سبک زندگی

فرم درخواست یارانه معیشتی + راهنمای جامع

اعلام نتایج اعتراض به “دهک‌بندی خانوار” طی یکی دو هفته‌ آینده

(۱۴۰۱/۰۳/۲۱) معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعلام نتایج اعتراضات ثبت شده پیرامون دهک‌بندی گفت: احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان ماه و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند.

دستور رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت؛

کمک‌معیشتی ماه اول به حساب مشمولان متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی‌ها، واریز شود

رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

به گزارش ایسنا،‌ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

یارانه معیشتی شامل من نشده کجا اعتراض کنم؟

امکان ثبت اعتراض به یارانه معیشتی فراهم شد

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فراهم شدن امکان ثبت اعتراض نسبت به یارانه تخصیصی از طریق «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» خبر داد.

سامانه اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هم وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.»

کسانی که به نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (refahdb.mcls.gov.ir) اعتراض خود را ثبت کنند.

افرادی که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۳۰۰ هزار تومانی دریافت نکردند می توانند به سایت اعتراض به یارانه معیشتی مراجعه کنند.

🔹 ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت می‌کنند.

🔹 ۶۰ درصد جمعیت نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

🔹 ۱۰ درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.

افرادی که یارانه نگرفتند، سه ماه فرصت اعتراض دارند

📌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

🔹معیشت و آرامش مردم دغدغه اصلی رئیس‌جمهور است؛ دشمن می‌خواهد حالا که قرار است یارانه‌ها، مردمی و عادلانه توزیع شود با انتشار شایعه، آرامش شما را برهم بزند.

🔹مردم عزیز هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت نشده، ۳ماه فرصت اعلام دارد؛ یارانه، برای شما و مبلغ آن محفوظ است.

شماره‌های پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص «دهک‌بندی یارانه‌ها»

شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته می‌شود.

ویدیو روش اعتراض به عدم پرداخت یارانه معیشتی و درخواست بازبینی

Video Credit Goes To Telegram Channel: @bourseonshows

بررسی استحقاق خانوارها برای دریافت کمک حمایت معیشتی بر چه مبنایی انجام می شود؟

وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی معیار دهک بندی خانوار جهت دریافت یارانه معیشیتی را بازگو کرد.

❌ شرایط زیر مربوط به یارانه معیشتی قبلی هستش که  از خود سایت hemayat.mcls.gov.ir حذف شده و به احتمال زیاد مبنای دهک بندی در یارانه معیشتی جدید نمی باشد. ❌

خانوارهایی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، مشمول کمک حمایت معیشتی نمی‌شوند:

  • خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور همزمان هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند
  • خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی هوایی (در چهار سال اخیر) داشته‌اند
  • خانوارهایی که دارای خودرو سواری به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودرو عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند
  • کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه پرداز داشته باشند
  • خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰۰ میلیون تومان باشد
  • گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از ۳۰۰ میلیون تومان که در حال بازپرداخت اقساط باشند
  • خانوارهایی که مجموع درآمد ماهانه آنها با توجه به تعداد اعضای خانوار بیشتر از مبالغ زیر باشد:
    • ۱ نفره: ۴ میلیون تومان
    • ۲ نفره: ۵ میلیون تومان
    • ۳ نفره: ۶ میلیون تومان
    • ۴ نفره: ۷ میلیون تومان
    • ۵ نفره و بیشتر: ۸ میلیون تومان

زمان ثبت نام از متقاضیان یارانه جدید، جاماندگان یارانه و افرادی که از یارانه انصراف داده بودند (منصرفین دوره قبل)

به گزارش اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد.

سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه می‌باشند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری نمایند و سپس  با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند. متقاضیان برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند.

زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای اعداد زوج و همچنین روز های پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱  برای اعداد فرد از طریق این درگاه می‌باشد.

درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱  نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است ثبت‌نام پس از این تاریخ متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار،کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.

بدیهی است، پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می گردد که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

معترضین به دهک‌بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری نمایند.

بر اساس این فراخوان، افرادی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرارگرفته‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه های اعلام‌شده ندارند.

بانوان بدسرپرست چطور یارانه خود را از همسر جدا کنند؟

سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها: افرادی که بدسرپرست هستند باید به دادگاه مراجعه و در آنجا حکم عدم سازش یا بدسرپرستی بگیرند؛ سپس با آن حکم به فرمانداری مراجعه کنند و فرمانداری طبق حکم دادگاه به پلیس به علاوه ١٠ نامه می‌دهد؛ و پلیس به علاوه ١٠ این را اعلام می‌کند که یارانه این خانم از همسرش جدا شود.

امکان جداسازی یارانه افراد مجرد وجود دارد؟

از آنجایی که دارایی و درآمد همه اعضای خانواده ملاک ارزیابی جهت دریافت یارانه و دهک بندی قرار گرفته، افراد مجرد بالای ۱۸ سال می توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ نسبت به جداسازی یارانه خود اقدام نمایند.

کسانی که طلاق گرفته‌اند یا ازدواج کرده‌اند و میخواهند یارانه خود را از همسر سابق یا پدر و مادر خود جدا کنند چه باید بکنند؟

سیده طیبه حسینی مجد سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها:

نظرات خودتون رو در پایین این صفحه با ما به اشتراک بگذارید


به گزارش ایمنا، اداره کل روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد مهلت ثبت‌نام برای افراد جدید و جامانده از دریافت یارانه تا ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ تمدید شد.

در اطلاعیه این سازمان آمده است:

کلیه سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، می‌توانند تا ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۱ با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

همچنین تاکید می‌شود در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار، کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید و جامانده از یارانه ضروری است.

سرپرستان مذکور می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کدملی ۴۳۸۵۷*۴* را شماره‌گیری کنند.

معترضین به دهک بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند.

به گزارش ایمنا، در راستای تکلیف مقرر در جز ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، ثبت نام از افراد جدید و جامانده از یارانه در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای اعداد زوج، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای اعداد فرد آخرین رقم سمت راست کد ملی و همچنین روزهای ۳۱ اردیبهشت و یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ برای کلیه افراد جدید و جامانده انجام شد و با توجه تصمیمات اتخاذ شده و فراهم شدن امکان ثبت نام برای کلیه افراد جدید و جامانده، این مهلت تا روز چهارشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ تمدید شد.

کد خبر 576948


برای پیگیری و اعتراض به حذف یارانه معیشتی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

برای ورود به سامانه باید از شماره ملی سرپرست خانوار استفاده کنید. شماره ملی سرپرست را به‌صورت یک عدد ۱۰ رقمی بدون فاصله و خط تیره وارد کنید. مثال: ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹

توجه: چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ماه ۹۸ را وارد کنید

شماره حساب واریز یارانه

برای ورود به سامانه لازم است از شماره حسابی که یارانه خانوار شما به آن واریز می‌شود استفاده کنید. این شماره حساب را به‌صورت یک عدد بدون فاصله،خط تیره، نقطه و حروف وارد کنید. محدودیتی در تعداد ارقام شماره حساب وجود ندارد. مثال: ۳۳۳۳۵۵۵۵

توجه: شماره کارت با شماره حساب متفاوت است و امکان ورود به سامانه با شماره کارت واریزی یارانه وجود ندارد

توجه: در صورتی که شماره حساب خود را نمی‌دانید از بانکی که یارانه شما به آن واریز می‌شود نسبت به اخذ شماره حساب خود اقدام کنید. معمولا روی کارت بانکی یا در پیامک بانک شماره حساب نوشته می شود.

توجه: چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ماه ۹۸ را وارد کنید

شماره ملی عضو خانوار

برای ورود به سامانه لازم است علاوه بر شماره ملی سرپرست، شماره ملی یکی از اعضای خانوار خود را نیز وارد کنید. شماره ملی عضو خانوار را به‌صورت یک عدد ۱۰ رقمی بدون فاصله و خط تیره وارد کنید. مثال: ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹

توجه: چنانچه خانوار شما یک نفره است، گزینه «خانوار یک نفره» را انتخاب کنید

توجه:چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ماه ۹۸ را وارد کنید

تصویر امنیتی

این تصویر برای حفظ محرمانگی اطلاعات شما قرار داده شده است. لطفا عددی که در این تصویر نمایش داده شده است را در کادر وارد کنید

سایر ملاحظات

لطفا تنها از سامانه hemayat.mcls.gov.ir برای مشاهده وضعیت کمک حمایت معیشتی دولت استفاده کنید.

چنانچه یارانه خانوار شما در سال ۹۴ یا بعد از آن قطع شده است، نیازی به ثبت نام جدید ندارید و جهت ورود به سامانه میتوانید از تاریخ ۲۲ دی ماه ۹۸ مجدداً با شماره حسابی که قبلاً یارانه شما به آن واریز میشده است مراجعه فرمایید.

چنانچه تاکنون برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اید یا از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ به بعد یارانه دریافت نکرده اید، بر روی دکمه «ثبت خانوار» کلیک کنید.

در حفظ اطلاعات اقتصادی خانوار خود کوشا باشید.

کمک حمایتی دولت شامل چه کسانی شده است؟

کمک حمایتی شامل حال کسانی شده است که یارانه دریافت می کنند و از بین یارانه بگیران، دهک های پایین درآمدی این بسته را دریافت نمودند.
به علاوه امکان ثبت درخواست برای غیریارانه بگیران و محذوفین یارانه نیز از دی ماه ۹۸ در سامانه ایجاد شده است..

بررسی استحقاق خانوارها برای دریافت کمک حمایت معیشتی بر چه مبنایی انجام می شود؟

خانوارهایی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، مشمول کمک حمایت معیشتی نمی‌شوند:

  • خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور همزمان هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند
  • خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی هوایی (در چهار سال اخیر) داشته‌اند
  • خانوارهایی که دارای خودرو سواری به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودرو عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند
  • کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه پرداز داشته باشند
  • خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰۰ میلیون تومان باشد
  • گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از ۳۰۰ میلیون تومان که در حال بازپرداخت اقساط باشند
  • خانوارهایی که مجموع درآمد ماهانه آنها با توجه به تعداد اعضای خانوار بیشتر از مبالغ زیر باشد:
    • ۱ نفره: ۴ میلیون تومان
    • ۲ نفره: ۵ میلیون تومان
    • ۳ نفره: ۶ میلیون تومان
    • ۴ نفره: ۷ میلیون تومان
    • ۵ نفره و بیشتر: ۸ میلیون تومان

«ورود به سامانه» با «ثبت خانوار» در سامانه چه تفاوتی دارد؟

ورود به سامانه: کلیه خانوارهایی که یارانه بگیر هستند یا یارانه آنها از سال ۹۴ به بعد قطع شده است می توانند با اطلاعات زیر وارد سامانه شوند (این افراد می توانند درصورت عدم امکان استفاده از سامانه اینترنتی، به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند):.

  • کد ملی سرپرست خانوار
  • شماره حساب واریز یارانه
  • کد ملی یکی از اعضای خانوار (برای خانوارهای چند نفره) یا گزینه «خانوار یک نفره» (برای خانوارهای یک نفره)

ثبت خانوار: افرادی که برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند یا از سال ۹۳ به بعد یارانه نگرفته اند، ساختار خانوارشان در سازمان هدفمندسازی یارانه ها موجود نیست، بنابراین لازم است درصورت تمایل به ثبت درخواست کمک حمایت معیشتی، ابتدا اطلاعات سرپرست خانوار را درسامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir ثبت نمایند. توجه فرمایید این خدمت در دفاتر پیشخوان ارائه نمی‌شود.

این جانب در ساختار خانوار خود تغییراتی داشته ام. برای ورود به سامانه اطلاعات مربوط به کدام ساختار را باید وارد کنم؟

در صورتی که یارانه دریافت می کنید، اطلاعات مربوط به آبان ۹۸ را وارد نمایید.
درصورتی که یارانه شما در سالهای قبل حذف شده است، آخرین اطلاعات ثبت شده برای خانوار خود در سازمان هدفمندسازی یارانه ها را وارد نمایید.

خانوارهای یک نفره هنگام ورود به سامانه، در قسمت «کد ملی عضو» چه شماره ای را باید وارد کنند؟

این خانوارها لازم است گزینه «خانوار یک نفره» را انتخاب کنند و نیازی به ورود اطلاعات در قسمت «کد ملی عضو» ندارند.

چرا در موقع ورود به سامانه حمایت پیغام «اطلاعات ارسال شده معتبر نیست» می دهد؟

در شرایط زیر این پیغام را مشاهده می کنید:

  • اگر شماره حساب اشتباه وارد شده باشد یا شماره حساب واریزیارانه خانوار نباشد.
  • اگر سرپرست و عضوی که کد ملی شان وارد شده، برای دریافت یارانه در یک خانوار ثبت نشده باشند.
  • اگر سرپرست یا عضوی که کد ملی شان وارد شده، جزء یارانه بگیران فعلی نباشند.

توجه: شماره حساب را به‌صورت یک عدد بدون فاصله، خط تیره، نقطه و حروف وارد کنید.
توجه: شماره کارت با شماره حساب متفاوت است و امکان ورود به سامانه با شماره کارت واریزی یارانه وجود ندارد.
توجه: چنانچه با شماره حساب یارانه خود موفق به ورود نشدید، ۱۴ رقم سمت راست شماره شبای یارانه خود را وارد کنید. در برخی موارد ممکن است به دلیل تفاوت های سیستمی در ثبت شماره حساب، این راهکار مشکل را رفع کند.
توجه: درصورتی که تغییرات ساختار خانوار خود را در سازمان هدفمندسازی یارانه ها ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ۹۸ را وارد کنید.

کسانی که امکان استفاده از سامانه اینترنتی حمایت را ندارند، چگونه می توانند از وضعیت خود آگاهی یافته و ثبت درخواست یا انصراف از درخواست نمایند؟

این افراد می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر ICT روستایی، خدمات مربوط را دریافت نمایند.

کسانی که یارانه بگیر هستند ولی کمک حمایت معیشتی را دریافت نکرده اند چگونه می توانند درخواست خود را ثبت نمایند؟

سرپرست این خانوارها می تواند با ورود به سامانه حمایت به آدرس Hemayat.mcls.gov.ir وضعیت خود را مشاهده، درصورت تمایل نسبت به ثبت درخواست بازبینی اقدام نماید و نتیجه اعتراض را حداقل یک ماه پس از تاریخ ثبت در سامانه، مشاهده نماید.

کسانی که یارانه آنها در سال های گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف شده است چگونه می توانند برای دریافت یارانه نقدی و کمک حمایت معیشتی درخواست دهند؟

این دسته از افراد می توانند به سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir وارد شده و در صورت تمایل درخواست بررسی مجدد ثبت نمایند.
درصورتی که خانواری مشمول کمک حمایت معیشتی شود، مجدداً یارانه نقدی آن نیز برقرار خواهد شد.

افرادی که خود یا فردی در خانوار آنها به استناد مدارک پزشکی دارای بیماری های خاص بوده و از سطح اقتصادی مناسبی نیز برخوردار نیستند، جهت دریافت کمک حمایت معیشتی چه اقدامی انجام دهند؟

جهت برخورداری از کمک حمایت معیشتی، لازم است اطلاعات بیمار خاص در مراجع ذیربط ثبت شده باشد و وزارت رفاه از خانوارها مستقیماً اطلاعات پزشکی را دریافت نمی کند. خانوارهای این افراد می توانند همانند سایر خانوارها درخواست خود را در سامانه ثبت کنند.

مراحل ثبت درخواست کمک حمایت معیشتی در سامانه حمایت چیست؟

کلیه مراحل ثبت درخواست در سامانه طی می شود و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمان یا دستگاهی نیست. جهت ثبت درخواست لازم است مراحل زیر در سامانه طی شود:

  1. سرپرست خانوار اجازه دسترسی به اطلاعات دارایی و مالی خانوار خود را با تأیید رضایتنامه ای در سامانه ثبت می کند
  2. پس از آماده شدن نتیجه درخواست اولیه، سرپرست خانوار می تواند شناسنامه اقتصادی-اجتماعی خانوار خود را در سامانه مشاهده کند.
  3. درصورتی که پس از مشاهده شناسنامه اقتصادی-اجتماعی، سرپرست خانوار همچنان درخواست دریافت کمک حمایت معیشتی را داشته باشد، لازم است درخواست بازبینی خود را با تأیید رضایتنامه ای در سامانه ثبت کند.
  4. نتیجه درخواست حداقل یک ماه و حداکثر یک سال پس از ثبت درخواست مشخص خواهد شد.
  5. درصورتی که طی این مدت، سرپرست خانوار از درخواست خود منصرف شود، می تواند انصراف خود را در سامانه ثبت نماید. پس از انصراف، امکان درخواست مجدد تا شش ماه بعد وجود نخواهد داشت.

آیا پس از مشاهده شناسنامه اقتصادی-اجتماعی، درصورت درخواست بازبینی مجدد و تأیید رضایتنامه، یارانه خانوار من قطع می شود؟

درصورتی که بررسی ها نشان دهد اظهارات شما درست است، شما مشمول کمک حمایت معیشتی خواهید شد و یارانه شما نیز به منوال قبل پرداخت خواهد شد.
درصورتی که مشخص شود اظهارات شما درخصوص درآمد و ملک در زمان ثبت درخواست، مطابق با رضایتنامه نبوده است، دولت می تواند علاوه بر قطع کمک حمایت معیشتی، یارانه شما را نیز قطع کند.

نتیجه ثبت درخواست بررسی مجدد تا چه زمانی مشخص می شود؟

جهت مشاهده نتیجه بررسی، حداقل یک ماه پس از ثبت درخواست به سامانه مراجعه فرمایید. با توجه به اینکه جهت تعیین نتیجه نهایی، لازم است دستگاه های اجرایی مختلف اطلاعات خانوار را در اختیار وزارت رفاه بگذارند، ممکن است مراحل بررسی تا یک سال پس از ثبت درخواست به طول بینجامد.

آن دسته از افرادی که برای یارانه ثبت نام نکرده اند و یا از دریافت یارانه انصراف داده اند چگونه می توانند کمک حمایتی را دریافت کنند؟

درخصوص این خانوارها، لازم است سرپرست خانوار در بخش «ثبت خانوار» در سامانه حمایت، اطلاعات خود را ثبت نماید. مراحل بعدی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
توجه فرمایید امکان ثبت خانوار در دفاتر پیشخوان وجود ندارد.

پس از ثبت اطلاعات در بخش «ثبت خانوار» چه اتفاقی می افتد؟

مراحل بعدی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

من پس از مشاهده شناسنامه اقتصادی-اجتماعی خانوار خود، درخواست بازبینی داده ام اما اکنون منصرف شده ام. چگونه می توانم انصراف خود را ثبت کنم؟

شما می توانید در سامانه نسبت به ثبت انصراف از درخواست خود اقدام فرمایید. دقت نمایید که پس از ثبت انصراف، امکان درخواست مجدد تا شش ماه بعد وجود نخواهد داشت.

چه کسانی می توانند جهت استفاده از سامانه کمک حمایت معیشتی به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند؟

افراد زیر می توانند درصورت عدم امکان استفاده از سامانه اینترنتی، به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند:

  • سرپرست خانوارهای دریافت کننده کمک حمایت معیشتی
  • سرپرست خانوارهای یارانه بگیر
  • سرپرست خانوارهایی که از سال ۹۴ به بعد یارانه آنها قطع شده است

توجه: جهت استفاده از خدمات لازم است حتماً سرپرست خانوار مراجعه کند.
توجه: پس از اتمام دریافت خدمت، حتماً رسید خدمت را از دفتر پیشخوان دریافت نمایید.

به افراد زیر در دفاتر پیشخوان خدماتی ارائه نمی شود:

  • افرادی که برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند (این افراد باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و ثبت خانوار انجام دهند)
  • افرادی که از سال ۹۳ به بعد یارانه دریافت نکرده اند (این افراد باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و ثبت خانوار انجام دهند)

مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت استفاده از خدمات کمک حمایت معیشتی در دفاتر پیشخوان چیست؟

  • کارت ملی سرپرست خانوار
  • شماره حساب واریز یارانه
  • کد ملی یکی از اعضای خانوار

کمک حمایت معیشتی در چه زمانی واریز می شود؟

در صورتی که خانوار شما مشمول کمک حمایت معیشتی باشد، مبلغ بسته به صورت ماهانه در دهم هر ماه به حساب یارانه سرپرست خانوار واریز می شود.

کسانی که در سامانه حمایت پیام مشمولیت را مشاهده کرده اند ولی کمک حمایت معیشتی در حساب آنها واریز نشده است، چه اقدامی انجام دهند؟

مبالغ مشمولین جدید از دوره بعدی به حساب یارانه سرپرست خانوار واریز می شود.
درصورتی که سرپرست در زمان تعیین شده این مبلغ را دریافت نکند، مشکل به بانک ارتباط پیدا می کند. در مواردی مشکلاتی نظیر مسدودی حساب، فوت سرپرست و … می تواند دلیل عدم پرداخت باشد.

مبلغ کمک حمایت معیشتی چقدر است؟

میزان واریزی ماهانه کمک حمایت معیشتی با توجه به بعد خانوار به صورت زیر است:
خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار ۵ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان.

افرادی که حساب یارانه‌ی آنها مسدود است چگونه از واریز حمایتی معیشتی اطلاع یابند و از آن برخوردار شوند؟

این افراد می بایست نسبت به رفع مسدود بودن حساب خود از مراجع ذیربط اقدام کنند.

آیا امکان ثبت شماره حساب غیر از یارانه برای افرادی که نیاز به این کار دارند وجود دارد؟

امکان تغییر و ثبت شماره حسابی متفاوت با حساب یارانه وجود ندارد.