سبک زندگی

برگه ی دادخواست طلاق + راهنمای جامع

ازدواج

قوانین ازدواج در ترکیه

قوانین ترکیه در زمینه ی ازدواج برای تمامی پناهجویان، پناهندگان و افراد بی تابعیت که ازدواج خود را در ترکیه انجام می دهند مورد اجراست. براساس قوانین ترکیه، فردی با تابعیت ترکیه و یک پناهجو یا پناهنده و یا فرد بی تابعیت و یا دو پناهجو یا پناهنده با ملیت های متفاوت، می توانند توسط مامورین ارگان های مجری به عقد ازدواج یکدیگر درآیند. تمام ازدواج های برقرار شده توسط مامورین اجرایی ترکیه براساس قوانین مدنی و مناسبات مرتبط در ترکیه می باشد.

ازدواج ها توسط مامورین اجرایی در دفاتر مرتبط در شهرداری صورت می پذیرد. زوجینی که قصد ازدواج دارند می بایست مدارک لازم را به واحد مرتبط در شهرداری ارائه دهند.

لطفا قسمت مربوط به مدارک لازم را در پایین این متن مطالعه فرمایید.

لازم به ذکر است که بر اساس قوانین مدنی ترکیه، تنها ازدواج های رسمی (مدنی)، به رسمیت شناخته می شود. انواع دیگر ازدواج و ازدواج های غیر قانونی در ترکیه به رسمیت شناخته نمی شوند. ازدواج قانونی از این نقطه نظر دارای اهمیت است که امنیت حقوق فرزندان و همسر، بویژه زوجه را تضمین می کند. ازدواج مذهبی ( از طریق روحانیون – امام)  تنها پس از برقراری ازدواج قانونی امکان پذیر خواهد بود.

سن قانونی برای ازدواج در ترکیه

در ترکیه سن قانونی برای ازدواج ۱۸ سال تمام می باشد.

تنها موارد خاصی از این قانون مستثنی می باشند و اجازه ازدواج در سنین زیر ۱۸ سال تمام را خواهند داشت:

یک فرد ۱۷ ساله، دختر یا پسر، تنها با داشتن اجازه ی قانونی والدین یا قیم قانونی خود می تواند ازدواج کند. یک فرد ۱۶ ساله، دختر یا پسر، تنها با داشتن اجازه ی قانونی والدین یا قیم قانونی خود و با اخذ اجازه ی رسمی از دادگاه می تواند ازدواج کند.

تحریم ها در زمینه ازدواج زیر سن

براساس قوانین جزایی در ترکیه ازدواج با یک کودک زیر سن به مثابه کودک آزاری شناخته می شود. مجازاتی از قبیل زندان شامل حال مجرمان خواهد شد.

تمامی سازمان های دولتی، مراکز آموزشی و درمانی و همچنین سازمان های غیردولتی (NGO) موظف به گزارش هر گونه مورد کودک آزاری و در خطر قرار گرفتن امنیت کودکان هستند، بعلاوه هر کس که در زمینه بروز این جرائم آگاهی پیدا کند موظف به گزارش کردن است.

شما می توانید با خواندن بروشور ما درباره ی ازدواج کودکان، ازدواج اجباری و خشونت خانگی، اطلاعات بیشتری درمورد اثرات منفی ازدواج کودکان و همچنین اطلاعاتی درمورد چگونگی به دست آوردن اطلاعات و حمایت های لازم، پیدا کنید.

شرایط دیگر برای ازدواج

علاوه بر شرایط سنی، قوانین مدنی در ترکیه شرایط دیگری را نیز برای زوجینی که قصد ازدواج دارند تعیین می کند:

  • تنها کسانی که ظرفیت ذهنی لازم برای تصمیم گیری در خصوص ازدواج را دارا هستند مجاز به ازدواج کردن هستند.
  • ازدواج بین اقوام نزدیک ممنوع می باشد. این شامل ازدواج خواهر و برادر، ازدواج عمو/دایی ها با خاله/عمه ها و فرزندان آنها؛ ازدواج فرزند خواندگان با والدین و همچنین ازدواج والدین با فرزندان از همسران پیشین و ازدواج با اقوام درجه یک همسر پیشین می باشد.
  • اگر یک و یا هر دو زوجین پیش از این ازدواج کرده اند، ازدواج پیشین می بایست به پایان رسیده باشد. بر اساس قوانین مدنی در ترکیه، چندهمسری ممنوع بوده و جرم محسوب می شود. این قانون شامل حال تمام شهروندان ترکیه و اتباع خارجی از جمله پناهندگان می باشد.
  • بانوانی که پیش از این ازدواج کرده باشند اجازه ازدواج تا ۳۰۰ روز بعد از پایان قانونی ازدواج پیشین خود را نخواهند داشت. اگر زوجه گزارش پزشکی در خصوص عدم بارداری ارائه کند، از مدت انتظار ۳۰۰ روزه معاف خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای ازدواج

به منظور ازدواج مدارک زیر باید به واحد مربوط به ازدواج در شهرداری ارائه شود:

  • فرم درخواست ازدواج: زوج و زوجه میبایست مستقلا فرم های مربوط به درخواست ازدواج به اسم (evlenme beyannamesi) تکمیل نمایند.
  • گواهی تجرد که نشان دهد متقاضیان در زمان در خواست متاهل نمی باشند.
  • گزارش پزشکی که تایید نماید در زمان درخواست ازدواج متقاضی عاری از هر بیماری که مانع از ازدواج شود، می باشد.
  • مدارک ثبت نام متقاضی حمایت بین المللی، مدارک شناسایی متقاضی حمایت بین المللی، مدارک شناسایی فرد تحت حمایت بین المللی، یا مدارک شناسایی حمایت موقت.
  • چهار قطعه عکس.

بعلاوه رضایتنامه کتبی وکیل قانونی به همراه امضاء معتبر جهت ازدواج افراد زیر سن و کسانی که ظرفیت ذهنی محدود دارند الزامی است.

طلاق گرفتن در ترکیه

حتی در شرایطی که زوجین در خارج از کشور ترکیه ازدواج کرده باشند، می توانند در داخل ترکیه طلاق بگیرند. قانون ترکیه حتی در مورد پناهجویان، مهاجرین و اشخاص بی تابعیت نیز قابل اجرا است. پناهجویان، مهاجرین و اشخاص بی تابعیت که می خواهند در ترکیه طلاق بگیرند نیز تابع این قانون مدنی در ترکیه هستند.

وضعیت تاهل پناهجویان، مهاجرین و اشخاص بی تابعیت در کشور مبدا و یا در کشور اقامت قبلی با در نظر گرفتن قوانین کشور مربوطه، در ترکیه قابل پذیرش است. در برخی از کشورها، ازدواج های مذهبی به عنوان ازدواج های رسمی شناخته می شوند. در نتیجه، ازدواج مذهبی که در کشور مبدا و یا در کشور اقامت قبلی انجام شده در ترکیه نیز به عنوان نوعی ازدواج رسمی درآن کشور محسوب می شود. در اشکال دیگر ازدواج سنتی، مادامی که شخص هنگام ثبت نام در اداره ی امور مهاجرت استان (ایل گوچ ایدارسی MMDP) به آن شهادت بدهد، در ترکیه نیز قابل قبول است، حتی اگر برگه ی رسمی تصدیق کننده ی ازدواج در زمان ثبت نام ارایه نشود.

پروسه ی طلاق و حضانت

برای طلاق گرفتن، شما باید یک دادخواست طلاق به یک دادگاه خانواده ارائه دهید. در دادخواست طلاق، می توانید از دادگاه درخواست حل و فصل مسائل مربوط به حضانت فرزندان خود را بنمایید. پناهندگان می توانند از طریق دفاتر کمک های حقوقی کانون وکلا کمک های حقوقی دریافت کنند. در صورت درخواست، در نتیجه ی ارزیابی ها اگر مشخص شود که شخص از نظر مالی قدرت پرداخت هزینه های قضایی و وکیل را ندارد یک وکیل بصورت رایگان از طرف کانون وکلا برای برای پروسه ی طلاق و حضانت برایش منصوب خواهد شد.

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق و حضانت به اداره ی امور مهاجرت استان (ایل گوچ ایدارسی PDMM)، کانون وکلا و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و شرکای آن مراجعه فرمایید.


اطلاعات بیشتر

ثبت تولد
مسائل اجتماعی، اقتصادی و مدنی


نمونه دادخواست طلاق توافقی

تشکیل خانواده همواره یکی از امور پسندیده ای است که توسط افراد انجام می شود اما در بعضی مواقع به دلایل متعدد این ازدواج ها نمی توانند تداوم بیابند. این دلایل می توانند ریشه های متفاوتی داشته باشند که گاهی اوقات حل آن از سوی طرفین نا ممکن برسد. از این رو زوجین با توافق یکدیگر تصمیم می گیرند تا به ازدواج خود پایان دهند. در این شرایط به طور معمول طلاق توافقی به آنان پیشنهاد می شود. در رابطه با طلاق توافقی باید پیش از هر کاری اقدام به ارائه دادخواست طلاق نمود. ممکن است برخی از افراد آشنایی با نوشتن دادخواست طلاق نداشته باشند، از این رو در اینجا نمونه دادخواست طلاق توافقی از طرف زوجه و نمونه دادخواست طلاق توافقی از طرف مرد را برای نمونه قرار می دهیم.

همچنین امکان طرح دادخواست مطالبه مهریه نیز از طریق موارد ذیل امکان پذیر است.

نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید
09122805791

نمونه دادخواست طلاق توافقی

نمونه دادخواست طلاق توافقی برای ارائه به دادگاه

 

خواهان: خانم/آقای…

خوانده:  خانم/آقای…

وکیل:  خانم/آقای…  آدرس:  تهران خیابان ولیعصر نبش سرلشکر فلاحی (زعفرانیه) شماره ١۵٩٠

خواسته : طلاق توافقی

دلایل و منضمات : ۱عقد نامه /۲شناسنامه زوجین /۳کارت ملی زوجین /۴وکالتنامه وکیل دادگستری /۵ سند وکالت در طلاق

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده … تهران 

با سلام احتراما به استحضار می رساند، زوج (موکل) حسب وکالتنامه رسمی شماره …. مورخ …. دفترخانه …. شیراز به زوجه وکالت در طلاق داده است و در این راستا زوجه، اینجانب …. را به عنوان وکیل مع الواسطه شوهر انتخاب کرده است. لذا با عنایت به حدود اختیارات وکالتنامه مذکور با توجه به عدم تمایل و تفاهم اخلاقی زوجین، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

امضاء

برای مشاهده و دانلود نمونه دادخواست طلاق توافقی + نمونه دادخواست مطالبه مهریه ادامه مطلب را از دست ندهید.

 


نمونه دادخواست طلاق توافقی از طرف مرد

 

خواهان : خانم/آقای…

خوانده : خانم/آقای…

وکیل: خانم/آقای…  آدرس:  تهران خیابان ولیعصر نبش سرلشکر فلاحی (زعفرانیه) شماره ١۵٩٠

خواسته : طلاق توافقی

دلایل و منضمات : ۱عقد نامه /۲شناسنامه زوجین /۳کارت ملی زوجین /۴وکالتنامه وکیل دادگستری /۵ سند وکالت در طلاق

 ریاست محترم دادگاه های خانواده …

با سلام

احتراما به استحضار می رساند که اینجانبان بر طبق سند نکاحیه شماره…. دفتر خانه…. در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشیم ولی به دلیل اختلافات فی ما بین از دادگاه تقاضای طلاق توافقی داریم و در این راستا از کل مهریه که … سکه بهار آزادی می باشد که تعداد …. سکه در قبال طلاق از جانب زوجه بذل می شود و زوج قبول بذل دارد و مقدار …. سکه باقی مانده به صورت ماهانه ….. سکه پرداخت می گردد. فرزند مشترک ……….. ساله در حضانت مادر (زوجه) است و نفقه ایشان ماهانه …….. تومان برعهده زوج می باشد. جهیزیه زوجه تا قبل از اجرای صیغه طلاق مسترد خواهد شد. زوجین دیگر ادعایی نسبت به هم ندارند. لذا صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

محل امضاء 

وکیل
نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید
09122805791

نمونه دادخواست طلاق توافقی از طرف زوجه 

 

خواهان : زن
خوانده : شوهر
خواسته : صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق توافقی )
دلایل و مستندات: ۱-سند ازدواج۲-شناسنامه وکارت ملی
متن دادخواست:
ریاست محترم دادگاه خانواده…………
با سلام واحترام
بدینوسیله اینجانبان بموجب سند ازدواج تقدیمی در دفترخانه شماره…………شهر………..در تاریخ……………به موجب شماره ثبت…………..ازدواج دایم نموده ایم و از تاریخ……………با یکدیگر زندگی مشترک داشته و دارای ………….فرزند مشترک به نام…………..متولد…………..می باشیم مهریه زوجه میزان………………..وسایر شرایط مالی نداریم.
با لحاظ عدم تفاهمات روحی و اخلاقی که موجب ایجاد تنش و نارضایتی از زندگی مشترک را فراهم آورده است تصمیم قاطع برای جدایی از یکدیگر گرفته ایم بدین منظور با قبول شرایط ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده و تبصره آن شرایط اینجانبان برای طلاق توافقی بدین شرح است:
۱-در خصوص مهریه از میزان …………..میزان……………را زوجه در قبال طلاق خلع در محضر طلاق به زوج بذل نموده و زوج قبول بذل می نماید.
۲-در خصوص نفقه از مبلغ………………..ریال بعنوان نفقه معوقه پرداخت می شود یا زوجه با شرایط مذکور نسبت به آن ادعای ندارد.
۳-در خصوص اجرت المثل ایام زناشویی مبلغ……………………ریال پرداخت می شود یا زوجه با شرایط مذکور نسبت به آن ادعای ندارد.
۴-در خصوص حضانت و ملاقات فرزند مشترک بنام……………….متولد…………………حضانت آن با مادر یا پدر بوده و طرف مقابل حق ملاقات را بمیزان………..در هفته در …………..خواهد داشت مستدعی است بعد از گذشت …………سال در خصوص میزان و نحوه ملاقات توافق مجدد خواهد شد.
۵-در خصوص نفقه مفرزند مشترک مقرر شده پدر مبلغ……………ریال هر ماه به حساب مادر یا طفل واریز نماید این مبلغ بعد از گذشت……….سال مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
۶-زوجه باردار نمی باشد.
۷-زوجین ادعای مالی دیگر نداریم
۸-مقرر گردید بعد از ثبت طلاق کلیه پرونده های جاری مختومه اعلام گردد و هرگونه ادعای از طرفین بعد از آن ساقط خواهد بود.

 


ارائه نمونه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه

در بالا نمونه هایی از دادخواست طلاق توافقی زوجه و دادخواست طلاق توافقی مرد اشاره شد که شما می توانید با توجه به شرایط خود از یکی از این دادخواست ها استفاده کنید. همچنین شما می توانید نمونه دادخواست طلاق توافقی و دادخواست مطالبه مهریه را از طریق لینک زیر دانلود کنید. بهتر است دادخواستی که ارائه می دهید تایپ شده باشد و تمام موارد ذکر شده در آن به صورت کاملا دقیق نوشته شده باشد.

دانلود نمونه دادخواست طلاق توافقی




وکیل طلاق مشهد

به هنگام طلاق ، به دلیل وجود تنش و بی اعتمادی میان زوجین (زن و شوهر) و همچنین خانواده های طرفین ، احتمال به وجود آمدن درگیری و گرفتن تصمیمات نابجا بسیار زیاد است. وکیل مشهد به شما توصیه می کند برای جلوگیری از خسارات ها و اضطراب های ناشی از اختلافات خانوادگی حتما با وکیل طلاق در مشهد مشاوره انجام دهید و از راهنمایی های او در جهت پیش برد پرونده ی خانواده خود استفاده کنید.

مشاوره رایگان با وکیل خانواده 

وکیل طلاق مشهد

مشاوره با تیم حقوقی دارالوکیل در زمینه خانواده

♦ طبق قوانین موجود در ایران، مرد می تواند پس از تهیه ی برگه عدم سازش و ارائه آن به دادگاه از دادگاه تقاضای طلاق کند و همسر خود را طلاق بدهد.

♦ زن نیز در شرایط خاص زیر می‌تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای جدا شدن کند.

  • عدم پرداخت نفقه از سوی زوج
  • عسر و حرج زن
  • غیبت زوج به مدت بیش از 4 سال 
  •  وکالت در طلاق داشتن زوجه
  • شروط دوازده گانه ضمن عقد
  • داشتن وکیل در مشهد

طلاق مشهد 

متاسفانه آمار طلاق بعد از تهران ، در مشهد به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. از این رو داشتن وکیل در مشهد که تجربه ی بالا و تخصص مورد نیاز پرونده های خانواده مخصوصا طلاق را داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. خیانت، مشکلات جنسی و مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران هستند. با مشاوره گرفتن از وکیل در مشهد ، با آگاهی و سرعت بیشتر پرونده طلاق خود را پیش ببرید. وکیل طلاق در مشهد به کاهش اضطراب شما درروند پرونده خانواده کمک می کند.

وکیل طلاق

مشاوره با وکیل طلاق تیم حقوقی دارالوکیل

رایج ترین دعاوی خانواده در مشهد

مهریه 

برای گرفتن مهریه زن می تواند در صورت تمایل با مراجعه به وکیل متخصص در مشهد و دریافت مشاوره حقوقی از وکلای دارالوکیل خواسته ی خود که همان دریافت مهریه  باشد ، در برگه ی مخصوص دادخواست نوشته و از طریق دادگاه محل سکونت خود اقدام به دریافت مهریه کند. بعد از طرح دعوا دادگاه طبق قوانین زوج را ملزم به پرداخت مهریه میکند. البته در شرایطی که مهریه عند الاستطاعه باشد و زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد دادگاه مهریه را قسط بندی کرده و تا زمانی که مرد دارای شرایط پرداخت نباشد زن نمی تواند مهریه اش را بگیرد.

نفقه

به محض اینکه عقد نکاح صورت گیرد زوج موظف به پرداخت نفقه است. زنی که همسرش از دادن نفقه به او امتناع می کند با گرفتن مشاوره از وکیل مجرب در مشهد می تواند علیه مرد هم دادخواست کیفری و هم دادخواست حقوقی ارائه دهد.

حضانت 

طبق قانون جدید حضانت فرزند دختر و پسر تا 7 سالگی با مادر است و بعد از اتمام 7 سالگی مادر اولویت خود را در حضانت از دست می دهد و دادگاه باید طبق شرایط پدر و مادر و صلاحیت هریک از آنها در نگهداری از فرزندان ، تصمیم گیری در جهت حضانت آنها به عمل اورد.

الزام به تمکین 

طبق ماده 1102 ، به محض اینکه عقد نکاح به صورت صحیح شکل گرفت ، زن و مرد از وظایفی در قبال هم برخوردار خواهند شد که این وظایف به دو دسته عام و خاص تقسیم می گردد و در صورت امتناع هریک از زوجین از انجام وظایف خود ، طرف دیگر می تواند علیه او از طریق ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقامه ی دعوا کند

استرداد جهیزیه

زن می تواند برای استرداد جهیزیه ی خود با کمک وکیل به دادگاه دادخواست ارائه دهد و همچنین در صورت وجود سیاهه ، آن را هم به دادگاه ارائه دهد تا ظرف یک الی دو ماه جهیزیه ی خود را دریافت کند و همچنین هزینه استرداد و جمع‌آوری، بسته‌بندی، حمل و جابجایی این لوازم به عهده زوجه است.

طلاق غیابی

چنانچه زنی به دادگاه درخواست طلاق غیابی بدهد و برای درخواست خود دلیل و مدرک محکمه پسند بیاورد و شوهر علی رغم ابلاغ از دادگاه در دادگاه حاضر نشود و لایحه ندهد ، رای طلاق از سوی دادگاه به صورت غیابی صادر می شود.

برای داشتن اطلاعات کافی با کلیک روی طلاق غیابی می توانید مطلب مربوط به آن را مطالعه نمایید. 

طلاق توافقی

طلاق توافقی از نوع باین می‌باشد و مهم‌ترین مدرک برای آن ارائه گواهی‌ عدم سازش است. مهریه ،نفقه ،اجرت المثل و حضانت فرزندان همگی با توافق‌ طرفین انجام می گیرد.حضور وکیل از طولانی شدن پرسه پرونده جلوگیری می کند و دیگر نیازی به حضور زوجین نیست و از تنش احتمالی زوجین در ملاقاتی که با هم دارند جلوگیری می شود.

طلاق توافقی ده روزه

در صورتی که زوجین بخواهند در  مدت زمان  کمتری طلاق خود را ثبت نمایند با مراجعه به ما می توانند مشاوره لازم را دریافت نمایند  و طی مدت ۱۵‌ روز کاری واقعه ی طلاق را بدون حضور هریک از طرفین به ثبت برسانند.

مدارک و شرایط طلاق توافقی ده روزه