین ساعتهای رولکس شروع کردیم. این مدلها٬ امروزی و مدرن هستند که شما هم می توانید آن ها را در بوتیک های اختصاصی رولکس بیابید و بخرید. همانطور که در لیست بالا٬ پایین می آییم، مدلهای تاریخی منحصر به فردی را مشاهده می کنیم که فقط از طریق حراج های خصوصی به فروش رسیده یا می رسند. آنها غالباً خاص افراد مشهور و افراد با نفوذ بوده و یا از مواد منحصر به فردی تولید و ساخته شده اند.


۱۷. رولکس Submarine Date که قیمت آن از ۱۳٬۳۳۷$ ‌شروع می شود. (۲۰۲۰)

لیست ما با مدل کلاسیک Submariner ( کلمه سابمارینر به معنی خدمه زیر دریایی است و این مدل و نام یکی از بیشترین کلماتی است که در مجموعه رولکس و این مقاله مشاهده خواهید کرد.) تاریخ دار آغاز می شود که برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ رونمایی شد. Submariner اولین ساعت مچی بود که غواصان می توانستند تا عمق ۱۰۰ متری (۳۳۰ فوت یا پا) با آن بروند. این مدل با فیلم James Bond‌ جیمز باند معروف شد٬ که بدون امکان نشان دادن تاریخ بود و با بند بافته مدل بافته شده برزنت شکل٬ که اصطلاحا NATO band نام داشت ظاهر شد. مدل Submariner امروزه یکی از محبوب ترین مدل های این برند لوکس و لاکچری است.

قیمت فعلی رولکس Submariner از ۱۳٬۳۳۷ دلار شروع می شود و بر اساس  نوع متریال انتخابی که می تواند از بین فولاد ضد زنگ، طلای زرد و طلای سفید انتخاب شود متفاوت است.

مشاهده این کلکسیون


۱۶. Sky-Dweller Ostrersteel و رولکس فولاد ۹۰۴ال و طلای زرد: قیمت از ۱۴٬۲۷۵ دلار (۲۰۲۰) شروع می شود.

شما این مدل رولکس Sky-Dweller ( به معنی ساکن یا مقیم آسمان) را به آسانی نمی توانید بینید یا بیابید. این ساعت مچی ابتدا مخصوص خلبانان و افراد عشق سفر مکرر طراحی شده بود تا دو منطقه زمانی را به طور همزمان و به صورت عقربه ای بتوان مشاهده کنند. دوست داران این ساعت می توانند ساعت یا زمان محلی را به صورت دقیقه و ثانیه در عقربه های اصلی تنظیم کنند. یک صفحه عقربه ای کوچکتر در مرکز دیده می شود که در آن زمان منطقه ثانویه را می توان تنظیم کرد. نمایش زمان منطقه ثانویه را به صورت ۲۴ ساعته ارائه می دهد تا به راحتی بتواند روز را از شب تشخیص داد.

قیمت رولکس Sky-Dweller از ۱۴٬۲۷۵ دلار شروع می شود. می توانید از ترکیبی از طلا سفید، طلای زرد و مواد طلای گل رز آن را تهییه کنید.

مشاهده این کلکسیون


 ۱۵. رولکس Cosmograph Daytona : قیمت از ۱۶٬۷۸۰ دلار (۲۰۲۰) شروع می شود.

رولکس جذاب Daytona (نام یک پیست اتومبیل رانی معروف در فلوریدای آمریکا است) در سال ۱۹۶۳ به منظور تجلیل از دنیای پر عملکرد رانندگی حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی معرفی شد. این مدل به سرعت در بین ستارگان فیلم و عموم مردم بسیار محبوب شد.

Cosmograph Daytona به عنوان یک مجموعه کامل بین نمونه های ورزشی کرونوگراف دار معرفی شد. صفحه آن به نمادی تبدیل شده که اغلب توسط مارک های ساعت دیگر به تقلید باز تولید شد.

Cosmograph : این امکان را به رانندگان می دهد تا زمان سپری شده را اندازه گیری کرده و با آن سرعت متوسط را که روی Bezel ( صفحه دایره شکل مدرج روی قسمت بیرونی و روی صفحه ساعت) نوشته شده است را بخوانند.

دو مکانیزم فشاری یا همان دکمه های کوچک در طرف سمت راست ساعت٬ اجازه می دهد تا کسی که ساعت را پوشیده است٬ عملکرد کرونوگراف را فعال کند. برای تضمین ضد آب بودن٬ این متعلقات طوری مهر و موم شده اند که تا عمق ۱۰۰ متری (۳۳۰ فوت یا پا) می توان با آن غواصی کرد.

مشاهده این کلکسیون


۱۴.رولکس Datejust: قیمت از ۱۷٬۰۰۰ دلار (۲۰۲۰) شروع می شود.

این مدل رولکس Datejust اولین بار در سال ۱۹۴۵ به منظور بزرگداشت چهلمین سالگرد شرکت معرفی شد. این اکنون به یک ساعت برجسته برای تجار یا افراد موفق در زمینه تجارت در سراسر جهان تبدیل شده است. این ساعت آنقدر وقف پذیر است که شما می توانید آن را با یک لباس راحت غیر رسمی در سرکار یا شرکت خود و هم با لباس حرفه ای و رسمی بپوشید. این محصول را با انتخاب متنوعی از عقربه ها، صفحه مدرج٬ مواد و همچنین سنگ های قیمتی روی اعداد آن٬ می توان تهیه کرد.

رولکس Datejust در اندازه های مختلف از ۳۱ میلی متر تا ۳۴ میلی متر٬ ۳۶ میلی متر و ۴۱ میلی متر در دسترس است. یک مدل ۲۸ میلی متری مخصوص بانوان هم وجود دارد. این ساعت را با مواد فولاد ضد زنگ٬ طلای سفید٬ طلای زرد و طلای قرمز یا رز گلد می توان یافت.
مشاهده این کلکسیون

 ۱۳. رولکس Day-Date: قیمت از ۳۴٬۵۰۰ دلار (۲۰۲۰) شروع می شود.

رولکس Day-Date (روز-تاریخ) احتمالاً اوج نماد موفقیت است. این یکی از گران ترین ساعتهای مجموعه فعلی رولکس است و توسط رهبران بیشمار و سران کشورها در سراسر جهان پوشیده شده است. رولکس Day-Date برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ به عنوان اولین ساعت مچی ضد آب و خود گردان کورنومتردار به بازار عرضه شد که علاوه بر این  تاریخ و روز هفته را نیز نمایش می داد.

همچنین این اولین ساعتی بود که معرف دستبند یا دسته جادویی رولکس (که گاهی اوقات دستبند رئیس جمهور نیز گفته می شود- تصاویر انواع دسته یا دستبند های ساعت رولکس را در قسمت های پایین تر این مقاله می توانید مشاهده کنید) است٬ که راحتی خاصی را برای مچ دست شما به ارمغان می آورد. مدل ۲۰۲۰ Day-Date با ارائه متعلقات متحرک کالیبر ۳۲۵۵ قابلیت اطمینان و کارایی فوق العاده ای را در مواردی ارائه می دهد که کاملاً مناسب برای پوشیدن با کت و شلوار یا لباس رسمی است. قیمت رولکس Day-Date یا همان روز-تاریخ از ۳۴٬۵۰۰دلار شروع می شود. صفحه آن اندازه ۳۶ میلی متر و ۴۰ میلی متر موجود است و همچنین  با مواد طلای زرد، طلای سفید، طلای رز و پلاتین موجود است.

مشاهده این کلکسیون

۱۲. مجموعه رولکس Pearlmaster: قیمت از ۸۷٬۰۰۰ دلار (۲۰۲۰) شروع می شود.رولکس Pearlmaster (این نام بیانگر دار مزین بودن این مدل از ساعت رولکس با سنگ های گرانبها و قیمتی است) در صدر لیست ما از گران ترین رولکس هایی است که امروز می توانید خریداری کنید. این ساعت ۸۷ هزار دلار قیمت دارد اما قیمت آن بسته به قیمت روز بازار الماس یا دیگر سنگهای قیمتی موجود در آن٬ در هنگام خرید شما ممکن است متفاوت باشد. این ساعت با محفظه ۳۴ و ۳۹ میلی متر یافت می شود و منحصراً با طلای زرد، طلای سفید و رز گلد (که به نام Everose معروف است) موجود است.

این ساعت مچی یک نسخه سفارشی رده بالا از رولکس Datejust است که با الماس های ریز و سنگهای قیمتی مزین شده است. رولکس برای هم تراز کردن ارزشمند و دقیق ارتفاع، سمت و موقعیت هر سنگ روی صفحه ساعت٬ مجبور به ساختن تکنیک های سطح بالا بوده است. مدل Pearlmaster با سه گزینه انتخاب نوع دستبند عرضه می شود که دو مورد از آن دارای سنگ های قیمتی روی خود می باشند. این ساعت همچنین تا عمق ۱۰۰ متر (۳۳۰ فوت) ضد آب است و دارای ۴۸ ساعت٬ ذخیره انرژی است.

مشاهده این کلکسیون

—————-

از این قسمت به بعد، هر ساعت دیگر Rolex (رولکس) در لیست ما به جز مدل GMT Master II Ice که یک قطعه منحصر به فرد است٬ از طریق حراج های عمومی یا خصوصی فروخته می شوند و ممکن است در آینده به بازار مزایده ها برگردند و شما هم بتوانید یکی از آنها را خریداری کنید ولی در حال حاضر برای فروش موجود نمی باشند.


۱۱. رولکس Submariner استیو مک کوئین سال ۱۹۶۷: به قیمت ۲۳۴٬۰۰۰ دلار فروخته شد (۲۰۰۹)

رولکس Submariner استیو مک کوئین در سال ۱۹۶۷ یازدهمین ساعت گران قیمت رولکس است که تاکنون فروخته شده است.


می توانید استدلال کنید که رولکس Submariner استیو مک کوئین در سال ۱۹۶۷ مدرنیته طراحی ساعتهای با کیفیت رولکس را آغاز کرد.

این ساعت اولین ساعت لیست ما است که با قیمت بالایی در حراج در سال ۲۰۰۹ فروخته شد که توسط Antiquorum (به عنوان یکی از مهمترین خانه های مزایده و متخصص در حراج های ساعت های خاص و رده بالا شناخته می شود.) ساماندهی شد٬ با قیمت ۲۳۴٬۰۰۰ دلار فروخته شد. این بالاترین قیمتی بود که تاکنون برای یک رولکس با کیفیت در آن زمان پرداخت شده است.

این ساعت٬ یک رولکس Submariner کلاسیک از سال ۱۹۶۷ است. با این وجود، آنچه که باعث خاص بودن آن می شود این است که زمانی متعلق به استیو مک کوئین بوده است. این بازیگر افسانه ای لقب “the Kind of Cool” را در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به دلیل اینکه یکی از پردرآمدترین بازیگران هالیوود بود شناخته شد. رولکس Submariner او این شهرت را دست نخورده نگه داشت.

ارزش رولکس Submariner استیو مک کوئین مطمئناً طی ۱۰ سال گذشته بسیار افزایش یافته است. قرار بود دومین ساعت Submariner استیو مک کوئین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ به فروش برود اما مزایده در آخرین لحظه به دلیل اختلاف نظر با املاک مک کوئین لغو شد. می توانید همه چیز را البته به زبان انگلیسی در مجله فربز Forbes در اینجا و اینجا مطالعه کنید.

۱۰. رولکس پلاتین الماس Pearlmaster: با قیمت ۲۷۷٬۸۵۰ دلار فروخته شد (مارس یا مارچ ۲۰۱۱)رولکس الماس پلاتین Pearlmaster ٬ هشتمین گران قیمت رولکس است که تاکنون فروخته شده است. عکس توسط Sant Blanc.


بر خلاف همزاد های مدرن خود، مدل الماس پلاتین Pearlmaster رولکس بر اساس مجموعه Day-Date به جای Datejust ساخته شده است. یک ساعت مچی با نسخه محدود یا Limited Edition از الماس شهاب سنگی ساخته شده است و ۴۲ الماس را در حاشیه خود در معرض نمایش می گذارد. ساعت مچی ۳۹ میلیمتری برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ با قیمت ۲۲۷٬۸۵۰ دلار عرضه شد.

۹. رولکس Submariner جیمز باند سال ۱۹۷۲: به قیمت ۳۶۵٬۰۰۰ دلار فروخته شد (نوامبر ۲۰۱۵).

Rolex Submariner راجر مور در سال ۱۹۷۲ هفتمین گرانترین ساعت رولکس است که در مزایده فروخته می شود. عکس توسط فیلیپس (نام خانه برگزار کننده مزایده های اجناس گران قیمت٬ هنر آرتیست های بزرگ٬ ساعت و … در ژنو می باشد).


با این حال یکی دیگر از رولکس Submariner ها در لیست گران ترین ساعت های رولکس که تاکنون فروخته شده است. این ساعت دقیقا ساعتی است که توسط راجر مور هنگام بازی در فیلم جیمز باند – زندگی کن و بگذار بمیرد “Live and let die” سال ۱۹۷۳ پوشیده شده است. این ساعت در مزایده فیلیپس (یکی از خانه های برگزاری مزایده در ژنو) در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۳۶۵٬۰۰۰ دلار فروخته شد.

این ساعت مخصوص با استاندارد های فیلم اصلاح شد. به طور خاص، Bezel ( قسمت حلقوی شکل متصل روی صفحه ساعت Bezel گویند که در Rolex انواع مختلفی از آن تولید شده است) بخش اصلی دایره شکل ساعت تغییر کرده است تا مانند اره مدور یا اره دایره شکل به نظر برسد. این در فیلم توسط جیمز باند برای بریدن طناب استفاده می شود. “میدان مغناطیسی” این ساعت همچنین برای باز کردن زیپ لباس Caruso (با بازی مادلین اسمیت) استفاده شده است.

تصویر زیر تنها جهت به نمایش گذاشتن Bezel است ولی Bezel اره شکل ساعت جیمز باند را در تصویر بالا می توانید مشاهده کنید.

 

رولکس Submariner جیمز باند آنقدر برای فیلم اصلاح شد که دیگر برای دیدن زمان از آن استفاده نمی کردند. با این حال، زیر ساعت توسط راجر مور امضا شده است.

۸. رولکس جی ام تی Master II Ice: قیمت ۴۸۵٬۳۵۰ دلار (۲۰۲۰).

رولکس GMT-Master Ice ساعتی است که فوق ستاره دنیای فوتبال٬ کریستیانو رونالدو در چهاردهمین کنفرانس بین المللی ورزشی دبی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹ پوشیده بود است. این گران ترین Rolex جدیدی است که می توانید خریداری کنید. قیمت آن ۴۸۵٬۳۵۰ دلار است، اما بسته به قیمت روز بازار الماس ممکن است قیمت آن متفاوت باشد.

رولکس  GMT Master II Ice کاملاً توسط سنگهای قیمتی احاطه شده و متریال اصلی ساخت آن طلای سفید می باشد. صفحه و شماره های آن دارای الگوی جالبی از الماس و طلا است و بقیه محفظه آن در رولکس شخصی سازی نشده است. شما تمام ویژگی ها و عملکرد یکسان رولکسهای مدرن را نیز در مدل  Rolex GMT II Ice نیز خواهید داشت، از جمله ضد آب بودن آن تا عمق ۱۰۰ متری (یا ۳۳۰ فوت) و همچنین ۵۰ ساعت ذخیره انرژی. در این مدل هم می توانید زمان و ساعت مکان ثانویه را در آن تنظیم کرد.

۷. رولکس Day-Date جک نیکلاس: به قیمت ۱/۲۲ میلیون دلار فروخته شد (دسامبر ۲۰۱۹).

رولکس Day-Date جک نیکلاس Jack Nicklaus با قیمت 1/22 میلیون دلار در دسامبر ۲۰۱۹ فروخته شد.


رولکس این مدل Day-Date یا همان روز- تاریخ طلای زرد را به گلف باز افسانه‌ای جک نیکلاس در سال ۱۹۶۷ هدیه داد. از آن زمان او تقریباً هر روز آن را می پوشید. جک نیکلاس، معروف به خرس طلایی، از هنگامی که موفق به کسب ۱۲ از ۱۸ عنوان قهرمانی حرفه ای شد، این رولکس را پوشید. این ساعت غالباً در تصاویری که نیکلاس به دنبال پیروزی های خود، جایزه قهرمانی را در دست دارد قابل مشاهده است.

طلای زرد مدل Day-Date روی دستبند رئیس جمهور
( به نوع دسته این ساعت به طور کلی President Bracelet دسته یا دستبند رئیس جمهور گفته می شود) یکی از معتبرترین مدلهای رولکس و یکی از مشهورترین ساعتهای جهان است. جک نیکلاس می گوید:

“این اولین ساعتی است که من تا به حال داشتم، و تنها ساعتی است که برای تمام مسابقات حرفه ای که در طول حرفه ام پیروز شدم٬ پوشیده ام.”

وی همچنین گفت:

 “این بیش از پنج دهه من را در ایالات متحده آمریکا در تورنمنت ها و مسابقاتی مثل مسابقات PGA ، مسابقات قهرمانی آزاد و مسترز و موارد بی شمار دیگری٬ من را همراهی کرده است”.

این ساعت با قیمت 1/22 میلیون دلار در حراج فیلیپس ژنو در دسامبر سال ۲۰۱۹ فروخته شد. کلیه عواید مزایده به بنیاد خیریه نیکلاس که از کودکان نیازمند در سراسر جهان مراقبت می کند رسید.

۶. رولکس کازموگراف دایتونا اریک کلپتون Eric Clapton’s Rolex “Oyster Albino” Cosmograph Daytona : با قیمت 1/4 میلیون دلار فروخته شد. (مه ۲۰۱۵)

رولکس” Cosmograph Dayton Oyster Albino”اریک کلپتون پنجمین گرانترین ساعت رولکس است که تاکنون فروخته شده است. عکس توسط فیلیپس.


این رولکس خاص نه تنها یک بار بلکه دو بار برای مقادیر قابل توجهی در حراج های عمومی فروخته شد. اولین بار در سال 2003 در نیویورک بود که این ساعت با قیمت ۵۰۵٬۰۰۰ دلار در حراجی که توسط Sotheby برگزار شده بود خریداری شد. دوازده سال بعد، در ماه مه ۲۰۱۵، دایتونای اریک کلپتون بار دیگر به فروش رسید اما این بار با قیمت 1/4 میلیون دلار در حراج فیلیپس در ژنو، و تقریباً با سه برابر قیمت قبلی خود خریداری شد.

علاوه بر صاحب مشهور اول خود، رولکس دایتونا Oyster Albino ویژه است زیرا تنها چهار عدد از این مدل با صفحه و عقربه های تک رنگ در دسترس است. صفحه و عقربه های مدل های Daytona معمولاً دارای دو رنگ متضاد است تا کرونوگرافهای آن با سایر شماره ها در تضاد باشند.

۵. رولکس “اکنون آخرالزمان”  GMT-Master Apocalypse Now مارلون براندو: با قیمت 1/952 میلیون دلار فروخته شد. (دسامبر ۲۰۱۹)

این رولکس GMT 1675 پوشیده شده توسط مارلون براندو در فیلم اکنون آخرالزمان با قیمت 1/952 میلیون دلار در حراج فیلیپس در دسامبر سال ۲۰۱۹ فروخته شد. این حراج که به طور مناسب٬ Phillips Game Changers یا فیلیپس تغییر دهنده بازی نامگذاری شد، شاهد فروش رولکس GMT-Master ساخته شده در سال ۱۹۷۲ با قیمت بسیار بالاتر از قیمت پیش بینی شده بود.

مارلون براندو، برنده جایزه آکادمی یا اسکار، این ساعت را با بند چرم مشکی در صورتی که قسمت دایره ای شکل روی صفحه ساعت را که Bezel‌ می نامند را برداشته بود پوشید. در حقیقت ، فرانسیس فورد کاپولا از براندو خواسته بود که حاشیه یا همان Bezel روی آن را جدا کند، زیرا زیادی در این فیلم به چشم می آمد. دلیل منحصر به فرد بودن این ساعت آن است زیرا براندو نام خود را بر پشت آن حک کرده است. این ساعت پس از 15 دقیقه مناقصه جدی به فروش رسید.

۴. رولکس مدل Antimagnetique Reference 4113 سال ۱۹۴۲: با قیمت ۲/۵ میلیون دلار فروخته شد .(مه یا می ۲۰۱۶)

ساعت رولکس Antimagnetique Reference 4113 از سال ۱۹۴۲ ٬ چهارمین ساعت گران قیمت رولکس در جهان است. عکس توسط فیلیپس.


مدل Antimagnetique Reference 4113 سال ٬۱۹۴۲ قدیمی ترین رولکس در لیست ما پس از فروش نزدیک به 2/5 میلیون دلار در حراج فیلیپس ژنو در سال ۲۰۱۶ است. با توجه به سال تولید آن، این مدل با یک صفحه فوق العاده بزرگ ۴۴ میلی متر ساخته شده است. در حقیقت، بزرگترین موردی است که تاکنون توسط رولکس ساخته شده است. فقط ۱۲ نمونه از مدل 4113 Reference در جهان وجود دارد. این ساعت در ابتدا به عنوان هدیه ای برای جشن گرفتن پیروزی یک تیم مسابقه اتومبیل رانی تولید شد.

جالب اینجاست که این مدل خاص در سه سال قبل تر یعنی در سال ۲۰۱۳ با قیمت 1/16 میلیون دلار در مزایده کریستی ژنو فروخته شده بود. این یک نمونه دیگر از افزایش شدید قیمت و ارزش مدل های نادر Rolex رولکس است.

۳. رولکس Bao Dai بائو دای: با قیمت 5/1 میلیون دلار فروخته شد. (مه ۲۰۱۷)عکس از Hodinkee.


رولکس Bao Dai بدون شک یکی از مدل های قابل تشخیص سریع در بین طرفداران ساعت است. بر اساس مرجع رولکس ۶۰۶۲، این ساعت ابتدا در سال ٬۱۹۵۴ به آخرین امپراتور سلسله نگوین Nguyen در ویتنام فروخته شد.

در آن زمان، این گرانترین مدل در مجموعه ساعت های رولکس بود. قاب طلا و صفحه مشکی آن یکی از کمیاب ترین ترکیب طراحی در رولکس بود. طبق گفته های هادینکی Hondinkee ( یک وبسایت مطرح فروش ساعت در نیویورک)، فقط سه مورد از این ساعت تولید شده است و این تنها مدل از آن سه مدل است که روی اعداد آن سنگ الماس اصل دارد.

رولکس Bao Dai با قیمت بیش از 5/1 میلیون دلار در مزایده فیلیپس ژنو در سال ۲۰۱۷ فروخته شد. این ساعت قبلاً از طریق حراج فروخته شده بود. خانواده Nguyen نگوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ آن را با ۲۳۵٬۰۰۰ دلار فروختند، این بالاترین قیمتی بود که تاکنون برای یک رولکس در آن زمان پرداخت شده بود.

۲. رولکس Daytona Reference 626 Unicorn در سال ۱۹۷۱: با قیمت 5/9 میلیون دلار فروخته شد. (مه ۲۰۱۸)

عکس از فیلیپس


منحصر به فرد بودن و نادر بودن قیمت این رولکس Daytona ۱۹۷۰ را که در سال ۲۰۱۸ با قیمت 5/9 میلیون دلار فروخته شده است را توجیه می کند. Reference 6265 تنها مدل موجود طلای سفید ۱۸ عیار است، از این رو نام مستعار “تک شاخ – یونیکورن یا Unicorn” را به این ساعت افسانه ای داده اند. اکثریت قریب به اتفاق رولکس های Daytona که در آن زمان تولید می شد از فولاد ضد زنگ ساخته می شدند.

علاوه بر مواد گرانبهایش، داستان ساعت به خودی خود جالب است. کمتر کسی تاکنون در مورد آن شنیده بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که کلکسیونر معروف رولکس جان گلدبرگر ساعت را بدست آورده است (آئورو مونتاناری Auro Montanari نام واقعی اوست). [۱]

۱. رولکس دیتونا – دایتونا پل یا پائل نیومن: با قیمت 17/8 میلیون دلار فروخته شد. (اکتبر ۲۰۱۷)عکس از فیلیپس


رولکس دایتونا پل نیومن، نه تنها گرانترین رولکس است که تاکنون فروخته شده، بلکه همچنین گرانترین ساعت مچی است که تاکنون در جهان فروخته شده است. این به راحتی رکورد قبلی را که توسط برند پاتک فیلیپ سال ۱۹۴۳ که در سال ٬۲۰۱۶ 11 میلیون دلار فروخته شده بود را شکست.[۲]

پیشنهاد افتتاحیه مزایده Daytona پل نیومن با 1 میلیون دلار شروع شد اما بلافاصله توسط اولین پیشنهاد دهنده به 10 میلیون دلار افزایش یافت و کل سالن مزایده در فیلیپس را خیره کننده کرد. تنها دو پیشنهاد دهنده پس از آن برای خریداری این ساعت تلاش کردند تا سرانجام این ساعت کلکسیونی با قیمت باور نکردنی 17/8 میلیون دلار فروخته شد.

این رولکس Daytona با اینکه نسبتاً خوب حفظ شده است، به ویژه نادر نیست و از مواد قیمتی ساخته نشده است اما داستان منحصر به فردی پشت آن قرار دارد که علاقه مند را خیره می کند. این ساعت توسط همسر پل نیومن، جوآن وودوارد، هنگام بازی در فیلم “برنده” به او داده شد.

چرا ساعتهای رولکس اینقدر ارزشمند هستند؟


مردم غالباً تعجب می کنند که چرا ساعتهای رولکس بسیار گران هستند. چه چیزی در مورد تولیدکنندگان سوئیسی برای توضیح قیمت ساعتهای مکانیکی رده بالای خود بسیار ویژه است؟

فراتر از زمان، یک ساعت Rolex رولکس یک هدف٬ میل و آرزو است. نمادی از موفقیت است. نماد لوکس و لذت بخشی است.

پشت نام تجاری آن، شرکت Rolex با روشی بسیار متفاوت از سایر تولید کنندگان ساعت مچی در جهان فعالیت می کند. این شرکت٬ شرکت خصوصی بوده و به عنوان یک موسسه خیریه تأسیس شده است. [۳] رولکس در حال حاضر رتبه پنجم را در لیست محبوب ترین برند های لوکس و لاکچری جهان دارد.

بنابراین چه چیزی باعث می شود ساعتهای رولکس بسیار گران تمام شوند؟ به نظر ما (Luxe Digital)، این ترکیبی از چهار عامل مختلف است.

پیشتازی در نوآوری
رولکس دارای چندین آزمایشگاه در دفتر مرکزی خود در ژنو است. محققان داخلی آنها البته بر روی ساعتهای جدید تمرکز کرده اند، اما همچنین روی تکنیک های تولید جدید و کارآمد تر نیز کار می کنند.

مواد کمیاب و گرانبها

رولکس فولاد، طلا و پلاتین خود را در این شرکت تولید می کند. آنها فرآیندهای تولیدی منحصر به فردی را برای ایجاد ساعتهای فولاد ضد زنگ٬ فولاد 904L ایجاد کردند زیرا نه تنها استحکام بیشتری دارد و همچنین ظاهر خود را با گذشت زمان کاملا حفظ می کند. آنها همچنین صفحات طلای خام ۲۴ عیار خود را به طلای ۱۸ عیار زرد، سفید یا رز گلد (به نام طلای Everose) تبدیل می کنند. [۴]

رولکس همچنین دارای بخش گوهرشناسی خاص خود برای خرید، آزمایش، برش٬ تراش و قرار دادن الماس و سنگهای قیمتی بر روی ساعتهای خود می باشد. هر سنگ با استفاده از فرآیندهای مشابه معروف ترین برند های جواهرات در جهان، کاملا جز به جز انتخاب شده و همچنین توسط دست روی ساعت ها نصب می شوند.

فرآیند تولید برجسته رولکس

این شرکت روند ساخت ساعت خود را به بهترین نحو ممکن انجام داده و هم از ماشین آلات و هم دست انسان به بهترین وجه و کارایی ممکن استفاده می کند. هرکدام از اجزا حرکتی و دستبندها یا دسته های ساعت ها با دست مونتاژ می شوند، حتی اگر در این راه از روبات ها و ماشین ها برای کمک به تکنسین ها استفاده شود.

تقدیر، زمان و توجه به جزئیات

از تولید مواد اولیه تا تولید و آزمایش، ساخت یک ساعت Rolex تنها حدود یک سال زمان می برد. فقط کافی است به عنوان نمونه به ساخت عقربه ها نگاهی بیندازیم. پس از آزمایش های گسترده، رولکس دریافت که انسانها در قرار دادن عقربه ها نسبت به روبات ها بهتر هستند. بنابراین هر عقربه هنوز با دست ساخته می شود.

با توجه به اینکه Rolex حدود یک میلیون تعداد ساعت در سال می فروشد، مدت زمانی که آنها برای تولید هر ساعت می پردازند قابل توجه است.

آیا ساعتهای رولکس سرمایه گذاری خوبی است؟

قیمت برخی از گرانترین ساعتهای رولکس که طی ۵ سال گذشته فروخته شده باورنکردنی است. مخصوصاً وقتی قیمتی را که در ابتدا خریداری شده اند در نظر بگیرید. برخی از کلکسیونرها به صورت تخصصی در ساعت های رولکس نادر و کمیاب، سرمایه گذاری کرده تا آنها را پس از گذشت چند سال به فروش مجدد برسانند و سود قابل توجهی فراهم سازند.

اکثر مدلهای معاصر رولکس احتمالاً طی گذشت ۵۰ سال به همان ارزش نخواهند بود اما بازهم ارزش فروش با قیمت عالی را دارند. قیمت یک ساعت Rolex دست دوم همراه با مدارک و جعبه اصلی٬ در واقع به قیمت فروش نسخه دست اول٬ بسیار نزدیک است.

وقتی به لیست گرانترین ساعتهای Rolex ما نگاه کنید، واضح است که چهار عامل باعث افزایش ارزش و انتظارات می شوند:

  • نادر بودن طراحی آن
  • شهرت صاحب قبلی آن
  • کیفیت مواد به کار رفته آن
  • وضعیت کلی آن

ناظران گاه به گاه ممکن است این تصور را داشته باشند که قیمت ساعتهای رولکس نیز طی چند سال گذشته افزایش یافته است. شاید شنیده باشید که Submariners اصلی در اواخر دهه ۵۰ بیش از ۲۰۰ دلار ارزش نداشته است. بلکه با در نظر گرفتن تورم در ۶۰ سال گذشته، می بینیم که رولکس قیمت ساعتهای خود را نسبتاً پایدار نگه داشته است.

به عنوان نمونه بدون در نظر گرفتن تاریخ ورودیه مدل اولیه  Submariner با فولاد ضد زنگ، ما واقعاً می بینیم که قیمت آن فقط در طول دوره “۶/۶۵” برابر شده است. [۵]

بنابراین، آیا باید یک Rolex را به عنوان یک سرمایه گذاری خریداری کرد؟ این به اهداف٬ تجربه و بازی زمانی مد نظر شما بستگی دارد. اگر یک ساعت عالی می خواهید که ارزش آن را حفظ کند، یک رولکس معاصر و مدرن گزینه بسیار خوبی است. به عنوان مثال در برند پاتک فیلیپ (Patek Philippe) یا یک آدمار پیگه (Audemars Piguet)  هم همین عوامل نیز تاثیر گذار است.

اگر فقط می خواهید تنها رولکس را برای یک سرمایه گذاری خریداری کنید، یک ساعت قدیمی تر یا اصطلاحا تاریخی مناسب تر خواهد بود اما یک تجارت پر ریسک است. باید این مهارت را برای تمایز بین یک رولکس درجه یک تاریخی و اورجینال را از نمونه های تقلبی که تعداد بی شماری به صورت آنلاین فروخته می شوند، داشته باشید. شما همچنین باید حس ششم خوبی نسبت به قیمت آن که ممکن است در سالهای آینده افزایش یابد، داشته باشید. همچنین باید قدرت تصمیم گیری انتخاب زمان مناسب فروش مجدد آن را٬ برای کسب حداکثر سود ممکن داشته باشید. قطعاً در صورت داشتن مهارتهای لازم٬ خرید ساعت امروزه سرمایه گذاری است ( مخصوصا در برندهای مطرح و خاص مانند رولکس٬ پاتک فیلیپ٬ آدمار پیگه٬ یولیس ناردان٬ جیکوپ و به خصوص ریچارد میل. اما ما آن را به کسی توصیه نمی کنیم.

با عضویت در خبرنامه وبسایت در قسمت وبلاگ می توانید به آسانی از مطالب جدید٬ تخفیف و پیشنهادات ویژه٬ محصولات جدید قبل از هر کس دیگری مطلع شوید.

لطفا دیدگاه های خودتان را برای ما به اشتراک بگذارید. همچنین به این مطلب رای داده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

با ما در اینستاگرام همراه باشید.

اینستاگرام: goldenrosaliecom

اینستاگرام: goldenrosalie

عکس کاور اصلی از:  (۲۰۲۰) European Pressphoto Agency


  1. جان گلدبرگر، یکی از مهمترین کلکسیونرهای جهان. گزارشی توسط کتلین بکت، از ۱۳Rob Report دسامبر ۲۰۱۸.
  2. این ساعت 11 میلیون دلاری پتک فیلیپ گران ترین ساعت جهان است. توسط کارول بسلر از Forbes ۱۲نوامبر ۲۰۱۶.
  3. رولکس، ویکی پدیا ، ۲۰۲۰.
  4. ۱۰ چیزی که باید در مورد چگونگی ساخت ساعتهای رولکس دانست، توسط آریل آدامز از یک وبلاگ برای تماشا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳.
  5. چگونه و چرا قیمت های رولکس با گذشت زمان افزایش می یابند، توسط دیوید برندن از یک وبلاگ برای تماشا ، ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴.

منبع: https://luxe.digital/lifestyle/style/most-expensive-rolex

منبع:
https://goldenrosalie.com/most-expensive-rolex-watches