سبک زندگی

فرم درخواست گذرنامه pdf + راهنمای جامع

نمونه فرم گذرنامه

بسیاری از شما به دنبال نمونه پر کردن فرم گذرنامه، نمونه فرم گذرنامه به ویژه نمونه فرم گذرنامه جدید در فضای اینترنتی هستید. یکی از دلایل اصلی جستجوی زیاد نمونه فرم گذرنامه جدید، فرم گذرنامه pdf و نمونه پر شده گذرنامه اشکالات و سوالات پیرامون پر کردن فرم گذرنامه است. برای دسترسی راحت تر به نمونه فرم گذرنامه و دانلود فرم گذرنامه pdf می توانید صفحه زیر را ببینید:

البته تصویری که مشاهده می‌کنید نمونه قدیمی فرم گذ‌رنامه است. نمونه فرم گذرنامه اینترنتی در حال حاضر در فضای آنلاین وجود ندارد. هرچند که شاید وجود فرم گذرنامه اینترنتی باعث تسهیل فرآیند صدور گذرنامه شود.

چگونه فرم گذرنامه پر کنیم؟

چگونه فرم گذرنامه را پر کنیم متداول‌ترین سوالی است که درباره گذرنامه وجود دارد. البته مشاهده نمونه پر کردن فرم گذرنامه یا همان نمونه پر شده فرم گذرنامه کمک قابل توجهی به افرادی که خیلی به این مقوله آشنا نیستند،خواهد کرد.

حتما بخوانید:  صدور، تمدید و تعویض گذرنامه (راهنمای کامل)

نحوه تکمیل گذرنامه به این شکل است که در ابتدا فرد باید اطلاعات فردی خودش همچون نام ونام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و سایر اطلاعات خود را به صورت فارسی و انگلیسی، در قسمت های مشخص شده وارد کند.

دقت در این مورد بسیار حائز اهمیت است و حروف باید کاملا در قسمت مربع مخصوص به خود ثبت شود. چناچه اسامی طولانی بود، ادامه حروف به صورت جداگانه و مرتب بعد از قسمت های مشخص شده نوشته شود.

فرم درخواست پاسپورت، برای یکبار و در نخستین درخواست، پر شود.

کپی درخواست پاسپورت باید  مانند اصل آن واضح و روشن باشد.

فرم باید مکمل و خوانا بوده و با قلم سیاه  پر گردد.

بخش انگلیسی فرم درخواست پاسپورت باید با حروف کلان انگلیسی پر شود.

ذکر نام خانوادگی (تخلص) حتمی می باشد.

تاریخ تولد باید به میلادی تحریر گردد.

محل تولد باید دقیق باشد چون محل صدور تذکره لزوما به معنی محل تولد نمی باشد.

عکس باید، تمام رخ و به اندازۀ ۴٫۵*۴ سانتی بوده و جدید گرفته شده باشد.

عکس باید رنگی با پس زمینه سفید باشد.

عکس نباید فوتوشاپ شده و یا از روی عکس کهنه گرفته شده باشد.

فرم تکمیل شده باید بعد از اطمینان از خانه پری مکمل و درست در حضور مسئولین امور کنسولی در سفارت امضا شود.

چون امضا در پاسپورت چاپ می شود لذا امضا باید در داخل محدوده محل امضاء صورت گیرد و نباید به خط محدوده تماس داشته باشد.

اندازه واقعی قد به سانتی متر، باید در فرم درج شود.

اصل و کپی رنگی تذکره معتبر تابعیت باید پیوست نامه و فرم درخواست پاسپورت باشد. اصل تذکره بعد از رویت توسط مسئول مربوط در سفارت به شخص درخواست کننده بازگردانده شود.

مطالبه پاسپورت توسط درخواست کننده باید حداقل دو هفته قبل از صدور و چاپ آن صورت گیرد.

نکته مهم :عدم رعایت نکات یادشده، سبب تأخیر و یا عدم صدور پاسپورت خواهد شد و هیچگونه مسئولیتی در این زمینه متوجه اداره صدور پاسپورت نمی باشد. هرگاه بر اساس معلومات نادرست مندرج در فرم درخواست، پاسپورت چاپ گردد، مسئولیت هزینه چاپ مجدد پاسپورت، بدوش شخص درخواست کننده خواهد بود.

حتما بخوانید:  صدور و تمدید گذرنامه فوری در سال 99

پس از ثبت اطلاعات فردی می بایست علت درخواست فرم گذرنامه را مشخص کنید. پس از این قسمت ، بخشی وجود دارد که باید درآن مشخصات همسر و فرزندان خود را بصورت دقیق ذکر کنید. در قسمت های بعدی نیز باید اطلاعات مربوط به دو نفراز افرادی که شما را می شناسند به همراه نسبت آنها با خودتان را ثبت کنید.

مواردی که اعلام شده مهم ترین نکاتی ست که باید در ارتباط با نحوه تکمیل فرم گذرنامه بدانیم و تا حد زیادی پرسش چگونه فرم گذرنامه را پرکنیم را پوشش می دهد. پیشنهاد می شود جهت تسلط بیشتر بر روی تکمیل فرم گذرنامه از مشاهده نمونه پر کرده فرم گذرنامه غافل نشوید.

 


به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  آمریکا در کشور جمهوری اسلامی ایران دفتری تحت عنوان حافظ منافع ندارد. اما لازم به ذکر است که سفارت کشور سوئیس وظیفه حفاظت از  منافع  آمریکا در ایران را عهده دار است.

مدارک لازم جهت  تمدید گذرنامه  در آمریکا چیست؟

شرایط تمدید گذرنامه در آمریکا چیست؟

  • جهت تعویض گذرنامه بایستی به  تاریخ انقضای آن توجه گردد. این مدت زمان باید کم تر از ۶ ماه باشد.
  • جهت تمدید گذرنامه بایستی فرم شماره ۱ سایت دفتر منافع را به صورت  دقیق تکمیل نمایید.
  • توجه: اگر دانشجو هستید و… ممکن است، لازم باشد  مدارک و فرم های دیگری  را نیز پر کنید.  کلیه این موارد  در صفحه ۲ فرم بیان گردیده است. شما نیز می توانید بر اساس توضیحات صفحه ۲ فرم مدارک خود را تهیه نمایید.
  • پس از تهیه تمامی مدارک  بر حسب  هزینه ذکر شده در فرم ۱  در وجه دفتر منافع را تهیه نمایید. ( در پاراگراف نهایی فرم ۶۰۰ نحوه ارسال وجه بیان شده است).
  • کلیه مدارک لازم را به همراه عکس خودتان با money order  به آدرس دفتر منافع در واشنگتن پست نمایید.
  • پس از گذشت سه الی ۴ هفته  گذرنامه جدیدتان به همراه  گذرنامه باطله به وسیله fedex برایتان ارسال می شود.

 نکات مهم  در تمدید گذرنامه در آمریکا

  • آدرس ایمیلتان را در فرم شماره ۱ به صورت دقیق بنویسید، تا بعدا بتوانید پس از پست گذرنامه از واشنگتن آن را track نمایید.
  • دقت داشته باشید که  تمامی هزینه های درج شده در فرم ۶۰۰ بر اساس هزینه پست حساب شده است.  چنان چه  چند درخواست داشته باشید هزینه یک پست را پرداخت می کنید.
  • چنان چه شناسنامه اصلی تان در دسترس نباشد می توانید  کپی برابر اصل یا ترجمه مهر شده شناسنامه تان را همراه با مدارک ارسال نمایید.
  • ایرانیان می توانند جهت انجام دادن  کارهای زیر  توسط دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن اقدام نمایند که عبارتند از ؛ امور گذرنامه، امور ثبت و احوال، امور دانشجویی، امور اجتماعی، روادید.

 

  • مدارک لازم جهت  تمدید گذرنامه  در آمریکا چیست؟

 

سوالات رایج پیرامون تمدید گذرنامه در آمریکا

  • مدارک را با کدام پست ارسال کنیم تا به دست شما برسد؟
  • جهت اطمینان کامل توصیه می شود تمامی مدارک خود را به وسیله پست فدرال اکسپرس بفرستید. هم چنین حتما شماره ثبت پست را برای پی گیری های بعدی نگه دارید . توجه داشته باشید که این نمایندگی برای این منظور  تمامی اسناد و مدارک بازگشتی را توسط پست فدرال اکسپرس به آدرس منزل متقاضیان  می فرستد.
  • من یک خانم ایرانی دارای همسر خارجی می باشم، می خواستم بدانم  چگونه می توانم همسرم و فرزندانم را برای مدتی به ایران ببرم؟
  • با توجه به مقررات وزارت امور خارجه در صورتی که فرزندانتان سنشان کم تر از ۱۸ سال باشد، می توانید با کامل کردن فرم شماره ۱۰۲  و فرستادن مدارک ضروری برای آن ها ویزا دریافت کنید. نمایندگی نیز به محض دریافت کردن مدارک اقدام به صدور ویزا خواهد نمود. اما اگر فرزندانتان بالای ۱۸ سال هستند و هم چنین برای  همسرتان بایستی یکی از بستگانتان در ایران به وزارت امور خارجه مراجعه نماید. آشنای شما از وزارت امور خارجه  برای شما درخواست  روادید می کند. سپس در مرحله بعدی فرم روادید را تکمیل کرده و هزینه های ضروری را برای صدور روادید در گذرنامه معتبر متقاضی تعیین می گردد.
  • فردی در آمریکا فوت شده و آشنایان قصد دارند جنازه آن را به ایران بیاورند، مراحل ثبت فوت چگونه است؟
  • انتقال جنازه به  ایران بایستی در سریع ترین زمان ممکن صورت پذیرد. برای همین باید با غسالخانه  محل یعنی FUNERAL HOME)) هماهنگی لازم انجام شود و شماره تماس و نام مسئول مربوطه به وسیله فاکس یا تلفن به نمایندگی اطلاع داده شود و به این ترتیب مراحل ادامه پیدا کند.( فرم شماره 900). لازم به ذکر است که می توان تمامی مشخصات و شماره تلفن را در ساعات غیر اداری نیز مشخصات خود و شماره تلفن تماس را از طریق فاکس و یا بر روی دستگاه پیغام گیر در اختیار نمایندگی قرار دهید تا با شما تماس گرفته شود. مرحله بعدی ثبت فوت است که طبق فرم شماره 440 انجام خواهد گرفت. لازم به ذکر است که  می توان مشخصات و شماره تلفن را  در ساعت غیر اداری نیز برای نمایندگی ارسال کرد  تا بعدا با شما تماس گرفته شود. ثبت فوت نیز با توجه به فرم ۴۴۰ صورت می گیرد.
  • برای ثبت طلاق چه مراحلی را باید پشت سر بگذاریم؟
  • جهت ثبت طلاق نیاز به برگه طلاق و برگه شرعی از دادگاه محل می باشد.  در صورت صلاحیت مدارک و رضایت زوجین  طبق فرم شماره ۴۳۰  مدارک مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته می شود. اگر یکی از زوجین همکاری های لازم را نداشته باشد، روش های دیگری است.  از جمله این راه ها وکالتنامه طلاق بر اساس فرم ۴۵۳ است  که تمامی مدارک بعد از تایید شدن جهت بررسی به ایران فرستاده می شود و طلاق از طریق دادگاه صورت می پذیرد. توجه داشته باشید که اصل گذرنامه معتبر ایرانی  و شناسنامه جدید در ثبت طلاق ضروری است.
  • مراحل ثبت ازدواج به چه صورت است؟
  • طبق فرم شماره ۴۱۰ جهت ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد ایرانی هردو طرف بایستی  گذرنامه معتبر ایرانی و  شناسنامه جدید داشته باشند. با توجه به فرم شماره ۴۱۱ جهت ثبت ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی نیز مرد ایرانی باید گذرنامه معتبر ایرانی و شناسنامه جدید داشته باشد. بر اساس فرم ۴۱۲ نیز برای ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی نیز زن بایستی گذرنامه معتبر ایرانی و شناسنامه جدید داشته باشد. تمامی مدارک باید مطابق فرم های گفته شده  همراه با هزینه های ضروری برای ثبت ازدواج به نمایندگی فرستاده شود. هم چنین علاوه بر این مدارک  فرستادن عقدنامه شرعی و  عقدنامه محلی نیز الزامی است.
  • مدت زمان لازم برای  تجدید گذرنامه چقدر است؟
  • در صورتی که مدارک شما کامل باشد و هم چنین از طریق پست فدرال اکسپرس  فرستاده شده باشد،  ۴ هفته زمان برای تجدید گذرنامه لازم است. اما اگر  شخصا به نمایندگی بروید و تمامی مدارکتان موجود باشد امور کنسولی شما  در همان روز صورت خواهد گرفت.

 

  • مدارک لازم جهت  تمدید گذرنامه  در آمریکا چیست؟

 

  • جهت مراجعه حضوری برای تمدید گذرنامه در آمریکا چه ساعت و چه روزهایی می توان به نمایندگی رفت؟
  • ساعت اداری نمایندگی ۸ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر روز های دوشنبه تا جمعه است.
  • تفاوت گذرنامه های جدید با گذرنامه های قدیم در چیست؟
  • گذرنامه های جدید  دارای ۵ سال اعتبار ، غیر قابل تمدید با اندازه ای استاندارد است.  هم چنین پس از گرفتن گذرنامه حتما به مطابقت آن با مشخصات شناسنامه تان توجه داشته باشید. جهت تمدید گذرنامه در آمریکا فرستادن تمامی مدارک لازم ذکر شده در فرم شماره یک الزامی است.
  • افرادی که مشمول خدمت نظام وظیفه می شوند چگونه  می توانند مهر خروج  از کشور را  دریافت کنند؟
  • این گروه از افراد که حداقل ۲ سال  در خارج از کشور اقامت  داشته اند با کامل کردن فرم شماره ۳۰۱ می توانند  با درج مهر  خروج ویژه  مشمولین در گذرنامه به ایران سفر کنند.
  • جهت خرید سربازی چه کار باید کرد؟
  •  تمامی افراد مشمول سربازی که پیش از تاریخ ۱۳۸۲/۱۲/۲۹ از کشور خارج  شده  و حداقل ۲ سال تمام سکونت در خارج کشور داشته اند با تکمیل فرم ۰۱۱  و تحویل سایر مداک لازم ذکر شده در  فرم می توانند برای دریافت تاییدیه به نمایندگی بفرستند.
  • اسم فرزندم به عنوان همراه در گذرنامه  من ذکر شده است. چگونه می توانم برای بچه ام گذرنامه جداگانه بگیرم؟ یا نحوه تمدید گذرنامه در آمریکا به چه صورت است؟
  • بر اساس مقررات گذرنامه فرزندانی که سنشان به ۱۳ سال رسیده بایست جداگانه باشد. تمامی اطلاعات مرتبط به تفکیک سازی گذرنامه  در فرم شماره ۱ ذکر شده است. هم چنین افراد زیر ۱۸ سال با درخواست کتبی سرپرست یا قیم می توانند گذرنامه شان را دریافت کنند.
  • آیا برای فرزندم که پدرش غیر ایرانی  است امکان گرفتن شناسنامه یا گذرنامه ایرانی وجود دارد؟
  • فرزندانی که پدرشان اهل ایران نیست نمی توانند گذرنامه یا شناسنامه ایرانی  بگیرند و برای سفر به ایران بایستی درخواست ویزا کنند. 
  • شناسنامه و گذرنامه ام را برای تعویض به همراه مدارک درخواستی  به نمایندگی ارسال نمودم و پس از مدتی  مدارک تازه خود را دریافت کردم  اما شناسنامه ام هنوز  ارسال نشده است چرا؟

تمامی شناسنامه های قدیمی جهت تعویض شدن  همراه با  فرم های پر شده  ۴۲۳ و ۴۲۲ به ایران فرستاده می شود  که معمولا این مدت زمان  ۶ ماه  طول می کشد. برای همین باید صبر داشته باشید تا شناسنامه جدید برایتان ارسال گردد. توجه داشته باشید که اگر نشانی تان تغییر کرده باید آن را به صورت کتبی به همراه تصویر گذرنامه به نمایندگی اطلاع دهید.

  • امور مربوط به گذرنامه و سجلی در جه بازه زمانی انجام می شود؟
  • به طور معمول این پروسه ۴ هفته زمان می برد ولی باز هم نمی توان دقیق گفت، چون بستگی به حجم کار نمایندگی دارد. بعضی از کارها در صورت مراجعه حضوری و کامل بودن مدارک  در یک روز قابل انجام شدن است.
  • خانمی غیر ایرانی که همسری ایرانی دارد  می توان با گرفتن ویزا به ایران سفر کند؟
  • بر اساس قوانین ایران همسران مردهای ایرانی  تابعیت ایرانی را دریافت می کنند.  برای همین  این گروه از خانم ها  باید برای  ثبت ازدواج خود  و  جهت صدور گذرنامه و شناسنامه ایرانی  اقدام نمایند و برای سفر به ایران از گذرنامه ایرانی استفاده کنند.
  • امکان این هست که فرزندان زیر ۱۸ سال من  که به عنوان همراه در گذرنامه مادر  قید شده اند، تنهایی و با گذرنامه مادر به ایران بیایند؟
  •  نه خیر. این  کار خلاف مقررات است و عواقب بدی را به دنبال دارد.
  • من ایرانی ام و مدتی است که تابعیت آمریکا را دریافت کرده ام.  آیا  برای سفر به ایران می توانم از گذرنامه آمریکایی ام  استفاده کنم؟
  • بر اساس ماده ۹۸۹ قانون مدنی کشور ایران  هر فرد ایرانی   تا به هنگامی که  از طریق قانونی ترک تابعیت ایرانی نکرده باشد تبعه ایران است  و باید با گذرنامه ایرانی به ایران سفر کند. برای همین شما  جهت انجام امور کنسولی  و دریافت گذرنامه علاوه بر  ارائه مدارک لازم  بایستی فرم شماره ۹۸۹ و مدارک درخواستی آن را نیز تکمیل و ارسال کنید.
  • در سال های اول انقلاب اسلامی  از کشور ایران به صورت غیر قانونی خارج شده ام و در این راستا برای  گرفتن  کارت اقامت پناهنده آمریکا شدم  و تابعیت آمریکایی دارم. جهت رفتن به ایران  چه باید بکنم؟
  • شما می توانید با ارائه مدارک  ضروری مانند شناسنامه اقدام به دریافت گذرنامه ایرانی کنید. فرم های مورد نیاز  در این مورد شامل ۱، ۳۰۰، ۷۲۳، ۷۲۴، ۹۸۹ و در صورت مشمول بودن فرم ۳۰۱ هست.
  • چه افرادی نیاز به داشتن کارت ملی دارند؟
  • تمامی اتباع ایرانی که به سن ۱۵ رسیده اند بایستی دارای کارت شناسائی ملی باشند. بیشتر کارهای اداری در داخل کشور با کارت ملی انجام می گیرد و هم چنین دریافت گذرنامه های جدید با داشتن کارت ملی ممکن است.

چه مدارکی جهت تمدید گذرنامه در آمریکا لازم است؟

  1. اصل گذرنامه  قدیمی
  2. اصل شناسنامه
  3. کپی کارت ملی
  4. ۴ قطعه عکس که در شش ماه گذشته گرفته شده است.
  5. کپی کارت سبز جهت درج مهر خروج
  6. هزینه مربوط
  7. تمکیل فرم های شماره ۱ و ۳۰۰
  8. در صورت داشتن تابعیت آمریکایی مدارک فرم شماره ۹۸۹ نیز الزامی است.

مدارک لازم جهت  تمدید گذرنامه  در آمریکا چیست؟من گذرنامه ام را گم کرده ام چگونه می توانم گذرنامه جدید دریافت کنم؟

  • برای این کار بهتر است فرم شماره ۷۲۰ که در رابطه با گذرنامه مفقودی است مطالعه کنید و  تمامی مدارک لازم را بفرستید تا تقاضای شما مورد بررسی قرار بگیرد.
  • نحوه دریافت فرم های مختلف چگونه است؟
  • با شماره تلفن (۲۰۲)_۴۹۹۰_۹۵۶  تماس بگیرید یا از اینترنت  از طریق سایت نمایندگی www.daftar.org  فرم ها را دریافت کنید. جهت دریافت فرم ها  از اینترنت بایستی نرم افزار acrobat  reader  را داشته باشید. این نرم افزار را از سایت نمایندگی دانلود و در کامپیوترتان نصب کنید.
  • امکان ارسال مدارک خارج از نوبت و به صورت اضطراری برای تمدید گذرنامه در آمریکا وجود دارد؟
  •  به علت ازیاد  مدارک دریافتی این درخواست ممکن نیست. اما در صورت اضطراری بودن می توانید  حضوری به  نمایندگی مراجعه کنید.
  •  نمایندگی  چه روز هایی تعطیل است؟
  • نمایندگی در روز های تعطیل ایران و برخی تعطیلات آمریکا  تعطیل است. جهت کسب اطمینان پیش از مراجعه حضوری  با نمایندگی تماس گرفته یا به سایت مراجعه کنید.
  • جهت مراجعه حضوری نزدیک ترین  هتل ها و فرودگاه ها کدامند؟
  • محل دفتر حفاظت  در شماره ۲۲۰۹  خیابان ویسکانسین در  نزدیکی  جورج تاون  در شهر واشنگتن است. آدرس نمایندگی نیز

2209 wiscosin Ave. N.M

 نزدیک ترین هتل ها

  1.  HOLIDAY  INN TEL : (202)_ 338_4600
  2. SAVOY TEL: ( 202)_ 337_9700

 

  • بیش تر از ۲۰ سال است که ساکن آمریکا هستم و فرزندم ۱۹ ساله است. ولی تا به اکنون شناسنامه ندارد. می خواهم برایش  گذرنامه و شناسنامه  بگیرم، چه کار کنم؟
  •  امکان صدور شناسنامه برای افراد بالای ۱۸ سال وجود دارد. برای انجام دادن  این کار فرم شماره G_428  را جهت دفتر و شماره B_428  را جهت  پسر را از دفتر درخواست کنید.
  • چه نامی برای فرزندم انتخاب کنم تا  مورد پذیرش باشد؟
  •  بر اساس قوانین تمامی اسامی ایرانی مورد قبول است. برخی از اسامی خارجی و دو اسمی مورد قبول نیست که بایستی به نمایندگی مراجعه کنید.

 اطلاعات  گفته شده  در خرداد ماه 1384 اصلاح  گردیده است و و بنا بر مقررات و بخش نامه های جدید  احتمال تغییر  وجود  داراد.   برای همین پیش از  فرستادن مدارک و یا مراجعه حضوری، با نمایندگی تماس  بگیرید.

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی