سبک زندگی

فرم دادخواست گواهی عدم سازش + راهنمای جامع

طلاق از جمله رویداد‌هایی است که با وجود نکوهش شدن در دین و جامعه در برخی موارد می‌تواند تنها راه‌حل باشد‌. با این وجود برای جاری شدن صیغه طلاق شرایط و قوانین خاصی وجود دارد. طلاق انواع مختلفی دارد. یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است. روند انجام این نوع طلاق به دلیل توافق دو طرف در مقایسه با دیگر انواع طلاق سریع‌تر انجام می‌شود. اگر زوجین قصد دارند که از طریق طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند لازم است توافقات خود مبنی بر توافق برای طلاق را مشخص کنند.

برای اجرای طلاق توافقی باید صورت جلسه توافقات بین زوج و زوجه به امضای دو طرف برسد. این صورت جلسه باید شامل تمام حقوق مالی و غیرمالی که مربوط به دو طرف است، باشد. از جمله مهم‌ترین مواردی که باید تکلیف آن‌ها مشخص شود می‌توان به مهریه و نفقه اشاره کرد. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد مراحل گواهی عدم امکان سازش می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

گواهی عدم سازش

از جمله مواردی که در صورت اثبات آن به دادگاه می‌توانید روند طلاق را سرعت بخشید، ارائه گواهی عدم سازش به دادگاه است. به عبارتی دیگر وقتی شرایط به‌گونه‌ای باشد که ادامه زندگی مشترک برای دو طرف سخت باشد، قانون برای طلاق و جدایی آن‌ها چاره‌اندیشی کرده است. از این رو اگر زوج و زوجه قصد طلاق و جدایی داشته باشند، اولین مرحله برای اجرای آن این است که گواهی عدم سازش را به دادگاه ارائه کنند.

در خصوص توضیح گواهی عدم سازش باید گفت، همان‌گونه که از نام آن قابل حدس است، این گواهی عدم سازگاری بین زوج و زوجه را اثبات می‌کند. شرایط لازم برای صدور گواهی عدم سازش این است که عدم برقراری صلح و سازش بین دو طرف برای دادگاه ثابت شود. به عبارتی دیگر دادگاه سازگاری بین دو طرف را ناممکن بداند، به آن‌ها اجازه طلاق یا همان جدایی را می‌دهد.

شرایط صدور گواهی عدم سازش

همان‌گونه که توضیح دادیم طی کردن مراحل گواهی عدم سازش و دریافت این گواهی برای اجرای طلاق لازم و ضروری است. ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که تحت چه شرایطی این گواهی صادر می‌شود؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.

_ از جمله شرایطی که می‌توان با داشتن آن نسبت به طی کردن مراحل گرفتن گواهی عدم سازش اقدام کرد، می‌توان به مواردی اشاره کرد که مرد قصد جدایی دارد. علت این امر آن است که با توجه به قوانین کشور ما مرد در هر زمان که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. در صورتی که مرد خواهان طلاق باشد می‌تواند با گرفتن گواهی عدم سازش نسبت به طلاق دادن همسر خود اقدام کند.

_ موردی بعدی که می‌توان گواهی عدم سازش را دریافت کرد، طلاق توافقی است. در این مورد توافق دو طرف برای طلاق و جدایی نشان‌دهنده عدم سازش آن‌ها است. به همین دلیل در این شرایط نیز می‌توان نسبت به دریافت گواهی عدم سازش اقدام کرد.

مراحل دریافت گواهی عدم سازش

به‌طور کلی با گواهی عدم سازش و شرایط لازم برای صدور آن آشنا شدید. در این قسمت به توضیح بیشتر در مورد مراحل دریافت گواهی عدم سازش می‌پردازیم.

در ابتدا باید دادخواست مبنی بر دادخواست طلاق در یکی از دفاتر قضایی به ثبت برسد. دادخواست طلاق پس از ثبت در دادگاه بررسی می‌شود. پس از طی این مراحل دادگاه زوجین را به مرکز مراجعه ارجاع می‌دهد. هدف از این کار آن است که با جلسات مشاوره مشکلات زوجین بررسی و حل شود و در صورت امکان به زندگی خود برگردند. پس از پایان این جلسات، مشاور مربوطه نظر خود را به دادگاه موردنظر ابلاغ می‌کند. اگر بنا به تشخیص مشاور برقراری صلح و سازش بین دو طرف ممکن نباشد، دادگاه طی یک جلسه قضایی غیررسمی که با حضور زن و مرد برگزار می‌شود، گواهی عدم سازش را صادر می‌کند. گواهی موردنظر باید به ثبت دفتر طلاق برسد.

ارائه این گواهی به دفتر رسمی ثبت طلاق به این معنا است که اجازه جاری شدن صیغه طلاق بین زن و مرد از طرف دادگاه داده شده است. زوج و زوجه با ارائه این گواهی به دادگاه می‌توانند از یکدیگر جدا شوند.
در خصوص مدت زمان اعتبار گواهی عدم سازش لازم به توضیح است که این گواهی به مدت ۳ ماه پس از صادر شدن اعتبار دارد. به این معنا که زوج و زوجه تا ۳ ماه بعد از صادر شدن گواهی باید آن را به ثبت دفترخانه برسانند، در غیر این صورت پس از گذشت سه ماه دیگر گواهی اعتبار ندارد. مسئولیت تحویل این گواهی به دفترخانه هم به عهده شخصی است که دادخواست دریافت گواهی عدم سازش را ثبت کرده است. به بیانی دیگر شخصی که گواهی به نفع او صادر شده است.

سخن آخر

در پایان باید گفت در این مقاله به توضیح در مورد مراحل گواهی عدم امکان سازش پرداختیم. دانستید که یکی از شروط اصلی طلاق این است که زن و مرد گواهی داشته باشند که تأییدی برای عدم توافق بین آن‌ها باشد. تنها در این صورت است که دفتر رسمی ثبت طلاق، صیغه طلاق را جاری می‌کند.